Protest songi epoki Władimira Putina. Wybrane utwory zespołu Shortparis

licenciate
dc.abstract.enThe paper is focused on the work of the Russian band Shortparis, representing the local contemporary independent music scene. The text is intended as an attempt to introduce the creativity of Shortparis and reflect on the relationship of this band to the long tradition of protest in the history of Russian rock. Its first chapter is theoretical in nature, explaining the validity of analyzing musical phenomena and their role not only in culture, but also in social life. The following subsections present an outline of the history of Russian rock (detailing punk-rock, citing the most important names and events of recent decades). The chapter concludes with a reference to the current situation of the rock community, including the Shortparis band, determined by the war in Ukraine and the repressions applied by Vladimir Putin's regime against opponents of the war. The second chapter presents strictly the history of the formation and activities of the Shorparis band. It also attempts to characterize the group's work, as well as their motivation for remaining in their country. As part of the summary, three specific songs - Страшно, Яблонный сад, Гроздья гнева - which premiered in different years, and thus social contexts, are cited and analyzed.pl
dc.abstract.plPraca poświęcona jest twórczości rosyjskiego zespołu Shortparis reprezentującego tamtejszą współczesną niezależną scenę muzyczną. Tekst w zamyśle jest próbą przybliżenia twórczości Shortparis i refleksją nad związkiem tego zespołu z długą tradycją kontestacji w dziejach rosyjskiego rocka. Pierwszy jej rozdział ma charakter teoretyczny, wyjaśniający zasadność analizowania zjawisk muzycznych i ich roli nie tylko w kulturze, ale także życiu społecznym. W kolejnych podrozdziałach zaprezentowany został zarys historii rosyjskiego rocka (z wyszczególnieniem punk-rocka, przywołaniem najważniejszych nazwisk oraz wydarzeń ostatnich dekad). Rozdział ten wieńczy odniesienie do aktualnej sytuacji środowiska rockowego, w tym zespołu Shortparis, determinowanej przez wojnę w Ukrainie i represje stosowane przez reżim Władimira Putina wobec przeciwników wojny. Drugi rozdział przedstawia już stricte historię powstania i działalności zespołu Shorparis. Podjęto też w nim próbę scharakteryzowania twórczości grupy, jak i motywacji do pozostania w swoim kraju. W ramach podsumowania przywołane i przeanalizowane zostają trzy konkretne utwory – Страшно, Яблонный сад, Гроздья гнева – które swoją premierę miały w różnych latach, a tym samym kontekstach społecznych.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.contributor.advisorWawrzyńczak, Aleksander - USOS50843 pl
dc.contributor.authorBarczewska, Olga - USOS273827 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerWawrzyńczak, Aleksander - USOS50843 pl
dc.contributor.reviewerMilczarek, Michał - USOS45158 pl
dc.date.accessioned2024-10-01T22:34:34Z
dc.date.available2024-10-01T22:34:34Z
dc.date.submitted2024-09-23pl
dc.fieldofstudykultura Rosji i narodów sąsiednich. Studia filologicznepl
dc.identifier.apddiploma-175544-273827pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/449672
dc.languagepolpl
dc.subject.enRussia, independent music, alternative music, rock, punk, war, history, contestation, performance, provocation, liminality, protest songpl
dc.subject.plRosja, muzyka niezależna, muzyka alternatywna, rock, punk, wojna, historia, kontestacja, performance, prowokacja, liminalność, protest songpl
dc.titleProtest songi epoki Władimira Putina. Wybrane utwory zespołu Shortparispl
dc.title.alternativeProtest songs of the Vladimir Putin's era. Chosen songs of the Shortparis bandpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The paper is focused on the work of the Russian band Shortparis, representing the local contemporary independent music scene. The text is intended as an attempt to introduce the creativity of Shortparis and reflect on the relationship of this band to the long tradition of protest in the history of Russian rock. Its first chapter is theoretical in nature, explaining the validity of analyzing musical phenomena and their role not only in culture, but also in social life. The following subsections present an outline of the history of Russian rock (detailing punk-rock, citing the most important names and events of recent decades). The chapter concludes with a reference to the current situation of the rock community, including the Shortparis band, determined by the war in Ukraine and the repressions applied by Vladimir Putin's regime against opponents of the war. The second chapter presents strictly the history of the formation and activities of the Shorparis band. It also attempts to characterize the group's work, as well as their motivation for remaining in their country. As part of the summary, three specific songs - Страшно, Яблонный сад, Гроздья гнева - which premiered in different years, and thus social contexts, are cited and analyzed.
dc.abstract.plpl
Praca poświęcona jest twórczości rosyjskiego zespołu Shortparis reprezentującego tamtejszą współczesną niezależną scenę muzyczną. Tekst w zamyśle jest próbą przybliżenia twórczości Shortparis i refleksją nad związkiem tego zespołu z długą tradycją kontestacji w dziejach rosyjskiego rocka. Pierwszy jej rozdział ma charakter teoretyczny, wyjaśniający zasadność analizowania zjawisk muzycznych i ich roli nie tylko w kulturze, ale także życiu społecznym. W kolejnych podrozdziałach zaprezentowany został zarys historii rosyjskiego rocka (z wyszczególnieniem punk-rocka, przywołaniem najważniejszych nazwisk oraz wydarzeń ostatnich dekad). Rozdział ten wieńczy odniesienie do aktualnej sytuacji środowiska rockowego, w tym zespołu Shortparis, determinowanej przez wojnę w Ukrainie i represje stosowane przez reżim Władimira Putina wobec przeciwników wojny. Drugi rozdział przedstawia już stricte historię powstania i działalności zespołu Shorparis. Podjęto też w nim próbę scharakteryzowania twórczości grupy, jak i motywacji do pozostania w swoim kraju. W ramach podsumowania przywołane i przeanalizowane zostają trzy konkretne utwory – Страшно, Яблонный сад, Гроздья гнева – które swoją premierę miały w różnych latach, a tym samym kontekstach społecznych.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.contributor.advisorpl
Wawrzyńczak, Aleksander - USOS50843
dc.contributor.authorpl
Barczewska, Olga - USOS273827
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Wawrzyńczak, Aleksander - USOS50843
dc.contributor.reviewerpl
Milczarek, Michał - USOS45158
dc.date.accessioned
2024-10-01T22:34:34Z
dc.date.available
2024-10-01T22:34:34Z
dc.date.submittedpl
2024-09-23
dc.fieldofstudypl
kultura Rosji i narodów sąsiednich. Studia filologiczne
dc.identifier.apdpl
diploma-175544-273827
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/449672
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Russia, independent music, alternative music, rock, punk, war, history, contestation, performance, provocation, liminality, protest song
dc.subject.plpl
Rosja, muzyka niezależna, muzyka alternatywna, rock, punk, wojna, historia, kontestacja, performance, prowokacja, liminalność, protest song
dc.titlepl
Protest songi epoki Władimira Putina. Wybrane utwory zespołu Shortparis
dc.title.alternativepl
Protest songs of the Vladimir Putin's era. Chosen songs of the Shortparis band
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
26
Views per month
Views per city
Warsaw
5
Gdansk
3
Krakow
3
Ruda Śląska
3
Wroclaw
3
Bydgoszcz
2
Poznan
2
Camden
1
Istanbul
1
Kielce
1

No access

No Thumbnail Available