Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
The use of TV series in learning and teaching English as a foreign language
Wykorzystanie seriali telewizyjnych w nauce i nauczaniu języka angielskiego jako obcego
nauczanie języka angielskiego jako obcego, nauka języka obcego, multimodalność, autentyczne materiały językowe, audiowizualne materiały, seriale telewizyjne
teaching English as a second language, foreign language learning, multimodality, authentic language materials, audio-visual materials, TV series
Niniejsza praca ma dwa cele: analizę dostępnych badań naukowych, z których wnioskować można na temat potencjału seriali telewizyjnych w nauce i nauczaniu języka angielskiego. Drugim celem jest opracowanie praktycznych rekomendacji dotyczących wykorzystania seriali w uczeniu oraz nauczaniu obcego języka.Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy z nich zaczynam od przedstawienia historii używania materiałów audiowizualnych w nauczaniu języka angielskiego, uwzględniając rozwój technologiczny oraz zmieniające się trendy edukacyjne. Następnie omawiam multimodalny charakter materiałów audiowizualnych. Rozdział ten zawiera również zwięzłe omówienie wybranych typów materiałów audiowizualnych oraz porusza kwestię ich autentyczności.W drugim rozdziale skupiam się na przedstawieniu seriali jako wartościowych materiałów do nauki i nauczania języka angielskiego. W tym celu prezentuję badania wskazujące na to, że seriale telewizyjne są bogatym źródłem języka używanego na co dzień. Następnie biorę pod uwagę ich popularność i dostępność, a także opisuję korzyści wynikające z ich epizodycznego charakteru. Rozdział kończy się krótkim omówieniem przydatności seriali do celów edukacyjnych.W rozdziale trzecim przedstawiam oraz podsumowuję badania nad wykorzystaniem seriali telewizyjnych w nauce języka obcego. Zaczynam od pokazania różnych podejść do wdrażania seriali do programu nauczania, a następnie dokonuję przeglądu badań nad efektywnością używania seriali w nauce języka obcego. Na koniec przedstawiam wnioski płynące z badań dotyczących postrzegania seriali przez uczniów oraz ich zakresu leksykalnego.W rozdziale czwartym opracowuję praktyczne zalecenia, przydatne przy wdrażaniu seriali telewizyjnych w nauce i nauczaniu języka angielskiego. W tym celu biorę pod uwagę badania przedstawione w rozdziale drugim i trzecim oraz fundamentalne prace na temat nauki obcego języka.
The purpose of my thesis was twofold: first, I wanted to explore the growing body of research on TV series in English teaching and learning; secondly, work out practical recommendations for the use of TV series as an L2 teaching and learning resource.The overall structure of the study takes the form of four chapters. In the first chapter, I begin with an overview of the history of the use of audio-visual materials in English language teaching, taking into account technological development and changing teaching trends. Next, I describe the value of the multimodal character of audio-visual materials. Furthermore, I provide a brief description of selected types of audio-visual materials, which is followed by a discussion of the authentic input most of them provide.In the second chapter, I focus on presenting TV series as a valuable L2 teaching and learning resource. First of all, I pay regard to the real-world language they provide. Then I acknowledge the role of popularity and accessibility, as well as describe the benefits stemming from their episodic nature. At last, I add a brief elaboration on TV series’ suitability for educational purposes.In Chapter 3, I synthesize and provide findings from previous studies on using TV series for L2 teaching and learning. First, I present the different approaches and principles for implementing television in foreign language education. In the next part, I provide a review of robust research on the effectiveness of teaching and learning through watching TV series. Lastly, I discuss the findings on learners' perspectives and the lexical coverage of TV series.In the fourth chapter, I work on developing practical recommendations that could be useful for implementing TV series in English teaching and learning. For this purpose, I review the findings provided in the second and the third chapter and take into account relevant research on audiovisual materials, as well as fundamental works on L2 education.
dc.abstract.en | The purpose of my thesis was twofold: first, I wanted to explore the growing body of research on TV series in English teaching and learning; secondly, work out practical recommendations for the use of TV series as an L2 teaching and learning resource.The overall structure of the study takes the form of four chapters. In the first chapter, I begin with an overview of the history of the use of audio-visual materials in English language teaching, taking into account technological development and changing teaching trends. Next, I describe the value of the multimodal character of audio-visual materials. Furthermore, I provide a brief description of selected types of audio-visual materials, which is followed by a discussion of the authentic input most of them provide.In the second chapter, I focus on presenting TV series as a valuable L2 teaching and learning resource. First of all, I pay regard to the real-world language they provide. Then I acknowledge the role of popularity and accessibility, as well as describe the benefits stemming from their episodic nature. At last, I add a brief elaboration on TV series’ suitability for educational purposes.In Chapter 3, I synthesize and provide findings from previous studies on using TV series for L2 teaching and learning. First, I present the different approaches and principles for implementing television in foreign language education. In the next part, I provide a review of robust research on the effectiveness of teaching and learning through watching TV series. Lastly, I discuss the findings on learners' perspectives and the lexical coverage of TV series.In the fourth chapter, I work on developing practical recommendations that could be useful for implementing TV series in English teaching and learning. For this purpose, I review the findings provided in the second and the third chapter and take into account relevant research on audiovisual materials, as well as fundamental works on L2 education. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca ma dwa cele: analizę dostępnych badań naukowych, z których wnioskować można na temat potencjału seriali telewizyjnych w nauce i nauczaniu języka angielskiego. Drugim celem jest opracowanie praktycznych rekomendacji dotyczących wykorzystania seriali w uczeniu oraz nauczaniu obcego języka.Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy z nich zaczynam od przedstawienia historii używania materiałów audiowizualnych w nauczaniu języka angielskiego, uwzględniając rozwój technologiczny oraz zmieniające się trendy edukacyjne. Następnie omawiam multimodalny charakter materiałów audiowizualnych. Rozdział ten zawiera również zwięzłe omówienie wybranych typów materiałów audiowizualnych oraz porusza kwestię ich autentyczności.W drugim rozdziale skupiam się na przedstawieniu seriali jako wartościowych materiałów do nauki i nauczania języka angielskiego. W tym celu prezentuję badania wskazujące na to, że seriale telewizyjne są bogatym źródłem języka używanego na co dzień. Następnie biorę pod uwagę ich popularność i dostępność, a także opisuję korzyści wynikające z ich epizodycznego charakteru. Rozdział kończy się krótkim omówieniem przydatności seriali do celów edukacyjnych.W rozdziale trzecim przedstawiam oraz podsumowuję badania nad wykorzystaniem seriali telewizyjnych w nauce języka obcego. Zaczynam od pokazania różnych podejść do wdrażania seriali do programu nauczania, a następnie dokonuję przeglądu badań nad efektywnością używania seriali w nauce języka obcego. Na koniec przedstawiam wnioski płynące z badań dotyczących postrzegania seriali przez uczniów oraz ich zakresu leksykalnego.W rozdziale czwartym opracowuję praktyczne zalecenia, przydatne przy wdrażaniu seriali telewizyjnych w nauce i nauczaniu języka angielskiego. W tym celu biorę pod uwagę badania przedstawione w rozdziale drugim i trzecim oraz fundamentalne prace na temat nauki obcego języka. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Leśniewska, Justyna - 129931 | pl |
dc.contributor.author | Anuszkiewicz, Gabriela | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Leśniewska, Justyna - 129931 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kleban, Marcin - 185600 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-10-27T22:01:47Z | |
dc.date.available | 2022-10-27T22:01:47Z | |
dc.date.submitted | 2022-10-26 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-162296-267335 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/302981 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | teaching English as a second language, foreign language learning, multimodality, authentic language materials, audio-visual materials, TV series | pl |
dc.subject.pl | nauczanie języka angielskiego jako obcego, nauka języka obcego, multimodalność, autentyczne materiały językowe, audiowizualne materiały, seriale telewizyjne | pl |
dc.title | The use of TV series in learning and teaching English as a foreign language | pl |
dc.title.alternative | Wykorzystanie seriali telewizyjnych w nauce i nauczaniu języka angielskiego jako obcego | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |