Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Hipsterzy, emo, goci i inni - subkultury społeczeństwa ponowoczesnego
Hipsters, emo, goths and the others - the subcultures of the postmodern society
SUBKULTURA ALTERNATYWNOŚĆ HIPSTER POSTMODERNIZM MODERNIZM
SUBCULTURE ALTERNATIVITY HIPSTER POSTMODERNISM MODERNISM
Subkultury zwykle bywają kojarzone z oryginalnością oraz niezależnością. Jakkolwiek asocjacja ta w czasach modernizmu pokrywała się z rzeczywistością, gdyż grupy subkulturowe faktycznie stanowiły świat różniący się pod każdym względem od głównego nurtu kultury, wponowoczesności kwestia nietuzinkowości zdaje się nie istnieć. Niniejsza praca porusza zagadnienie fenomenu alternatywności, w odniesieniu do środowisk subkulturowych, aby sprawdzić czy niegdyś z reguły łączone z nimi obrazy niebanalnej estetyki oraz innowacyjnych myśli, w postmodernizmie wciąż są obecne. W tekście zarysowano podstawowe różnice pomiędzy epoką nowoczesną oraz ponowoczesną, co ułatwi zrozumienie sposobu postrzegania i interpretacji zjawisk kulturowych wprzeszłości oraz obecnie. Dodatkowo poruszony został problem mody w rozumieniu ogólnym, jako wartości niestałej, jednak współcześnie niezwykle istotniej. Napomknięto także o spektakularyzacji ireifikacji naszej codzienności.
Subcultures usually tend to be associated with originality and independence. However this association might have corresponded to reality in times of modernism, for the subcultural groups in fact constituted a world that differed in every sense from the mainstream culture, in postmodernism a question of extraordinariness seems to be missing. The following thesis raises an issue of alternativity as a phenomenon, in relation to subcultural environments, with aim to investigating whether the rules of uncommon aesthethics and innovative ideas still exist in postmodernism. The thesis also features a scatch of differences between modernism and its successor, which will make it simpler to comprehend manners of perception and interpretation of cultural phenomena both in the present and in the past.The subject of fashion, in a common sense of the word, was also broached: it was defined as a value of the unstable, yet very relevant in this day and age. A spectacularistion and reification of our everyday life was also mentioned.
dc.abstract.en | Subcultures usually tend to be associated with originality and independence. However this association might have corresponded to reality in times of modernism, for the subcultural groups in fact constituted a world that differed in every sense from the mainstream culture, in postmodernism a question of extraordinariness seems to be missing. The following thesis raises an issue of alternativity as a phenomenon, in relation to subcultural environments, with aim to investigating whether the rules of uncommon aesthethics and innovative ideas still exist in postmodernism. The thesis also features a scatch of differences between modernism and its successor, which will make it simpler to comprehend manners of perception and interpretation of cultural phenomena both in the present and in the past.The subject of fashion, in a common sense of the word, was also broached: it was defined as a value of the unstable, yet very relevant in this day and age. A spectacularistion and reification of our everyday life was also mentioned. | pl |
dc.abstract.pl | Subkultury zwykle bywają kojarzone z oryginalnością oraz niezależnością. Jakkolwiek asocjacja ta w czasach modernizmu pokrywała się z rzeczywistością, gdyż grupy subkulturowe faktycznie stanowiły świat różniący się pod każdym względem od głównego nurtu kultury, wponowoczesności kwestia nietuzinkowości zdaje się nie istnieć. Niniejsza praca porusza zagadnienie fenomenu alternatywności, w odniesieniu do środowisk subkulturowych, aby sprawdzić czy niegdyś z reguły łączone z nimi obrazy niebanalnej estetyki oraz innowacyjnych myśli, w postmodernizmie wciąż są obecne. W tekście zarysowano podstawowe różnice pomiędzy epoką nowoczesną oraz ponowoczesną, co ułatwi zrozumienie sposobu postrzegania i interpretacji zjawisk kulturowych wprzeszłości oraz obecnie. Dodatkowo poruszony został problem mody w rozumieniu ogólnym, jako wartości niestałej, jednak współcześnie niezwykle istotniej. Napomknięto także o spektakularyzacji ireifikacji naszej codzienności. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Sowa, Jan - 101428 | pl |
dc.contributor.author | Szmyła, Agnieszka | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Barańska, Katarzyna - 101989 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sowa, Jan - 101428 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T21:22:17Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T21:22:17Z | |
dc.date.submitted | 2013-10-18 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie kulturą | pl |
dc.identifier.apd | diploma-83006-131462 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/192490 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | SUBCULTURE ALTERNATIVITY HIPSTER POSTMODERNISM MODERNISM | pl |
dc.subject.pl | SUBKULTURA ALTERNATYWNOŚĆ HIPSTER POSTMODERNIZM MODERNIZM | pl |
dc.title | Hipsterzy, emo, goci i inni - subkultury społeczeństwa ponowoczesnego | pl |
dc.title.alternative | Hipsters, emo, goths and the others - the subcultures of the postmodern society | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |