Próba wspomagania rozwoju umiejętności fonologicznych i wzrokowo-ruchowych u 10-letniej dziewczynki z dysleksją rozwojową

master
dc.abstract.enThis thesis is the description of the original adjuvant program developed for a ten-year-old pupil of the fourth grade with developmental dyslexia, and the results of adjuvant classes. The program aimed at optimizing the development of the child’s functions constituting the basis for reading and writing, which are mainly phonological and visual-motor functions. Additionally, the program influenced the girl’s self-assessment and her social-emotional functioning (first of all, school motivation and school anxiety). It included 24 meetings which took place, averagely, twice a week within approximately 3 months. The classes used exercises supporting the development of phonological and visual-motor functions, tasks improving writing and reading skills, and activities for relaxation, increasing self-assessment and the child’s positive attitude towards school. The girl’s progress was the difference in pre-test and post-test results. The adjuvant program resulted in the girl’s considerable progress in cognitive functioning and self-assessment. Social-emotional functioning has not positively changed.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca jest opisem autorskiego programu wspomagającego skonstruowanego na potrzeby 10-letniej uczennicy klasy 4 z dysleksją rozwojową oraz skutków, jakimi zaowocowały zajęcia wspomagające. Program miał na celu optymalizowanie rozwoju funkcji dziecka leżących u podstawy czytania i pisania, którymi są głównie funkcje fonologiczne i wzrokowo-ruchowe. Dodatkowo program oddziaływał na samoocenę dziewczynki i funkcjonowanie społeczno-emocjonalne (przede wszystkim motywację szkolną i lęk szkolny). Obejmował 24 spotkania, które odbywały się przeciętnie 2 razy w tygodniu przez okres około 3 miesięcy. Do zajęć wykorzystano ćwiczenia wspomagające rozwój funkcji fonologicznych i wzrokowo ruchowych, zadania usprawniające czynności czytania i pisania oraz zabawy relaksacyjne i wspierające samoocenę, jak również pozytywny stosunek do nauki szkolnej dziecka. Miarą postępu dziewczynki była różnica w wynikach pre i posttestowych. Rezultatem programu wspomagającego był znaczny postęp dziewczynki w jej funkcjonowaniu poznawczym i w samoocenie. Funkcjonowanie społeczno-emocjonalne nie uległo pozytywnej zmianie.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorPilecka, Władysława - 131407 pl
dc.contributor.authorKwiczalová, Beatapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerPilecka, Władysława - 131407 pl
dc.contributor.reviewerSzmigielska-Siuta, Barbara - 132242 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T18:13:47Z
dc.date.available2020-07-26T18:13:47Z
dc.date.submitted2015-09-30pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-101124-125456pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/208151
dc.languagepolpl
dc.subject.enDyslexia, supporting the development, phonological and visual-motor functionspl
dc.subject.plDysleksja, wspomaganie rozwoju, funkcje fonologiczne i wzrokowo-ruchowepl
dc.titlePróba wspomagania rozwoju umiejętności fonologicznych i wzrokowo-ruchowych u 10-letniej dziewczynki z dysleksją rozwojowąpl
dc.title.alternativeTrying to support the development of phonological skills and visual-motor with a 10-year-old girl with developmental dyslexiapl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis is the description of the original adjuvant program developed for a ten-year-old pupil of the fourth grade with developmental dyslexia, and the results of adjuvant classes. The program aimed at optimizing the development of the child’s functions constituting the basis for reading and writing, which are mainly phonological and visual-motor functions. Additionally, the program influenced the girl’s self-assessment and her social-emotional functioning (first of all, school motivation and school anxiety). It included 24 meetings which took place, averagely, twice a week within approximately 3 months. The classes used exercises supporting the development of phonological and visual-motor functions, tasks improving writing and reading skills, and activities for relaxation, increasing self-assessment and the child’s positive attitude towards school. The girl’s progress was the difference in pre-test and post-test results. The adjuvant program resulted in the girl’s considerable progress in cognitive functioning and self-assessment. Social-emotional functioning has not positively changed.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca jest opisem autorskiego programu wspomagającego skonstruowanego na potrzeby 10-letniej uczennicy klasy 4 z dysleksją rozwojową oraz skutków, jakimi zaowocowały zajęcia wspomagające. Program miał na celu optymalizowanie rozwoju funkcji dziecka leżących u podstawy czytania i pisania, którymi są głównie funkcje fonologiczne i wzrokowo-ruchowe. Dodatkowo program oddziaływał na samoocenę dziewczynki i funkcjonowanie społeczno-emocjonalne (przede wszystkim motywację szkolną i lęk szkolny). Obejmował 24 spotkania, które odbywały się przeciętnie 2 razy w tygodniu przez okres około 3 miesięcy. Do zajęć wykorzystano ćwiczenia wspomagające rozwój funkcji fonologicznych i wzrokowo ruchowych, zadania usprawniające czynności czytania i pisania oraz zabawy relaksacyjne i wspierające samoocenę, jak również pozytywny stosunek do nauki szkolnej dziecka. Miarą postępu dziewczynki była różnica w wynikach pre i posttestowych. Rezultatem programu wspomagającego był znaczny postęp dziewczynki w jej funkcjonowaniu poznawczym i w samoocenie. Funkcjonowanie społeczno-emocjonalne nie uległo pozytywnej zmianie.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Pilecka, Władysława - 131407
dc.contributor.authorpl
Kwiczalová, Beata
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Pilecka, Władysława - 131407
dc.contributor.reviewerpl
Szmigielska-Siuta, Barbara - 132242
dc.date.accessioned
2020-07-26T18:13:47Z
dc.date.available
2020-07-26T18:13:47Z
dc.date.submittedpl
2015-09-30
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-101124-125456
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/208151
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Dyslexia, supporting the development, phonological and visual-motor functions
dc.subject.plpl
Dysleksja, wspomaganie rozwoju, funkcje fonologiczne i wzrokowo-ruchowe
dc.titlepl
Próba wspomagania rozwoju umiejętności fonologicznych i wzrokowo-ruchowych u 10-letniej dziewczynki z dysleksją rozwojową
dc.title.alternativepl
Trying to support the development of phonological skills and visual-motor with a 10-year-old girl with developmental dyslexia
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
22
Views per month
Views per city
Warsaw
5
Pattaya
4
Dublin
2
Wroclaw
2
Włodawa
2
Borkowo Lostowickie
1
Gdansk
1
Krakow
1
Lubartów
1
Skoczów
1

No access

No Thumbnail Available