Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Odpowiedzialność przewoźnika za szkodę w przesyłce według ustawy Prawo przewozowe i Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego (CMR)
The carrier's liability for damage to the consignment according to the Transport Law and the Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road (CMR)
transport, przewóz towarów, przewóz międzynarodowy, prawo przewozowe, umowa przewozu, przewoźnik, nadawca, odbiorca, przesyłka, trasa, przewoźne, umowa na rzecz osoby trzeciej, przewóz okazjonalny, niewykonanie zobowiązania, nienależyte wykonanie zobowiązania, odpowiedzialność przewoźnika, zbieg roszczeń, przesłanki odpowiedzialności, zasada ryzyka, odpowiedzialność obiektywna, szkoda, utrata, ubytek, ubytki naturalne, uszkodzenie, związek czasowy, związek przyczynowy, akty staranności, legitymacja, egzoneracja, okoliczności uprzywilejowane, wina uprawnionego, właściwości przesyłki, siła wyższa, domniemanie, odszkodowanie, zwykła wartość przesyłki, wina umyślna
transport, carriage of goods, international carriage, transport law, contract of carriage, carrier, consignor, consignee, goods, payment for the carriage, route, breach of contract, liability of the carrier, delay in delivery, liability based on risk, strict liability, total loss, partial loss, damage, causation, exemption circumstances, wrongful act or neglect of the claimant, inherent vice, nature of goods, force majeure, presumption, compensation, normal value of goods, wilful misconduct
Tematem niniejszej pracy jest odpowiedzialność przewoźnika za szkodę w przesyłce według ustawy Prawo przewozowe i Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego (CMR). Przewóz towarów pełni niebagatelną rolę w funkcjonowaniu współczesnej gospodarki. Niemniej jednak nieodłącznym elementem tej działalności jest ryzyko występowania szkód w przesyłce. Z tego względu niezbędne jest właściwe uregulowanie odpowiedzialności przewoźnika z tego tytułu. W szczególności chodzi o odpowiednie wyważenia interesów przewoźnika i uprawnionego z tytułu umowy przewozu, tj. nadawcy lub odbiorcy. Celem opracowania jest omówienie i porównanie regulacji poświęconych odpowiedzialności przewoźnika występujących w wyżej wskazanych aktach prawnych. Praca składa się z czterech rozdziałów podzielonych na podrozdziały. Rozdział pierwszy został poświęcony zagadnieniom wstępnym, a mianowicie: źródłom prawa, ogólnej charakterystyce umowy przewozu, a także statusowi przewoźnika. Drugi rozdział dotyczy przesłanek i innych zagadnień związanych z powstaniem obowiązku odszkodowawczego po stronie przewoźnika. W szczególności omówiono w nim zasady i przesłanki odpowiedzialności przewoźnika występujące w prawie przewozowym i konwencji CMR. Oprócz tego analizie poddano możliwość powstania zbiegu roszczeń kontraktowych i deliktowych w razie powstania szkody w przesyłce, a także problematykę legitymacji dochodzenia roszczeń. Trzeci rozdział traktuje o okolicznościach zwalniających przewoźnika od odpowiedzialności. Przesłanki uprzywilejowane zostały poddane ogólnej, a zwykłe szczegółowej analizie. Poza tym we wskazanym rozdziale omówiono problematykę domniemań zawartych w art. 66 prawa przewozowego oraz możliwość ograniczenia odpowiedzialność przewoźnika. Ostatni, czwarty rozdział został poświęcony odszkodowaniu. Zaakcentowano w nim różnice w sposobie określania odszkodowania w przypadku utraty i ubytku, a także uszkodzenia.
The subject of this thesis is the carrier's liability for damage to the consignment according to the Transport Law and the Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road (CMR). The transport of goods plays a significant role in the functioning of modern economy. Nevertheless, an inseparable element of this activity is the risk of damage to the consignment. For this reason, it is necessary to properly regulate the liability of the carrier. In particular, it is about balancing the interests of the carrier and the holder of the contract of carriage, i.e. the consignor or the consignee. The purpose of this document is to describe and compare the regulations on the liability of the carrier appearing in the above-mentioned legal acts. The work consists of four chapters divided into subsections. The first chapter is devoted to preliminary issues, namely: sources of law, general characteristics of the contract of carriage, as well as the status of the carrier. The second chapter deals with the premises and other issues related to the carrier's liability for damage to the consignment. The third chapter deals with the circumstances of exempting the carrier from liability. The last, fourth chapter was devoted to compensation. It highlights the differences in the method of determining compensation in the event of total loss and partial loss, as well as damage.
dc.abstract.en | The subject of this thesis is the carrier's liability for damage to the consignment according to the Transport Law and the Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road (CMR). The transport of goods plays a significant role in the functioning of modern economy. Nevertheless, an inseparable element of this activity is the risk of damage to the consignment. For this reason, it is necessary to properly regulate the liability of the carrier. In particular, it is about balancing the interests of the carrier and the holder of the contract of carriage, i.e. the consignor or the consignee. The purpose of this document is to describe and compare the regulations on the liability of the carrier appearing in the above-mentioned legal acts. The work consists of four chapters divided into subsections. The first chapter is devoted to preliminary issues, namely: sources of law, general characteristics of the contract of carriage, as well as the status of the carrier. The second chapter deals with the premises and other issues related to the carrier's liability for damage to the consignment. The third chapter deals with the circumstances of exempting the carrier from liability. The last, fourth chapter was devoted to compensation. It highlights the differences in the method of determining compensation in the event of total loss and partial loss, as well as damage. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem niniejszej pracy jest odpowiedzialność przewoźnika za szkodę w przesyłce według ustawy Prawo przewozowe i Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego (CMR). Przewóz towarów pełni niebagatelną rolę w funkcjonowaniu współczesnej gospodarki. Niemniej jednak nieodłącznym elementem tej działalności jest ryzyko występowania szkód w przesyłce. Z tego względu niezbędne jest właściwe uregulowanie odpowiedzialności przewoźnika z tego tytułu. W szczególności chodzi o odpowiednie wyważenia interesów przewoźnika i uprawnionego z tytułu umowy przewozu, tj. nadawcy lub odbiorcy. Celem opracowania jest omówienie i porównanie regulacji poświęconych odpowiedzialności przewoźnika występujących w wyżej wskazanych aktach prawnych. Praca składa się z czterech rozdziałów podzielonych na podrozdziały. Rozdział pierwszy został poświęcony zagadnieniom wstępnym, a mianowicie: źródłom prawa, ogólnej charakterystyce umowy przewozu, a także statusowi przewoźnika. Drugi rozdział dotyczy przesłanek i innych zagadnień związanych z powstaniem obowiązku odszkodowawczego po stronie przewoźnika. W szczególności omówiono w nim zasady i przesłanki odpowiedzialności przewoźnika występujące w prawie przewozowym i konwencji CMR. Oprócz tego analizie poddano możliwość powstania zbiegu roszczeń kontraktowych i deliktowych w razie powstania szkody w przesyłce, a także problematykę legitymacji dochodzenia roszczeń. Trzeci rozdział traktuje o okolicznościach zwalniających przewoźnika od odpowiedzialności. Przesłanki uprzywilejowane zostały poddane ogólnej, a zwykłe szczegółowej analizie. Poza tym we wskazanym rozdziale omówiono problematykę domniemań zawartych w art. 66 prawa przewozowego oraz możliwość ograniczenia odpowiedzialność przewoźnika. Ostatni, czwarty rozdział został poświęcony odszkodowaniu. Zaakcentowano w nim różnice w sposobie określania odszkodowania w przypadku utraty i ubytku, a także uszkodzenia. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Zawada, Kazimierz - 132873 | pl |
dc.contributor.author | Korzeniak, Grzegorz | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Zawada, Kazimierz - 132873 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wysocka-Bar, Anna | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T15:32:34Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T15:32:34Z | |
dc.date.submitted | 2018-06-22 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-122941-181200 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227348 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | transport, carriage of goods, international carriage, transport law, contract of carriage, carrier, consignor, consignee, goods, payment for the carriage, route, breach of contract, liability of the carrier, delay in delivery, liability based on risk, strict liability, total loss, partial loss, damage, causation, exemption circumstances, wrongful act or neglect of the claimant, inherent vice, nature of goods, force majeure, presumption, compensation, normal value of goods, wilful misconduct | pl |
dc.subject.pl | transport, przewóz towarów, przewóz międzynarodowy, prawo przewozowe, umowa przewozu, przewoźnik, nadawca, odbiorca, przesyłka, trasa, przewoźne, umowa na rzecz osoby trzeciej, przewóz okazjonalny, niewykonanie zobowiązania, nienależyte wykonanie zobowiązania, odpowiedzialność przewoźnika, zbieg roszczeń, przesłanki odpowiedzialności, zasada ryzyka, odpowiedzialność obiektywna, szkoda, utrata, ubytek, ubytki naturalne, uszkodzenie, związek czasowy, związek przyczynowy, akty staranności, legitymacja, egzoneracja, okoliczności uprzywilejowane, wina uprawnionego, właściwości przesyłki, siła wyższa, domniemanie, odszkodowanie, zwykła wartość przesyłki, wina umyślna | pl |
dc.title | Odpowiedzialność przewoźnika za szkodę w przesyłce według ustawy Prawo przewozowe i Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego (CMR) | pl |
dc.title.alternative | The carrier's liability for damage to the consignment according to the Transport Law and the Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road (CMR) | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |