Fashionable yet responsible? : attitudes and consumption patterns of female independent fashion consumers

2025
journal article
article
dc.abstract.enDespite the growing interest in independent fashion, significantly more studies focus on its producers than on consumers. Our paper aims to address this research gap by examining female independent fashion consumers who participate in an independent and slow fashion fair and compare their buying and post-purchase preferences and behaviours with those of the general population of Polish female fashion consumers. To this end, we conducted two parallel surveys: one during an independent fashion fair held in Krakow, and another on a representative sample of Polish fashion consumers. The primary focus of our analysis is to test the hypothesis about more sustainable and responsible consumption behaviours of independent fashion consumers, as derived from previous studies of this fashion segment. Our findings reveal that while independent fashion consumers do not significantly differ from other consumers in terms of general fashion behaviours (shopping frequency, second-hand purchases or clothing repairs), they more frequently engage in other fashion-related activities (such as sharing used clothing). They exhibit greater sustainability-related motivations during fashion consumption and generally demonstrate stronger awareness of environmental and ethical issues linked with the fashion industry.
dc.abstract.plPomimo rosnącego zainteresowania modą niezależną więcej publikacji skupia się na jej producentach niż na odbiorcach ich oferty. Naszym celem jest wypełnienie tej luki badawczej przez porównanie preferencji nabywczych i zachowań pozakupowych konsumentek niezależnej mody biorących udział w targach mody niezależnej z ogółem konsumentek odzieży. W tym celu przeprowadzono dwa równoległe badania ankietowe: pierwsze podczas targów mody niezależnej w Krakowie, drugie na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie konsumentek. Najważniejszym elementem badania było przetestowanie hipotez na temat bardziej zrównoważonych i odpowiedzialnych zachowań konsumentek mody niezależnej, postawionych na podstawie wcześniejszych studiów tego segmentu rynku odzieżowego. Wyniki analiz pokazują, że o ile ta grupa konsumentek nie odróżnia się znacząco od ogółu nabywców płci żeńskiej pod względem takich zachowań konsumenckich jak częstość zakupów, zakupy odzieży używanej czy naprawianie ubrań, to częściej angażuje się w inne zachowania pozakupowe, takie jak dzielenie się ubraniami. Dodatkowo podczas konsumpcji mody konsumentki te częściej kierują się motywacjami typowymi dla nabywców mody zrównoważonej oraz charakteryzują się większą świadomością kwestii środowiskowych i etycznych dotyczących mody.
dc.affiliationWydział Geografii i Geologii : Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
dc.affiliationSzkoła Doktorska Nauk Społecznych
dc.contributor.authorDziałek, Jarosław - 102862
dc.contributor.authorMurzyn-Kupisz, Monika - 345974
dc.contributor.authorBajer, Magdalena - 416720
dc.date.accessioned2025-04-16T12:53:39Z
dc.date.available2025-04-16T12:53:39Z
dc.date.createdat2025-04-05T20:13:35Zen
dc.date.issued2025
dc.date.openaccess6
dc.description.accesstimepo opublikowaniu
dc.description.additionalBibliogr. s. 19-20
dc.description.number2
dc.description.physical3-21
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume32
dc.identifier.doi10.33226/1231-7853.2025.2.1
dc.identifier.issn1231-7853
dc.identifier.projectUMO-2018/31/B/HS4/02961
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/551605
dc.languageeng
dc.language.containerpol
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licenceCC-BY
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enindependent fashion
dc.subject.enindependent fashion consumers
dc.subject.ensustainable fashion
dc.subject.enethical fashion
dc.subject.ensustainable consumption
dc.subject.plmoda niezależna
dc.subject.plkonsumentki mody niezależnej
dc.subject.plmoda zrównoważona
dc.subject.plmoda etyczna
dc.subject.plzrównoważona konsumpcja
dc.subtypeArticle
dc.titleFashionable yet responsible? : attitudes and consumption patterns of female independent fashion consumers
dc.title.alternativeModne, lecz odpowiedzialne? : postawy i wzorce nabywania i korzystania z odzieży przez konsumentki mody niezależnej
dc.title.journalMiesięcznik Marketing i Rynek
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
Despite the growing interest in independent fashion, significantly more studies focus on its producers than on consumers. Our paper aims to address this research gap by examining female independent fashion consumers who participate in an independent and slow fashion fair and compare their buying and post-purchase preferences and behaviours with those of the general population of Polish female fashion consumers. To this end, we conducted two parallel surveys: one during an independent fashion fair held in Krakow, and another on a representative sample of Polish fashion consumers. The primary focus of our analysis is to test the hypothesis about more sustainable and responsible consumption behaviours of independent fashion consumers, as derived from previous studies of this fashion segment. Our findings reveal that while independent fashion consumers do not significantly differ from other consumers in terms of general fashion behaviours (shopping frequency, second-hand purchases or clothing repairs), they more frequently engage in other fashion-related activities (such as sharing used clothing). They exhibit greater sustainability-related motivations during fashion consumption and generally demonstrate stronger awareness of environmental and ethical issues linked with the fashion industry.
dc.abstract.pl
Pomimo rosnącego zainteresowania modą niezależną więcej publikacji skupia się na jej producentach niż na odbiorcach ich oferty. Naszym celem jest wypełnienie tej luki badawczej przez porównanie preferencji nabywczych i zachowań pozakupowych konsumentek niezależnej mody biorących udział w targach mody niezależnej z ogółem konsumentek odzieży. W tym celu przeprowadzono dwa równoległe badania ankietowe: pierwsze podczas targów mody niezależnej w Krakowie, drugie na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie konsumentek. Najważniejszym elementem badania było przetestowanie hipotez na temat bardziej zrównoważonych i odpowiedzialnych zachowań konsumentek mody niezależnej, postawionych na podstawie wcześniejszych studiów tego segmentu rynku odzieżowego. Wyniki analiz pokazują, że o ile ta grupa konsumentek nie odróżnia się znacząco od ogółu nabywców płci żeńskiej pod względem takich zachowań konsumenckich jak częstość zakupów, zakupy odzieży używanej czy naprawianie ubrań, to częściej angażuje się w inne zachowania pozakupowe, takie jak dzielenie się ubraniami. Dodatkowo podczas konsumpcji mody konsumentki te częściej kierują się motywacjami typowymi dla nabywców mody zrównoważonej oraz charakteryzują się większą świadomością kwestii środowiskowych i etycznych dotyczących mody.
dc.affiliation
Wydział Geografii i Geologii : Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
dc.affiliation
Szkoła Doktorska Nauk Społecznych
dc.contributor.author
Działek, Jarosław - 102862
dc.contributor.author
Murzyn-Kupisz, Monika - 345974
dc.contributor.author
Bajer, Magdalena - 416720
dc.date.accessioned
2025-04-16T12:53:39Z
dc.date.available
2025-04-16T12:53:39Z
dc.date.createdaten
2025-04-05T20:13:35Z
dc.date.issued
2025
dc.date.openaccess
6
dc.description.accesstime
po opublikowaniu
dc.description.additional
Bibliogr. s. 19-20
dc.description.number
2
dc.description.physical
3-21
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
32
dc.identifier.doi
10.33226/1231-7853.2025.2.1
dc.identifier.issn
1231-7853
dc.identifier.project
UMO-2018/31/B/HS4/02961
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/551605
dc.language
eng
dc.language.container
pol
dc.rights
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
CC-BY
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
independent fashion
dc.subject.en
independent fashion consumers
dc.subject.en
sustainable fashion
dc.subject.en
ethical fashion
dc.subject.en
sustainable consumption
dc.subject.pl
moda niezależna
dc.subject.pl
konsumentki mody niezależnej
dc.subject.pl
moda zrównoważona
dc.subject.pl
moda etyczna
dc.subject.pl
zrównoważona konsumpcja
dc.subtype
Article
dc.title
Fashionable yet responsible? : attitudes and consumption patterns of female independent fashion consumers
dc.title.alternative
Modne, lecz odpowiedzialne? : postawy i wzorce nabywania i korzystania z odzieży przez konsumentki mody niezależnej
dc.title.journal
Miesięcznik Marketing i Rynek
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available