Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Kompetencje społeczne a możliwości aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną na otwartym rynku pracy
Social competences for professional activation on the open labour market of people with intellectual disabilities
aktywizacja zawodowa
edukacja włączająca
inkluzja społeczna
kompetencje społeczne
niepełnosprawność intelektualna
rynek pracy
zdolność do pracy
inclusive education
labour market
mental disorders
professional activation
social competences
social inclusion
work ability
Bibliogr. s. 103-104
W artykule wymieniono przyczyny i skutki niskiego poziomu aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną (NI). Na podstawie sondażu przeprowadzonego z pracownikami otwartego rynku w Krakowie w 2018 r. zidentyfikowano bariery i szanse współpracy zawodowej osób w normie intelektualnej i osób z niepełnosprawnością intelektualną. Zaproponowano model edukacji i kontaktu młodzieży w normie intelektualnej z młodzieżą z NI, zwiększający szanse na otwarcie się rynku pracy na zatrudnianie osób z NI. Wykorzystując obserwację uczestniczącą zajęć przedsiębiorczości we wspólnej grupie, zaproponowano podejście integracyjne, tzw. inkluzji społecznej, w którym zasadniczą rolę podczas lekcji pełni trening kontaktów międzyludzkich (poznawczo-behawioralny) oraz nauczanie praktyczne - zewnętrzne (w rzeczywistych sytuacjach). Obserwacji poddani byli uczniowie ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 w Krakowie oraz studenci Instytutu Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
The article lists the causes and effects of the low level of professional activity of people with intellectual disabilities (NI). On the basis of a survey with service employees, identified were barriers and chances of professional cooperation between people in the intellectual norm and people with intellectual disability. The paper presents a new model of education of young people with intellectual disabilities, to improve employment opportunities. Using the participant observation of entrepreneurship activities in a joint group, an integrative approach was proposed, i.e. social inclusion, in which training in interpersonal contacts (cognitive-behavioural) and practical teaching - external (in real situations) - play an essential role during the lesson. The study was conducted with the participation of middle school students with moderate and significant intellectual disability from the Special Education and Training Centre No 3 in Krakow (SOSW 3). Co-participants in the study were students from the Institute of Geography and Spatial Management of the Jagiellonian University.
dc.abstract.en | The article lists the causes and effects of the low level of professional activity of people with intellectual disabilities (NI). On the basis of a survey with service employees, identified were barriers and chances of professional cooperation between people in the intellectual norm and people with intellectual disability. The paper presents a new model of education of young people with intellectual disabilities, to improve employment opportunities. Using the participant observation of entrepreneurship activities in a joint group, an integrative approach was proposed, i.e. social inclusion, in which training in interpersonal contacts (cognitive-behavioural) and practical teaching - external (in real situations) - play an essential role during the lesson. The study was conducted with the participation of middle school students with moderate and significant intellectual disability from the Special Education and Training Centre No 3 in Krakow (SOSW 3). Co-participants in the study were students from the Institute of Geography and Spatial Management of the Jagiellonian University. | pl |
dc.abstract.pl | W artykule wymieniono przyczyny i skutki niskiego poziomu aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną (NI). Na podstawie sondażu przeprowadzonego z pracownikami otwartego rynku w Krakowie w 2018 r. zidentyfikowano bariery i szanse współpracy zawodowej osób w normie intelektualnej i osób z niepełnosprawnością intelektualną. Zaproponowano model edukacji i kontaktu młodzieży w normie intelektualnej z młodzieżą z NI, zwiększający szanse na otwarcie się rynku pracy na zatrudnianie osób z NI. Wykorzystując obserwację uczestniczącą zajęć przedsiębiorczości we wspólnej grupie, zaproponowano podejście integracyjne, tzw. inkluzji społecznej, w którym zasadniczą rolę podczas lekcji pełni trening kontaktów międzyludzkich (poznawczo-behawioralny) oraz nauczanie praktyczne - zewnętrzne (w rzeczywistych sytuacjach). Obserwacji poddani byli uczniowie ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 w Krakowie oraz studenci Instytutu Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl |
dc.affiliation | Wydział Geografii i Geologii : Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej | pl |
dc.contributor.author | Pietrzak, Małgorzata - 131385 | pl |
dc.contributor.author | Sobocha, Ewelina | pl |
dc.date.accession | 2020-02-04 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-02-25T13:23:14Z | |
dc.date.available | 2020-02-25T13:23:14Z | |
dc.date.issued | 2019 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 103-104 | pl |
dc.description.number | 2 | pl |
dc.description.physical | 95-105 | pl |
dc.description.publication | 0,9 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 15 | pl |
dc.identifier.doi | 10.24917/20833296.152.7 | pl |
dc.identifier.eissn | 2449-9048 | pl |
dc.identifier.issn | 2083-3296 | pl |
dc.identifier.project | ROD UJ / OP | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/150089 | |
dc.identifier.weblink | https://p-e.up.krakow.pl/article/view/5695/5311 | pl |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych | * |
dc.rights.licence | Inna otwarta licencja | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses | * |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | inclusive education | pl |
dc.subject.en | labour market | pl |
dc.subject.en | mental disorders | pl |
dc.subject.en | professional activation | pl |
dc.subject.en | social competences | pl |
dc.subject.en | social inclusion | pl |
dc.subject.en | work ability | pl |
dc.subject.pl | aktywizacja zawodowa | pl |
dc.subject.pl | edukacja włączająca | pl |
dc.subject.pl | inkluzja społeczna | pl |
dc.subject.pl | kompetencje społeczne | pl |
dc.subject.pl | niepełnosprawność intelektualna | pl |
dc.subject.pl | rynek pracy | pl |
dc.subject.pl | zdolność do pracy | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Kompetencje społeczne a możliwości aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną na otwartym rynku pracy | pl |
dc.title.alternative | Social competences for professional activation on the open labour market of people with intellectual disabilities | pl |
dc.title.journal | Przedsiębiorczość - Edukacja | pl |
dc.title.volume | Rola edukacji w rozwoju przedsiębiorczości | pl |
dc.type | JournalArticle | pl |
dspace.entity.type | Publication |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Views
206
Views per month
Views per city
Downloads
Open Access