Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Postacie androidów i cyborgów w kulturze, kinie i serialu
Characters of androids and cyborgs in culture, cinema and TV series
android, cyborg, robot, człowiek, cyberpunk, kultura, kino, serial, homunkulus, golem, Frankenstein, społeczeństwo
android, cyborg, robot, human, cyberpunk, culture, cinema, series, homunculus, golem, Frankenstein, society
W pierwszej części pracy celem autora jest przybliżenie historii postaci będących protoplastami androidów i cyborgów. Za pomocą przedstawienia charakterystyki i ewolucji bohaterów opisanych w kulturze przed pojawieniem się dzieł audiowizualnych, autor chce dowieść, że koncepcja powoływania do życia istot lub ich ulepszania w sposób nienaturalny, istniała w świadomości ludzkiej od bardzo dawna.W drugiej części natomiast, autor skupia się już na tytułowych bohaterach pracy, tj. androidach i cyborgach, oraz ich demonstracjach w kinie i serialu. Autora interesuje przedstawienie i analiza audiowizualnych wizji, w których androidy lub cyborgi żyją w społeczeństwie, zarówno wśród ludzi, jak i wśród podobnych sobie. Dzięki temu, autor chce zbadać jak są traktowani, jakie mają prawa, jakie społeczne uwarunkowania stoją za ich działaniami oraz ewentualnie do czego są wykorzystywani przez człowieka. Wynikłe z tej analizy wnioski zestawione zostają z przykładami interakcji robotów i ludzi obecnymi w prawdziwym życiu.
In the first part of the thesis, the author's aim is to present the history of characters who are the progenitors of androids and cyborgs. By presenting the characteristics and evolution of characters described in culture before the appearance of audiovisual arts, the author wants to prove that the concept of bringing creatures to life or improving them in an unnatural way has existed in human consciousness for a very long time.In the second part, the author focuses on the title characters of the work, i.e. androids and cyborgs, and their demonstrations in cinema and TV series. The author is interested in presenting and analyzing audiovisual visions in which androids or cyborgs live in society, both among humans and among others like themselves. Thanks to this, the author wants to examine how they are treated, what rights they have, what social conditions lie behind their actions and, possibly, what they are used for by humans. The conclusions resulting from this analysis are compared with examples of robot and human interactions in real life.
dc.abstract.en | In the first part of the thesis, the author's aim is to present the history of characters who are the progenitors of androids and cyborgs. By presenting the characteristics and evolution of characters described in culture before the appearance of audiovisual arts, the author wants to prove that the concept of bringing creatures to life or improving them in an unnatural way has existed in human consciousness for a very long time.In the second part, the author focuses on the title characters of the work, i.e. androids and cyborgs, and their demonstrations in cinema and TV series. The author is interested in presenting and analyzing audiovisual visions in which androids or cyborgs live in society, both among humans and among others like themselves. Thanks to this, the author wants to examine how they are treated, what rights they have, what social conditions lie behind their actions and, possibly, what they are used for by humans. The conclusions resulting from this analysis are compared with examples of robot and human interactions in real life. | pl |
dc.abstract.pl | W pierwszej części pracy celem autora jest przybliżenie historii postaci będących protoplastami androidów i cyborgów. Za pomocą przedstawienia charakterystyki i ewolucji bohaterów opisanych w kulturze przed pojawieniem się dzieł audiowizualnych, autor chce dowieść, że koncepcja powoływania do życia istot lub ich ulepszania w sposób nienaturalny, istniała w świadomości ludzkiej od bardzo dawna.W drugiej części natomiast, autor skupia się już na tytułowych bohaterach pracy, tj. androidach i cyborgach, oraz ich demonstracjach w kinie i serialu. Autora interesuje przedstawienie i analiza audiowizualnych wizji, w których androidy lub cyborgi żyją w społeczeństwie, zarówno wśród ludzi, jak i wśród podobnych sobie. Dzięki temu, autor chce zbadać jak są traktowani, jakie mają prawa, jakie społeczne uwarunkowania stoją za ich działaniami oraz ewentualnie do czego są wykorzystywani przez człowieka. Wynikłe z tej analizy wnioski zestawione zostają z przykładami interakcji robotów i ludzi obecnymi w prawdziwym życiu. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001 | pl |
dc.contributor.author | Żurawski, Michał - USOS301233 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Zdrodowska, Magdalena - 182262 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-10-22T23:08:27Z | |
dc.date.available | 2024-10-22T23:08:27Z | |
dc.date.submitted | 2024-10-21 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
dc.identifier.apd | diploma-174278-301233 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/454667 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | android, cyborg, robot, human, cyberpunk, culture, cinema, series, homunculus, golem, Frankenstein, society | pl |
dc.subject.pl | android, cyborg, robot, człowiek, cyberpunk, kultura, kino, serial, homunkulus, golem, Frankenstein, społeczeństwo | pl |
dc.title | Postacie androidów i cyborgów w kulturze, kinie i serialu | pl |
dc.title.alternative | Characters of androids and cyborgs in culture, cinema and TV series | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |