Odpowiedzialność przewoźnika za szkodę w przesyłce według ustawy Prawo przewozowe i Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego (CMR)

master
dc.abstract.enThe subject of this thesis is the carrier's liability for damage to the consignment according to the Transport Law and the Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road (CMR). The transport of goods plays a significant role in the functioning of modern economy. Nevertheless, an inseparable element of this activity is the risk of damage to the consignment. For this reason, it is necessary to properly regulate the liability of the carrier. In particular, it is about balancing the interests of the carrier and the holder of the contract of carriage, i.e. the consignor or the consignee. The purpose of this document is to describe and compare the regulations on the liability of the carrier appearing in the above-mentioned legal acts. The work consists of four chapters divided into subsections. The first chapter is devoted to preliminary issues, namely: sources of law, general characteristics of the contract of carriage, as well as the status of the carrier. The second chapter deals with the premises and other issues related to the carrier's liability for damage to the consignment. The third chapter deals with the circumstances of exempting the carrier from liability. The last, fourth chapter was devoted to compensation. It highlights the differences in the method of determining compensation in the event of total loss and partial loss, as well as damage.pl
dc.abstract.plTematem niniejszej pracy jest odpowiedzialność przewoźnika za szkodę w przesyłce według ustawy Prawo przewozowe i Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego (CMR). Przewóz towarów pełni niebagatelną rolę w funkcjonowaniu współczesnej gospodarki. Niemniej jednak nieodłącznym elementem tej działalności jest ryzyko występowania szkód w przesyłce. Z tego względu niezbędne jest właściwe uregulowanie odpowiedzialności przewoźnika z tego tytułu. W szczególności chodzi o odpowiednie wyważenia interesów przewoźnika i uprawnionego z tytułu umowy przewozu, tj. nadawcy lub odbiorcy. Celem opracowania jest omówienie i porównanie regulacji poświęconych odpowiedzialności przewoźnika występujących w wyżej wskazanych aktach prawnych. Praca składa się z czterech rozdziałów podzielonych na podrozdziały. Rozdział pierwszy został poświęcony zagadnieniom wstępnym, a mianowicie: źródłom prawa, ogólnej charakterystyce umowy przewozu, a także statusowi przewoźnika. Drugi rozdział dotyczy przesłanek i innych zagadnień związanych z powstaniem obowiązku odszkodowawczego po stronie przewoźnika. W szczególności omówiono w nim zasady i przesłanki odpowiedzialności przewoźnika występujące w prawie przewozowym i konwencji CMR. Oprócz tego analizie poddano możliwość powstania zbiegu roszczeń kontraktowych i deliktowych w razie powstania szkody w przesyłce, a także problematykę legitymacji dochodzenia roszczeń. Trzeci rozdział traktuje o okolicznościach zwalniających przewoźnika od odpowiedzialności. Przesłanki uprzywilejowane zostały poddane ogólnej, a zwykłe szczegółowej analizie. Poza tym we wskazanym rozdziale omówiono problematykę domniemań zawartych w art. 66 prawa przewozowego oraz możliwość ograniczenia odpowiedzialność przewoźnika. Ostatni, czwarty rozdział został poświęcony odszkodowaniu. Zaakcentowano w nim różnice w sposobie określania odszkodowania w przypadku utraty i ubytku, a także uszkodzenia.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorZawada, Kazimierz - 132873 pl
dc.contributor.authorKorzeniak, Grzegorzpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerZawada, Kazimierz - 132873 pl
dc.contributor.reviewerWysocka-Bar, Annapl
dc.date.accessioned2020-07-27T15:32:34Z
dc.date.available2020-07-27T15:32:34Z
dc.date.submitted2018-06-22pl
dc.fieldofstudyprawopl
dc.identifier.apddiploma-122941-181200pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227348
dc.languagepolpl
dc.subject.entransport, carriage of goods, international carriage, transport law, contract of carriage, carrier, consignor, consignee, goods, payment for the carriage, route, breach of contract, liability of the carrier, delay in delivery, liability based on risk, strict liability, total loss, partial loss, damage, causation, exemption circumstances, wrongful act or neglect of the claimant, inherent vice, nature of goods, force majeure, presumption, compensation, normal value of goods, wilful misconductpl
dc.subject.pltransport, przewóz towarów, przewóz międzynarodowy, prawo przewozowe, umowa przewozu, przewoźnik, nadawca, odbiorca, przesyłka, trasa, przewoźne, umowa na rzecz osoby trzeciej, przewóz okazjonalny, niewykonanie zobowiązania, nienależyte wykonanie zobowiązania, odpowiedzialność przewoźnika, zbieg roszczeń, przesłanki odpowiedzialności, zasada ryzyka, odpowiedzialność obiektywna, szkoda, utrata, ubytek, ubytki naturalne, uszkodzenie, związek czasowy, związek przyczynowy, akty staranności, legitymacja, egzoneracja, okoliczności uprzywilejowane, wina uprawnionego, właściwości przesyłki, siła wyższa, domniemanie, odszkodowanie, zwykła wartość przesyłki, wina umyślnapl
dc.titleOdpowiedzialność przewoźnika za szkodę w przesyłce według ustawy Prawo przewozowe i Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego (CMR)pl
dc.title.alternativeThe carrier's liability for damage to the consignment according to the Transport Law and the Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road (CMR)pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of this thesis is the carrier's liability for damage to the consignment according to the Transport Law and the Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road (CMR). The transport of goods plays a significant role in the functioning of modern economy. Nevertheless, an inseparable element of this activity is the risk of damage to the consignment. For this reason, it is necessary to properly regulate the liability of the carrier. In particular, it is about balancing the interests of the carrier and the holder of the contract of carriage, i.e. the consignor or the consignee. The purpose of this document is to describe and compare the regulations on the liability of the carrier appearing in the above-mentioned legal acts. The work consists of four chapters divided into subsections. The first chapter is devoted to preliminary issues, namely: sources of law, general characteristics of the contract of carriage, as well as the status of the carrier. The second chapter deals with the premises and other issues related to the carrier's liability for damage to the consignment. The third chapter deals with the circumstances of exempting the carrier from liability. The last, fourth chapter was devoted to compensation. It highlights the differences in the method of determining compensation in the event of total loss and partial loss, as well as damage.
dc.abstract.plpl
Tematem niniejszej pracy jest odpowiedzialność przewoźnika za szkodę w przesyłce według ustawy Prawo przewozowe i Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego (CMR). Przewóz towarów pełni niebagatelną rolę w funkcjonowaniu współczesnej gospodarki. Niemniej jednak nieodłącznym elementem tej działalności jest ryzyko występowania szkód w przesyłce. Z tego względu niezbędne jest właściwe uregulowanie odpowiedzialności przewoźnika z tego tytułu. W szczególności chodzi o odpowiednie wyważenia interesów przewoźnika i uprawnionego z tytułu umowy przewozu, tj. nadawcy lub odbiorcy. Celem opracowania jest omówienie i porównanie regulacji poświęconych odpowiedzialności przewoźnika występujących w wyżej wskazanych aktach prawnych. Praca składa się z czterech rozdziałów podzielonych na podrozdziały. Rozdział pierwszy został poświęcony zagadnieniom wstępnym, a mianowicie: źródłom prawa, ogólnej charakterystyce umowy przewozu, a także statusowi przewoźnika. Drugi rozdział dotyczy przesłanek i innych zagadnień związanych z powstaniem obowiązku odszkodowawczego po stronie przewoźnika. W szczególności omówiono w nim zasady i przesłanki odpowiedzialności przewoźnika występujące w prawie przewozowym i konwencji CMR. Oprócz tego analizie poddano możliwość powstania zbiegu roszczeń kontraktowych i deliktowych w razie powstania szkody w przesyłce, a także problematykę legitymacji dochodzenia roszczeń. Trzeci rozdział traktuje o okolicznościach zwalniających przewoźnika od odpowiedzialności. Przesłanki uprzywilejowane zostały poddane ogólnej, a zwykłe szczegółowej analizie. Poza tym we wskazanym rozdziale omówiono problematykę domniemań zawartych w art. 66 prawa przewozowego oraz możliwość ograniczenia odpowiedzialność przewoźnika. Ostatni, czwarty rozdział został poświęcony odszkodowaniu. Zaakcentowano w nim różnice w sposobie określania odszkodowania w przypadku utraty i ubytku, a także uszkodzenia.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Zawada, Kazimierz - 132873
dc.contributor.authorpl
Korzeniak, Grzegorz
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Zawada, Kazimierz - 132873
dc.contributor.reviewerpl
Wysocka-Bar, Anna
dc.date.accessioned
2020-07-27T15:32:34Z
dc.date.available
2020-07-27T15:32:34Z
dc.date.submittedpl
2018-06-22
dc.fieldofstudypl
prawo
dc.identifier.apdpl
diploma-122941-181200
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227348
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
transport, carriage of goods, international carriage, transport law, contract of carriage, carrier, consignor, consignee, goods, payment for the carriage, route, breach of contract, liability of the carrier, delay in delivery, liability based on risk, strict liability, total loss, partial loss, damage, causation, exemption circumstances, wrongful act or neglect of the claimant, inherent vice, nature of goods, force majeure, presumption, compensation, normal value of goods, wilful misconduct
dc.subject.plpl
transport, przewóz towarów, przewóz międzynarodowy, prawo przewozowe, umowa przewozu, przewoźnik, nadawca, odbiorca, przesyłka, trasa, przewoźne, umowa na rzecz osoby trzeciej, przewóz okazjonalny, niewykonanie zobowiązania, nienależyte wykonanie zobowiązania, odpowiedzialność przewoźnika, zbieg roszczeń, przesłanki odpowiedzialności, zasada ryzyka, odpowiedzialność obiektywna, szkoda, utrata, ubytek, ubytki naturalne, uszkodzenie, związek czasowy, związek przyczynowy, akty staranności, legitymacja, egzoneracja, okoliczności uprzywilejowane, wina uprawnionego, właściwości przesyłki, siła wyższa, domniemanie, odszkodowanie, zwykła wartość przesyłki, wina umyślna
dc.titlepl
Odpowiedzialność przewoźnika za szkodę w przesyłce według ustawy Prawo przewozowe i Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego (CMR)
dc.title.alternativepl
The carrier's liability for damage to the consignment according to the Transport Law and the Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road (CMR)
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
126
Views per month
Views per city
Warsaw
30
Poznan
22
Wroclaw
8
Szczecin
5
Zielona Góra
5
Torun
3
Bydgoszcz
2
Dublin
2
Hrodna
2
Krakow
2

No access

No Thumbnail Available