Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
The concept of katéchon in relation to the constitutional defence of fundamental rights. A comparative analysis of the Japanese and Italian Constitutions.
Pojęcie katechonu w odniesieniu do konstytucyjnej ochrony praw podstawowych. Analiza porównawcza Konstytucji japońskiej i włoskiej.
katéchon, Konstytucja włoska, Konstytucja japońska, prawa człowieka, prawa podstawowe, system wartości, konstytucyjna ochrona praw podstawowych, proces rewizji konstytucyjnej, konstytucja sztywna, porównawcze prawo konstytucyjne.
katéchon, Italian Constitution, Japanese Constitution, human rights, fundamental rights, system of values, constitutional protection of fundamental rights, constitutional revision process, rigid constitutions, constitutional comparative law.
Niniejsze badania mają na celu analizę porównawczą konstytucji włoskiej i japońskiej, poprzez specyficzną i oryginalną koncepcję religijną katechonu.Uznałam za fundamentalne uznanie tej szczególnej koncepcji, wyrażonej pierwotnie wyrażonej w drugim liście św. Pawła do Tesalończyków, ponieważ wyraża uniwersalne cechy, a jej głównym celem jest większa i skuteczniejsza konstytucyjna ochrona praw podstawowych.Jego pierwotne znaczenie odnosi się do specyficznej siły, która według autora powstrzymuje rozprzestrzenianie się Antychrysta, Złego, w oczekiwaniu na drugie przyjście Chrystusa, który ostatecznie pokona Antychrysta.Siła katechonu jest tutaj przedstawiona jako specyficzna siła utrzymująca równowagę pomiędzy dwoma siłami antytetycznymi.Aby osiągnąć naukowo uzasadnione badania porównawcze, pojęcie to należy przekształcić w świeckie pojęcie, w zachowaniu systemu wartości danego społeczeństwa. Dąży do Dobra, rozumianego jako intuicja moralna, wbrew rozwojowi sił antydemokratycznych, czyli faszyzmu.Po koniecznym skupieniu się na zasadzie świeckości, zarówno w konstytucji włoskiej, jak i japońskiej, podkreśla się neutralność Państwa wobec religii, po czym następuje diachroniczna analiza konstytucjonalizmu włoskiego i japońskiego, ze szczególnym uwzględnieniem statutu Albertina i konstytucji Meiji, obowiązujących wcześniej w obu krajach.Ta podstawowa przesłanka pozwala na późniejszą analizę metodologiczną, przyjmując katechonu jako parametr porównawczy, zgodnie z funkcjonalistyczną teorią "tertium comparationis" (trzeci termin porównania). Za podstawę niniejszej analizy porównawczej uznaje się dwie instytucje prawne, tj. konstytucyjną ochronę praw podstawowych, a następnie sztywny proces rewizji konstytucji, przewidziany we włoskich i japońskich konstytucjach.Funkcjonalistyczne podejście do badań porównawczych jest tu znamienne dla struktury analizy opartej na podstawach naukowych, formułującej specyficzne kryteria porównawcze wynikające z charakterystyki katechonu. Przy zachowaniu demokratycznego Wertordnungu i praw podstawowych uwzględniane są dwie szczególne instytucje prawne.Te dwie instytucje prawne to konstytucyjna ochrona praw podstawowych oraz proces rewizji/zmiany konstytucji. Następnie zostaną przeprowadzone dwa ważne fazy: formalna, skupiająca się na formalnym wyartykułowaniu obu instytucji, a następnie funkcjonalna, zgodnie z kryteriami katechonu, uznanymi w pierwszym rozdziale badania.Analiza funkcjonalna jest zgodna z parametrami katechonu, podkreślając zachowanie praw podstawowych i dostosowanie tekstu, poprzez sztywny proces rewizji konstytucji, analizowany w obu Konstytucjach.Celem jest wykazanie, że katéchon można uznać za metodologicznie korzystną dla konfrontacji konstytucyjnej, ale przede wszystkim, że koncepcja ta przymocowywało teorię konstytucjonalizmu i ochrony praw podstawowych, do zasady godności ludzkiej, przed niedemokratycznymi manipulacjami konstytucji w jej formalnych i materialnych aspektach.Zasadniczym celem badania jest zidentyfikowanie katechonu jako mechanizmu uznawania i ochrony praw człowieka w Konstytucjach oraz poszukiwanie skuteczniejszej konstytucyjnej obrony uznanych już praw podstawowych. Co więcej, badania te analizują, w jaki sposób dwie konstytucje włoska i japońska odpowiadają na tę samą istotną potrzebę obrony praw podstawowych za pomocą róInych prawnych regulacji i procedur, ukazując wszechstronność i dynamikę katechonu, ale jednocześnie podkreślając jej sztywność w ochronie praw podstawowych i praw człowieka przed siłami antydemokratycznymi.
The present research aims a constitutional comparative analysis between the Italian and Japanese Constitution, through the peculiar lenses of the original religious concept of the katéchon. Originally written in the Second Letter of Saint Paul to Thessalonians, the katéchon presents important universal characteristics, expressing the inner purpose to achieve a greater and more efficient constitutional protection of fundamental rights.Its original meaning refers to a specific force that, according to the Christian Text, restrains the advance and spread of the Antichrist (of the Evil), waiting for the second advent of Christ, who will definitively defeat it. The force of katéchon is here presented as a specific power, keeping the balance between these two antithetic forces. To achieve a scientifically based comparative research, this concept needs to be translated into a secular objective concept, aiming the preservation of the system of values of a given society in relation to the laic State. The katéchon pursues the Good, understood as a moral intuition, against the advance of anti-democratic forces, as fascisms.After the necessary focus on the principle of laicity, in both Italian and Japanese Constitution, the neutrality of the State towards the religion is underlined, followed by the diachronic analysis of the Italian and Japanese constitutionalism, with a focus on the Albertino Statute and the Meiji Constitution, previously in force in the two countries.This fundamental premise allows the subsequent methodological analysis, taking the katéchon as a parameter of comparison, following the functionalist theory of the tertium comparationis (third term of comparison). Two juridical institutions are identified as the cornerstone of the present comparative analysis, i.e. the constitutional protection of fundamental rights and, following, the rigid constitutional revision process, both provided in the Italian and Japanese Constitutions.The functionalist approach to the comparative research is here emblematic to structure a scientifically based analysis, formulating specific criteria of comparison given by the characteristics of the katéchon. Two specific juridical institutions are taken into consideration, in preservation of the democratic Wertordnung and fundamental rights.These two juridical institutions are the constitutional protection of fundamental rights, and the constitutional revision/amendment process. Two important phases will be followed: the formal one, focusing on the formal articulation of the two institutions, and, following, the functional one, according to the criteria of the katéchon recognised in the first chapter of the research. The functional analysis follows the katéchon's parameters, underlining of the preservation of the fundamental rights and the adaptation of the Text, through the rigid constitutional revision process analysed in both Constitutions.The purpose is to show that the katéchon can be certainly considered as a methodological expedient to the constitutional comparison, but more importantly that the concept anchors the theory of constitutionalism and that of the protection of fundamental rights, to the principle of human dignity, against anti-democratic manipulations of the Constitution in its formal and substantial aspect.The crucial objective of this research aims the identification of the katéchon as a mechanism of recognition and protection of human rights in the Constitutions and searching for a more efficient constitutional defence of fundamental rights already recognised. Moreover, this research analyses how the two Italian and Japanese Constitutions respond to the same substantial need to defend the fundamental rights through different formulations and procedures, demonstrating the versatility and dynamicity of the katéchon, nevertheless, at the same time, stressing its rigidity in the protection of fundamental and human rights against anti-democratic forces.
dc.abstract.en | The present research aims a constitutional comparative analysis between the Italian and Japanese Constitution, through the peculiar lenses of the original religious concept of the katéchon. Originally written in the Second Letter of Saint Paul to Thessalonians, the katéchon presents important universal characteristics, expressing the inner purpose to achieve a greater and more efficient constitutional protection of fundamental rights.Its original meaning refers to a specific force that, according to the Christian Text, restrains the advance and spread of the Antichrist (of the Evil), waiting for the second advent of Christ, who will definitively defeat it. The force of katéchon is here presented as a specific power, keeping the balance between these two antithetic forces. To achieve a scientifically based comparative research, this concept needs to be translated into a secular objective concept, aiming the preservation of the system of values of a given society in relation to the laic State. The katéchon pursues the Good, understood as a moral intuition, against the advance of anti-democratic forces, as fascisms.After the necessary focus on the principle of laicity, in both Italian and Japanese Constitution, the neutrality of the State towards the religion is underlined, followed by the diachronic analysis of the Italian and Japanese constitutionalism, with a focus on the Albertino Statute and the Meiji Constitution, previously in force in the two countries.This fundamental premise allows the subsequent methodological analysis, taking the katéchon as a parameter of comparison, following the functionalist theory of the tertium comparationis (third term of comparison). Two juridical institutions are identified as the cornerstone of the present comparative analysis, i.e. the constitutional protection of fundamental rights and, following, the rigid constitutional revision process, both provided in the Italian and Japanese Constitutions.The functionalist approach to the comparative research is here emblematic to structure a scientifically based analysis, formulating specific criteria of comparison given by the characteristics of the katéchon. Two specific juridical institutions are taken into consideration, in preservation of the democratic Wertordnung and fundamental rights.These two juridical institutions are the constitutional protection of fundamental rights, and the constitutional revision/amendment process. Two important phases will be followed: the formal one, focusing on the formal articulation of the two institutions, and, following, the functional one, according to the criteria of the katéchon recognised in the first chapter of the research. The functional analysis follows the katéchon's parameters, underlining of the preservation of the fundamental rights and the adaptation of the Text, through the rigid constitutional revision process analysed in both Constitutions.The purpose is to show that the katéchon can be certainly considered as a methodological expedient to the constitutional comparison, but more importantly that the concept anchors the theory of constitutionalism and that of the protection of fundamental rights, to the principle of human dignity, against anti-democratic manipulations of the Constitution in its formal and substantial aspect.The crucial objective of this research aims the identification of the katéchon as a mechanism of recognition and protection of human rights in the Constitutions and searching for a more efficient constitutional defence of fundamental rights already recognised. Moreover, this research analyses how the two Italian and Japanese Constitutions respond to the same substantial need to defend the fundamental rights through different formulations and procedures, demonstrating the versatility and dynamicity of the katéchon, nevertheless, at the same time, stressing its rigidity in the protection of fundamental and human rights against anti-democratic forces. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsze badania mają na celu analizę porównawczą konstytucji włoskiej i japońskiej, poprzez specyficzną i oryginalną koncepcję religijną katechonu.Uznałam za fundamentalne uznanie tej szczególnej koncepcji, wyrażonej pierwotnie wyrażonej w drugim liście św. Pawła do Tesalończyków, ponieważ wyraża uniwersalne cechy, a jej głównym celem jest większa i skuteczniejsza konstytucyjna ochrona praw podstawowych.Jego pierwotne znaczenie odnosi się do specyficznej siły, która według autora powstrzymuje rozprzestrzenianie się Antychrysta, Złego, w oczekiwaniu na drugie przyjście Chrystusa, który ostatecznie pokona Antychrysta.Siła katechonu jest tutaj przedstawiona jako specyficzna siła utrzymująca równowagę pomiędzy dwoma siłami antytetycznymi.Aby osiągnąć naukowo uzasadnione badania porównawcze, pojęcie to należy przekształcić w świeckie pojęcie, w zachowaniu systemu wartości danego społeczeństwa. Dąży do Dobra, rozumianego jako intuicja moralna, wbrew rozwojowi sił antydemokratycznych, czyli faszyzmu.Po koniecznym skupieniu się na zasadzie świeckości, zarówno w konstytucji włoskiej, jak i japońskiej, podkreśla się neutralność Państwa wobec religii, po czym następuje diachroniczna analiza konstytucjonalizmu włoskiego i japońskiego, ze szczególnym uwzględnieniem statutu Albertina i konstytucji Meiji, obowiązujących wcześniej w obu krajach.Ta podstawowa przesłanka pozwala na późniejszą analizę metodologiczną, przyjmując katechonu jako parametr porównawczy, zgodnie z funkcjonalistyczną teorią "tertium comparationis" (trzeci termin porównania). Za podstawę niniejszej analizy porównawczej uznaje się dwie instytucje prawne, tj. konstytucyjną ochronę praw podstawowych, a następnie sztywny proces rewizji konstytucji, przewidziany we włoskich i japońskich konstytucjach.Funkcjonalistyczne podejście do badań porównawczych jest tu znamienne dla struktury analizy opartej na podstawach naukowych, formułującej specyficzne kryteria porównawcze wynikające z charakterystyki katechonu. Przy zachowaniu demokratycznego Wertordnungu i praw podstawowych uwzględniane są dwie szczególne instytucje prawne.Te dwie instytucje prawne to konstytucyjna ochrona praw podstawowych oraz proces rewizji/zmiany konstytucji. Następnie zostaną przeprowadzone dwa ważne fazy: formalna, skupiająca się na formalnym wyartykułowaniu obu instytucji, a następnie funkcjonalna, zgodnie z kryteriami katechonu, uznanymi w pierwszym rozdziale badania.Analiza funkcjonalna jest zgodna z parametrami katechonu, podkreślając zachowanie praw podstawowych i dostosowanie tekstu, poprzez sztywny proces rewizji konstytucji, analizowany w obu Konstytucjach.Celem jest wykazanie, że katéchon można uznać za metodologicznie korzystną dla konfrontacji konstytucyjnej, ale przede wszystkim, że koncepcja ta przymocowywało teorię konstytucjonalizmu i ochrony praw podstawowych, do zasady godności ludzkiej, przed niedemokratycznymi manipulacjami konstytucji w jej formalnych i materialnych aspektach.Zasadniczym celem badania jest zidentyfikowanie katechonu jako mechanizmu uznawania i ochrony praw człowieka w Konstytucjach oraz poszukiwanie skuteczniejszej konstytucyjnej obrony uznanych już praw podstawowych. Co więcej, badania te analizują, w jaki sposób dwie konstytucje włoska i japońska odpowiadają na tę samą istotną potrzebę obrony praw podstawowych za pomocą róInych prawnych regulacji i procedur, ukazując wszechstronność i dynamikę katechonu, ale jednocześnie podkreślając jej sztywność w ochronie praw podstawowych i praw człowieka przed siłami antydemokratycznymi. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Tacik, Przemysław | pl |
dc.contributor.author | Piga, Cristina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Inoue, Noriyuki | pl |
dc.contributor.reviewer | Tacik, Przemysław | pl |
dc.date.accessioned | 2020-10-20T19:22:39Z | |
dc.date.available | 2020-10-20T19:22:39Z | |
dc.date.submitted | 2020-09-04 | pl |
dc.fieldofstudy | europeistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-141545-263787 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/249172 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | katéchon, Italian Constitution, Japanese Constitution, human rights, fundamental rights, system of values, constitutional protection of fundamental rights, constitutional revision process, rigid constitutions, constitutional comparative law. | pl |
dc.subject.pl | katéchon, Konstytucja włoska, Konstytucja japońska, prawa człowieka, prawa podstawowe, system wartości, konstytucyjna ochrona praw podstawowych, proces rewizji konstytucyjnej, konstytucja sztywna, porównawcze prawo konstytucyjne. | pl |
dc.title | The concept of katéchon in relation to the constitutional defence of fundamental rights. A comparative analysis of the Japanese and Italian Constitutions. | pl |
dc.title.alternative | Pojęcie katechonu w odniesieniu do konstytucyjnej ochrony praw podstawowych. Analiza porównawcza Konstytucji japońskiej i włoskiej. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |