Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wybrane korelaty gotowości szkolnej dziecka sześcioletniego.
The most important school readiness correlatives.
gotowość szkolna, rozwój dziecka sześcioletniego, korelaty rozwojudziecka
school readiness, six-yer-old child development, correlatives of childdevelopment
Celem pracy było ustalenie najważniejszych korelatów gotowości szkolnej dzieckasześcioletniego. Badanie zostało przeprowadzone wśród dzieci pięcio- i sześcioletnich(N=54), konsultowanych w Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej przy ul.Kościuszki 10 w Skawinie oraz filii tej placówki, znajdującej się w Mogilanach przy ul.Rynek 3. Przebadano 32 chłopców i 22 dziewczynki. Do pomiaru zmiennych wykorzystano:TMK Test Matryc Ravena w Wersji Kolorowej (2011), Test Bender-Koppitz (1998) orazBaterię metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnichautorstwa: Bogdanowicz, Sajewicz Radtke, Radtke, Kalki (2010).Przeprowadzone badanie wykazało między innymi istnienie ujemnej korelacji międzyrozwojem poznawczym dziecka a prezentowanymi przez nie czynnościamisamoobsługowymi. Potwierdzono hipotezę dotyczącą pozytywnego związku rozwojuspołecznego z rozwojem emocjonalnym dziecka. Wykazano również zależność międzywiekiem dziecka a rozwojem sprawności ruchowej. Przeprowadzone analizy sugerująrównież istnienie związku między miejscem zamieszkania dziecka a jego gotowościąszkolną. W wyniku przeprowadzonych badań, ustalono, że do najważniejszych korelatówgotowości szkolnej należy poziom rozwoju emocjonalnego i motoryki małej. Analizakorelacyjna nie wykazała natomiast istotnej statystycznie zależności między rozwojempoznawczym a emocjonalnym u dziecka sześcioletniego. Hipoteza o współzależnościrozwoju poznawczego i społecznego również nie znalazła potwierdzenia wprzeprowadzonym badaniu.
The aim of the study was to determine the most important school readinesscorrelatives. The survey was conducted among five and six years old children (N=54). Theparticipants of this study were examined in Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna in Skawina and Mogilany. Variables were measured by using followingmethods: Coloured Progressive Matrices (2011), Bender-Gestalt Test (1998), PsychomotorDevelopment Screening Test Battery for 5- and 6-year-old children/Bateria metod diagnozyrozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnich (2010). The study showed thatcognitive development is negatively related to self-help skills. According to studies, there isno relationship between cognitive and emotional development as well as cognitive and socialdevelopment. This survey confirmed the hypothesis of a positive relationship between socialand emotional development. Correlation analysis showed that age is positively related withgross motor. School readiness is related with demographic factor.
dc.abstract.en | The aim of the study was to determine the most important school readinesscorrelatives. The survey was conducted among five and six years old children (N=54). Theparticipants of this study were examined in Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna in Skawina and Mogilany. Variables were measured by using followingmethods: Coloured Progressive Matrices (2011), Bender-Gestalt Test (1998), PsychomotorDevelopment Screening Test Battery for 5- and 6-year-old children/Bateria metod diagnozyrozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnich (2010). The study showed thatcognitive development is negatively related to self-help skills. According to studies, there isno relationship between cognitive and emotional development as well as cognitive and socialdevelopment. This survey confirmed the hypothesis of a positive relationship between socialand emotional development. Correlation analysis showed that age is positively related withgross motor. School readiness is related with demographic factor. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy było ustalenie najważniejszych korelatów gotowości szkolnej dzieckasześcioletniego. Badanie zostało przeprowadzone wśród dzieci pięcio- i sześcioletnich(N=54), konsultowanych w Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej przy ul.Kościuszki 10 w Skawinie oraz filii tej placówki, znajdującej się w Mogilanach przy ul.Rynek 3. Przebadano 32 chłopców i 22 dziewczynki. Do pomiaru zmiennych wykorzystano:TMK Test Matryc Ravena w Wersji Kolorowej (2011), Test Bender-Koppitz (1998) orazBaterię metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnichautorstwa: Bogdanowicz, Sajewicz Radtke, Radtke, Kalki (2010).Przeprowadzone badanie wykazało między innymi istnienie ujemnej korelacji międzyrozwojem poznawczym dziecka a prezentowanymi przez nie czynnościamisamoobsługowymi. Potwierdzono hipotezę dotyczącą pozytywnego związku rozwojuspołecznego z rozwojem emocjonalnym dziecka. Wykazano również zależność międzywiekiem dziecka a rozwojem sprawności ruchowej. Przeprowadzone analizy sugerująrównież istnienie związku między miejscem zamieszkania dziecka a jego gotowościąszkolną. W wyniku przeprowadzonych badań, ustalono, że do najważniejszych korelatówgotowości szkolnej należy poziom rozwoju emocjonalnego i motoryki małej. Analizakorelacyjna nie wykazała natomiast istotnej statystycznie zależności między rozwojempoznawczym a emocjonalnym u dziecka sześcioletniego. Hipoteza o współzależnościrozwoju poznawczego i społecznego również nie znalazła potwierdzenia wprzeprowadzonym badaniu. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Gerc, Krzysztof - 161437 | pl |
dc.contributor.author | Krzyżanowska, Iwona | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Gerc, Krzysztof - 161437 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kontrymowicz-Ogińska, Halszka - 130256 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T15:02:58Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T15:02:58Z | |
dc.date.submitted | 2015-07-08 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-98061-127355 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/205411 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | school readiness, six-yer-old child development, correlatives of childdevelopment | pl |
dc.subject.pl | gotowość szkolna, rozwój dziecka sześcioletniego, korelaty rozwojudziecka | pl |
dc.title | Wybrane korelaty gotowości szkolnej dziecka sześcioletniego. | pl |
dc.title.alternative | The most important school readiness correlatives. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |