Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Warsztaty terapii zajęciowej jako forma aktywizacji osób niepełnosprawnych intelektualnie
Occupational therapy workshops as a form of activation of intellectually disabled people
niepełnosprawność intelektualna, warsztaty terapii zajęciowej, rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie
intellectual disability, occupational therapy workshops, rehabilitation of intellectually disabled people
Wstęp: Rehabilitacja w warsztatach terapii zajęciowej daje osobom niepełnosprawnym intelektualnie, których choroba znacznie ogranicza możliwości społecznego i zawodowego funkcjonowania, poczucie stabilizacji, możliwość odnalezienia swojego miejsca w społeczeństwie oraz rozwoju umiejętności zawodowych, adekwatnych do ich możliwości i talentów.Cel pracy: Celem pracy było przedstawienie aktualnych problemów zdrowotnych niepełnosprawnego intelektualnie S.F., lat 22, uczestniczącego w warsztatach terapii zajęciowej.Materiały i metody badawcze: W badaniu posłużono się metodą kazuistyczną na podstawie studium przypadku. W celu wnikliwej oceny przypadku dokonano analizy dokumentacji podopiecznego w warsztatach terapii zajęciowej.Wnioski: Warsztaty terapii zajęciowej mają pozytywny wpływ na rozwój społeczny, jak i zawodowy podopiecznego. Przeprowadzone badania potwierdziły, że poszczególne zajęcia terapeutyczne miały znaczny wpływ na rozwój zdolności manualnych, sprawności pamięciowej oraz zaradności życiowej uczestnika S.F, w porównaniu z dniem przyjęcia do WTZ, szybciej się uczy, dużo więcej zapamiętuje oraz potrafi wykonać bardziej skomplikowane czynności. Bardzo duży wpływ na jego postępy ma również wsparcie, które otrzymuje ze strony rodziny oraz motywacja instruktorów. Ponadto, poprzez pracę i kontakt z innymi uczestnikami, stał się aktywny społecznie, koleżeński i pomocny.
Introduction: Rehabilitation in occupational therapy workshops enables intellectually disabled people, whose sickness limits their social and professional abilities, to fit in with their surroundings and improve their professional abilities, adequate to their own possibilities and talents.Thesis purpose: The goal of this work was to present actual health problems associated with intellectually disabled S.F., who takes part in occupational therapy workshops.Material and methods: The investigation included casuistic method based on the examination of the case study. Careful examination of documentation ward in occupational therapy workshops was performed in order to precisely evaluate the case. Conclusion: Occupational therapy workshops have a positive influence on one’s social development, as well as on their professional performance. Performed studies confirm, that specific therapy methods had a significant influence on the development of manual motor skills, memory skills, as well as the overall well being of S.F, when compared with his first day at OTW. He studies more quickly, is able to remember far more than ever before and can perform more complicated tasks. A big influence on his advances can be linked to the great amount of moral support, which he receives from his family as well as his instructors. Also, through work and contact with peers, he became more active, friendlier, and, helpful.
dc.abstract.en | Introduction: Rehabilitation in occupational therapy workshops enables intellectually disabled people, whose sickness limits their social and professional abilities, to fit in with their surroundings and improve their professional abilities, adequate to their own possibilities and talents.Thesis purpose: The goal of this work was to present actual health problems associated with intellectually disabled S.F., who takes part in occupational therapy workshops.Material and methods: The investigation included casuistic method based on the examination of the case study. Careful examination of documentation ward in occupational therapy workshops was performed in order to precisely evaluate the case. Conclusion: Occupational therapy workshops have a positive influence on one’s social development, as well as on their professional performance. Performed studies confirm, that specific therapy methods had a significant influence on the development of manual motor skills, memory skills, as well as the overall well being of S.F, when compared with his first day at OTW. He studies more quickly, is able to remember far more than ever before and can perform more complicated tasks. A big influence on his advances can be linked to the great amount of moral support, which he receives from his family as well as his instructors. Also, through work and contact with peers, he became more active, friendlier, and, helpful. | pl |
dc.abstract.pl | Wstęp: Rehabilitacja w warsztatach terapii zajęciowej daje osobom niepełnosprawnym intelektualnie, których choroba znacznie ogranicza możliwości społecznego i zawodowego funkcjonowania, poczucie stabilizacji, możliwość odnalezienia swojego miejsca w społeczeństwie oraz rozwoju umiejętności zawodowych, adekwatnych do ich możliwości i talentów.Cel pracy: Celem pracy było przedstawienie aktualnych problemów zdrowotnych niepełnosprawnego intelektualnie S.F., lat 22, uczestniczącego w warsztatach terapii zajęciowej.Materiały i metody badawcze: W badaniu posłużono się metodą kazuistyczną na podstawie studium przypadku. W celu wnikliwej oceny przypadku dokonano analizy dokumentacji podopiecznego w warsztatach terapii zajęciowej.Wnioski: Warsztaty terapii zajęciowej mają pozytywny wpływ na rozwój społeczny, jak i zawodowy podopiecznego. Przeprowadzone badania potwierdziły, że poszczególne zajęcia terapeutyczne miały znaczny wpływ na rozwój zdolności manualnych, sprawności pamięciowej oraz zaradności życiowej uczestnika S.F, w porównaniu z dniem przyjęcia do WTZ, szybciej się uczy, dużo więcej zapamiętuje oraz potrafi wykonać bardziej skomplikowane czynności. Bardzo duży wpływ na jego postępy ma również wsparcie, które otrzymuje ze strony rodziny oraz motywacja instruktorów. Ponadto, poprzez pracę i kontakt z innymi uczestnikami, stał się aktywny społecznie, koleżeński i pomocny. | pl |
dc.affiliation | Wydział Nauk o Zdrowiu | pl |
dc.area | obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej | pl |
dc.contributor.advisor | Puto, Grażyna - 160011 | pl |
dc.contributor.author | Kozub, Ewelina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WNOZ | pl |
dc.contributor.reviewer | Zurzycka, Patrycja - 199873 | pl |
dc.contributor.reviewer | Puto, Grażyna - 160011 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T15:11:07Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T15:11:07Z | |
dc.date.submitted | 2013-07-15 | pl |
dc.fieldofstudy | pielęgniarstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-73860-126976 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/186714 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | intellectual disability, occupational therapy workshops, rehabilitation of intellectually disabled people | pl |
dc.subject.pl | niepełnosprawność intelektualna, warsztaty terapii zajęciowej, rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie | pl |
dc.title | Warsztaty terapii zajęciowej jako forma aktywizacji osób niepełnosprawnych intelektualnie | pl |
dc.title.alternative | Occupational therapy workshops as a form of activation of intellectually disabled people | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |