Twórca i Proces Twórczy w Ujęciu Fenomenologicznym

licenciate
dc.abstract.enThe entire argument I have included here highlights how important phenomenology is in terms of the creator and the creative process. It should be borne in mind that with the creator, the creative process is associated with the viewer. We should keep in mind that the creative person making himself visible affects the viewer. Through which he can gain admiration, obedience, prestige as well as inspire another person. I believe that in art the 'living fabric' of the tradition of art is momentous because, although the directions, tastes, canon have changed – art still continues. Art is integrally connected with human existence. It is eternally alive. We should treasure this value.I also focused throughout the argument to show the importance of the creative process of the creative process of the artist, which I wanted to show in phenomenological terms. The recipient is also necessary, important – as I wrote above. Also tied to this is the reception, and consequently, aesthetic experience of a work of art in phenomenological terms. Finally, I presented various examples from the field of art in relation to philosophical ideas other than phenomenology.I have shown all this in the 'Introduction' and successively in individual chapters : 'Perception of the Work of Art in the Perspective of the Phenomenologists' , 'The Creator and the Work of Art according to Roman Ingarden and Maria Golaszewska', 'Ontology of the Work of Art: Roman Ingarden and Joseph Margolis' , 'Lyricism in the Phenomenological Perspective. The Creator and the Creative Process', 'Film in a Phenomenological Perspective' , 'Fashion as Art ?' , 'Art and Selected Philosophical Ideas'. Each chapter is important.pl
dc.abstract.plCały wywód, który tutaj zawarłam uwidacznia jak ważna jest fenomenologia w ujęciu twórcy i procesu twórczego. Należy mieć na uwadze, iż z twórcą, procesem twórczym jest związany odbiorca. Powinniśmy pamiętać, iż osoba tworząca uwidaczniając siebie oddziałuje na widza. Przez co może uzyskać zachwyt, posłuch, prestiż jak i zainspirować drugą osobę. Uważam, że w sztuce doniosła jest ,,żywa tkanka” tradycji sztuki ponieważ, pomimo iż kierunki, upodobania, kanon się zmieniał – sztuka ciągle trwa. Sztuka integralnie jest związana z egzystencją ludzką. Wiecznie żyje. Powinniśmy tą wartość cenić.Skupiłam się w całym wywodzie także na tym, aby pokazać jak ważny jest proces twórczy artysty, który chciałam ukazać w ujęciu fenomenologicznym. Odbiorca też jest tu potrzebny, ważny – jak pisałam powyżej. Z tym też jest zawiązany odbiór, a co za tym idzie, przeżycie estetyczne dzieła sztuki w ujęciu fenomenologicznym. Na końcu, zaprezentowałam różne przykłady z dziedziny sztuki w relacji do idei filozoficznych innych niż fenomenologia.Ukazałam to wszystko we ,,Wstępie” i kolejno w poszczególnych rozdziałach : ,,Postrzeganie dzieła sztuki w perspektywie fenomenologów”, ,,Twórca i dzieło sztuki według Romana Ingarden i Marii Gołaszewskiej”, ,,Ontologia dzieła sztuki: Roman Ingarden a Joseph Margolis”, ,,Liryka w ujęciu fenomenologicznym. Twórca i proces twórczy”, ,,Film w ujęciu fenomenologicznym” , ,,Moda jako sztuka ?“, ,,Sztuka a wybrane idee filozoficzne”. Każdy rozdział jest ważny.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorBieszczad, Lilianna - 127332 pl
dc.contributor.authorDygnarowicz, Jadwiga - USOS273926 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerBieszczad, Lilianna - 127332 pl
dc.contributor.reviewerPetri, Jakub - 161759 pl
dc.date.accessioned2024-10-09T06:33:01Z
dc.date.available2024-10-09T06:33:01Z
dc.date.submitted2024-10-08pl
dc.fieldofstudyfilozofiapl
dc.identifier.apddiploma-178084-273926pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/450954
dc.languagepolpl
dc.subject.enThe creative process, artwork, phenomenology, aesthetics, fashion.pl
dc.subject.plProces twórczy, dzieło sztuki, fenomenologia, estetyka, moda.pl
dc.titleTwórca i Proces Twórczy w Ujęciu Fenomenologicznympl
dc.title.alternativeThe Creator and the Creative Process in Phenomenological Perspectivepl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The entire argument I have included here highlights how important phenomenology is in terms of the creator and the creative process. It should be borne in mind that with the creator, the creative process is associated with the viewer. We should keep in mind that the creative person making himself visible affects the viewer. Through which he can gain admiration, obedience, prestige as well as inspire another person. I believe that in art the 'living fabric' of the tradition of art is momentous because, although the directions, tastes, canon have changed – art still continues. Art is integrally connected with human existence. It is eternally alive. We should treasure this value.I also focused throughout the argument to show the importance of the creative process of the creative process of the artist, which I wanted to show in phenomenological terms. The recipient is also necessary, important – as I wrote above. Also tied to this is the reception, and consequently, aesthetic experience of a work of art in phenomenological terms. Finally, I presented various examples from the field of art in relation to philosophical ideas other than phenomenology.I have shown all this in the 'Introduction' and successively in individual chapters : 'Perception of the Work of Art in the Perspective of the Phenomenologists' , 'The Creator and the Work of Art according to Roman Ingarden and Maria Golaszewska', 'Ontology of the Work of Art: Roman Ingarden and Joseph Margolis' , 'Lyricism in the Phenomenological Perspective. The Creator and the Creative Process', 'Film in a Phenomenological Perspective' , 'Fashion as Art ?' , 'Art and Selected Philosophical Ideas'. Each chapter is important.
dc.abstract.plpl
Cały wywód, który tutaj zawarłam uwidacznia jak ważna jest fenomenologia w ujęciu twórcy i procesu twórczego. Należy mieć na uwadze, iż z twórcą, procesem twórczym jest związany odbiorca. Powinniśmy pamiętać, iż osoba tworząca uwidaczniając siebie oddziałuje na widza. Przez co może uzyskać zachwyt, posłuch, prestiż jak i zainspirować drugą osobę. Uważam, że w sztuce doniosła jest ,,żywa tkanka” tradycji sztuki ponieważ, pomimo iż kierunki, upodobania, kanon się zmieniał – sztuka ciągle trwa. Sztuka integralnie jest związana z egzystencją ludzką. Wiecznie żyje. Powinniśmy tą wartość cenić.Skupiłam się w całym wywodzie także na tym, aby pokazać jak ważny jest proces twórczy artysty, który chciałam ukazać w ujęciu fenomenologicznym. Odbiorca też jest tu potrzebny, ważny – jak pisałam powyżej. Z tym też jest zawiązany odbiór, a co za tym idzie, przeżycie estetyczne dzieła sztuki w ujęciu fenomenologicznym. Na końcu, zaprezentowałam różne przykłady z dziedziny sztuki w relacji do idei filozoficznych innych niż fenomenologia.Ukazałam to wszystko we ,,Wstępie” i kolejno w poszczególnych rozdziałach : ,,Postrzeganie dzieła sztuki w perspektywie fenomenologów”, ,,Twórca i dzieło sztuki według Romana Ingarden i Marii Gołaszewskiej”, ,,Ontologia dzieła sztuki: Roman Ingarden a Joseph Margolis”, ,,Liryka w ujęciu fenomenologicznym. Twórca i proces twórczy”, ,,Film w ujęciu fenomenologicznym” , ,,Moda jako sztuka ?“, ,,Sztuka a wybrane idee filozoficzne”. Każdy rozdział jest ważny.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Bieszczad, Lilianna - 127332
dc.contributor.authorpl
Dygnarowicz, Jadwiga - USOS273926
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Bieszczad, Lilianna - 127332
dc.contributor.reviewerpl
Petri, Jakub - 161759
dc.date.accessioned
2024-10-09T06:33:01Z
dc.date.available
2024-10-09T06:33:01Z
dc.date.submittedpl
2024-10-08
dc.fieldofstudypl
filozofia
dc.identifier.apdpl
diploma-178084-273926
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/450954
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
The creative process, artwork, phenomenology, aesthetics, fashion.
dc.subject.plpl
Proces twórczy, dzieło sztuki, fenomenologia, estetyka, moda.
dc.titlepl
Twórca i Proces Twórczy w Ujęciu Fenomenologicznym
dc.title.alternativepl
The Creator and the Creative Process in Phenomenological Perspective
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available