Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Próba wspomagania rozwoju umiejętności fonologicznych i wzrokowo-ruchowych u 10-letniej dziewczynki z dysleksją rozwojową
Trying to support the development of phonological skills and visual-motor with a 10-year-old girl with developmental dyslexia
Dysleksja, wspomaganie rozwoju, funkcje fonologiczne i wzrokowo-ruchowe
Dyslexia, supporting the development, phonological and visual-motor functions
Niniejsza praca jest opisem autorskiego programu wspomagającego skonstruowanego na potrzeby 10-letniej uczennicy klasy 4 z dysleksją rozwojową oraz skutków, jakimi zaowocowały zajęcia wspomagające. Program miał na celu optymalizowanie rozwoju funkcji dziecka leżących u podstawy czytania i pisania, którymi są głównie funkcje fonologiczne i wzrokowo-ruchowe. Dodatkowo program oddziaływał na samoocenę dziewczynki i funkcjonowanie społeczno-emocjonalne (przede wszystkim motywację szkolną i lęk szkolny). Obejmował 24 spotkania, które odbywały się przeciętnie 2 razy w tygodniu przez okres około 3 miesięcy. Do zajęć wykorzystano ćwiczenia wspomagające rozwój funkcji fonologicznych i wzrokowo ruchowych, zadania usprawniające czynności czytania i pisania oraz zabawy relaksacyjne i wspierające samoocenę, jak również pozytywny stosunek do nauki szkolnej dziecka. Miarą postępu dziewczynki była różnica w wynikach pre i posttestowych. Rezultatem programu wspomagającego był znaczny postęp dziewczynki w jej funkcjonowaniu poznawczym i w samoocenie. Funkcjonowanie społeczno-emocjonalne nie uległo pozytywnej zmianie.
This thesis is the description of the original adjuvant program developed for a ten-year-old pupil of the fourth grade with developmental dyslexia, and the results of adjuvant classes. The program aimed at optimizing the development of the child’s functions constituting the basis for reading and writing, which are mainly phonological and visual-motor functions. Additionally, the program influenced the girl’s self-assessment and her social-emotional functioning (first of all, school motivation and school anxiety). It included 24 meetings which took place, averagely, twice a week within approximately 3 months. The classes used exercises supporting the development of phonological and visual-motor functions, tasks improving writing and reading skills, and activities for relaxation, increasing self-assessment and the child’s positive attitude towards school. The girl’s progress was the difference in pre-test and post-test results. The adjuvant program resulted in the girl’s considerable progress in cognitive functioning and self-assessment. Social-emotional functioning has not positively changed.
dc.abstract.en | This thesis is the description of the original adjuvant program developed for a ten-year-old pupil of the fourth grade with developmental dyslexia, and the results of adjuvant classes. The program aimed at optimizing the development of the child’s functions constituting the basis for reading and writing, which are mainly phonological and visual-motor functions. Additionally, the program influenced the girl’s self-assessment and her social-emotional functioning (first of all, school motivation and school anxiety). It included 24 meetings which took place, averagely, twice a week within approximately 3 months. The classes used exercises supporting the development of phonological and visual-motor functions, tasks improving writing and reading skills, and activities for relaxation, increasing self-assessment and the child’s positive attitude towards school. The girl’s progress was the difference in pre-test and post-test results. The adjuvant program resulted in the girl’s considerable progress in cognitive functioning and self-assessment. Social-emotional functioning has not positively changed. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca jest opisem autorskiego programu wspomagającego skonstruowanego na potrzeby 10-letniej uczennicy klasy 4 z dysleksją rozwojową oraz skutków, jakimi zaowocowały zajęcia wspomagające. Program miał na celu optymalizowanie rozwoju funkcji dziecka leżących u podstawy czytania i pisania, którymi są głównie funkcje fonologiczne i wzrokowo-ruchowe. Dodatkowo program oddziaływał na samoocenę dziewczynki i funkcjonowanie społeczno-emocjonalne (przede wszystkim motywację szkolną i lęk szkolny). Obejmował 24 spotkania, które odbywały się przeciętnie 2 razy w tygodniu przez okres około 3 miesięcy. Do zajęć wykorzystano ćwiczenia wspomagające rozwój funkcji fonologicznych i wzrokowo ruchowych, zadania usprawniające czynności czytania i pisania oraz zabawy relaksacyjne i wspierające samoocenę, jak również pozytywny stosunek do nauki szkolnej dziecka. Miarą postępu dziewczynki była różnica w wynikach pre i posttestowych. Rezultatem programu wspomagającego był znaczny postęp dziewczynki w jej funkcjonowaniu poznawczym i w samoocenie. Funkcjonowanie społeczno-emocjonalne nie uległo pozytywnej zmianie. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Pilecka, Władysława - 131407 | pl |
dc.contributor.author | Kwiczalová, Beata | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Pilecka, Władysława - 131407 | pl |
dc.contributor.reviewer | Szmigielska-Siuta, Barbara - 132242 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T18:13:47Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T18:13:47Z | |
dc.date.submitted | 2015-09-30 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-101124-125456 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/208151 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Dyslexia, supporting the development, phonological and visual-motor functions | pl |
dc.subject.pl | Dysleksja, wspomaganie rozwoju, funkcje fonologiczne i wzrokowo-ruchowe | pl |
dc.title | Próba wspomagania rozwoju umiejętności fonologicznych i wzrokowo-ruchowych u 10-letniej dziewczynki z dysleksją rozwojową | pl |
dc.title.alternative | Trying to support the development of phonological skills and visual-motor with a 10-year-old girl with developmental dyslexia | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |