Przeczucie końca : modernizm, późność i polskie kino

2020
book
monography
dc.abstract.plCelem książki Przeczucie końca. Modernizm, późność i polskie kino jest przyjrzenie się wycinkowi rodzimej kinematografii, jaki stanowi powojenne kino autorskie, właśnie jako części tego bogatego kontynentu, którego jednym z najistotniejszych wymiarów był filmowy modernizm. Tropi ona kształtowanie się modernistycznego dyskursu, instytucji i poetyki zarówno w międzynarodowym, jak i lokalnym kontekście, a także kolejne przejawy i konsekwencje estetyczne oraz filozoficzne funkcjonowania tego paradygmatu w polskim kinie. Szczególny nacisk położony został na późną fazę modernizmu, której istnienie datuje się na lata siedemdziesiąte oraz (w mniejszym natężeniu) dekadę następną, a której czołowymi reprezentantami byli m.in. Andrzej Żuławski, Tadeusz Konwicki, Wojciech Jerzy Has, Grzegorz Królikiewicz czy Piotr Szulkin. Tego rodzaju "utransnarodowienie" polskiego kina pozwala spojrzeć na nie świeżym okiem, nawet jeśli przedmiotem jego zainteresowania są postaci, zjawiska czy dzieła pozornie dobrze znane.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Sztuk Audiowizualnychpl
dc.contributor.authorStelmach, Miłosz - 163299 pl
dc.contributor.institutionFundacja na rzecz Nauki Polskiejpl
dc.date.accessioned2020-04-14T09:51:32Z
dc.date.available2020-04-14T09:51:32Z
dc.date.issued2020pl
dc.description.additionalBibliogr. s. 407-420, filmogr. s. 403-404. Indekspl
dc.description.physical433pl
dc.description.publication26pl
dc.description.seriesMonografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej
dc.identifier.isbn978-83-231-4304-8pl
dc.identifier.project2017/24/T/HS01/00277pl
dc.identifier.projectROD UJ / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/153760
dc.languagepolpl
dc.pubinfoToruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernikapl
dc.publisher.ministerialUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniupl
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny*
dc.rights.licenceBez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.subject.enPolish cinemapl
dc.subject.enmodernismpl
dc.subject.enfilm historypl
dc.subject.enfilm theorypl
dc.subject.plpolskie kinopl
dc.subject.plmodernizmpl
dc.subject.plhistoria filmupl
dc.subject.plteoria filmupl
dc.subtypeMonographypl
dc.titlePrzeczucie końca : modernizm, późność i polskie kinopl
dc.title.alternativeSensing the end : modernism, lateness and Polish cinemapl
dc.typeBookpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.plpl
Celem książki Przeczucie końca. Modernizm, późność i polskie kino jest przyjrzenie się wycinkowi rodzimej kinematografii, jaki stanowi powojenne kino autorskie, właśnie jako części tego bogatego kontynentu, którego jednym z najistotniejszych wymiarów był filmowy modernizm. Tropi ona kształtowanie się modernistycznego dyskursu, instytucji i poetyki zarówno w międzynarodowym, jak i lokalnym kontekście, a także kolejne przejawy i konsekwencje estetyczne oraz filozoficzne funkcjonowania tego paradygmatu w polskim kinie. Szczególny nacisk położony został na późną fazę modernizmu, której istnienie datuje się na lata siedemdziesiąte oraz (w mniejszym natężeniu) dekadę następną, a której czołowymi reprezentantami byli m.in. Andrzej Żuławski, Tadeusz Konwicki, Wojciech Jerzy Has, Grzegorz Królikiewicz czy Piotr Szulkin. Tego rodzaju "utransnarodowienie" polskiego kina pozwala spojrzeć na nie świeżym okiem, nawet jeśli przedmiotem jego zainteresowania są postaci, zjawiska czy dzieła pozornie dobrze znane.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Sztuk Audiowizualnych
dc.contributor.authorpl
Stelmach, Miłosz - 163299
dc.contributor.institutionpl
Fundacja na rzecz Nauki Polskiej
dc.date.accessioned
2020-04-14T09:51:32Z
dc.date.available
2020-04-14T09:51:32Z
dc.date.issuedpl
2020
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 407-420, filmogr. s. 403-404. Indeks
dc.description.physicalpl
433
dc.description.publicationpl
26
dc.description.series
Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej
dc.identifier.isbnpl
978-83-231-4304-8
dc.identifier.projectpl
2017/24/T/HS01/00277
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/153760
dc.languagepl
pol
dc.pubinfopl
Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
dc.publisher.ministerialpl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
dc.rights*
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Bez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.subject.enpl
Polish cinema
dc.subject.enpl
modernism
dc.subject.enpl
film history
dc.subject.enpl
film theory
dc.subject.plpl
polskie kino
dc.subject.plpl
modernizm
dc.subject.plpl
historia filmu
dc.subject.plpl
teoria filmu
dc.subtypepl
Monography
dc.titlepl
Przeczucie końca : modernizm, późność i polskie kino
dc.title.alternativepl
Sensing the end : modernism, lateness and Polish cinema
dc.typepl
Book
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
33
Views per month
Views per city
Wroclaw
6
Krakow
5
Katowice
3
Poznan
3
Warsaw
3
Ashburn
2
Dublin
2
Boardman
1
Naaldwijk
1
Skawina
1

No access

No Thumbnail Available