Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć szkolnych i jego uwarunkowania.
Inadequate Achievement Syndrome and its conditions.
Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć, motywacja do nauki, lęk szkolny, samoocena, styl życia.
Inadequate Achievement Syndrome, motivation to learn, school anxiety, self-esteem, lifestyle.
Niniejsza praca badawcza dotyczy zespołu cech nazywanego Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć szkolnych oraz jego uwarunkowań: motywacji do nauki, lęku szkolnego, samooceny i stylu życia. Badania przeprowadzono w grupie 33 uczniów szkoły podstawowej w wieku od 11 do 13 r.ż. Aby zweryfikować występowanie Syndromu Nieadekwatnych Osiągnięć przeprowadzono badanie Testem Matryc Ravena Wersja Standard, które porównano ze średnią ocen badanych uczniów. Następnie wykonano badanie kwestionariuszem „Ja i moja szkoła”, kwestionariuszem samooceny „Jaki jestem” (wybór pozycji z Rosenberg Self-Esteem Scale oraz Skali Samooceny Fittsa) oraz przeprowadzono wywiad ustrukturyzowany „Sposób życia”. Wyniki badań pozwoliły na wyodrębnienie uczniów z Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć, objawiającego się rozbieżnością pomiędzy inteligencją a osiągnięciami szkolnymi. Analizy nie potwierdziły jednak oczekiwanego związku pomiędzy motywacją do nauki, lękiem szkolnym i samooceną a występowaniem badanego Syndromu. Styl życia również nie okazał się znaczącą zmienną. Dlatego w celu lepszego poznania dzieci z Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć szkolnych posłużono się metodą analizy przypadków uczniów z największą rozbieżnością pomiędzy inteligencją a osiągnięciami szkolnymi. Pozwoliła ona na zaobserwowanie oczekiwanych związków. Zatem w dalszych badaniach na Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć należałoby zwiększyć wartość uznawanej rozbieżności świadczącej o syndromie oraz grupę badawczą.
This research relates to a set of features commonly known as Inadequate Achievement Syndrome and its conditions; motivation to learn, school anxiety, self-esteem and lifestyle. The research has been carried out on a group of 33 primary school students (age 11 to 13). In order to verify the presence of the Inadequate Achievement Syndrome, a Raven's Progressive Matrices Test (standard version) was undertaken - the obtained results have been compared with the average grades of the participating students. Subsequently, additional surveys have been carried out - first the questionnaire "Me and my school", then a self esteem questionnaire "Who I am" (a selection from Rosenberg Self-Esteem Scale as well as Fitts Self-Esteem Scale). The final step of the research was a structured interview - "The way of living". Gathered results made it possible to identify those students suffering from the Inadequate Achievement Syndrome, which reveals itself through noticeable differences between child's intelligence and obtained grades. However, the analysis did not confirm the expected relation between one's motivation to learn, school anxiety or self-esteem and the occurrence of the Syndrome. The lifestyle factor has also proven to be unrelated to the Syndrome in any significant way. That is why - in order to better understand the nature of the Inadequate Achievement Syndrome - further analysis focused on those students with most significant discrepancies between their intelligence and school achievements, which finally allowed the observation of the expected relations. Therefore, during further studies on the Inadequate Achievement Syndrome, it is vital to increase the value of the accepted discrepancy, as well as the size of the tested group.
dc.abstract.en | This research relates to a set of features commonly known as Inadequate Achievement Syndrome and its conditions; motivation to learn, school anxiety, self-esteem and lifestyle. The research has been carried out on a group of 33 primary school students (age 11 to 13). In order to verify the presence of the Inadequate Achievement Syndrome, a Raven's Progressive Matrices Test (standard version) was undertaken - the obtained results have been compared with the average grades of the participating students. Subsequently, additional surveys have been carried out - first the questionnaire "Me and my school", then a self esteem questionnaire "Who I am" (a selection from Rosenberg Self-Esteem Scale as well as Fitts Self-Esteem Scale). The final step of the research was a structured interview - "The way of living". Gathered results made it possible to identify those students suffering from the Inadequate Achievement Syndrome, which reveals itself through noticeable differences between child's intelligence and obtained grades. However, the analysis did not confirm the expected relation between one's motivation to learn, school anxiety or self-esteem and the occurrence of the Syndrome. The lifestyle factor has also proven to be unrelated to the Syndrome in any significant way. That is why - in order to better understand the nature of the Inadequate Achievement Syndrome - further analysis focused on those students with most significant discrepancies between their intelligence and school achievements, which finally allowed the observation of the expected relations. Therefore, during further studies on the Inadequate Achievement Syndrome, it is vital to increase the value of the accepted discrepancy, as well as the size of the tested group. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca badawcza dotyczy zespołu cech nazywanego Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć szkolnych oraz jego uwarunkowań: motywacji do nauki, lęku szkolnego, samooceny i stylu życia. Badania przeprowadzono w grupie 33 uczniów szkoły podstawowej w wieku od 11 do 13 r.ż. Aby zweryfikować występowanie Syndromu Nieadekwatnych Osiągnięć przeprowadzono badanie Testem Matryc Ravena Wersja Standard, które porównano ze średnią ocen badanych uczniów. Następnie wykonano badanie kwestionariuszem „Ja i moja szkoła”, kwestionariuszem samooceny „Jaki jestem” (wybór pozycji z Rosenberg Self-Esteem Scale oraz Skali Samooceny Fittsa) oraz przeprowadzono wywiad ustrukturyzowany „Sposób życia”. Wyniki badań pozwoliły na wyodrębnienie uczniów z Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć, objawiającego się rozbieżnością pomiędzy inteligencją a osiągnięciami szkolnymi. Analizy nie potwierdziły jednak oczekiwanego związku pomiędzy motywacją do nauki, lękiem szkolnym i samooceną a występowaniem badanego Syndromu. Styl życia również nie okazał się znaczącą zmienną. Dlatego w celu lepszego poznania dzieci z Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć szkolnych posłużono się metodą analizy przypadków uczniów z największą rozbieżnością pomiędzy inteligencją a osiągnięciami szkolnymi. Pozwoliła ona na zaobserwowanie oczekiwanych związków. Zatem w dalszych badaniach na Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć należałoby zwiększyć wartość uznawanej rozbieżności świadczącej o syndromie oraz grupę badawczą. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Wrońska, Jadwiga - 132779 | pl |
dc.contributor.author | Pactwa, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Pilecka, Władysława - 131407 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wrońska, Jadwiga - 132779 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T17:51:44Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T17:51:44Z | |
dc.date.submitted | 2013-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-76584-96614 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/189217 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Inadequate Achievement Syndrome, motivation to learn, school anxiety, self-esteem, lifestyle. | pl |
dc.subject.pl | Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć, motywacja do nauki, lęk szkolny, samoocena, styl życia. | pl |
dc.title | Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć szkolnych i jego uwarunkowania. | pl |
dc.title.alternative | Inadequate Achievement Syndrome and its conditions. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |