Wybrane korelaty gotowości szkolnej dziecka sześcioletniego.

master
dc.abstract.enThe aim of the study was to determine the most important school readinesscorrelatives. The survey was conducted among five and six years old children (N=54). Theparticipants of this study were examined in Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna in Skawina and Mogilany. Variables were measured by using followingmethods: Coloured Progressive Matrices (2011), Bender-Gestalt Test (1998), PsychomotorDevelopment Screening Test Battery for 5- and 6-year-old children/Bateria metod diagnozyrozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnich (2010). The study showed thatcognitive development is negatively related to self-help skills. According to studies, there isno relationship between cognitive and emotional development as well as cognitive and socialdevelopment. This survey confirmed the hypothesis of a positive relationship between socialand emotional development. Correlation analysis showed that age is positively related withgross motor. School readiness is related with demographic factor.pl
dc.abstract.plCelem pracy było ustalenie najważniejszych korelatów gotowości szkolnej dzieckasześcioletniego. Badanie zostało przeprowadzone wśród dzieci pięcio- i sześcioletnich(N=54), konsultowanych w Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej przy ul.Kościuszki 10 w Skawinie oraz filii tej placówki, znajdującej się w Mogilanach przy ul.Rynek 3. Przebadano 32 chłopców i 22 dziewczynki. Do pomiaru zmiennych wykorzystano:TMK Test Matryc Ravena w Wersji Kolorowej (2011), Test Bender-Koppitz (1998) orazBaterię metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnichautorstwa: Bogdanowicz, Sajewicz Radtke, Radtke, Kalki (2010).Przeprowadzone badanie wykazało między innymi istnienie ujemnej korelacji międzyrozwojem poznawczym dziecka a prezentowanymi przez nie czynnościamisamoobsługowymi. Potwierdzono hipotezę dotyczącą pozytywnego związku rozwojuspołecznego z rozwojem emocjonalnym dziecka. Wykazano również zależność międzywiekiem dziecka a rozwojem sprawności ruchowej. Przeprowadzone analizy sugerująrównież istnienie związku między miejscem zamieszkania dziecka a jego gotowościąszkolną. W wyniku przeprowadzonych badań, ustalono, że do najważniejszych korelatówgotowości szkolnej należy poziom rozwoju emocjonalnego i motoryki małej. Analizakorelacyjna nie wykazała natomiast istotnej statystycznie zależności między rozwojempoznawczym a emocjonalnym u dziecka sześcioletniego. Hipoteza o współzależnościrozwoju poznawczego i społecznego również nie znalazła potwierdzenia wprzeprowadzonym badaniu.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorGerc, Krzysztof - 161437 pl
dc.contributor.authorKrzyżanowska, Iwonapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerGerc, Krzysztof - 161437 pl
dc.contributor.reviewerKontrymowicz-Ogińska, Halszka - 130256 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T15:02:58Z
dc.date.available2020-07-26T15:02:58Z
dc.date.submitted2015-07-08pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-98061-127355pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/205411
dc.languagepolpl
dc.subject.enschool readiness, six-yer-old child development, correlatives of childdevelopmentpl
dc.subject.plgotowość szkolna, rozwój dziecka sześcioletniego, korelaty rozwojudzieckapl
dc.titleWybrane korelaty gotowości szkolnej dziecka sześcioletniego.pl
dc.title.alternativeThe most important school readiness correlatives.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of the study was to determine the most important school readinesscorrelatives. The survey was conducted among five and six years old children (N=54). Theparticipants of this study were examined in Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna in Skawina and Mogilany. Variables were measured by using followingmethods: Coloured Progressive Matrices (2011), Bender-Gestalt Test (1998), PsychomotorDevelopment Screening Test Battery for 5- and 6-year-old children/Bateria metod diagnozyrozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnich (2010). The study showed thatcognitive development is negatively related to self-help skills. According to studies, there isno relationship between cognitive and emotional development as well as cognitive and socialdevelopment. This survey confirmed the hypothesis of a positive relationship between socialand emotional development. Correlation analysis showed that age is positively related withgross motor. School readiness is related with demographic factor.
dc.abstract.plpl
Celem pracy było ustalenie najważniejszych korelatów gotowości szkolnej dzieckasześcioletniego. Badanie zostało przeprowadzone wśród dzieci pięcio- i sześcioletnich(N=54), konsultowanych w Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej przy ul.Kościuszki 10 w Skawinie oraz filii tej placówki, znajdującej się w Mogilanach przy ul.Rynek 3. Przebadano 32 chłopców i 22 dziewczynki. Do pomiaru zmiennych wykorzystano:TMK Test Matryc Ravena w Wersji Kolorowej (2011), Test Bender-Koppitz (1998) orazBaterię metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnichautorstwa: Bogdanowicz, Sajewicz Radtke, Radtke, Kalki (2010).Przeprowadzone badanie wykazało między innymi istnienie ujemnej korelacji międzyrozwojem poznawczym dziecka a prezentowanymi przez nie czynnościamisamoobsługowymi. Potwierdzono hipotezę dotyczącą pozytywnego związku rozwojuspołecznego z rozwojem emocjonalnym dziecka. Wykazano również zależność międzywiekiem dziecka a rozwojem sprawności ruchowej. Przeprowadzone analizy sugerująrównież istnienie związku między miejscem zamieszkania dziecka a jego gotowościąszkolną. W wyniku przeprowadzonych badań, ustalono, że do najważniejszych korelatówgotowości szkolnej należy poziom rozwoju emocjonalnego i motoryki małej. Analizakorelacyjna nie wykazała natomiast istotnej statystycznie zależności między rozwojempoznawczym a emocjonalnym u dziecka sześcioletniego. Hipoteza o współzależnościrozwoju poznawczego i społecznego również nie znalazła potwierdzenia wprzeprowadzonym badaniu.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Gerc, Krzysztof - 161437
dc.contributor.authorpl
Krzyżanowska, Iwona
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Gerc, Krzysztof - 161437
dc.contributor.reviewerpl
Kontrymowicz-Ogińska, Halszka - 130256
dc.date.accessioned
2020-07-26T15:02:58Z
dc.date.available
2020-07-26T15:02:58Z
dc.date.submittedpl
2015-07-08
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-98061-127355
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/205411
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
school readiness, six-yer-old child development, correlatives of childdevelopment
dc.subject.plpl
gotowość szkolna, rozwój dziecka sześcioletniego, korelaty rozwojudziecka
dc.titlepl
Wybrane korelaty gotowości szkolnej dziecka sześcioletniego.
dc.title.alternativepl
The most important school readiness correlatives.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
81
Views per month
Views per city
Warsaw
32
Krakow
8
Wroclaw
8
Ostrów Wielkopolski
3
Dublin
2
Jastrzębie Zdrój
2
Poznan
2
Rzeszów
2
Bochnia
1
Borek Wielkopolski
1

No access

No Thumbnail Available