Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Między transcendencją a materią - różne sposoby pojmowania Śiwy w obrębie tamilskiej śaiwasiddhanty
Between Transcendency and Materiality - Different Approaches in Understanding Shiva in Tamil Saivasiddhanta
ŚIWAIZM, INDIE, HINDUIZM, ŚAIWASIDDHANTA, TAMILNADU
SAIVISM, HINDUISM, INDIA, SAIVASIDDHANTA, TAMILNADU
Niniejsza praca stanowi próbę ukazania zjawiska wielowymiarowości obrazu boga Śiwy w obrębie tamilskiej śaiwasiddhanty. Aby zilustrować to zjawisko autorka zdecydowała się wykorzystać trzy podstawowe płaszczyzny: - wizerunek Śiwy z punktu widzenia teologii i filozofii, - obraz boga w hymnach religijnych, - materialne przedstawienia bóstwa. Analizując powyższe płaszczyzny autorka starała się dowieść, iż w obrębie jednej wąskiej tradycji religijnej, jaką jest tamilska śaiwasiddhanta, mogą występować bardzo różniące się od siebie. Jednak,wbrew pozorom, nie wykluczają się wzajemnie a wręcz uzupełniają - tworząc pełen sprzeczności obraz Śiwy. Pierwsza część pracy stanowi wprowadzenie mające na celu umieszczenie tamilskiej śaiwasiddhanty zarówno w hinduizmie, jak i w obrębie śiwaizmu. W rozdziale pierwszym zostały więc zaprezentowane kwestie związane z historią kultu Śiwy, cechy charakterystyczne poszczególnych ruchów oraz korpus pism kanonicznych uznawanych w obrębie tamilskiej śaiwasiddhanty.Tematem kolejnego rozdziału jest Śiwa ujmowany w perspektywie teologiczno-filozoficznej, mocno odbiegającej od codziennego doświadczenia wyznawców. W obrębie niniejszego rozdziału zaprezentowane zostały zagadnienia dotyczące teorii boga, takie jak kwestia umieszczenia go w śiwaickiej koncepcji świata i dookreślenia relacji między nim a światem i człowiekiem. Zobrazowane były też kwestia jedyności boga i jej konsekwencji a także jej związku z koncepcją Trimurti. Omówiono także atrybuty Śiwy, jego funkcje a także relację Śiwa-Śakti. W kolejnym rozdziale autorka skupiła się na przedstawieniu mistycznej wizji boga zawartej w hymnach najanmarów i nalwarów śiwaickich. oparta ona została na bardzo osobistym doświadczeniu sacrum, którego uczestnikami stali się sami autorzy hymnów. Korzystając z własnych doświadczeń i obfitości wątków mitologicznych, stworzyli oni mocno antropomorficzny obraz Śiwy, którego działalność związana byłą z rejonami tamilskojęzycznymi. Kolejny i ostatni już rozdział stanowi opis sposobów przedstawiania Śiwy za pomocą wizerunków materialnych. Autorka skupia się tam przede wszystkim na kształcie i organizacji kultu świątynnego oraz na dwóch najważniejszych, jej zdaniem przedstawianiach - w formie lingamu oraz Śiwy Nataradży - Pana Tańca. Całość pracy oparta jest na opracowaniach dotyczących zarówno śiwaizmu, jak i hinduizmu w ogóle. Są to zarówno teksty źródłowe, jak i liczne opracowania książkowe oraz artykuły z czasopism naukowych. Wykorzystując różnorakie źródła autorka starała się unaocznić wielowymiarowość i zróżnicowanie wizerunków i sposobów rozumienia Śiwy w obrębie tamilskiej śaiwasiddhanty
The main theme of this work is vision of god Siva inTamil śaiva siddhanta. Author try to show how different can be vision of god in one small religious tradition. For this she used three perspectives: - philospohical and theological, - vision of Śiva on songs of tamil saints - material visualisation of Siva in Indian art. Different visions means different understanding, but only all of these visions can give us a complete image of this complicated god. Siva is very difficult to understand, because he embodies opposite features inside. All at once he can be wild and dangerous or kind and friendly. In philospohical and theological perspective Śiva is first and highest of the eternal substances - he's a Lord - Pati. He's an universal cosmic Destroyer and because of this he's unique, complete god. Other gods are his slaves, because they have nature of the souls. Siva is great, almighty, is everywhere and knows everything. He loves souls and can give them liberation from rebirth. God in songs of saints are different. He has antrophomorphic shape and is closer world and people. He dwells in sanctuaries and is like a king of Tamilnadu. He also is a hero for his devotees. The most interesting kinds of visual images of Siva are: the lingam and figure of Nataraja - Lord of Dance. Lingam is very important symbolic form, but Nataraja is most important of anthropomorphic forms of Siva. He dances his 'Dance of Bliss' and by them he destoys human Ego, illusion and liberates souls. He's very dynamic and but his dance is not dangereous. This dance is promise of salvation. This work show us how different can be ona god in one religious tradition. He's not the same for all of his devotees. Every person can see other aspect of his nature. And this is main theme of this work.
dc.abstract.en | The main theme of this work is vision of god Siva inTamil śaiva siddhanta. Author try to show how different can be vision of god in one small religious tradition. For this she used three perspectives: - philospohical and theological, - vision of Śiva on songs of tamil saints - material visualisation of Siva in Indian art. Different visions means different understanding, but only all of these visions can give us a complete image of this complicated god. Siva is very difficult to understand, because he embodies opposite features inside. All at once he can be wild and dangerous or kind and friendly. In philospohical and theological perspective Śiva is first and highest of the eternal substances - he's a Lord - Pati. He's an universal cosmic Destroyer and because of this he's unique, complete god. Other gods are his slaves, because they have nature of the souls. Siva is great, almighty, is everywhere and knows everything. He loves souls and can give them liberation from rebirth. God in songs of saints are different. He has antrophomorphic shape and is closer world and people. He dwells in sanctuaries and is like a king of Tamilnadu. He also is a hero for his devotees. The most interesting kinds of visual images of Siva are: the lingam and figure of Nataraja - Lord of Dance. Lingam is very important symbolic form, but Nataraja is most important of anthropomorphic forms of Siva. He dances his 'Dance of Bliss' and by them he destoys human Ego, illusion and liberates souls. He's very dynamic and but his dance is not dangereous. This dance is promise of salvation. This work show us how different can be ona god in one religious tradition. He's not the same for all of his devotees. Every person can see other aspect of his nature. And this is main theme of this work. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca stanowi próbę ukazania zjawiska wielowymiarowości obrazu boga Śiwy w obrębie tamilskiej śaiwasiddhanty. Aby zilustrować to zjawisko autorka zdecydowała się wykorzystać trzy podstawowe płaszczyzny: - wizerunek Śiwy z punktu widzenia teologii i filozofii, - obraz boga w hymnach religijnych, - materialne przedstawienia bóstwa. Analizując powyższe płaszczyzny autorka starała się dowieść, iż w obrębie jednej wąskiej tradycji religijnej, jaką jest tamilska śaiwasiddhanta, mogą występować bardzo różniące się od siebie. Jednak,wbrew pozorom, nie wykluczają się wzajemnie a wręcz uzupełniają - tworząc pełen sprzeczności obraz Śiwy. Pierwsza część pracy stanowi wprowadzenie mające na celu umieszczenie tamilskiej śaiwasiddhanty zarówno w hinduizmie, jak i w obrębie śiwaizmu. W rozdziale pierwszym zostały więc zaprezentowane kwestie związane z historią kultu Śiwy, cechy charakterystyczne poszczególnych ruchów oraz korpus pism kanonicznych uznawanych w obrębie tamilskiej śaiwasiddhanty.Tematem kolejnego rozdziału jest Śiwa ujmowany w perspektywie teologiczno-filozoficznej, mocno odbiegającej od codziennego doświadczenia wyznawców. W obrębie niniejszego rozdziału zaprezentowane zostały zagadnienia dotyczące teorii boga, takie jak kwestia umieszczenia go w śiwaickiej koncepcji świata i dookreślenia relacji między nim a światem i człowiekiem. Zobrazowane były też kwestia jedyności boga i jej konsekwencji a także jej związku z koncepcją Trimurti. Omówiono także atrybuty Śiwy, jego funkcje a także relację Śiwa-Śakti. W kolejnym rozdziale autorka skupiła się na przedstawieniu mistycznej wizji boga zawartej w hymnach najanmarów i nalwarów śiwaickich. oparta ona została na bardzo osobistym doświadczeniu sacrum, którego uczestnikami stali się sami autorzy hymnów. Korzystając z własnych doświadczeń i obfitości wątków mitologicznych, stworzyli oni mocno antropomorficzny obraz Śiwy, którego działalność związana byłą z rejonami tamilskojęzycznymi. Kolejny i ostatni już rozdział stanowi opis sposobów przedstawiania Śiwy za pomocą wizerunków materialnych. Autorka skupia się tam przede wszystkim na kształcie i organizacji kultu świątynnego oraz na dwóch najważniejszych, jej zdaniem przedstawianiach - w formie lingamu oraz Śiwy Nataradży - Pana Tańca. Całość pracy oparta jest na opracowaniach dotyczących zarówno śiwaizmu, jak i hinduizmu w ogóle. Są to zarówno teksty źródłowe, jak i liczne opracowania książkowe oraz artykuły z czasopism naukowych. Wykorzystując różnorakie źródła autorka starała się unaocznić wielowymiarowość i zróżnicowanie wizerunków i sposobów rozumienia Śiwy w obrębie tamilskiej śaiwasiddhanty | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Trzciński, Łukasz | pl |
dc.contributor.author | Ratuska, Aneta | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sacha, Małgorzata - 131771 | pl |
dc.contributor.reviewer | Trzciński, Łukasz | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-20T17:47:48Z | |
dc.date.available | 2020-07-20T17:47:48Z | |
dc.date.submitted | 2011-10-19 | pl |
dc.fieldofstudy | religioznawstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-60743-6997 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/174336 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | SAIVISM, HINDUISM, INDIA, SAIVASIDDHANTA, TAMILNADU | pl |
dc.subject.pl | ŚIWAIZM, INDIE, HINDUIZM, ŚAIWASIDDHANTA, TAMILNADU | pl |
dc.title | Między transcendencją a materią - różne sposoby pojmowania Śiwy w obrębie tamilskiej śaiwasiddhanty | pl |
dc.title.alternative | Between Transcendency and Materiality - Different Approaches in Understanding Shiva in Tamil Saivasiddhanta | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |