"Starość w grób zamyka" : o transgresyjnym odbiorze starości w kulturze chłopskiej

2025
book section
article
dc.abstract.enThe author focuses on examining the relationship between old age and death in folk cul-ture, particularly during the second half of the 19th century (using material from Oskar Kolberg) and the early 20th century. The study focuses on peasant thanatology, particularly the connection between elderly individuals and funeral rituals. The author pays special at-tention to the social role of the „odpraszacz,” aman who led funeral ceremonies. Although funeral guides existed in all three partitions of Poland, their behaviours are most extensively described in Galicia, not only in ethnographic accounts but also in peasant diaries. These guides served as the voice of the deceased, apologizing on their behalf and speaking as if bearing witness to their presence from the other side. In rural culture, the image of the elderly was associated with the afterlife, and the elderly were seen as guides to the other side. Folk death had its metaphysics and was considered anatural part of life, reflecting God’s will and the necessity of passing on the generational legacy, participating in the relay of generations
dc.abstract.plAutor koncentruje się na rozpatrywaniu relacji starość –śmierć wkulturze ludowej. In-teresują go zachowania mające miejsce wdrugiej połowie XIXw. (materiał Oskara Kolberga) ipoczątku XXw. Refleksja skupia się na chłopskiej tanatologii. Na łączeniu osób starszych zrytu-ałem pogrzebowym. Szczególnie koncentruje się na roli społecznej „odpraszacza” –mężczyznyprzewodzącego ceremoniałom funeralnym. Choć przewodnicy pogrzebowi byli we wszystkich trzech zaborach, najbardziej opisane zostały ich zachowania wGalicji (prócz świadectw etno-graficznych także wpamiętnikach chłopskich). Byli wyrazicielami głosu zmarłego, przepraszali za niego, mówili wjego imieniu, jakby zaświadczając jego obecność zza tamtej już strony. Obraz starego człowieka wkulturze chłopskiej był bowiem utożsamiany zzaświatami, astarcy byli ujmowani jako przewodnicy po tamtej stronie. Śmierć ludowa miała swoją metafizykę, była wprzypadku człowieka starego czymś naturalnym, wpisała się wwolę Bożą ikonieczność pod-porządkowania życia rozwojowi rodowemu (uczestniczenia wsztafecie pokoleń).Autor koncentruje się na rozpatrywaniu relacji starość –śmierć wkulturze ludowej. In-teresują go zachowania mające miejsce wdrugiej połowie XIXw. (materiał Oskara Kolberga) ipoczątku XXw. Refleksja skupia się na chłopskiej tanatologii. Na łączeniu osób starszych zrytu-ałem pogrzebowym. Szczególnie koncentruje się na roli społecznej „odpraszacza” –mężczyznyprzewodzącego ceremoniałom funeralnym. Choć przewodnicy pogrzebowi byli we wszystkich trzech zaborach, najbardziej opisane zostały ich zachowania wGalicji (prócz świadectw etno-graficznych także wpamiętnikach chłopskich). Byli wyrazicielami głosu zmarłego, przepraszali za niego, mówili wjego imieniu, jakby zaświadczając jego obecność zza tamtej już strony. Obraz starego człowieka wkulturze chłopskiej był bowiem utożsamiany zzaświatami, astarcy byli ujmowani jako przewodnicy po tamtej stronie. Śmierć ludowa miała swoją metafizykę, była wprzypadku człowieka starego czymś naturalnym, wpisała się wwolę Bożą ikonieczność pod-porządkowania życia rozwojowi rodowemu (uczestniczenia wsztafecie pokoleń).
dc.affiliationPion Prorektora ds. współpracy międzynarodowej : Biblioteka Jagiellońska
dc.contributor.authorGapiński, Bartłomiej - 142792
dc.contributor.editorKita, Jarosław
dc.contributor.editorKorybut-Marciniak, Maria
dc.date.accession2025-09-25
dc.date.accessioned2025-09-24T11:38:48Z
dc.date.available2025-09-24T11:38:48Z
dc.date.createdat2025-09-23T06:59:09Zen
dc.date.issued2025
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalNieaktywne DOI: 10.18778/8331-823-3.07
dc.description.physical109-122
dc.description.seriesŻycie prywatne Polaków w XIX wieku
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume13
dc.identifier.bookweblinkhttps://ruj.uj.edu.pl/entities/publication/b47e32de-80dd-49c0-8b02-fabf428bba89
dc.identifier.eisbn978-83-8331-823-3
dc.identifier.isbn978-83-65171-57-3
dc.identifier.isbn978-83-8331-822-6
dc.identifier.projectDRC AI
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/561195
dc.identifier.weblinkhttps://www.press.uni.lodz.pl/index.php/wul/catalog/view/1432/8595/5551
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.placeŁódź
dc.placeOlsztyn
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
dc.publisher.ministerialUniwersytet Łódzki
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY-NC-SA
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte repozytorium
dc.subject.enhistory od ageing
dc.subject.en19th century
dc.subject.enfuneral ritual
dc.subject.enpeasant mentality
dc.subject.plhistoria starości
dc.subject.plXIX wiek
dc.subject.plrytuał pogrzebowy
dc.subject.plmentalność chłopska
dc.subtypeArticle
dc.title"Starość w grób zamyka" : o transgresyjnym odbiorze starości w kulturze chłopskiej
dc.title.alternative"Old age ends in the grave": a transgressive perception of aging in rural culture
dc.title.containerŻycie prywatne Polaków w XIX wieku
dc.title.volume"Requiem"
dc.typeBookSection
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
The author focuses on examining the relationship between old age and death in folk cul-ture, particularly during the second half of the 19th century (using material from Oskar Kolberg) and the early 20th century. The study focuses on peasant thanatology, particularly the connection between elderly individuals and funeral rituals. The author pays special at-tention to the social role of the „odpraszacz,” aman who led funeral ceremonies. Although funeral guides existed in all three partitions of Poland, their behaviours are most extensively described in Galicia, not only in ethnographic accounts but also in peasant diaries. These guides served as the voice of the deceased, apologizing on their behalf and speaking as if bearing witness to their presence from the other side. In rural culture, the image of the elderly was associated with the afterlife, and the elderly were seen as guides to the other side. Folk death had its metaphysics and was considered anatural part of life, reflecting God’s will and the necessity of passing on the generational legacy, participating in the relay of generations
dc.abstract.pl
Autor koncentruje się na rozpatrywaniu relacji starość –śmierć wkulturze ludowej. In-teresują go zachowania mające miejsce wdrugiej połowie XIXw. (materiał Oskara Kolberga) ipoczątku XXw. Refleksja skupia się na chłopskiej tanatologii. Na łączeniu osób starszych zrytu-ałem pogrzebowym. Szczególnie koncentruje się na roli społecznej „odpraszacza” –mężczyznyprzewodzącego ceremoniałom funeralnym. Choć przewodnicy pogrzebowi byli we wszystkich trzech zaborach, najbardziej opisane zostały ich zachowania wGalicji (prócz świadectw etno-graficznych także wpamiętnikach chłopskich). Byli wyrazicielami głosu zmarłego, przepraszali za niego, mówili wjego imieniu, jakby zaświadczając jego obecność zza tamtej już strony. Obraz starego człowieka wkulturze chłopskiej był bowiem utożsamiany zzaświatami, astarcy byli ujmowani jako przewodnicy po tamtej stronie. Śmierć ludowa miała swoją metafizykę, była wprzypadku człowieka starego czymś naturalnym, wpisała się wwolę Bożą ikonieczność pod-porządkowania życia rozwojowi rodowemu (uczestniczenia wsztafecie pokoleń).Autor koncentruje się na rozpatrywaniu relacji starość –śmierć wkulturze ludowej. In-teresują go zachowania mające miejsce wdrugiej połowie XIXw. (materiał Oskara Kolberga) ipoczątku XXw. Refleksja skupia się na chłopskiej tanatologii. Na łączeniu osób starszych zrytu-ałem pogrzebowym. Szczególnie koncentruje się na roli społecznej „odpraszacza” –mężczyznyprzewodzącego ceremoniałom funeralnym. Choć przewodnicy pogrzebowi byli we wszystkich trzech zaborach, najbardziej opisane zostały ich zachowania wGalicji (prócz świadectw etno-graficznych także wpamiętnikach chłopskich). Byli wyrazicielami głosu zmarłego, przepraszali za niego, mówili wjego imieniu, jakby zaświadczając jego obecność zza tamtej już strony. Obraz starego człowieka wkulturze chłopskiej był bowiem utożsamiany zzaświatami, astarcy byli ujmowani jako przewodnicy po tamtej stronie. Śmierć ludowa miała swoją metafizykę, była wprzypadku człowieka starego czymś naturalnym, wpisała się wwolę Bożą ikonieczność pod-porządkowania życia rozwojowi rodowemu (uczestniczenia wsztafecie pokoleń).
dc.affiliation
Pion Prorektora ds. współpracy międzynarodowej : Biblioteka Jagiellońska
dc.contributor.author
Gapiński, Bartłomiej - 142792
dc.contributor.editor
Kita, Jarosław
dc.contributor.editor
Korybut-Marciniak, Maria
dc.date.accession
2025-09-25
dc.date.accessioned
2025-09-24T11:38:48Z
dc.date.available
2025-09-24T11:38:48Z
dc.date.createdaten
2025-09-23T06:59:09Z
dc.date.issued
2025
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Nieaktywne DOI: 10.18778/8331-823-3.07
dc.description.physical
109-122
dc.description.series
Życie prywatne Polaków w XIX wieku
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
13
dc.identifier.bookweblink
https://ruj.uj.edu.pl/entities/publication/b47e32de-80dd-49c0-8b02-fabf428bba89
dc.identifier.eisbn
978-83-8331-823-3
dc.identifier.isbn
978-83-65171-57-3
dc.identifier.isbn
978-83-8331-822-6
dc.identifier.project
DRC AI
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/561195
dc.identifier.weblink
https://www.press.uni.lodz.pl/index.php/wul/catalog/view/1432/8595/5551
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.place
Łódź
dc.place
Olsztyn
dc.publisher
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
dc.publisher.ministerial
Uniwersytet Łódzki
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC-SA
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte repozytorium
dc.subject.en
history od ageing
dc.subject.en
19th century
dc.subject.en
funeral ritual
dc.subject.en
peasant mentality
dc.subject.pl
historia starości
dc.subject.pl
XIX wiek
dc.subject.pl
rytuał pogrzebowy
dc.subject.pl
mentalność chłopska
dc.subtype
Article
dc.title
"Starość w grób zamyka" : o transgresyjnym odbiorze starości w kulturze chłopskiej
dc.title.alternative
"Old age ends in the grave": a transgressive perception of aging in rural culture
dc.title.container
Życie prywatne Polaków w XIX wieku
dc.title.volume
"Requiem"
dc.type
BookSection
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
32
Views per month
Views per city
Poznan
7
Krakow
2
Downloads
gapinski_starosc_w_grob_zamyka_2025.pdf
1