Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Prawnoautorskie Aspekty Współczesnej Fotografii
The copyright Aspects of Contemporary Photography
fotografia, utwór, ochrona prawnoautorska, fotograf.
photography, work of authorship, copyright protection, photographer.
Kiedy pierwszy raz w historii efekt pracy człowieka, posługującego się aparatem fotograficznym, uznany został za utwór w rozumieniu prawa autorskiego, nie brakowało zwolenników teorii, zgodnie z którą zdjęcia – stanowiące jedynie odzwierciedlenie zastanej rzeczywistości – pozbawione są cech twórczości i indywidualności. Przełomowe w tym zakresie orzeczenie Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych z 1884r., w sprawie Burrow-Giles Lithographic Co. v. Sarony, dotyczącej naruszenia praw autorskich do utworu „Oscar Wilde No 18”, autorstwa Napoleona Sarony’ego, stanowi fundament współczesnego postrzegania fotografii w świetle prawa autorskiego. Teoria prawnoautorskiej ochrony – fotografii jako utworu i fotografa jako twórcy – ewaluowała wraz z postępem technologicznym. Obecnie nie ulega wątpliwości, iż zdjęcie może być przedmiotem, a jego autor – podmiotem prawa autorskiego, jednak problemy pojawiają się w zakreśleniu granic tej ochrony, a analiza konkretnych przypadków niejednokrotnie prowadzi do różnych wniosków. Z uwagi na upowszechnienie się fotografii i jej rosnącą popularność koniecznym staje się sprecyzowanie przesłanek decydujących o możliwości uznania zdjęcia za utwór. Niniejsza praca zawiera analizę prawnoautorskiej ochrony fotografii. Powoływane w wywodzie polskie, unijne i zagraniczne regulacje prawne oraz przykłady z orzecznictwa mają na celu zobrazowanie problemów, wiążących się z zakwalifikowaniem zdjęcia jako utworu. Zagadnienia techniczne omówione zostały wyłącznie w zakresie niezbędnym dla prawidłowej analizy aspektów prawnych. Rozważania, nakierowane na przedstawienie kluczowych wątpliwości dotyczących ochrony współczesnej fotografii, kończą się zaproponowaniem postulatów de lege ferenda zmiany polskiego prawa autorskiego ze względu na specyfikę utworu fotograficznego.
When for the first time in the history, the result of the work of man, who used a camera, has been recognized for his work under copyright law, there was no shortage proponents of the theory, according to which images – being only a reflection of the reality – lack the qualities of creativity and individuality. Crucial in this field, the judgment of the Supreme Court of the United States in 1884., The Burrow-Giles Lithographic Co. v. Sarony case, concerning infringement of copyright for the work "Oscar Wilde No. 18" by Napoleon Sarony, is the cornerstone of the modern perception of photography in the scope of copyright law. The theory of copyright protection – photography as the work of the authorship and a photographer as an author – has evolved with technological advance. Currently, there is no doubt that the picture may be the subject, and its author – the entity of copyright law, however problems arise in defining the limits of this protection, and the analysis of specific cases often leads to different conclusions. Due to the prevalence of photography and its growing popularity, it becomes necessary to specify the conditions, which enable to recognise an image as a work of authorship. This work presents the analysis of copyright protection of photographs. Cited in argumentation, Polish, European Union and international legislation and case law examples intend to illustrate the problems associated with classifying images as a work of authorship. Technical issues are discussed only to the extent necessary for the proper analysis of the legal aspects. Considerations, aimed at presenting the key questions relating to the protection of contemporary photography, end proposing postulates de lege ferenda for Polish copyright law changes due to the specificity of the photographic work.
dc.abstract.en | When for the first time in the history, the result of the work of man, who used a camera, has been recognized for his work under copyright law, there was no shortage proponents of the theory, according to which images – being only a reflection of the reality – lack the qualities of creativity and individuality. Crucial in this field, the judgment of the Supreme Court of the United States in 1884., The Burrow-Giles Lithographic Co. v. Sarony case, concerning infringement of copyright for the work "Oscar Wilde No. 18" by Napoleon Sarony, is the cornerstone of the modern perception of photography in the scope of copyright law. The theory of copyright protection – photography as the work of the authorship and a photographer as an author – has evolved with technological advance. Currently, there is no doubt that the picture may be the subject, and its author – the entity of copyright law, however problems arise in defining the limits of this protection, and the analysis of specific cases often leads to different conclusions. Due to the prevalence of photography and its growing popularity, it becomes necessary to specify the conditions, which enable to recognise an image as a work of authorship. This work presents the analysis of copyright protection of photographs. Cited in argumentation, Polish, European Union and international legislation and case law examples intend to illustrate the problems associated with classifying images as a work of authorship. Technical issues are discussed only to the extent necessary for the proper analysis of the legal aspects. Considerations, aimed at presenting the key questions relating to the protection of contemporary photography, end proposing postulates de lege ferenda for Polish copyright law changes due to the specificity of the photographic work. | pl |
dc.abstract.pl | Kiedy pierwszy raz w historii efekt pracy człowieka, posługującego się aparatem fotograficznym, uznany został za utwór w rozumieniu prawa autorskiego, nie brakowało zwolenników teorii, zgodnie z którą zdjęcia – stanowiące jedynie odzwierciedlenie zastanej rzeczywistości – pozbawione są cech twórczości i indywidualności. Przełomowe w tym zakresie orzeczenie Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych z 1884r., w sprawie Burrow-Giles Lithographic Co. v. Sarony, dotyczącej naruszenia praw autorskich do utworu „Oscar Wilde No 18”, autorstwa Napoleona Sarony’ego, stanowi fundament współczesnego postrzegania fotografii w świetle prawa autorskiego. Teoria prawnoautorskiej ochrony – fotografii jako utworu i fotografa jako twórcy – ewaluowała wraz z postępem technologicznym. Obecnie nie ulega wątpliwości, iż zdjęcie może być przedmiotem, a jego autor – podmiotem prawa autorskiego, jednak problemy pojawiają się w zakreśleniu granic tej ochrony, a analiza konkretnych przypadków niejednokrotnie prowadzi do różnych wniosków. Z uwagi na upowszechnienie się fotografii i jej rosnącą popularność koniecznym staje się sprecyzowanie przesłanek decydujących o możliwości uznania zdjęcia za utwór. Niniejsza praca zawiera analizę prawnoautorskiej ochrony fotografii. Powoływane w wywodzie polskie, unijne i zagraniczne regulacje prawne oraz przykłady z orzecznictwa mają na celu zobrazowanie problemów, wiążących się z zakwalifikowaniem zdjęcia jako utworu. Zagadnienia techniczne omówione zostały wyłącznie w zakresie niezbędnym dla prawidłowej analizy aspektów prawnych. Rozważania, nakierowane na przedstawienie kluczowych wątpliwości dotyczących ochrony współczesnej fotografii, kończą się zaproponowaniem postulatów de lege ferenda zmiany polskiego prawa autorskiego ze względu na specyfikę utworu fotograficznego. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Markiewicz, Ryszard - 130341 | pl |
dc.contributor.author | Wróblewska, Marta | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Barta, Janusz - 127235 | pl |
dc.contributor.reviewer | Markiewicz, Ryszard - 130341 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T15:25:02Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T15:25:02Z | |
dc.date.submitted | 2013-07-12 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-74084-97291 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/186930 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | photography, work of authorship, copyright protection, photographer. | pl |
dc.subject.pl | fotografia, utwór, ochrona prawnoautorska, fotograf. | pl |
dc.title | Prawnoautorskie Aspekty Współczesnej Fotografii | pl |
dc.title.alternative | The copyright Aspects of Contemporary Photography | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |