Stanisław Przybyszewski - między nagą duszą a kartką

master
dc.abstract.enThe work was devoted to Stanisław Przybyszewski, known not only for his extremely rebellious attitude, but above all for his literary output, which significantly influenced the development of Polish modernism. The dissertation is divided into two parts: the first deals with self-referentiality in the writer's work. It includes chapters on the creative individual, "soul" and "brain" as understood by the author of "Confiteor", art in the context of sexuality, and creative crisis. The author also looked at how the creator imagined the concept of a "naked soul" novel or the history of the creation of one of his works. The second part is an attempt to look at Przybyszewski's creative process in the light of genetic criticism. Rhapsody III "Nad morzem" was analyzed, focusing on the most interesting interpretative changes that took place between the manuscript, the first edition, and the book editions of the work. The aim of the dissertation was therefore to look at the from Young Poland period artist through a critical-genetic prism and to confront his views on creating with how the subsequent pages of draft papers were actually created, the material traces of which can be found today in manuscript reading rooms.pl
dc.abstract.plPraca poświęcona została Stanisławowi Przybyszewskiemu, znanemu nie tylko z niezwykle buntowniczej postawy, ale przede wszystkim z dorobku literackiego, który znacząco wpłynął na rozwój polskiego modernizmu. Wywód podzielono na dwie części: pierwsza z nich traktuje o autotematyzmie w twórczości pisarza. Znalazły się w niej rozdziały dotyczące twórczego indywiduum, „duszy” i „mózgu” w rozumieniu autora "Confiteor", sztuki w kontekście seksualności, a także kryzysu twórczego. Przyjrzano się również temu, jak twórca wyobrażał sobie koncepcję powieści „nagiej duszy” czy historii powstawania jednego z jego dzieł. Druga część stanowi natomiast próbę przyjrzenia się procesowi twórczemu Przybyszewskiego w świetle krytyki genetycznej. Analizie poddano rapsod III "Nad morzem", skupiając się na najciekawszych interpretacyjnie zmianach, które zaszły pomiędzy rękopisem, pierwodrukiem, a edycjami książkowymi utworu. Celem rozprawy było więc spojrzenie na młodopolskiego artystę przez pryzmat krytyczno-genetyczny i skonfrontowanie jego poglądów na temat tworzenia z tym, jak w rzeczywistości powstawały kolejne karty brulionów, których materialne ślady odnaleźć dziś można w czytelniach rękopisów.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorAntoniuk, Mateuszpl
dc.contributor.authorBrzyska, Lidiapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerAntoniuk, Mateuszpl
dc.contributor.reviewerPilch, Urszula - 147026 pl
dc.date.accessioned2021-10-25T21:45:12Z
dc.date.available2021-10-25T21:45:12Z
dc.date.submitted2021-07-23pl
dc.fieldofstudyedytorstwopl
dc.identifier.apddiploma-153199-225486pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/281635
dc.languagepolpl
dc.subject.enautothematicism, anthropology of creativity, genetic criticism, Young Poland, modernism, creative process, Stanisław Przybyszewskipl
dc.subject.plautotematyzm, antropologia twórczości, krytyka genetyczna, Młoda Polska, modernizm, proces twórczy, Stanisław Przybyszewskipl
dc.titleStanisław Przybyszewski - między nagą duszą a kartkąpl
dc.title.alternativeStanisław Przybyszewski – between a naked soul and a sheet of paperpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The work was devoted to Stanisław Przybyszewski, known not only for his extremely rebellious attitude, but above all for his literary output, which significantly influenced the development of Polish modernism. The dissertation is divided into two parts: the first deals with self-referentiality in the writer's work. It includes chapters on the creative individual, "soul" and "brain" as understood by the author of "Confiteor", art in the context of sexuality, and creative crisis. The author also looked at how the creator imagined the concept of a "naked soul" novel or the history of the creation of one of his works. The second part is an attempt to look at Przybyszewski's creative process in the light of genetic criticism. Rhapsody III "Nad morzem" was analyzed, focusing on the most interesting interpretative changes that took place between the manuscript, the first edition, and the book editions of the work. The aim of the dissertation was therefore to look at the from Young Poland period artist through a critical-genetic prism and to confront his views on creating with how the subsequent pages of draft papers were actually created, the material traces of which can be found today in manuscript reading rooms.
dc.abstract.plpl
Praca poświęcona została Stanisławowi Przybyszewskiemu, znanemu nie tylko z niezwykle buntowniczej postawy, ale przede wszystkim z dorobku literackiego, który znacząco wpłynął na rozwój polskiego modernizmu. Wywód podzielono na dwie części: pierwsza z nich traktuje o autotematyzmie w twórczości pisarza. Znalazły się w niej rozdziały dotyczące twórczego indywiduum, „duszy” i „mózgu” w rozumieniu autora "Confiteor", sztuki w kontekście seksualności, a także kryzysu twórczego. Przyjrzano się również temu, jak twórca wyobrażał sobie koncepcję powieści „nagiej duszy” czy historii powstawania jednego z jego dzieł. Druga część stanowi natomiast próbę przyjrzenia się procesowi twórczemu Przybyszewskiego w świetle krytyki genetycznej. Analizie poddano rapsod III "Nad morzem", skupiając się na najciekawszych interpretacyjnie zmianach, które zaszły pomiędzy rękopisem, pierwodrukiem, a edycjami książkowymi utworu. Celem rozprawy było więc spojrzenie na młodopolskiego artystę przez pryzmat krytyczno-genetyczny i skonfrontowanie jego poglądów na temat tworzenia z tym, jak w rzeczywistości powstawały kolejne karty brulionów, których materialne ślady odnaleźć dziś można w czytelniach rękopisów.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Antoniuk, Mateusz
dc.contributor.authorpl
Brzyska, Lidia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Antoniuk, Mateusz
dc.contributor.reviewerpl
Pilch, Urszula - 147026
dc.date.accessioned
2021-10-25T21:45:12Z
dc.date.available
2021-10-25T21:45:12Z
dc.date.submittedpl
2021-07-23
dc.fieldofstudypl
edytorstwo
dc.identifier.apdpl
diploma-153199-225486
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/281635
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
autothematicism, anthropology of creativity, genetic criticism, Young Poland, modernism, creative process, Stanisław Przybyszewski
dc.subject.plpl
autotematyzm, antropologia twórczości, krytyka genetyczna, Młoda Polska, modernizm, proces twórczy, Stanisław Przybyszewski
dc.titlepl
Stanisław Przybyszewski - między nagą duszą a kartką
dc.title.alternativepl
Stanisław Przybyszewski – between a naked soul and a sheet of paper
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available