Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Twórca i Proces Twórczy w Ujęciu Fenomenologicznym
The Creator and the Creative Process in Phenomenological Perspective
Proces twórczy, dzieło sztuki, fenomenologia, estetyka, moda.
The creative process, artwork, phenomenology, aesthetics, fashion.
Cały wywód, który tutaj zawarłam uwidacznia jak ważna jest fenomenologia w ujęciu twórcy i procesu twórczego. Należy mieć na uwadze, iż z twórcą, procesem twórczym jest związany odbiorca. Powinniśmy pamiętać, iż osoba tworząca uwidaczniając siebie oddziałuje na widza. Przez co może uzyskać zachwyt, posłuch, prestiż jak i zainspirować drugą osobę. Uważam, że w sztuce doniosła jest ,,żywa tkanka” tradycji sztuki ponieważ, pomimo iż kierunki, upodobania, kanon się zmieniał – sztuka ciągle trwa. Sztuka integralnie jest związana z egzystencją ludzką. Wiecznie żyje. Powinniśmy tą wartość cenić.Skupiłam się w całym wywodzie także na tym, aby pokazać jak ważny jest proces twórczy artysty, który chciałam ukazać w ujęciu fenomenologicznym. Odbiorca też jest tu potrzebny, ważny – jak pisałam powyżej. Z tym też jest zawiązany odbiór, a co za tym idzie, przeżycie estetyczne dzieła sztuki w ujęciu fenomenologicznym. Na końcu, zaprezentowałam różne przykłady z dziedziny sztuki w relacji do idei filozoficznych innych niż fenomenologia.Ukazałam to wszystko we ,,Wstępie” i kolejno w poszczególnych rozdziałach : ,,Postrzeganie dzieła sztuki w perspektywie fenomenologów”, ,,Twórca i dzieło sztuki według Romana Ingarden i Marii Gołaszewskiej”, ,,Ontologia dzieła sztuki: Roman Ingarden a Joseph Margolis”, ,,Liryka w ujęciu fenomenologicznym. Twórca i proces twórczy”, ,,Film w ujęciu fenomenologicznym” , ,,Moda jako sztuka ?“, ,,Sztuka a wybrane idee filozoficzne”. Każdy rozdział jest ważny.
The entire argument I have included here highlights how important phenomenology is in terms of the creator and the creative process. It should be borne in mind that with the creator, the creative process is associated with the viewer. We should keep in mind that the creative person making himself visible affects the viewer. Through which he can gain admiration, obedience, prestige as well as inspire another person. I believe that in art the 'living fabric' of the tradition of art is momentous because, although the directions, tastes, canon have changed – art still continues. Art is integrally connected with human existence. It is eternally alive. We should treasure this value.I also focused throughout the argument to show the importance of the creative process of the creative process of the artist, which I wanted to show in phenomenological terms. The recipient is also necessary, important – as I wrote above. Also tied to this is the reception, and consequently, aesthetic experience of a work of art in phenomenological terms. Finally, I presented various examples from the field of art in relation to philosophical ideas other than phenomenology.I have shown all this in the 'Introduction' and successively in individual chapters : 'Perception of the Work of Art in the Perspective of the Phenomenologists' , 'The Creator and the Work of Art according to Roman Ingarden and Maria Golaszewska', 'Ontology of the Work of Art: Roman Ingarden and Joseph Margolis' , 'Lyricism in the Phenomenological Perspective. The Creator and the Creative Process', 'Film in a Phenomenological Perspective' , 'Fashion as Art ?' , 'Art and Selected Philosophical Ideas'. Each chapter is important.
dc.abstract.en | The entire argument I have included here highlights how important phenomenology is in terms of the creator and the creative process. It should be borne in mind that with the creator, the creative process is associated with the viewer. We should keep in mind that the creative person making himself visible affects the viewer. Through which he can gain admiration, obedience, prestige as well as inspire another person. I believe that in art the 'living fabric' of the tradition of art is momentous because, although the directions, tastes, canon have changed – art still continues. Art is integrally connected with human existence. It is eternally alive. We should treasure this value.I also focused throughout the argument to show the importance of the creative process of the creative process of the artist, which I wanted to show in phenomenological terms. The recipient is also necessary, important – as I wrote above. Also tied to this is the reception, and consequently, aesthetic experience of a work of art in phenomenological terms. Finally, I presented various examples from the field of art in relation to philosophical ideas other than phenomenology.I have shown all this in the 'Introduction' and successively in individual chapters : 'Perception of the Work of Art in the Perspective of the Phenomenologists' , 'The Creator and the Work of Art according to Roman Ingarden and Maria Golaszewska', 'Ontology of the Work of Art: Roman Ingarden and Joseph Margolis' , 'Lyricism in the Phenomenological Perspective. The Creator and the Creative Process', 'Film in a Phenomenological Perspective' , 'Fashion as Art ?' , 'Art and Selected Philosophical Ideas'. Each chapter is important. | pl |
dc.abstract.pl | Cały wywód, który tutaj zawarłam uwidacznia jak ważna jest fenomenologia w ujęciu twórcy i procesu twórczego. Należy mieć na uwadze, iż z twórcą, procesem twórczym jest związany odbiorca. Powinniśmy pamiętać, iż osoba tworząca uwidaczniając siebie oddziałuje na widza. Przez co może uzyskać zachwyt, posłuch, prestiż jak i zainspirować drugą osobę. Uważam, że w sztuce doniosła jest ,,żywa tkanka” tradycji sztuki ponieważ, pomimo iż kierunki, upodobania, kanon się zmieniał – sztuka ciągle trwa. Sztuka integralnie jest związana z egzystencją ludzką. Wiecznie żyje. Powinniśmy tą wartość cenić.Skupiłam się w całym wywodzie także na tym, aby pokazać jak ważny jest proces twórczy artysty, który chciałam ukazać w ujęciu fenomenologicznym. Odbiorca też jest tu potrzebny, ważny – jak pisałam powyżej. Z tym też jest zawiązany odbiór, a co za tym idzie, przeżycie estetyczne dzieła sztuki w ujęciu fenomenologicznym. Na końcu, zaprezentowałam różne przykłady z dziedziny sztuki w relacji do idei filozoficznych innych niż fenomenologia.Ukazałam to wszystko we ,,Wstępie” i kolejno w poszczególnych rozdziałach : ,,Postrzeganie dzieła sztuki w perspektywie fenomenologów”, ,,Twórca i dzieło sztuki według Romana Ingarden i Marii Gołaszewskiej”, ,,Ontologia dzieła sztuki: Roman Ingarden a Joseph Margolis”, ,,Liryka w ujęciu fenomenologicznym. Twórca i proces twórczy”, ,,Film w ujęciu fenomenologicznym” , ,,Moda jako sztuka ?“, ,,Sztuka a wybrane idee filozoficzne”. Każdy rozdział jest ważny. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Bieszczad, Lilianna - 127332 | pl |
dc.contributor.author | Dygnarowicz, Jadwiga - USOS273926 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bieszczad, Lilianna - 127332 | pl |
dc.contributor.reviewer | Petri, Jakub - 161759 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-10-09T06:33:01Z | |
dc.date.available | 2024-10-09T06:33:01Z | |
dc.date.submitted | 2024-10-08 | pl |
dc.fieldofstudy | filozofia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-178084-273926 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/450954 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | The creative process, artwork, phenomenology, aesthetics, fashion. | pl |
dc.subject.pl | Proces twórczy, dzieło sztuki, fenomenologia, estetyka, moda. | pl |
dc.title | Twórca i Proces Twórczy w Ujęciu Fenomenologicznym | pl |
dc.title.alternative | The Creator and the Creative Process in Phenomenological Perspective | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |