Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Dwie muzealne diagnozy społeczne i modele odbioru dzieła w muzeum z lat 60. XX wieku : Tadeusz Gołaszewski i Pierre Bourdieu
Two social diagnoses of museums and models of art appreciation in museums in the 1960s : Tadeusz Gołaszewski and Pierre Bourdieu
socjologia muzealnictwa
badania publiczności
Tadeusz Gołaszewski
Pierre Bourdieu
inteligencja
klasy społeczne
środowiska społeczne
demokratyzacja
Tekst stanowi próbę zestawienia dwóch projektów badań socjologicznych w muzeach: prowadzonych od 1962 r. przez Pracownię Badań Socjologicznych Muzeum Narodowego w Krakowie przez zespół Tadeusza Gołaszewskiego oraz badań muzeów europejskich realizowanych w latach 1964-1965 przez zespół Pierre'a Bourdieu. Pierwsze praktycznie nie funkcjonują w piśmiennictwie, drugie uzyskały status klasycznego opracowania badań nad publicznością muzealną. Dokumentacja archiwalna badań Gołaszewskiego nie doczekała się monografii, mimo że zawiera wiele ważnych charakterystyk muzeum swoich czasów. Analiza tekstów i krytyka źródeł pozwalają wyznaczyć poglądy społeczne i estetyczne obu badaczy. Ich pozornie odmienne postawy wobec dostępu do instytucji muzealnych i percepcji sztuki (jedna - widząc w muzeum miejsce dystynkcji klasowej, druga - narzędzie awansu społecznego) wskazują istotny wątek w debacie nad demokratyzacją instytucji, a moment ich prowadzenia wyznacza historyczny kontekst dla zrozumienia modelu relacji muzeum z publicznością w drugiej połowie XX w.
| dc.abstract.pl | Tekst stanowi próbę zestawienia dwóch projektów badań socjologicznych w muzeach: prowadzonych od 1962 r. przez Pracownię Badań Socjologicznych Muzeum Narodowego w Krakowie przez zespół Tadeusza Gołaszewskiego oraz badań muzeów europejskich realizowanych w latach 1964-1965 przez zespół Pierre'a Bourdieu. Pierwsze praktycznie nie funkcjonują w piśmiennictwie, drugie uzyskały status klasycznego opracowania badań nad publicznością muzealną. Dokumentacja archiwalna badań Gołaszewskiego nie doczekała się monografii, mimo że zawiera wiele ważnych charakterystyk muzeum swoich czasów. Analiza tekstów i krytyka źródeł pozwalają wyznaczyć poglądy społeczne i estetyczne obu badaczy. Ich pozornie odmienne postawy wobec dostępu do instytucji muzealnych i percepcji sztuki (jedna - widząc w muzeum miejsce dystynkcji klasowej, druga - narzędzie awansu społecznego) wskazują istotny wątek w debacie nad demokratyzacją instytucji, a moment ich prowadzenia wyznacza historyczny kontekst dla zrozumienia modelu relacji muzeum z publicznością w drugiej połowie XX w. | |
| dc.affiliation | Wydział Historyczny : Instytut Historii Sztuki | |
| dc.contributor.author | Jędruch, Dorota - 362675 | |
| dc.date.accession | 2025-07-11 | |
| dc.date.accessioned | 2025-07-11T09:18:07Z | |
| dc.date.available | 2025-07-11T09:18:07Z | |
| dc.date.createdat | 2025-07-06T11:47:39Z | en |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.date.openaccess | 0 | |
| dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
| dc.description.number | 66 | |
| dc.description.physical | 60-68 | |
| dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
| dc.identifier.eissn | 2391-4815 | |
| dc.identifier.issn | 0464-1086 | |
| dc.identifier.project | DRC AI | |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/556979 | |
| dc.identifier.weblink | https://rocznikmuzealnictwo.nim.gov.pl/index.php/m/article/view/57 | |
| dc.language | pol | |
| dc.language.container | pol | |
| dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowa | |
| dc.rights.licence | CC-BY-NC | |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/legalcode.pl | |
| dc.share.type | otwarte czasopismo | |
| dc.subject.pl | socjologia muzealnictwa | |
| dc.subject.pl | badania publiczności | |
| dc.subject.pl | Tadeusz Gołaszewski | |
| dc.subject.pl | Pierre Bourdieu | |
| dc.subject.pl | inteligencja | |
| dc.subject.pl | klasy społeczne | |
| dc.subject.pl | środowiska społeczne | |
| dc.subject.pl | demokratyzacja | |
| dc.subtype | Article | |
| dc.title | Dwie muzealne diagnozy społeczne i modele odbioru dzieła w muzeum z lat 60. XX wieku : Tadeusz Gołaszewski i Pierre Bourdieu | |
| dc.title.alternative | Two social diagnoses of museums and models of art appreciation in museums in the 1960s : Tadeusz Gołaszewski and Pierre Bourdieu | |
| dc.title.journal | Muzealnictwo | |
| dc.type | JournalArticle | |
| dspace.entity.type | Publication | en |