Kompetencje społeczne a możliwości aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną na otwartym rynku pracy

2019
journal article
article
dc.abstract.enThe article lists the causes and effects of the low level of professional activity of people with intellectual disabilities (NI). On the basis of a survey with service employees, identified were barriers and chances of professional cooperation between people in the intellectual norm and people with intellectual disability. The paper presents a new model of education of young people with intellectual disabilities, to improve employment opportunities. Using the participant observation of entrepreneurship activities in a joint group, an integrative approach was proposed, i.e. social inclusion, in which training in interpersonal contacts (cognitive-behavioural) and practical teaching - external (in real situations) - play an essential role during the lesson. The study was conducted with the participation of middle school students with moderate and significant intellectual disability from the Special Education and Training Centre No 3 in Krakow (SOSW 3). Co-participants in the study were students from the Institute of Geography and Spatial Management of the Jagiellonian University.pl
dc.abstract.plW artykule wymieniono przyczyny i skutki niskiego poziomu aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną (NI). Na podstawie sondażu przeprowadzonego z pracownikami otwartego rynku w Krakowie w 2018 r. zidentyfikowano bariery i szanse współpracy zawodowej osób w normie intelektualnej i osób z niepełnosprawnością intelektualną. Zaproponowano model edukacji i kontaktu młodzieży w normie intelektualnej z młodzieżą z NI, zwiększający szanse na otwarcie się rynku pracy na zatrudnianie osób z NI. Wykorzystując obserwację uczestniczącą zajęć przedsiębiorczości we wspólnej grupie, zaproponowano podejście integracyjne, tzw. inkluzji społecznej, w którym zasadniczą rolę podczas lekcji pełni trening kontaktów międzyludzkich (poznawczo-behawioralny) oraz nauczanie praktyczne - zewnętrzne (w rzeczywistych sytuacjach). Obserwacji poddani byli uczniowie ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 w Krakowie oraz studenci Instytutu Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.affiliationWydział Geografii i Geologii : Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennejpl
dc.contributor.authorPietrzak, Małgorzata - 131385 pl
dc.contributor.authorSobocha, Ewelinapl
dc.date.accession2020-02-04pl
dc.date.accessioned2020-02-25T13:23:14Z
dc.date.available2020-02-25T13:23:14Z
dc.date.issued2019pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 103-104pl
dc.description.number2pl
dc.description.physical95-105pl
dc.description.publication0,9pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume15pl
dc.identifier.doi10.24917/20833296.152.7pl
dc.identifier.eissn2449-9048pl
dc.identifier.issn2083-3296pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/150089
dc.identifier.weblinkhttps://p-e.up.krakow.pl/article/view/5695/5311pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych*
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.eninclusive educationpl
dc.subject.enlabour marketpl
dc.subject.enmental disorderspl
dc.subject.enprofessional activationpl
dc.subject.ensocial competencespl
dc.subject.ensocial inclusionpl
dc.subject.enwork abilitypl
dc.subject.plaktywizacja zawodowapl
dc.subject.pledukacja włączającapl
dc.subject.plinkluzja społecznapl
dc.subject.plkompetencje społecznepl
dc.subject.plniepełnosprawność intelektualnapl
dc.subject.plrynek pracypl
dc.subject.plzdolność do pracypl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleKompetencje społeczne a możliwości aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną na otwartym rynku pracypl
dc.title.alternativeSocial competences for professional activation on the open labour market of people with intellectual disabilitiespl
dc.title.journalPrzedsiębiorczość - Edukacjapl
dc.title.volumeRola edukacji w rozwoju przedsiębiorczościpl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The article lists the causes and effects of the low level of professional activity of people with intellectual disabilities (NI). On the basis of a survey with service employees, identified were barriers and chances of professional cooperation between people in the intellectual norm and people with intellectual disability. The paper presents a new model of education of young people with intellectual disabilities, to improve employment opportunities. Using the participant observation of entrepreneurship activities in a joint group, an integrative approach was proposed, i.e. social inclusion, in which training in interpersonal contacts (cognitive-behavioural) and practical teaching - external (in real situations) - play an essential role during the lesson. The study was conducted with the participation of middle school students with moderate and significant intellectual disability from the Special Education and Training Centre No 3 in Krakow (SOSW 3). Co-participants in the study were students from the Institute of Geography and Spatial Management of the Jagiellonian University.
dc.abstract.plpl
W artykule wymieniono przyczyny i skutki niskiego poziomu aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną (NI). Na podstawie sondażu przeprowadzonego z pracownikami otwartego rynku w Krakowie w 2018 r. zidentyfikowano bariery i szanse współpracy zawodowej osób w normie intelektualnej i osób z niepełnosprawnością intelektualną. Zaproponowano model edukacji i kontaktu młodzieży w normie intelektualnej z młodzieżą z NI, zwiększający szanse na otwarcie się rynku pracy na zatrudnianie osób z NI. Wykorzystując obserwację uczestniczącą zajęć przedsiębiorczości we wspólnej grupie, zaproponowano podejście integracyjne, tzw. inkluzji społecznej, w którym zasadniczą rolę podczas lekcji pełni trening kontaktów międzyludzkich (poznawczo-behawioralny) oraz nauczanie praktyczne - zewnętrzne (w rzeczywistych sytuacjach). Obserwacji poddani byli uczniowie ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 w Krakowie oraz studenci Instytutu Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
dc.affiliationpl
Wydział Geografii i Geologii : Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
dc.contributor.authorpl
Pietrzak, Małgorzata - 131385
dc.contributor.authorpl
Sobocha, Ewelina
dc.date.accessionpl
2020-02-04
dc.date.accessioned
2020-02-25T13:23:14Z
dc.date.available
2020-02-25T13:23:14Z
dc.date.issuedpl
2019
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 103-104
dc.description.numberpl
2
dc.description.physicalpl
95-105
dc.description.publicationpl
0,9
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
15
dc.identifier.doipl
10.24917/20833296.152.7
dc.identifier.eissnpl
2449-9048
dc.identifier.issnpl
2083-3296
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/150089
dc.identifier.weblinkpl
https://p-e.up.krakow.pl/article/view/5695/5311
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
inclusive education
dc.subject.enpl
labour market
dc.subject.enpl
mental disorders
dc.subject.enpl
professional activation
dc.subject.enpl
social competences
dc.subject.enpl
social inclusion
dc.subject.enpl
work ability
dc.subject.plpl
aktywizacja zawodowa
dc.subject.plpl
edukacja włączająca
dc.subject.plpl
inkluzja społeczna
dc.subject.plpl
kompetencje społeczne
dc.subject.plpl
niepełnosprawność intelektualna
dc.subject.plpl
rynek pracy
dc.subject.plpl
zdolność do pracy
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Kompetencje społeczne a możliwości aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną na otwartym rynku pracy
dc.title.alternativepl
Social competences for professional activation on the open labour market of people with intellectual disabilities
dc.title.journalpl
Przedsiębiorczość - Edukacja
dc.title.volumepl
Rola edukacji w rozwoju przedsiębiorczości
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
206
Views per month
Views per city
Warsaw
32
Krakow
16
Poznan
11
Gdansk
8
Wroclaw
7
Mielec
6
Gdynia
5
Gliwice
5
Lodz
4
New York
4
Downloads
pietrzak_kompetencje_spoleczne_a_mozliwosci_2019.pdf
119
pietrzak_kompetencje_spoleczne_a_mozliwosci_2019.odt
14