Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Motyw topoli w szkicownikach Jana Stanisławskiego.
The motif of poplars in Jan Stanisławski's sketchbooks.
motyw, szkicowniki, topole, Jan Stanisławski, rysunki
motif, sketchbooks, poplars, Jan Stanisławski, drawings
Praca dotyczy motywu występującego często w szkicownikach malarza Jana Stanisławskiego (1860–1907) zachowanych w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie. 28 szkicowników pochodzi z lat 1890–1906, a motyw topoli pojawia się na około 25 rysunkach i akwarelach z lat 1896-1906. Omówiono kolejne szkice, ich kompozycję i styl, zwracając uwagę na wzajemne podobieństwa i różnice oraz na ich stosunek do najbardziej znanego obrazu Stanisławskiego Topole nad wodą z roku 1900.
The study concerns the motif often appearing in Jan Stanisławski’s (1860–1907) sketchbooks preserved in the collection of the National Museum in Cracow. 28 sketchbooks stem from 1890–1906 and the poplar motif can be found in around 25 drawings and watercolors from 1896-1906. Composition and style of subsequent sketches have been discussed, focusing attention on their similarities and differences and on their relation to the acknowledged Stanisławski’s oil painting Poplars on the Water from 1900.
dc.abstract.en | The study concerns the motif often appearing in Jan Stanisławski’s (1860–1907) sketchbooks preserved in the collection of the National Museum in Cracow. 28 sketchbooks stem from 1890–1906 and the poplar motif can be found in around 25 drawings and watercolors from 1896-1906. Composition and style of subsequent sketches have been discussed, focusing attention on their similarities and differences and on their relation to the acknowledged Stanisławski’s oil painting Poplars on the Water from 1900. | pl |
dc.abstract.pl | Praca dotyczy motywu występującego często w szkicownikach malarza Jana Stanisławskiego (1860–1907) zachowanych w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie. 28 szkicowników pochodzi z lat 1890–1906, a motyw topoli pojawia się na około 25 rysunkach i akwarelach z lat 1896-1906. Omówiono kolejne szkice, ich kompozycję i styl, zwracając uwagę na wzajemne podobieństwa i różnice oraz na ich stosunek do najbardziej znanego obrazu Stanisławskiego Topole nad wodą z roku 1900. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Zgórniak, Marek - 100273 | pl |
dc.contributor.author | Wójciak, Ewelina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Zgórniak, Marek - 100273 | pl |
dc.contributor.reviewer | Jędruch, Dorota | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T01:53:50Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T01:53:50Z | |
dc.date.submitted | 2019-07-11 | pl |
dc.fieldofstudy | historia sztuki | pl |
dc.identifier.apd | diploma-134673-227461 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/236866 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | motif, sketchbooks, poplars, Jan Stanisławski, drawings | pl |
dc.subject.pl | motyw, szkicowniki, topole, Jan Stanisławski, rysunki | pl |
dc.title | Motyw topoli w szkicownikach Jana Stanisławskiego. | pl |
dc.title.alternative | The motif of poplars in Jan Stanisławski's sketchbooks. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |