Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Oddziaływanie terapeutyczne, funkcjonowanie dziecka i jego Centralny Układ Nerwowy na przykładzie terapii integracji sensorycznej dzieci z ASD
The relationship among the therapeutic interaction, the child functioning and its Central Nervous System by the example of sensory integration therapy for children with ASD.
integracja sensoryczna, funkcjonowanie dziecka, Centralny Układ Nerwowy, oddziaływanie terapeutyczne, zaburzenia ze spektrum autyzmu, terapia integracji sensorycznej, neuroplastyczność.
sensory integration, child functioning, Central Nervous System, therapeutic interaction, autism spectrum disorder, sensory integration therapy, neuroplasticity.
Celem niniejszej pracy jest odpowiedź na pytanie, jak przedstawia się relacja między oddziaływaniem terapeutycznym, funkcjonowaniem dziecka oraz jego Centralnym Układem Nerwowym na przykładzie terapii integracji sensorycznej dzieci z ASD. Zawarte w przedmiocie pracy obszary tematyczne reprezentują różne dyscypliny nauk, po to, by pokazać złożoność i holizm pracy z człowiekiem. Chcąc odpowiedzieć na pytanie badawcze praca dyplomowa została podzielona na 3 części tematyczne. Kolejno opisują one: relację między Centralnym Układem Nerwowym a funkcjonowaniem dziecka, relację między oddziaływaniem terapeuty a funkcjonowaniem dziecka oraz relację między oddziaływaniem terapeutycznym a Centralnym Układem Nerwowym dziecka. Ostatni rozdział pracy zawiera podsumowanie wraz z wnioskami pokazującymi całościową relację między obszarami przedmiotu badania.
The aim of the paper is to answer the question how does the relationship among the therapeutic interaction, the child functioning and its Central Nervous System by the example of sensory integration therapy for children with ASD look like. Issues included in this thesis represent different scientific disciplines in order to show the complexity as well as the holism in working with the human being. To achieve the answer to the research problem, the paper was separated into three parts. In sequence they describe: the relationship between Central Nervous System and child functioning, the relationship between the therapeutic interaction and child functioning as well as the relationship between therapeutic interaction and child’s Central Nervous System. The last chapter of the paper includes the summary with research results which show the overall relationship among issues of the research.
dc.abstract.en | The aim of the paper is to answer the question how does the relationship among the therapeutic interaction, the child functioning and its Central Nervous System by the example of sensory integration therapy for children with ASD look like. Issues included in this thesis represent different scientific disciplines in order to show the complexity as well as the holism in working with the human being. To achieve the answer to the research problem, the paper was separated into three parts. In sequence they describe: the relationship between Central Nervous System and child functioning, the relationship between the therapeutic interaction and child functioning as well as the relationship between therapeutic interaction and child’s Central Nervous System. The last chapter of the paper includes the summary with research results which show the overall relationship among issues of the research. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest odpowiedź na pytanie, jak przedstawia się relacja między oddziaływaniem terapeutycznym, funkcjonowaniem dziecka oraz jego Centralnym Układem Nerwowym na przykładzie terapii integracji sensorycznej dzieci z ASD. Zawarte w przedmiocie pracy obszary tematyczne reprezentują różne dyscypliny nauk, po to, by pokazać złożoność i holizm pracy z człowiekiem. Chcąc odpowiedzieć na pytanie badawcze praca dyplomowa została podzielona na 3 części tematyczne. Kolejno opisują one: relację między Centralnym Układem Nerwowym a funkcjonowaniem dziecka, relację między oddziaływaniem terapeuty a funkcjonowaniem dziecka oraz relację między oddziaływaniem terapeutycznym a Centralnym Układem Nerwowym dziecka. Ostatni rozdział pracy zawiera podsumowanie wraz z wnioskami pokazującymi całościową relację między obszarami przedmiotu badania. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Wrońska, Katarzyna - 132780 | pl |
dc.contributor.author | Oliwa, Ilona | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wrońska, Katarzyna - 132780 | pl |
dc.contributor.reviewer | Pater, Renata - 174260 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-10-21T19:32:14Z | |
dc.date.available | 2020-10-21T19:32:14Z | |
dc.date.submitted | 2020-10-07 | pl |
dc.fieldofstudy | animacja społeczno-kulturowa | pl |
dc.identifier.apd | diploma-145487-212102 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250449 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | sensory integration, child functioning, Central Nervous System, therapeutic interaction, autism spectrum disorder, sensory integration therapy, neuroplasticity. | pl |
dc.subject.pl | integracja sensoryczna, funkcjonowanie dziecka, Centralny Układ Nerwowy, oddziaływanie terapeutyczne, zaburzenia ze spektrum autyzmu, terapia integracji sensorycznej, neuroplastyczność. | pl |
dc.title | Oddziaływanie terapeutyczne, funkcjonowanie dziecka i jego Centralny Układ Nerwowy na przykładzie terapii integracji sensorycznej dzieci z ASD | pl |
dc.title.alternative | The relationship among the therapeutic interaction, the child functioning and its Central Nervous System by the example of sensory integration therapy for children with ASD. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |