Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
„SMART CITY” jako organizacja uczaca się na przykładzie Krakowa i Gdańska
"SMART CITY" as a learning organisation on the example of Kraków and Gdańsk
Smart City, organizacje uczące się, uczenie się miast, procesowe uczenie się
Smart City, learning organisations, urban learning, process learning
Niniejsza praca magisterska skupia się na analizie koncepcji Smart City jako organizacji uczącej się, na przykładzie dwóch polskich miast: Krakowa i Gdańska. W dobie rosnącej urbanizacji i złożoności wyzwań miejskich, inteligentne miasta (Smart Cities) wykorzystują technologię i innowacje do poprawy jakości życia mieszkańców i zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście, zdolność miast do uczenia się i adaptacji jest kluczowa.Praca rozpoczyna się od teoretycznego omówienia koncepcji Smart City i organizacji uczącej się. Następnie, na podstawie analizy przypadków Krakowa i Gdańska, badane są konkretne inicjatywy Smart City i oceniane pod kątem ich zdolności do uczenia się i adaptacji.Porównanie tych dwóch miast pozwala na zrozumienie, jak teoria organizacji uczącej się może być zastosowana w praktyce miejskiej i jak różne konteksty wpływają na procesy uczenia się. Wyniki sugerują, że zarówno Kraków, jak i Gdańsk wykazują cechy organizacji uczących się, ale również napotykają na specyficzne wyzwania.Praca przyczynia się do literatury na temat Smart City i organizacji uczących się, dostarczając empirycznych dowodów z polskiego kontekstu. Ma również implikacje dla praktyki, sugerując, jak miasta mogą lepiej wykorzystać swoje potencjały jako organizacje uczące się, aby skuteczniej realizować cele Smart City.
This Master's thesis focuses on the analysis of the Smart City concept as a learning organisation, using the example of two Polish cities, Krakow and Gdansk. In an era of increasing urbanisation and the complexity of urban challenges, Smart Cities are using technology and innovation to improve the quality of life of residents and sustainability. In this context, the ability of cities to learn and adapt is crucial.The paper begins with a theoretical discussion of the Smart City concept and the learning organisation. Then, based on a case study of Krakow and Gdansk, specific Smart City initiatives are examined and assessed in terms of their capacity to learn and adapt.The comparison between the two cities provides an understanding of how the theory of the learning organisation can be applied to urban practice and how different contexts affect learning processes. The results suggest that both Krakow and Gdansk exhibit characteristics of learning organisations, but also face specific challenges.The paper contributes to the literature on Smart City and learning organisations by providing empirical evidence from the Polish context. It also has implications for practice, suggesting how cities can better exploit their potentials as learning organisations to more effectively achieve Smart City goals.
dc.abstract.en | This Master's thesis focuses on the analysis of the Smart City concept as a learning organisation, using the example of two Polish cities, Krakow and Gdansk. In an era of increasing urbanisation and the complexity of urban challenges, Smart Cities are using technology and innovation to improve the quality of life of residents and sustainability. In this context, the ability of cities to learn and adapt is crucial.The paper begins with a theoretical discussion of the Smart City concept and the learning organisation. Then, based on a case study of Krakow and Gdansk, specific Smart City initiatives are examined and assessed in terms of their capacity to learn and adapt.The comparison between the two cities provides an understanding of how the theory of the learning organisation can be applied to urban practice and how different contexts affect learning processes. The results suggest that both Krakow and Gdansk exhibit characteristics of learning organisations, but also face specific challenges.The paper contributes to the literature on Smart City and learning organisations by providing empirical evidence from the Polish context. It also has implications for practice, suggesting how cities can better exploit their potentials as learning organisations to more effectively achieve Smart City goals. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca magisterska skupia się na analizie koncepcji Smart City jako organizacji uczącej się, na przykładzie dwóch polskich miast: Krakowa i Gdańska. W dobie rosnącej urbanizacji i złożoności wyzwań miejskich, inteligentne miasta (Smart Cities) wykorzystują technologię i innowacje do poprawy jakości życia mieszkańców i zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście, zdolność miast do uczenia się i adaptacji jest kluczowa.Praca rozpoczyna się od teoretycznego omówienia koncepcji Smart City i organizacji uczącej się. Następnie, na podstawie analizy przypadków Krakowa i Gdańska, badane są konkretne inicjatywy Smart City i oceniane pod kątem ich zdolności do uczenia się i adaptacji.Porównanie tych dwóch miast pozwala na zrozumienie, jak teoria organizacji uczącej się może być zastosowana w praktyce miejskiej i jak różne konteksty wpływają na procesy uczenia się. Wyniki sugerują, że zarówno Kraków, jak i Gdańsk wykazują cechy organizacji uczących się, ale również napotykają na specyficzne wyzwania.Praca przyczynia się do literatury na temat Smart City i organizacji uczących się, dostarczając empirycznych dowodów z polskiego kontekstu. Ma również implikacje dla praktyki, sugerując, jak miasta mogą lepiej wykorzystać swoje potencjały jako organizacje uczące się, aby skuteczniej realizować cele Smart City. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Makieła, Zbigniew - USOS220977 | pl |
dc.contributor.author | Berżał, Natalia - USOS326253 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Makieła, Zbigniew - USOS220977 | pl |
dc.contributor.reviewer | Baran, Michał - 127217 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-12-05T00:10:46Z | |
dc.date.available | 2024-12-05T00:10:46Z | |
dc.date.submitted | 2024-12-04 | pl |
dc.fieldofstudy | marketing i logistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-173654-326253 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/491767 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Smart City, learning organisations, urban learning, process learning | pl |
dc.subject.pl | Smart City, organizacje uczące się, uczenie się miast, procesowe uczenie się | pl |
dc.title | „SMART CITY” jako organizacja uczaca się na przykładzie Krakowa i Gdańska | pl |
dc.title.alternative | "SMART CITY" as a learning organisation on the example of Kraków and Gdańsk | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |