Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć szkolnych i jego uwarunkowania.

master
dc.abstract.enThis research relates to a set of features commonly known as Inadequate Achievement Syndrome and its conditions; motivation to learn, school anxiety, self-esteem and lifestyle. The research has been carried out on a group of 33 primary school students (age 11 to 13). In order to verify the presence of the Inadequate Achievement Syndrome, a Raven's Progressive Matrices Test (standard version) was undertaken - the obtained results have been compared with the average grades of the participating students. Subsequently, additional surveys have been carried out - first the questionnaire "Me and my school", then a self esteem questionnaire "Who I am" (a selection from Rosenberg Self-Esteem Scale as well as Fitts Self-Esteem Scale). The final step of the research was a structured interview - "The way of living". Gathered results made it possible to identify those students suffering from the Inadequate Achievement Syndrome, which reveals itself through noticeable differences between child's intelligence and obtained grades. However, the analysis did not confirm the expected relation between one's motivation to learn, school anxiety or self-esteem and the occurrence of the Syndrome. The lifestyle factor has also proven to be unrelated to the Syndrome in any significant way. That is why - in order to better understand the nature of the Inadequate Achievement Syndrome - further analysis focused on those students with most significant discrepancies between their intelligence and school achievements, which finally allowed the observation of the expected relations. Therefore, during further studies on the Inadequate Achievement Syndrome, it is vital to increase the value of the accepted discrepancy, as well as the size of the tested group.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca badawcza dotyczy zespołu cech nazywanego Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć szkolnych oraz jego uwarunkowań: motywacji do nauki, lęku szkolnego, samooceny i stylu życia. Badania przeprowadzono w grupie 33 uczniów szkoły podstawowej w wieku od 11 do 13 r.ż. Aby zweryfikować występowanie Syndromu Nieadekwatnych Osiągnięć przeprowadzono badanie Testem Matryc Ravena Wersja Standard, które porównano ze średnią ocen badanych uczniów. Następnie wykonano badanie kwestionariuszem „Ja i moja szkoła”, kwestionariuszem samooceny „Jaki jestem” (wybór pozycji z Rosenberg Self-Esteem Scale oraz Skali Samooceny Fittsa) oraz przeprowadzono wywiad ustrukturyzowany „Sposób życia”. Wyniki badań pozwoliły na wyodrębnienie uczniów z Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć, objawiającego się rozbieżnością pomiędzy inteligencją a osiągnięciami szkolnymi. Analizy nie potwierdziły jednak oczekiwanego związku pomiędzy motywacją do nauki, lękiem szkolnym i samooceną a występowaniem badanego Syndromu. Styl życia również nie okazał się znaczącą zmienną. Dlatego w celu lepszego poznania dzieci z Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć szkolnych posłużono się metodą analizy przypadków uczniów z największą rozbieżnością pomiędzy inteligencją a osiągnięciami szkolnymi. Pozwoliła ona na zaobserwowanie oczekiwanych związków. Zatem w dalszych badaniach na Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć należałoby zwiększyć wartość uznawanej rozbieżności świadczącej o syndromie oraz grupę badawczą.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorWrońska, Jadwiga - 132779 pl
dc.contributor.authorPactwa, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerPilecka, Władysława - 131407 pl
dc.contributor.reviewerWrońska, Jadwiga - 132779 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T17:51:44Z
dc.date.available2020-07-24T17:51:44Z
dc.date.submitted2013-07-10pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-76584-96614pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/189217
dc.languagepolpl
dc.subject.enInadequate Achievement Syndrome, motivation to learn, school anxiety, self-esteem, lifestyle.pl
dc.subject.plSyndrom Nieadekwatnych Osiągnięć, motywacja do nauki, lęk szkolny, samoocena, styl życia.pl
dc.titleSyndrom Nieadekwatnych Osiągnięć szkolnych i jego uwarunkowania.pl
dc.title.alternativeInadequate Achievement Syndrome and its conditions.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This research relates to a set of features commonly known as Inadequate Achievement Syndrome and its conditions; motivation to learn, school anxiety, self-esteem and lifestyle. The research has been carried out on a group of 33 primary school students (age 11 to 13). In order to verify the presence of the Inadequate Achievement Syndrome, a Raven's Progressive Matrices Test (standard version) was undertaken - the obtained results have been compared with the average grades of the participating students. Subsequently, additional surveys have been carried out - first the questionnaire "Me and my school", then a self esteem questionnaire "Who I am" (a selection from Rosenberg Self-Esteem Scale as well as Fitts Self-Esteem Scale). The final step of the research was a structured interview - "The way of living". Gathered results made it possible to identify those students suffering from the Inadequate Achievement Syndrome, which reveals itself through noticeable differences between child's intelligence and obtained grades. However, the analysis did not confirm the expected relation between one's motivation to learn, school anxiety or self-esteem and the occurrence of the Syndrome. The lifestyle factor has also proven to be unrelated to the Syndrome in any significant way. That is why - in order to better understand the nature of the Inadequate Achievement Syndrome - further analysis focused on those students with most significant discrepancies between their intelligence and school achievements, which finally allowed the observation of the expected relations. Therefore, during further studies on the Inadequate Achievement Syndrome, it is vital to increase the value of the accepted discrepancy, as well as the size of the tested group.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca badawcza dotyczy zespołu cech nazywanego Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć szkolnych oraz jego uwarunkowań: motywacji do nauki, lęku szkolnego, samooceny i stylu życia. Badania przeprowadzono w grupie 33 uczniów szkoły podstawowej w wieku od 11 do 13 r.ż. Aby zweryfikować występowanie Syndromu Nieadekwatnych Osiągnięć przeprowadzono badanie Testem Matryc Ravena Wersja Standard, które porównano ze średnią ocen badanych uczniów. Następnie wykonano badanie kwestionariuszem „Ja i moja szkoła”, kwestionariuszem samooceny „Jaki jestem” (wybór pozycji z Rosenberg Self-Esteem Scale oraz Skali Samooceny Fittsa) oraz przeprowadzono wywiad ustrukturyzowany „Sposób życia”. Wyniki badań pozwoliły na wyodrębnienie uczniów z Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć, objawiającego się rozbieżnością pomiędzy inteligencją a osiągnięciami szkolnymi. Analizy nie potwierdziły jednak oczekiwanego związku pomiędzy motywacją do nauki, lękiem szkolnym i samooceną a występowaniem badanego Syndromu. Styl życia również nie okazał się znaczącą zmienną. Dlatego w celu lepszego poznania dzieci z Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć szkolnych posłużono się metodą analizy przypadków uczniów z największą rozbieżnością pomiędzy inteligencją a osiągnięciami szkolnymi. Pozwoliła ona na zaobserwowanie oczekiwanych związków. Zatem w dalszych badaniach na Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć należałoby zwiększyć wartość uznawanej rozbieżności świadczącej o syndromie oraz grupę badawczą.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Wrońska, Jadwiga - 132779
dc.contributor.authorpl
Pactwa, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Pilecka, Władysława - 131407
dc.contributor.reviewerpl
Wrońska, Jadwiga - 132779
dc.date.accessioned
2020-07-24T17:51:44Z
dc.date.available
2020-07-24T17:51:44Z
dc.date.submittedpl
2013-07-10
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-76584-96614
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/189217
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Inadequate Achievement Syndrome, motivation to learn, school anxiety, self-esteem, lifestyle.
dc.subject.plpl
Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć, motywacja do nauki, lęk szkolny, samoocena, styl życia.
dc.titlepl
Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć szkolnych i jego uwarunkowania.
dc.title.alternativepl
Inadequate Achievement Syndrome and its conditions.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
104
Views per month
Views per city
Warsaw
24
Katowice
12
Wroclaw
6
Krakow
5
Poznan
5
Lublin
4
Dublin
3
Dębica
2
Niepołomice
2
Radom
2

No access

No Thumbnail Available