Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Przeczucie końca : modernizm, późność i polskie kino
Sensing the end : modernism, lateness and Polish cinema
polskie kino
modernizm
historia filmu
teoria filmu
Polish cinema
modernism
film history
film theory
Bibliogr. s. 407-420, filmogr. s. 403-404. Indeks
Celem książki Przeczucie końca. Modernizm, późność i polskie kino jest przyjrzenie się wycinkowi rodzimej kinematografii, jaki stanowi powojenne kino autorskie, właśnie jako części tego bogatego kontynentu, którego jednym z najistotniejszych wymiarów był filmowy modernizm. Tropi ona kształtowanie się modernistycznego dyskursu, instytucji i poetyki zarówno w międzynarodowym, jak i lokalnym kontekście, a także kolejne przejawy i konsekwencje estetyczne oraz filozoficzne funkcjonowania tego paradygmatu w polskim kinie. Szczególny nacisk położony został na późną fazę modernizmu, której istnienie datuje się na lata siedemdziesiąte oraz (w mniejszym natężeniu) dekadę następną, a której czołowymi reprezentantami byli m.in Andrzej Żuławski, Tadeusz Konwicki, Wojciech Jerzy Has, Grzegorz Królikiewicz czy Piotr Szulkin. Tego rodzaju "utransnarodowienie" polskiego kina pozwala spojrzeć na nie świeżym okiem, nawet jeśli przedmiotem jego zainteresowania są postaci, zjawiska czy dzieła pozornie dobrze znane.
dc.abstract.pl | Celem książki Przeczucie końca. Modernizm, późność i polskie kino jest przyjrzenie się wycinkowi rodzimej kinematografii, jaki stanowi powojenne kino autorskie, właśnie jako części tego bogatego kontynentu, którego jednym z najistotniejszych wymiarów był filmowy modernizm. Tropi ona kształtowanie się modernistycznego dyskursu, instytucji i poetyki zarówno w międzynarodowym, jak i lokalnym kontekście, a także kolejne przejawy i konsekwencje estetyczne oraz filozoficzne funkcjonowania tego paradygmatu w polskim kinie. Szczególny nacisk położony został na późną fazę modernizmu, której istnienie datuje się na lata siedemdziesiąte oraz (w mniejszym natężeniu) dekadę następną, a której czołowymi reprezentantami byli m.in. Andrzej Żuławski, Tadeusz Konwicki, Wojciech Jerzy Has, Grzegorz Królikiewicz czy Piotr Szulkin. Tego rodzaju "utransnarodowienie" polskiego kina pozwala spojrzeć na nie świeżym okiem, nawet jeśli przedmiotem jego zainteresowania są postaci, zjawiska czy dzieła pozornie dobrze znane. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Sztuk Audiowizualnych | pl |
dc.contributor.author | Stelmach, Miłosz - 163299 | pl |
dc.contributor.institution | Fundacja na rzecz Nauki Polskiej | pl |
dc.date.accessioned | 2020-04-14T09:51:32Z | |
dc.date.available | 2020-04-14T09:51:32Z | |
dc.date.issued | 2020 | pl |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 407-420, filmogr. s. 403-404. Indeks | pl |
dc.description.physical | 433 | pl |
dc.description.publication | 26 | pl |
dc.description.series | Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej | |
dc.identifier.isbn | 978-83-231-4304-8 | pl |
dc.identifier.project | 2017/24/T/HS01/00277 | pl |
dc.identifier.project | ROD UJ / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/153760 | |
dc.language | pol | pl |
dc.pubinfo | Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika | pl |
dc.publisher.ministerial | Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu | pl |
dc.rights | Dodaję tylko opis bibliograficzny | * |
dc.rights.licence | Bez licencji otwartego dostępu | |
dc.rights.uri | * | |
dc.subject.en | Polish cinema | pl |
dc.subject.en | modernism | pl |
dc.subject.en | film history | pl |
dc.subject.en | film theory | pl |
dc.subject.pl | polskie kino | pl |
dc.subject.pl | modernizm | pl |
dc.subject.pl | historia filmu | pl |
dc.subject.pl | teoria filmu | pl |
dc.subtype | Monography | pl |
dc.title | Przeczucie końca : modernizm, późność i polskie kino | pl |
dc.title.alternative | Sensing the end : modernism, lateness and Polish cinema | pl |
dc.type | Book | pl |
dspace.entity.type | Publication |