Między transcendencją a materią - różne sposoby pojmowania Śiwy w obrębie tamilskiej śaiwasiddhanty

master
dc.abstract.enThe main theme of this work is vision of god Siva inTamil śaiva siddhanta. Author try to show how different can be vision of god in one small religious tradition. For this she used three perspectives: - philospohical and theological, - vision of Śiva on songs of tamil saints - material visualisation of Siva in Indian art. Different visions means different understanding, but only all of these visions can give us a complete image of this complicated god. Siva is very difficult to understand, because he embodies opposite features inside. All at once he can be wild and dangerous or kind and friendly. In philospohical and theological perspective Śiva is first and highest of the eternal substances - he's a Lord - Pati. He's an universal cosmic Destroyer and because of this he's unique, complete god. Other gods are his slaves, because they have nature of the souls. Siva is great, almighty, is everywhere and knows everything. He loves souls and can give them liberation from rebirth. God in songs of saints are different. He has antrophomorphic shape and is closer world and people. He dwells in sanctuaries and is like a king of Tamilnadu. He also is a hero for his devotees. The most interesting kinds of visual images of Siva are: the lingam and figure of Nataraja - Lord of Dance. Lingam is very important symbolic form, but Nataraja is most important of anthropomorphic forms of Siva. He dances his 'Dance of Bliss' and by them he destoys human Ego, illusion and liberates souls. He's very dynamic and but his dance is not dangereous. This dance is promise of salvation. This work show us how different can be ona god in one religious tradition. He's not the same for all of his devotees. Every person can see other aspect of his nature. And this is main theme of this work.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca stanowi próbę ukazania zjawiska wielowymiarowości obrazu boga Śiwy w obrębie tamilskiej śaiwasiddhanty. Aby zilustrować to zjawisko autorka zdecydowała się wykorzystać trzy podstawowe płaszczyzny: - wizerunek Śiwy z punktu widzenia teologii i filozofii, - obraz boga w hymnach religijnych, - materialne przedstawienia bóstwa. Analizując powyższe płaszczyzny autorka starała się dowieść, iż w obrębie jednej wąskiej tradycji religijnej, jaką jest tamilska śaiwasiddhanta, mogą występować bardzo różniące się od siebie. Jednak,wbrew pozorom, nie wykluczają się wzajemnie a wręcz uzupełniają - tworząc pełen sprzeczności obraz Śiwy. Pierwsza część pracy stanowi wprowadzenie mające na celu umieszczenie tamilskiej śaiwasiddhanty zarówno w hinduizmie, jak i w obrębie śiwaizmu. W rozdziale pierwszym zostały więc zaprezentowane kwestie związane z historią kultu Śiwy, cechy charakterystyczne poszczególnych ruchów oraz korpus pism kanonicznych uznawanych w obrębie tamilskiej śaiwasiddhanty.Tematem kolejnego rozdziału jest Śiwa ujmowany w perspektywie teologiczno-filozoficznej, mocno odbiegającej od codziennego doświadczenia wyznawców. W obrębie niniejszego rozdziału zaprezentowane zostały zagadnienia dotyczące teorii boga, takie jak kwestia umieszczenia go w śiwaickiej koncepcji świata i dookreślenia relacji między nim a światem i człowiekiem. Zobrazowane były też kwestia jedyności boga i jej konsekwencji a także jej związku z koncepcją Trimurti. Omówiono także atrybuty Śiwy, jego funkcje a także relację Śiwa-Śakti. W kolejnym rozdziale autorka skupiła się na przedstawieniu mistycznej wizji boga zawartej w hymnach najanmarów i nalwarów śiwaickich. oparta ona została na bardzo osobistym doświadczeniu sacrum, którego uczestnikami stali się sami autorzy hymnów. Korzystając z własnych doświadczeń i obfitości wątków mitologicznych, stworzyli oni mocno antropomorficzny obraz Śiwy, którego działalność związana byłą z rejonami tamilskojęzycznymi. Kolejny i ostatni już rozdział stanowi opis sposobów przedstawiania Śiwy za pomocą wizerunków materialnych. Autorka skupia się tam przede wszystkim na kształcie i organizacji kultu świątynnego oraz na dwóch najważniejszych, jej zdaniem przedstawianiach - w formie lingamu oraz Śiwy Nataradży - Pana Tańca. Całość pracy oparta jest na opracowaniach dotyczących zarówno śiwaizmu, jak i hinduizmu w ogóle. Są to zarówno teksty źródłowe, jak i liczne opracowania książkowe oraz artykuły z czasopism naukowych. Wykorzystując różnorakie źródła autorka starała się unaocznić wielowymiarowość i zróżnicowanie wizerunków i sposobów rozumienia Śiwy w obrębie tamilskiej śaiwasiddhantypl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorTrzciński, Łukaszpl
dc.contributor.authorRatuska, Anetapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerSacha, Małgorzata - 131771 pl
dc.contributor.reviewerTrzciński, Łukaszpl
dc.date.accessioned2020-07-20T17:47:48Z
dc.date.available2020-07-20T17:47:48Z
dc.date.submitted2011-10-19pl
dc.fieldofstudyreligioznawstwopl
dc.identifier.apddiploma-60743-6997pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/174336
dc.languagepolpl
dc.subject.enSAIVISM, HINDUISM, INDIA, SAIVASIDDHANTA, TAMILNADUpl
dc.subject.plŚIWAIZM, INDIE, HINDUIZM, ŚAIWASIDDHANTA, TAMILNADUpl
dc.titleMiędzy transcendencją a materią - różne sposoby pojmowania Śiwy w obrębie tamilskiej śaiwasiddhantypl
dc.title.alternativeBetween Transcendency and Materiality - Different Approaches in Understanding Shiva in Tamil Saivasiddhantapl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The main theme of this work is vision of god Siva inTamil śaiva siddhanta. Author try to show how different can be vision of god in one small religious tradition. For this she used three perspectives: - philospohical and theological, - vision of Śiva on songs of tamil saints - material visualisation of Siva in Indian art. Different visions means different understanding, but only all of these visions can give us a complete image of this complicated god. Siva is very difficult to understand, because he embodies opposite features inside. All at once he can be wild and dangerous or kind and friendly. In philospohical and theological perspective Śiva is first and highest of the eternal substances - he's a Lord - Pati. He's an universal cosmic Destroyer and because of this he's unique, complete god. Other gods are his slaves, because they have nature of the souls. Siva is great, almighty, is everywhere and knows everything. He loves souls and can give them liberation from rebirth. God in songs of saints are different. He has antrophomorphic shape and is closer world and people. He dwells in sanctuaries and is like a king of Tamilnadu. He also is a hero for his devotees. The most interesting kinds of visual images of Siva are: the lingam and figure of Nataraja - Lord of Dance. Lingam is very important symbolic form, but Nataraja is most important of anthropomorphic forms of Siva. He dances his 'Dance of Bliss' and by them he destoys human Ego, illusion and liberates souls. He's very dynamic and but his dance is not dangereous. This dance is promise of salvation. This work show us how different can be ona god in one religious tradition. He's not the same for all of his devotees. Every person can see other aspect of his nature. And this is main theme of this work.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca stanowi próbę ukazania zjawiska wielowymiarowości obrazu boga Śiwy w obrębie tamilskiej śaiwasiddhanty. Aby zilustrować to zjawisko autorka zdecydowała się wykorzystać trzy podstawowe płaszczyzny: - wizerunek Śiwy z punktu widzenia teologii i filozofii, - obraz boga w hymnach religijnych, - materialne przedstawienia bóstwa. Analizując powyższe płaszczyzny autorka starała się dowieść, iż w obrębie jednej wąskiej tradycji religijnej, jaką jest tamilska śaiwasiddhanta, mogą występować bardzo różniące się od siebie. Jednak,wbrew pozorom, nie wykluczają się wzajemnie a wręcz uzupełniają - tworząc pełen sprzeczności obraz Śiwy. Pierwsza część pracy stanowi wprowadzenie mające na celu umieszczenie tamilskiej śaiwasiddhanty zarówno w hinduizmie, jak i w obrębie śiwaizmu. W rozdziale pierwszym zostały więc zaprezentowane kwestie związane z historią kultu Śiwy, cechy charakterystyczne poszczególnych ruchów oraz korpus pism kanonicznych uznawanych w obrębie tamilskiej śaiwasiddhanty.Tematem kolejnego rozdziału jest Śiwa ujmowany w perspektywie teologiczno-filozoficznej, mocno odbiegającej od codziennego doświadczenia wyznawców. W obrębie niniejszego rozdziału zaprezentowane zostały zagadnienia dotyczące teorii boga, takie jak kwestia umieszczenia go w śiwaickiej koncepcji świata i dookreślenia relacji między nim a światem i człowiekiem. Zobrazowane były też kwestia jedyności boga i jej konsekwencji a także jej związku z koncepcją Trimurti. Omówiono także atrybuty Śiwy, jego funkcje a także relację Śiwa-Śakti. W kolejnym rozdziale autorka skupiła się na przedstawieniu mistycznej wizji boga zawartej w hymnach najanmarów i nalwarów śiwaickich. oparta ona została na bardzo osobistym doświadczeniu sacrum, którego uczestnikami stali się sami autorzy hymnów. Korzystając z własnych doświadczeń i obfitości wątków mitologicznych, stworzyli oni mocno antropomorficzny obraz Śiwy, którego działalność związana byłą z rejonami tamilskojęzycznymi. Kolejny i ostatni już rozdział stanowi opis sposobów przedstawiania Śiwy za pomocą wizerunków materialnych. Autorka skupia się tam przede wszystkim na kształcie i organizacji kultu świątynnego oraz na dwóch najważniejszych, jej zdaniem przedstawianiach - w formie lingamu oraz Śiwy Nataradży - Pana Tańca. Całość pracy oparta jest na opracowaniach dotyczących zarówno śiwaizmu, jak i hinduizmu w ogóle. Są to zarówno teksty źródłowe, jak i liczne opracowania książkowe oraz artykuły z czasopism naukowych. Wykorzystując różnorakie źródła autorka starała się unaocznić wielowymiarowość i zróżnicowanie wizerunków i sposobów rozumienia Śiwy w obrębie tamilskiej śaiwasiddhanty
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Trzciński, Łukasz
dc.contributor.authorpl
Ratuska, Aneta
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Sacha, Małgorzata - 131771
dc.contributor.reviewerpl
Trzciński, Łukasz
dc.date.accessioned
2020-07-20T17:47:48Z
dc.date.available
2020-07-20T17:47:48Z
dc.date.submittedpl
2011-10-19
dc.fieldofstudypl
religioznawstwo
dc.identifier.apdpl
diploma-60743-6997
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/174336
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
SAIVISM, HINDUISM, INDIA, SAIVASIDDHANTA, TAMILNADU
dc.subject.plpl
ŚIWAIZM, INDIE, HINDUIZM, ŚAIWASIDDHANTA, TAMILNADU
dc.titlepl
Między transcendencją a materią - różne sposoby pojmowania Śiwy w obrębie tamilskiej śaiwasiddhanty
dc.title.alternativepl
Between Transcendency and Materiality - Different Approaches in Understanding Shiva in Tamil Saivasiddhanta
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
11
Views per month
Views per city
Dublin
2
Krakow
2
Wroclaw
2
Chorzów
1
Gdansk
1
Gliwice
1
Szczecin
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available