Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Popularna prasa historyczna – rozrywkowa czy tożsamościowa? Próba analizy współczesnego segmentu czasopism historycznych w Polsce
Popular History Press - Entertainment or Identity? An attempt at analysis of the modern history magazines in Poland
Historia, prasa, magazyn, rozrywka, tożsamość
History, press, magazine, entertainment, identity
Czasopisma historyczne w trakcie generalnego kryzysu prasy miały się w Polsce stosunkowo bardzo dobrze. Jednocześnie, jest to segment, który nigdy nie został dokładnie zbadany i scharakteryzowany. Poszczególne odmiany magazynów historycznych nigdy nie do tej pory zostały wyróżnione, mimo ich dość ewidentnego podziału. Poza zróżnicowaniem w obrębie segmentu istnieją także pewne współzależności. Wyodrębniono z prasy historycznej grupę popularnych magazynów historycznych - tzn. nie: lokalnych, tematycznych, ani zajmujących się historią tylko częściowo czy będących dodatkami. Następnie wykonana została analiza struktur własnościowych, sposobów i kanałów komunikacji, a także samej treści poprzez analizę punktową nagłówków w 11 wybranych tytułach w roku 2021. Znając wszystkie powyższe, autor dokonał typologizacji popularnych magazynów historycznych. W ramach tejże, wyłoniono cztery typy prasy historycznej: quasi-akademicki, tożsamościowy, rozrywkowy i kulturalny. Przejawiają one odmienne cechy na płaszczyznach tematyki, propagowanych wartości i strategii dotarcia do odbiorcy. Przy każdym typie spróbowano także przynajmniej krótko scharakteryzować jego prawdopodobnego odbiorcę, mając na uwadze bardzo małą ilość danych o nakładzie, sprzedaży czy dotarciu każdego z tytułów. Na koniec zarysowano kilka otwatych kwestii dotyczących prasy historycznej, które pozostają bez odpowiedzi od jakiegoś czasu oraz innych, które zrodziły się w efekcie napisania niniejszej pracy.
History magazines were doing relatively well in Poland during the general press crisis. At the same time, this is a segment that has never been thoroughly studied and characterized. The different varieties of historical magazines have never been distinguished so far, despite their fairly obvious division. In addition to the differentiation within the segment, there are also some interdependencies. A group of popular historical magazines - i.e., not: local, thematic, or dealing only partially with history or being supplements - was separated from the historical press. Then an analysis was made of ownership structures, communication methods and channels, as well as the content itself through a point analysis of headlines in 11 selected titles in 2021. Knowing all of the above, the author made a typologization of popular history magazines. Within this framework, four types of historical press emerged: quasi-academic, identity, entertainment and cultural. They manifest different characteristics on the levels of subject matter, values promoted and strategies for reaching the audience. With each type, an attempt has also been made to at least briefly characterize its likely audience, bearing in mind the very small amount of data on circulation, sales or reach of each title. Finally, some open questions about the historical press that have remained unanswered for some time and others that have arisen as a result of writing this paper are outlined.
dc.abstract.en | History magazines were doing relatively well in Poland during the general press crisis. At the same time, this is a segment that has never been thoroughly studied and characterized. The different varieties of historical magazines have never been distinguished so far, despite their fairly obvious division. In addition to the differentiation within the segment, there are also some interdependencies. A group of popular historical magazines - i.e., not: local, thematic, or dealing only partially with history or being supplements - was separated from the historical press. Then an analysis was made of ownership structures, communication methods and channels, as well as the content itself through a point analysis of headlines in 11 selected titles in 2021. Knowing all of the above, the author made a typologization of popular history magazines. Within this framework, four types of historical press emerged: quasi-academic, identity, entertainment and cultural. They manifest different characteristics on the levels of subject matter, values promoted and strategies for reaching the audience. With each type, an attempt has also been made to at least briefly characterize its likely audience, bearing in mind the very small amount of data on circulation, sales or reach of each title. Finally, some open questions about the historical press that have remained unanswered for some time and others that have arisen as a result of writing this paper are outlined. | pl |
dc.abstract.pl | Czasopisma historyczne w trakcie generalnego kryzysu prasy miały się w Polsce stosunkowo bardzo dobrze. Jednocześnie, jest to segment, który nigdy nie został dokładnie zbadany i scharakteryzowany. Poszczególne odmiany magazynów historycznych nigdy nie do tej pory zostały wyróżnione, mimo ich dość ewidentnego podziału. Poza zróżnicowaniem w obrębie segmentu istnieją także pewne współzależności. Wyodrębniono z prasy historycznej grupę popularnych magazynów historycznych - tzn. nie: lokalnych, tematycznych, ani zajmujących się historią tylko częściowo czy będących dodatkami. Następnie wykonana została analiza struktur własnościowych, sposobów i kanałów komunikacji, a także samej treści poprzez analizę punktową nagłówków w 11 wybranych tytułach w roku 2021. Znając wszystkie powyższe, autor dokonał typologizacji popularnych magazynów historycznych. W ramach tejże, wyłoniono cztery typy prasy historycznej: quasi-akademicki, tożsamościowy, rozrywkowy i kulturalny. Przejawiają one odmienne cechy na płaszczyznach tematyki, propagowanych wartości i strategii dotarcia do odbiorcy. Przy każdym typie spróbowano także przynajmniej krótko scharakteryzować jego prawdopodobnego odbiorcę, mając na uwadze bardzo małą ilość danych o nakładzie, sprzedaży czy dotarciu każdego z tytułów. Na koniec zarysowano kilka otwatych kwestii dotyczących prasy historycznej, które pozostają bez odpowiedzi od jakiegoś czasu oraz innych, które zrodziły się w efekcie napisania niniejszej pracy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Płaneta, Paweł - 131448 | pl |
dc.contributor.author | Baran, Radosław - USOS304069 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Płaneta, Paweł - 131448 | pl |
dc.contributor.reviewer | Nowak, Paweł - 157035 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-10T23:13:33Z | |
dc.date.available | 2024-07-10T23:13:33Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-174030-304069 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/375691 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | History, press, magazine, entertainment, identity | pl |
dc.subject.pl | Historia, prasa, magazyn, rozrywka, tożsamość | pl |
dc.title | Popularna prasa historyczna – rozrywkowa czy tożsamościowa? Próba analizy współczesnego segmentu czasopism historycznych w Polsce | pl |
dc.title.alternative | Popular History Press - Entertainment or Identity? An attempt at analysis of the modern history magazines in Poland | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |