Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Field recording i badania nad pejzażem dźwiękowym jako przykład interdyscyplinarności w kulturze współczesnej
Filed recording and research on soundscape as an exaple of interdisciplinarity in contemporary culture
R. Murray Schafer, pejzaż dźwiękowy, nagranie plenerowe
R. Murray Schafer, soundscape, field recording
Streszczenie:Dzięki wynalazkowi radia i dyktafonu słuchacze otrzymali nowe możliwości wykorzystywania dźwięku i wpływania na jego strukturę. Technika field recording oraz jej wyniki czyli nagrania plenerowe są dzisiaj wykorzystywane w nauce, sztuce, muzyce, edukacji i medycynie. Rejestrowane fragmenty pejzażu dźwiękowego pozwoliły na bardziej precyzyjne badania nad jego strukturą. Teorie zawarte w pismach R. Murray'a Schafera umożliwiły zapoczątkowanie globalnych ruchów na rzecz ekologii akustycznej, artystycznego przetwarzania obiektów akustycznych i wpływania na pejzaż dźwiękowy.Praca składa się z pięciu części. Pierwsza porusza problem terminologii i sformułowań: field recording, pejzaż dźwiękowy i środowisko akustyczne. W drugiej części nagrania plenerowe zostały opisane w kategoriach gatunków muzycznych i technik artystycznych znanych z muzyki współczesnej - ambient, muzak i sampling. Trzeci rozdział omawia wielotorową genezę zjawiska i jego przekształcenie się w dyscyplinę naukową. Czwarta część analizuje wykorzystanie nagrań plenerowych w edukacji, nauce, medycynie oraz internetowej kartografii. Piąty rozdział dokładnie analizuje praktyki artystyczne nagrania terenowe w procesie komponowania - najszerszy i najbardziej złożony tok pracy, w którym muzycy oraz artyści posługują się zarejestrowanymi obiektami dźwiękowymi.
Abstract:The invention of radio and dictaphone gave sound receipents and listeners innovative methods of exploitation and use of sound and affecting it's structure. The field recording technique and its results are used in scientific research, art, music, education and medicine. Recorded excerpts of soundscape allowed to carry out further study on its framework. Theories contained in R. Murray Schafer's writings gave an oportunity to initiate global movements for acoustic ecology, artistic processing of sound objects, also influencing on soundscape.The thesis is divided into five parts. First one is devoted to issues of terminology such as field recording, soundsape, acoustic environemnt. In second part field recording is described in terms and techniques known from contemporary music as ambient, muzak and sampling. Third chapter talks over multifaceted genesis of the phenomenon and its evolve over time into scientific discipline. Fourth part analyzes the use of field recording in education, science research, medicine and web cartography - sound mapping. Fifth chapter precisely examines series of artistic methods that uses field recordings in the process of composing - the most complex and the widest progress, in which artists and musicans use captured sound objects.
dc.abstract.en | Abstract:The invention of radio and dictaphone gave sound receipents and listeners innovative methods of exploitation and use of sound and affecting it's structure. The field recording technique and its results are used in scientific research, art, music, education and medicine. Recorded excerpts of soundscape allowed to carry out further study on its framework. Theories contained in R. Murray Schafer's writings gave an oportunity to initiate global movements for acoustic ecology, artistic processing of sound objects, also influencing on soundscape.The thesis is divided into five parts. First one is devoted to issues of terminology such as field recording, soundsape, acoustic environemnt. In second part field recording is described in terms and techniques known from contemporary music as ambient, muzak and sampling. Third chapter talks over multifaceted genesis of the phenomenon and its evolve over time into scientific discipline. Fourth part analyzes the use of field recording in education, science research, medicine and web cartography - sound mapping. Fifth chapter precisely examines series of artistic methods that uses field recordings in the process of composing - the most complex and the widest progress, in which artists and musicans use captured sound objects. | pl |
dc.abstract.pl | Streszczenie:Dzięki wynalazkowi radia i dyktafonu słuchacze otrzymali nowe możliwości wykorzystywania dźwięku i wpływania na jego strukturę. Technika field recording oraz jej wyniki czyli nagrania plenerowe są dzisiaj wykorzystywane w nauce, sztuce, muzyce, edukacji i medycynie. Rejestrowane fragmenty pejzażu dźwiękowego pozwoliły na bardziej precyzyjne badania nad jego strukturą. Teorie zawarte w pismach R. Murray'a Schafera umożliwiły zapoczątkowanie globalnych ruchów na rzecz ekologii akustycznej, artystycznego przetwarzania obiektów akustycznych i wpływania na pejzaż dźwiękowy.Praca składa się z pięciu części. Pierwsza porusza problem terminologii i sformułowań: field recording, pejzaż dźwiękowy i środowisko akustyczne. W drugiej części nagrania plenerowe zostały opisane w kategoriach gatunków muzycznych i technik artystycznych znanych z muzyki współczesnej - ambient, muzak i sampling. Trzeci rozdział omawia wielotorową genezę zjawiska i jego przekształcenie się w dyscyplinę naukową. Czwarta część analizuje wykorzystanie nagrań plenerowych w edukacji, nauce, medycynie oraz internetowej kartografii. Piąty rozdział dokładnie analizuje praktyki artystyczne nagrania terenowe w procesie komponowania - najszerszy i najbardziej złożony tok pracy, w którym muzycy oraz artyści posługują się zarejestrowanymi obiektami dźwiękowymi. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Nacher, Anna - 130854 | pl |
dc.contributor.author | Kolarczyk, Adrian | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Pitrus, Andrzej - 131431 | pl |
dc.contributor.reviewer | Nacher, Anna - 130854 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T09:04:30Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T09:04:30Z | |
dc.date.submitted | 2012-07-04 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-67670-111838 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/181073 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | R. Murray Schafer, soundscape, field recording | pl |
dc.subject.pl | R. Murray Schafer, pejzaż dźwiękowy, nagranie plenerowe | pl |
dc.title | Field recording i badania nad pejzażem dźwiękowym jako przykład interdyscyplinarności w kulturze współczesnej | pl |
dc.title.alternative | Filed recording and research on soundscape as an exaple of interdisciplinarity in contemporary culture | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |