Neurogra w kino : neuronaukowe perspektywy badania filmu

2024
journal article
article
dc.abstract.enThe aim of the article is to present neuroscientific perspectives on the study of film. First, the foundations for the development of this type of empirical and conceptual research are presented: the cognitive theory of film, the concept of embodied cognition, and the models of cinema that have been proposed in this area (embodied cinema and enactive cinema), as well as neuroaesthetics. Then, referring to the findings of Vittorio Gallese and Miguel Guerra, the author indicates three main perspectives for the development of neuroscientific research on cinema: 1) partial reinterpretation of the theory and history of cinema through the prism of new research tools, 2) empirical research on film techniques and strategies, 3) development of new technological forms implemented in the film industry. The article presents also selected experiments in the field of film neuroresearch, focusing on those dealing with general issues – including the pioneering experiment of Uri Hasson’s research group and a study on identification with film characters based on the Game of Thrones series (HBO, 2011-2019). The author also refers to research on film montage, conducted mainly by Javier Sanz-Aznar’s group, and presents it from a critical perspective, reflecting on the potential of empirical research on film, taking into account the problem of neurorealism. In the last part of the article, she presents the assumptions of neurofilmology as presented by Adriano D’Aloia and Ruggero Eugeni and the critical approach to the research perspective proposed by Maria Poulaki. The author of the article supplements this reflection with her own conclusions regarding potential directions of development of cinema neuroresearch.
dc.abstract.plCelem artykułu jest przedstawienie neuronaukowych perspektyw badania filmu. W pierwszej kolejności zostają zarysowane podstawy rozwoju badań empirycznych i konceptualnych: teoria kognitywna, koncepcja ucieleśnionego poznania, neuroestetyka oraz szczególne modele kina (kino ucieleśnione oraz kino enaktywne). Następnie, odwołując się do ustaleń Vittoria Gallesego oraz Miguela Guerry, autorka tekstu wskazuje trzy główne perspektywy rozwoju neuronaukowych badań kina: 1) częściową reinterpretację teorii i historii kina przez pryzmat nowych narzędzi badawczych, 2) badania empiryczne dotyczące technik i strategii filmowych, 3) rozwój nowych form technologicznych implementowanych do przemysłu filmowego. W dalszej kolejności zostają zaprezentowane wybrane eksperymenty z zakresu neurobadań filmu, w tym pionierski eksperyment grupy badawczej Uriego Hassona oraz badanie dotyczące identyfikacji z postaciami filmowymi przeprowadzone na podstawie serialu Gra o tron (Game of Thrones, HBO, 2011-2019). Pojawia się tu również odniesienie do badań nad montażem filmowym prowadzonych głównie przez grupę Javiera Sanz-Aznara. Autorka przedstawia je w perspektywie krytycznej, uwzględniając problem neurorealizmu. Ostatnia część artykułu zawiera analizę założeń neurofilmologii będącej próbą centralizacji rozproszonych refleksji nad neurokinem (ujęcie Adriana D’Aloii i Ruggera Eugeniego oraz krytyczna perspektywa Marii Poulaki). Autorka tekstu uzupełnia ów namysł własnymi konkluzjami co do potencjalnych kierunków rozwoju neurobadań nad kinem.
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Sztuk Audiowizualnych
dc.contributor.authorTwardoch-Raś, Ewelina - 106747
dc.date.accession2024-10-02
dc.date.accessioned2024-10-07T14:35:55Z
dc.date.available2024-10-07T14:35:55Z
dc.date.issued2024
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 50-51
dc.description.number127
dc.description.physical29-52
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.doi10.36744/kf.2932
dc.identifier.issn0452-9502
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/450568
dc.identifier.weblinkhttps://czasopisma.ispan.pl/index.php/kf/article/view/2932/2786
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enneurocinematics
dc.subject.enneurofilmology
dc.subject.enfilm neuroaesthetics
dc.subject.enbiometrics
dc.subject.enembodied cognition
dc.subject.enneurorealism
dc.subject.plneurofilmowość
dc.subject.plneurofilmologia
dc.subject.plneuroestetyka filmu
dc.subject.plbiometria
dc.subject.plucieleśnione poznanie
dc.subject.plneurorealizm
dc.subtypeArticle
dc.titleNeurogra w kino : neuronaukowe perspektywy badania filmu
dc.title.alternativePlaying the cinema neurogame : neuroscientific perspectives on film research
dc.title.journalKwartalnik Filmowy
dc.title.volumeFilmoznawstwo empiryczne
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
The aim of the article is to present neuroscientific perspectives on the study of film. First, the foundations for the development of this type of empirical and conceptual research are presented: the cognitive theory of film, the concept of embodied cognition, and the models of cinema that have been proposed in this area (embodied cinema and enactive cinema), as well as neuroaesthetics. Then, referring to the findings of Vittorio Gallese and Miguel Guerra, the author indicates three main perspectives for the development of neuroscientific research on cinema: 1) partial reinterpretation of the theory and history of cinema through the prism of new research tools, 2) empirical research on film techniques and strategies, 3) development of new technological forms implemented in the film industry. The article presents also selected experiments in the field of film neuroresearch, focusing on those dealing with general issues – including the pioneering experiment of Uri Hasson’s research group and a study on identification with film characters based on the Game of Thrones series (HBO, 2011-2019). The author also refers to research on film montage, conducted mainly by Javier Sanz-Aznar’s group, and presents it from a critical perspective, reflecting on the potential of empirical research on film, taking into account the problem of neurorealism. In the last part of the article, she presents the assumptions of neurofilmology as presented by Adriano D’Aloia and Ruggero Eugeni and the critical approach to the research perspective proposed by Maria Poulaki. The author of the article supplements this reflection with her own conclusions regarding potential directions of development of cinema neuroresearch.
dc.abstract.pl
Celem artykułu jest przedstawienie neuronaukowych perspektyw badania filmu. W pierwszej kolejności zostają zarysowane podstawy rozwoju badań empirycznych i konceptualnych: teoria kognitywna, koncepcja ucieleśnionego poznania, neuroestetyka oraz szczególne modele kina (kino ucieleśnione oraz kino enaktywne). Następnie, odwołując się do ustaleń Vittoria Gallesego oraz Miguela Guerry, autorka tekstu wskazuje trzy główne perspektywy rozwoju neuronaukowych badań kina: 1) częściową reinterpretację teorii i historii kina przez pryzmat nowych narzędzi badawczych, 2) badania empiryczne dotyczące technik i strategii filmowych, 3) rozwój nowych form technologicznych implementowanych do przemysłu filmowego. W dalszej kolejności zostają zaprezentowane wybrane eksperymenty z zakresu neurobadań filmu, w tym pionierski eksperyment grupy badawczej Uriego Hassona oraz badanie dotyczące identyfikacji z postaciami filmowymi przeprowadzone na podstawie serialu Gra o tron (Game of Thrones, HBO, 2011-2019). Pojawia się tu również odniesienie do badań nad montażem filmowym prowadzonych głównie przez grupę Javiera Sanz-Aznara. Autorka przedstawia je w perspektywie krytycznej, uwzględniając problem neurorealizmu. Ostatnia część artykułu zawiera analizę założeń neurofilmologii będącej próbą centralizacji rozproszonych refleksji nad neurokinem (ujęcie Adriana D’Aloii i Ruggera Eugeniego oraz krytyczna perspektywa Marii Poulaki). Autorka tekstu uzupełnia ów namysł własnymi konkluzjami co do potencjalnych kierunków rozwoju neurobadań nad kinem.
dc.affiliation
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Sztuk Audiowizualnych
dc.contributor.author
Twardoch-Raś, Ewelina - 106747
dc.date.accession
2024-10-02
dc.date.accessioned
2024-10-07T14:35:55Z
dc.date.available
2024-10-07T14:35:55Z
dc.date.issued
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 50-51
dc.description.number
127
dc.description.physical
29-52
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.doi
10.36744/kf.2932
dc.identifier.issn
0452-9502
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/450568
dc.identifier.weblink
https://czasopisma.ispan.pl/index.php/kf/article/view/2932/2786
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
neurocinematics
dc.subject.en
neurofilmology
dc.subject.en
film neuroaesthetics
dc.subject.en
biometrics
dc.subject.en
embodied cognition
dc.subject.en
neurorealism
dc.subject.pl
neurofilmowość
dc.subject.pl
neurofilmologia
dc.subject.pl
neuroestetyka filmu
dc.subject.pl
biometria
dc.subject.pl
ucieleśnione poznanie
dc.subject.pl
neurorealizm
dc.subtype
Article
dc.title
Neurogra w kino : neuronaukowe perspektywy badania filmu
dc.title.alternative
Playing the cinema neurogame : neuroscientific perspectives on film research
dc.title.journal
Kwartalnik Filmowy
dc.title.volume
Filmoznawstwo empiryczne
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
10
Views per month
Views per city
Lodz
2
Warsaw
1
Downloads
twardoch-ras_neurogra_w_kino_neuronaukowe_perspektywy_2024.pdf
1