Field recording i badania nad pejzażem dźwiękowym jako przykład interdyscyplinarności w kulturze współczesnej

licenciate
dc.abstract.enAbstract:The invention of radio and dictaphone gave sound receipents and listeners innovative methods of exploitation and use of sound and affecting it's structure. The field recording technique and its results are used in scientific research, art, music, education and medicine. Recorded excerpts of soundscape allowed to carry out further study on its framework. Theories contained in R. Murray Schafer's writings gave an oportunity to initiate global movements for acoustic ecology, artistic processing of sound objects, also influencing on soundscape.The thesis is divided into five parts. First one is devoted to issues of terminology such as field recording, soundsape, acoustic environemnt. In second part field recording is described in terms and techniques known from contemporary music as ambient, muzak and sampling. Third chapter talks over multifaceted genesis of the phenomenon and its evolve over time into scientific discipline. Fourth part analyzes the use of field recording in education, science research, medicine and web cartography - sound mapping. Fifth chapter precisely examines series of artistic methods that uses field recordings in the process of composing - the most complex and the widest progress, in which artists and musicans use captured sound objects.pl
dc.abstract.plStreszczenie:Dzięki wynalazkowi radia i dyktafonu słuchacze otrzymali nowe możliwości wykorzystywania dźwięku i wpływania na jego strukturę. Technika field recording oraz jej wyniki czyli nagrania plenerowe są dzisiaj wykorzystywane w nauce, sztuce, muzyce, edukacji i medycynie. Rejestrowane fragmenty pejzażu dźwiękowego pozwoliły na bardziej precyzyjne badania nad jego strukturą. Teorie zawarte w pismach R. Murray'a Schafera umożliwiły zapoczątkowanie globalnych ruchów na rzecz ekologii akustycznej, artystycznego przetwarzania obiektów akustycznych i wpływania na pejzaż dźwiękowy.Praca składa się z pięciu części. Pierwsza porusza problem terminologii i sformułowań: field recording, pejzaż dźwiękowy i środowisko akustyczne. W drugiej części nagrania plenerowe zostały opisane w kategoriach gatunków muzycznych i technik artystycznych znanych z muzyki współczesnej - ambient, muzak i sampling. Trzeci rozdział omawia wielotorową genezę zjawiska i jego przekształcenie się w dyscyplinę naukową. Czwarta część analizuje wykorzystanie nagrań plenerowych w edukacji, nauce, medycynie oraz internetowej kartografii. Piąty rozdział dokładnie analizuje praktyki artystyczne nagrania terenowe w procesie komponowania - najszerszy i najbardziej złożony tok pracy, w którym muzycy oraz artyści posługują się zarejestrowanymi obiektami dźwiękowymi.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorNacher, Anna - 130854 pl
dc.contributor.authorKolarczyk, Adrianpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerPitrus, Andrzej - 131431 pl
dc.contributor.reviewerNacher, Anna - 130854 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T09:04:30Z
dc.date.available2020-07-24T09:04:30Z
dc.date.submitted2012-07-04pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwopl
dc.identifier.apddiploma-67670-111838pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/181073
dc.languagepolpl
dc.subject.enR. Murray Schafer, soundscape, field recordingpl
dc.subject.plR. Murray Schafer, pejzaż dźwiękowy, nagranie plenerowepl
dc.titleField recording i badania nad pejzażem dźwiękowym jako przykład interdyscyplinarności w kulturze współczesnejpl
dc.title.alternativeFiled recording and research on soundscape as an exaple of interdisciplinarity in contemporary culturepl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Abstract:The invention of radio and dictaphone gave sound receipents and listeners innovative methods of exploitation and use of sound and affecting it's structure. The field recording technique and its results are used in scientific research, art, music, education and medicine. Recorded excerpts of soundscape allowed to carry out further study on its framework. Theories contained in R. Murray Schafer's writings gave an oportunity to initiate global movements for acoustic ecology, artistic processing of sound objects, also influencing on soundscape.The thesis is divided into five parts. First one is devoted to issues of terminology such as field recording, soundsape, acoustic environemnt. In second part field recording is described in terms and techniques known from contemporary music as ambient, muzak and sampling. Third chapter talks over multifaceted genesis of the phenomenon and its evolve over time into scientific discipline. Fourth part analyzes the use of field recording in education, science research, medicine and web cartography - sound mapping. Fifth chapter precisely examines series of artistic methods that uses field recordings in the process of composing - the most complex and the widest progress, in which artists and musicans use captured sound objects.
dc.abstract.plpl
Streszczenie:Dzięki wynalazkowi radia i dyktafonu słuchacze otrzymali nowe możliwości wykorzystywania dźwięku i wpływania na jego strukturę. Technika field recording oraz jej wyniki czyli nagrania plenerowe są dzisiaj wykorzystywane w nauce, sztuce, muzyce, edukacji i medycynie. Rejestrowane fragmenty pejzażu dźwiękowego pozwoliły na bardziej precyzyjne badania nad jego strukturą. Teorie zawarte w pismach R. Murray'a Schafera umożliwiły zapoczątkowanie globalnych ruchów na rzecz ekologii akustycznej, artystycznego przetwarzania obiektów akustycznych i wpływania na pejzaż dźwiękowy.Praca składa się z pięciu części. Pierwsza porusza problem terminologii i sformułowań: field recording, pejzaż dźwiękowy i środowisko akustyczne. W drugiej części nagrania plenerowe zostały opisane w kategoriach gatunków muzycznych i technik artystycznych znanych z muzyki współczesnej - ambient, muzak i sampling. Trzeci rozdział omawia wielotorową genezę zjawiska i jego przekształcenie się w dyscyplinę naukową. Czwarta część analizuje wykorzystanie nagrań plenerowych w edukacji, nauce, medycynie oraz internetowej kartografii. Piąty rozdział dokładnie analizuje praktyki artystyczne nagrania terenowe w procesie komponowania - najszerszy i najbardziej złożony tok pracy, w którym muzycy oraz artyści posługują się zarejestrowanymi obiektami dźwiękowymi.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Nacher, Anna - 130854
dc.contributor.authorpl
Kolarczyk, Adrian
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Pitrus, Andrzej - 131431
dc.contributor.reviewerpl
Nacher, Anna - 130854
dc.date.accessioned
2020-07-24T09:04:30Z
dc.date.available
2020-07-24T09:04:30Z
dc.date.submittedpl
2012-07-04
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo
dc.identifier.apdpl
diploma-67670-111838
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/181073
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
R. Murray Schafer, soundscape, field recording
dc.subject.plpl
R. Murray Schafer, pejzaż dźwiękowy, nagranie plenerowe
dc.titlepl
Field recording i badania nad pejzażem dźwiękowym jako przykład interdyscyplinarności w kulturze współczesnej
dc.title.alternativepl
Filed recording and research on soundscape as an exaple of interdisciplinarity in contemporary culture
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
21
Views per month
Views per city
Warsaw
7
Krakow
3
Dublin
2
Kęty
2
Wroclaw
2
Tomaszów Mazowiecki
1
Torun
1

No access

No Thumbnail Available