Postacie androidów i cyborgów w kulturze, kinie i serialu

licenciate
dc.abstract.enIn the first part of the thesis, the author's aim is to present the history of characters who are the progenitors of androids and cyborgs. By presenting the characteristics and evolution of characters described in culture before the appearance of audiovisual arts, the author wants to prove that the concept of bringing creatures to life or improving them in an unnatural way has existed in human consciousness for a very long time.In the second part, the author focuses on the title characters of the work, i.e. androids and cyborgs, and their demonstrations in cinema and TV series. The author is interested in presenting and analyzing audiovisual visions in which androids or cyborgs live in society, both among humans and among others like themselves. Thanks to this, the author wants to examine how they are treated, what rights they have, what social conditions lie behind their actions and, possibly, what they are used for by humans. The conclusions resulting from this analysis are compared with examples of robot and human interactions in real life.pl
dc.abstract.plW pierwszej części pracy celem autora jest przybliżenie historii postaci będących protoplastami androidów i cyborgów. Za pomocą przedstawienia charakterystyki i ewolucji bohaterów opisanych w kulturze przed pojawieniem się dzieł audiowizualnych, autor chce dowieść, że koncepcja powoływania do życia istot lub ich ulepszania w sposób nienaturalny, istniała w świadomości ludzkiej od bardzo dawna.W drugiej części natomiast, autor skupia się już na tytułowych bohaterach pracy, tj. androidach i cyborgach, oraz ich demonstracjach w kinie i serialu. Autora interesuje przedstawienie i analiza audiowizualnych wizji, w których androidy lub cyborgi żyją w społeczeństwie, zarówno wśród ludzi, jak i wśród podobnych sobie. Dzięki temu, autor chce zbadać jak są traktowani, jakie mają prawa, jakie społeczne uwarunkowania stoją za ich działaniami oraz ewentualnie do czego są wykorzystywani przez człowieka. Wynikłe z tej analizy wnioski zestawione zostają z przykładami interakcji robotów i ludzi obecnymi w prawdziwym życiu.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorKolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001 pl
dc.contributor.authorŻurawski, Michał - USOS301233 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerZdrodowska, Magdalena - 182262 pl
dc.contributor.reviewerKolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001 pl
dc.date.accessioned2024-10-22T23:08:27Z
dc.date.available2024-10-22T23:08:27Z
dc.date.submitted2024-10-21pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-174278-301233pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/454667
dc.languagepolpl
dc.subject.enandroid, cyborg, robot, human, cyberpunk, culture, cinema, series, homunculus, golem, Frankenstein, societypl
dc.subject.plandroid, cyborg, robot, człowiek, cyberpunk, kultura, kino, serial, homunkulus, golem, Frankenstein, społeczeństwopl
dc.titlePostacie androidów i cyborgów w kulturze, kinie i serialupl
dc.title.alternativeCharacters of androids and cyborgs in culture, cinema and TV seriespl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In the first part of the thesis, the author's aim is to present the history of characters who are the progenitors of androids and cyborgs. By presenting the characteristics and evolution of characters described in culture before the appearance of audiovisual arts, the author wants to prove that the concept of bringing creatures to life or improving them in an unnatural way has existed in human consciousness for a very long time.In the second part, the author focuses on the title characters of the work, i.e. androids and cyborgs, and their demonstrations in cinema and TV series. The author is interested in presenting and analyzing audiovisual visions in which androids or cyborgs live in society, both among humans and among others like themselves. Thanks to this, the author wants to examine how they are treated, what rights they have, what social conditions lie behind their actions and, possibly, what they are used for by humans. The conclusions resulting from this analysis are compared with examples of robot and human interactions in real life.
dc.abstract.plpl
W pierwszej części pracy celem autora jest przybliżenie historii postaci będących protoplastami androidów i cyborgów. Za pomocą przedstawienia charakterystyki i ewolucji bohaterów opisanych w kulturze przed pojawieniem się dzieł audiowizualnych, autor chce dowieść, że koncepcja powoływania do życia istot lub ich ulepszania w sposób nienaturalny, istniała w świadomości ludzkiej od bardzo dawna.W drugiej części natomiast, autor skupia się już na tytułowych bohaterach pracy, tj. androidach i cyborgach, oraz ich demonstracjach w kinie i serialu. Autora interesuje przedstawienie i analiza audiowizualnych wizji, w których androidy lub cyborgi żyją w społeczeństwie, zarówno wśród ludzi, jak i wśród podobnych sobie. Dzięki temu, autor chce zbadać jak są traktowani, jakie mają prawa, jakie społeczne uwarunkowania stoją za ich działaniami oraz ewentualnie do czego są wykorzystywani przez człowieka. Wynikłe z tej analizy wnioski zestawione zostają z przykładami interakcji robotów i ludzi obecnymi w prawdziwym życiu.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Kolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001
dc.contributor.authorpl
Żurawski, Michał - USOS301233
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Zdrodowska, Magdalena - 182262
dc.contributor.reviewerpl
Kolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001
dc.date.accessioned
2024-10-22T23:08:27Z
dc.date.available
2024-10-22T23:08:27Z
dc.date.submittedpl
2024-10-21
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-174278-301233
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/454667
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
android, cyborg, robot, human, cyberpunk, culture, cinema, series, homunculus, golem, Frankenstein, society
dc.subject.plpl
android, cyborg, robot, człowiek, cyberpunk, kultura, kino, serial, homunkulus, golem, Frankenstein, społeczeństwo
dc.titlepl
Postacie androidów i cyborgów w kulturze, kinie i serialu
dc.title.alternativepl
Characters of androids and cyborgs in culture, cinema and TV series
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
7
Views per month
Views per city
Poznan
2
Warsaw
2
Bytom
1
Herby
1

No access

No Thumbnail Available