Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
K-Drama jako koreański fenomen popkulturowy
K-Drama as a Korean pop culture phenomenon
K-drama, Korea Południowa, Popkultura, Drama koreańska, K-pop, Fenomen, Hallyu 2.0
K-drama, South Korea, Pop culture, Korean Drama, K-pop, Phenomenon, Hallyu 2.0
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie koreańskich dram jako fenomenu popkulturowego. Ponadto wyjaśnienie zjawiska K-dram i ich charakterystyki, podkreślenie pozycji i odbioru na arenie międzynarodowej, a także ukazanie wpływu na zarówno azjatycki jak i zagraniczny przemysł telewizyjny. Praca złożona jest z czterech rozdziałów. Pierwszy z nich opisuje początki koreańskiej nowej fali (Hallyu), a także rozwój późniejszej Hallyu 2.0, odpowiedzialnych za wejście Korei Południowej w nową erę popkultury. Rozdział drugi poświęcony został próbie scharakteryzowania K-dram z podziałem na ich różnorodność gatunkową i przykłady produkcyjne. Trzeci rozdział z kolei porusza obecne w K-dramach stereotypy oraz kwestię dekonstrukcji ról płciowych, przy szczególnym uwzględnieniu portretowania kobiecych postaci oraz różnic w kreowaniu tego, co damskie i męskie. Czwarty, ostatni rozdział skupia się na krótkim opisie najpopularniejszych aktorów oraz sposobie kreowania gwiazd i ich roli w branży telewizyjnej.
The main purpose of my master’s thesis is to introduce Korean dramas as a pop culture phenomenon. Furthermore, to explain the K-drama phenomenon and its characteristics, to highlight its position and reception internationally, and to show its impact on both the Asian and foreign television industry. The work is composed of four chapters. The first describes the beginnings of the Korean New Wave (Hallyu), as well as the development of the later Hallyu 2.0, responsible for South Korea's entry into a new era of pop culture. The second chapter is devoted to an attempt to characterise K-dramas with a breakdown of their genre diversity and production examples. The third chapter, in turn, deals with the stereotypes present in K-dramas and the issue of the deconstruction of gender roles, with particular emphasis on the portrayal of female characters and the differences in the creation of what is feminine and masculine. The fourth and final chapter focuses on how the TV industry create and promote celebrities. Plus, the chapter contains a brief description of the most popular actors in the television industry.
dc.abstract.en | The main purpose of my master’s thesis is to introduce Korean dramas as a pop culture phenomenon. Furthermore, to explain the K-drama phenomenon and its characteristics, to highlight its position and reception internationally, and to show its impact on both the Asian and foreign television industry. The work is composed of four chapters. The first describes the beginnings of the Korean New Wave (Hallyu), as well as the development of the later Hallyu 2.0, responsible for South Korea's entry into a new era of pop culture. The second chapter is devoted to an attempt to characterise K-dramas with a breakdown of their genre diversity and production examples. The third chapter, in turn, deals with the stereotypes present in K-dramas and the issue of the deconstruction of gender roles, with particular emphasis on the portrayal of female characters and the differences in the creation of what is feminine and masculine. The fourth and final chapter focuses on how the TV industry create and promote celebrities. Plus, the chapter contains a brief description of the most popular actors in the television industry. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest przedstawienie koreańskich dram jako fenomenu popkulturowego. Ponadto wyjaśnienie zjawiska K-dram i ich charakterystyki, podkreślenie pozycji i odbioru na arenie międzynarodowej, a także ukazanie wpływu na zarówno azjatycki jak i zagraniczny przemysł telewizyjny. Praca złożona jest z czterech rozdziałów. Pierwszy z nich opisuje początki koreańskiej nowej fali (Hallyu), a także rozwój późniejszej Hallyu 2.0, odpowiedzialnych za wejście Korei Południowej w nową erę popkultury. Rozdział drugi poświęcony został próbie scharakteryzowania K-dram z podziałem na ich różnorodność gatunkową i przykłady produkcyjne. Trzeci rozdział z kolei porusza obecne w K-dramach stereotypy oraz kwestię dekonstrukcji ról płciowych, przy szczególnym uwzględnieniu portretowania kobiecych postaci oraz różnic w kreowaniu tego, co damskie i męskie. Czwarty, ostatni rozdział skupia się na krótkim opisie najpopularniejszych aktorów oraz sposobie kreowania gwiazd i ich roli w branży telewizyjnej. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Ostaszewski, Jacek - 131205 | pl |
dc.contributor.author | Potaczała, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Ostaszewski, Jacek - 131205 | pl |
dc.contributor.reviewer | Twardoch-Raś, Ewelina | pl |
dc.date.accessioned | 2021-10-19T21:35:41Z | |
dc.date.available | 2021-10-19T21:35:41Z | |
dc.date.submitted | 2021-10-15 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
dc.identifier.apd | diploma-149084-225273 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/280985 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | K-drama, South Korea, Pop culture, Korean Drama, K-pop, Phenomenon, Hallyu 2.0 | pl |
dc.subject.pl | K-drama, Korea Południowa, Popkultura, Drama koreańska, K-pop, Fenomen, Hallyu 2.0 | pl |
dc.title | K-Drama jako koreański fenomen popkulturowy | pl |
dc.title.alternative | K-Drama as a Korean pop culture phenomenon | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |