Wizerunek wielokrotny – narracje o Kalinie Jędrusik

master
dc.abstract.enKatarzyna Klimkiewicz's memoirs, newspaper articles and the film „Bo we mnie jest seks” present multiple portraits of Kalina Jędrusik (1930-1991). The starting point of the work was the observation that narratives about the characters are the product of society's interpretations. Moreover, they are conditioned by the type of relationship, age, motivations and character of the recalling person. The real character thus becomes a creation in the use of narratological tools.The author of the work evoked the memories of Jędrusik's friends, family and acquaintances to emphasise the bearing of her portraits. The memoir narratives were then presented and juxtaposed with journalistic narratives appearing in Rzeczpospolita (in the years 2010-2020) and the film version of Jędrusik in „Bo we mnie jest seks”The analysis of sources is carried out with reference to the classification of stereotypes distinguished by Paweł Tkaczyk: Ruler, Rebel, Companion, Lover, Innocent. This juxtaposition also acts as a compositional framework. The work aims to extend this systematisation to the role of the Mother/Mother/Femme. The author has paid attention to the overtones of the anecdotes, lending credence to the theses adopted by the individuals and enabling the viewer to adopt a position. The analysis of individual statements concerning the heroine of the work aims to trace the evolution of the portrait, which is also conditioned by the variability of the media. The argument refers to three instances - people who knew Jędrusik directly, ideological and journalistic interpretation, and the film image.Due to the analysis of „Bo we mnie jest seks” the work also made use of tools occurring on the borderline of photography and cinematography - stop-frames, which made it possible to make the portrait of the character credible in particular media and were used as a stylistic device.pl
dc.abstract.plWspomnienia, artykuły prasowe, a także film Katarzyny Klimkiewicz „Bo we mnie jest seks” przedstawiają wiele portretów Kaliny Jędrusik (1930-1991). Punktem wyjścia pracy była konstatacja, że narracje dotyczące bohaterów są wytworem interpretacji społeczeństwa. Co więcej, są one uwarunkowane przez typ relacji, wiek, motywacje i charakter wspominającej osoby. Postać rzeczywista staje się więc tworem w użyciu narratologicznych narzędzi.Autorka pracy przywołała wspomnienia przyjaciół, rodziny i znajomych Jędrusik, aby podkreślić nośność jej portretów. Następnie zostały zaprezentowane, a także zestawione narracje wspomnieniowe z publicystycznymi, pojawiającymi się na łamach „Rzeczpospolitej” (w latach 2010-2020) oraz filmową odsłoną Jędrusik w „Bo we mnie jest seks”.Analiza źródeł jest przeprowadzona w odniesieniu do klasyfikacji stereotypów wyróżnionych przez Pawła Tkaczyka: Władczyni, Buntowniczki, Towarzyszki, Kochanki, Niewinnej. Zestawienie to pełni również rolę ramy kompozycyjnej. Praca ma na celu poszerzenie tej systematyki o rolę Matki/Macochy/Opiekunki. Autorka zwróciła uwagę na wydźwięk anegdot, uwiarygadniających przyjmowane przez osoby tezy, a także umożliwiających przyjęcie stanowiska przez odbiorcę. Analiza poszczególnych wypowiedzi dotyczących bohaterki pracy ma na celu prześledzenie ewolucji portretu, która jest także uwarunkowana zmiennością mediów. Wywód odnosi się do trzech instancji – osób, które bezpośrednio znały Jędrusik, interpretacji ideowo-publicystycznej, a także wizerunku filmowego.Ze względu na analizę „Bo we mnie jest seks” w pracy zostały także wykorzystane narzędzia występujące na pograniczu fotografii i kinematografii – stop-klatek, które umożliwiły uwiarygodnienie portretu postaci w poszczególnych mediach oraz zostały zastosowane jako zabieg stylistyczny.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorPuchalska, Iwona - 131586 pl
dc.contributor.authorBabiarz, Patrycjapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerPuchalska, Iwona - 131586 pl
dc.contributor.reviewerSzewczyk, Joannapl
dc.date.accessioned2023-07-07T22:11:43Z
dc.date.available2023-07-07T22:11:43Z
dc.date.submitted2023-07-06pl
dc.fieldofstudyfilologia polska nauczycielskapl
dc.identifier.apddiploma-167495-260859pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/314958
dc.languagepolpl
dc.subject.enKalina Jędrusik, stereotype, Paweł Tkaczyk, Bo we mnie jest sex, communist Poland, memoir narrative, memoirs, journalistic narrative, journalism, narrative, narratology, stop-framepl
dc.subject.plKalina Jędrusik, stereotyp, Paweł Tkaczyk, Bo we mnie jest seks, PRL, narracja wspomnieniowa, wspomnienia, narracja publicystyczna, publicystyka, narracja, narratologia, stop-klatkapl
dc.titleWizerunek wielokrotny – narracje o Kalinie Jędrusikpl
dc.title.alternativeThe multiple image - narratives about Kalina Jędrusikpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Katarzyna Klimkiewicz's memoirs, newspaper articles and the film „Bo we mnie jest seks” present multiple portraits of Kalina Jędrusik (1930-1991). The starting point of the work was the observation that narratives about the characters are the product of society's interpretations. Moreover, they are conditioned by the type of relationship, age, motivations and character of the recalling person. The real character thus becomes a creation in the use of narratological tools.The author of the work evoked the memories of Jędrusik's friends, family and acquaintances to emphasise the bearing of her portraits. The memoir narratives were then presented and juxtaposed with journalistic narratives appearing in Rzeczpospolita (in the years 2010-2020) and the film version of Jędrusik in „Bo we mnie jest seks”The analysis of sources is carried out with reference to the classification of stereotypes distinguished by Paweł Tkaczyk: Ruler, Rebel, Companion, Lover, Innocent. This juxtaposition also acts as a compositional framework. The work aims to extend this systematisation to the role of the Mother/Mother/Femme. The author has paid attention to the overtones of the anecdotes, lending credence to the theses adopted by the individuals and enabling the viewer to adopt a position. The analysis of individual statements concerning the heroine of the work aims to trace the evolution of the portrait, which is also conditioned by the variability of the media. The argument refers to three instances - people who knew Jędrusik directly, ideological and journalistic interpretation, and the film image.Due to the analysis of „Bo we mnie jest seks” the work also made use of tools occurring on the borderline of photography and cinematography - stop-frames, which made it possible to make the portrait of the character credible in particular media and were used as a stylistic device.
dc.abstract.plpl
Wspomnienia, artykuły prasowe, a także film Katarzyny Klimkiewicz „Bo we mnie jest seks” przedstawiają wiele portretów Kaliny Jędrusik (1930-1991). Punktem wyjścia pracy była konstatacja, że narracje dotyczące bohaterów są wytworem interpretacji społeczeństwa. Co więcej, są one uwarunkowane przez typ relacji, wiek, motywacje i charakter wspominającej osoby. Postać rzeczywista staje się więc tworem w użyciu narratologicznych narzędzi.Autorka pracy przywołała wspomnienia przyjaciół, rodziny i znajomych Jędrusik, aby podkreślić nośność jej portretów. Następnie zostały zaprezentowane, a także zestawione narracje wspomnieniowe z publicystycznymi, pojawiającymi się na łamach „Rzeczpospolitej” (w latach 2010-2020) oraz filmową odsłoną Jędrusik w „Bo we mnie jest seks”.Analiza źródeł jest przeprowadzona w odniesieniu do klasyfikacji stereotypów wyróżnionych przez Pawła Tkaczyka: Władczyni, Buntowniczki, Towarzyszki, Kochanki, Niewinnej. Zestawienie to pełni również rolę ramy kompozycyjnej. Praca ma na celu poszerzenie tej systematyki o rolę Matki/Macochy/Opiekunki. Autorka zwróciła uwagę na wydźwięk anegdot, uwiarygadniających przyjmowane przez osoby tezy, a także umożliwiających przyjęcie stanowiska przez odbiorcę. Analiza poszczególnych wypowiedzi dotyczących bohaterki pracy ma na celu prześledzenie ewolucji portretu, która jest także uwarunkowana zmiennością mediów. Wywód odnosi się do trzech instancji – osób, które bezpośrednio znały Jędrusik, interpretacji ideowo-publicystycznej, a także wizerunku filmowego.Ze względu na analizę „Bo we mnie jest seks” w pracy zostały także wykorzystane narzędzia występujące na pograniczu fotografii i kinematografii – stop-klatek, które umożliwiły uwiarygodnienie portretu postaci w poszczególnych mediach oraz zostały zastosowane jako zabieg stylistyczny.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Puchalska, Iwona - 131586
dc.contributor.authorpl
Babiarz, Patrycja
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Puchalska, Iwona - 131586
dc.contributor.reviewerpl
Szewczyk, Joanna
dc.date.accessioned
2023-07-07T22:11:43Z
dc.date.available
2023-07-07T22:11:43Z
dc.date.submittedpl
2023-07-06
dc.fieldofstudypl
filologia polska nauczycielska
dc.identifier.apdpl
diploma-167495-260859
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/314958
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Kalina Jędrusik, stereotype, Paweł Tkaczyk, Bo we mnie jest sex, communist Poland, memoir narrative, memoirs, journalistic narrative, journalism, narrative, narratology, stop-frame
dc.subject.plpl
Kalina Jędrusik, stereotyp, Paweł Tkaczyk, Bo we mnie jest seks, PRL, narracja wspomnieniowa, wspomnienia, narracja publicystyczna, publicystyka, narracja, narratologia, stop-klatka
dc.titlepl
Wizerunek wielokrotny – narracje o Kalinie Jędrusik
dc.title.alternativepl
The multiple image - narratives about Kalina Jędrusik
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
22
Views per month
Views per city
Krakow
4
Warsaw
4
Lodz
2
Poznan
2
Boardman
1
Dobrzykowice
1
Dąbrowa Górnicza
1
Kielce
1
Leszno
1
Lublin
1

No access

No Thumbnail Available
Collections