Fenomen polskich musicali na deskach rosyjskich teatrów. Metro i Polita

licenciate
dc.abstract.enThe subject of this work is The phenomenon of polish musicals on the stage of russian theaters. Metro and Polita. I chose this issue because the work of Theater Studio Buffo took a special place in the history of russian musicals. I have not faced the work which analyses the phenomenon of these musicals in Russia yet, which is why I would like to fill this gap. In addition, not only did I want to expand my knowledge of musicals, but also they are my passion. I was inspired by a film made available on the occasion of the 20th anniversary of Metro in Russia. The purpose of my work is to explain what the musical is, its place in polish and russian history and what the reason for the phenomenon of musicals Metro and Polita on the stage of russian theatres is. The musical is a spectacular display of musical theater and drama. Through the variety of sound, the richness of the expression, the diversity of aesthetics and the originality of the form and the unconventional stage of the stage solutions, it appears to be a special phenomenon of social culture. Musical Metro is about a group of young people who want to become actors. Polita is a musical spectacle based on the biography of Pola Negri, one of the greatest silent cinema stars, or rather Apolonia Chalupiec. The similarities between the musicals, I have analyzed, are the professionalism of everyone involved in these unique, historical and pioneering performances and the excellent, long-term music. It is also impossible to forget the plot containing close to each of the strands of love, passion, dreams of ordinary people who want to meet their american dream, the dark side of the show-business, as well as previously unknown performing special effects.After I wrote my thesis, I concluded that the phenomenon of polish musicals Metro and Polita on the stage of russian theatres are stories of dreams, love, passions, money, career, and mutiny of ordinary people with whom the audience can identify, works that penetrate human hearts, both upbuilding and propelling the plot and the use of technology previously unseen at any theatre in the world. Their success also includes being a ticket to the careers of many of today's stars.pl
dc.abstract.plTematem niniejszej pracy jest Fenomen polskich musicali na deskach rosyjskich teatrów. Metro i Polita. Wybrałam tę problematykę, ponieważ twórczość Teatru Studio Buffo zajęła szczególne miejsce w historii rosyjskich musicali. Nie spotkałam się jeszcze z pracą, która analizuje fenomen tych musicali w Rosji, dlatego chciałabym zapełnić tę lukę. Dodatkowo pragnęłam poszerzyć swoją wiedzę w temacie musicali, gdyż są moją pasją. Do podjęcia się tego tematu zainspirował mnie film udostępniony z okazji 20-lecia Metra w Rosji. Celem mojej pracy jest wyjaśnienie, czym jest musical, jaka jest jego historia w Polsce i Rosji oraz co jest przyczyną fenomenu musicali Metro oraz Polita na deskach rosyjskich teatrów.Musical jest widowiskiem łączącym środki teatru muzycznego oraz dramatycznego. Poprzez rozmaitość tworzywa dźwiękowego, bogactwo środków ekspresji, różnorodność estetyki, a także oryginalność formy i niekonwencjonalność rozwiązań scenicznych, jawi się on jako szczególny fenomen kultury społecznej.Musical Metro opowiada o grupie młodych ludzi, którzy pragną zostać aktorami. Polita jest widowiskiem muzycznym, które zostało stworzone na podstawie biografii jednej z największych gwiazd kina niemego Poli Negri, a właściwie Apolonii Chałupiec.Podobieństwa jakie dostrzegłam między analizowanymi przeze mnie musicalami to profesjonalizm wszystkich biorących udział w tych niepowtarzalnych, historycznych i pionierskich przedstawieniach oraz znakomita i na długo zapadająca w pamięć muzyka. Nie można zapominać również o fabule zawierającej bliskie każdemu wątki jakimi jest miłość, pasja, marzenia zwykłych ludzi, chcących spełnić swój amerykański sen, ciemna strona show-biznesu, a także nieznanych dotychczas scenicznych efektach specjalnych.Po napisaniu pracy doszłam do wniosku, iż fenomenem polskich musicali Metro i Polita na deskach rosyjskich teatrów są opowieści o marzeniach, miłości, pasjach, pieniądzach, karierze i buncie zwykłych ludzi, z którymi widownia może się utożsamić, utwory przenikające do ludzkich serc, zarówno budujące, jak i napędzające fabułę oraz wykorzystanie techniki, wcześniej niepojawiającej się w żadnym teatrze na świecie. Na ich sukces składa się również bycie przepustką do kariery wielu dzisiejszych gwiazd.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorTrojanowska, Urszula - 132423 pl
dc.contributor.authorDyląg, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerTrojanowska, Urszula - 132423 pl
dc.contributor.reviewerChrząszcz, Matylda - 174696 pl
dc.date.accessioned2021-12-30T22:32:41Z
dc.date.available2021-12-30T22:32:41Z
dc.date.submitted2021-12-17pl
dc.fieldofstudyfilologia rosyjskapl
dc.identifier.apddiploma-154903-262929pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/286382
dc.languagepolpl
dc.subject.enTheater, Studio Buffo, musical, Metro, Polita, phenomenon, history, performance, Pola Negri, music, love, passion, mutiny, dreams, show-business, american dream, special effects, spectacle, money, career, plot, success, Janusz Jozefowicz, Janusz Stoklosa, Agata Miklaszewska, Maryna Miklaszewska, Galina Polidi, Jurij Riaszencewpl
dc.subject.plTeatr, Studio Buffo, musical, Metro, Polita, fenomen, historia, widowisko, Pola Negri, muzyka, miłość, pasja, bunt, marzenia, show-biznes, amerykański sen, efekty specjalne, spektakl, pieniądze, kariera, fabuła, sukces, Janusz Józefowicz, Janusz Stokłosa, Agata Miklaszewska, Maryna Miklaszewska, Galina Polidi, Jurij Riaszencewpl
dc.titleFenomen polskich musicali na deskach rosyjskich teatrów. Metro i Politapl
dc.title.alternativeThe phenomenon of polish musicals on the stage of russian theaters. Metro and Politapl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of this work is The phenomenon of polish musicals on the stage of russian theaters. Metro and Polita. I chose this issue because the work of Theater Studio Buffo took a special place in the history of russian musicals. I have not faced the work which analyses the phenomenon of these musicals in Russia yet, which is why I would like to fill this gap. In addition, not only did I want to expand my knowledge of musicals, but also they are my passion. I was inspired by a film made available on the occasion of the 20th anniversary of Metro in Russia. The purpose of my work is to explain what the musical is, its place in polish and russian history and what the reason for the phenomenon of musicals Metro and Polita on the stage of russian theatres is. The musical is a spectacular display of musical theater and drama. Through the variety of sound, the richness of the expression, the diversity of aesthetics and the originality of the form and the unconventional stage of the stage solutions, it appears to be a special phenomenon of social culture. Musical Metro is about a group of young people who want to become actors. Polita is a musical spectacle based on the biography of Pola Negri, one of the greatest silent cinema stars, or rather Apolonia Chalupiec. The similarities between the musicals, I have analyzed, are the professionalism of everyone involved in these unique, historical and pioneering performances and the excellent, long-term music. It is also impossible to forget the plot containing close to each of the strands of love, passion, dreams of ordinary people who want to meet their american dream, the dark side of the show-business, as well as previously unknown performing special effects.After I wrote my thesis, I concluded that the phenomenon of polish musicals Metro and Polita on the stage of russian theatres are stories of dreams, love, passions, money, career, and mutiny of ordinary people with whom the audience can identify, works that penetrate human hearts, both upbuilding and propelling the plot and the use of technology previously unseen at any theatre in the world. Their success also includes being a ticket to the careers of many of today's stars.
dc.abstract.plpl
Tematem niniejszej pracy jest Fenomen polskich musicali na deskach rosyjskich teatrów. Metro i Polita. Wybrałam tę problematykę, ponieważ twórczość Teatru Studio Buffo zajęła szczególne miejsce w historii rosyjskich musicali. Nie spotkałam się jeszcze z pracą, która analizuje fenomen tych musicali w Rosji, dlatego chciałabym zapełnić tę lukę. Dodatkowo pragnęłam poszerzyć swoją wiedzę w temacie musicali, gdyż są moją pasją. Do podjęcia się tego tematu zainspirował mnie film udostępniony z okazji 20-lecia Metra w Rosji. Celem mojej pracy jest wyjaśnienie, czym jest musical, jaka jest jego historia w Polsce i Rosji oraz co jest przyczyną fenomenu musicali Metro oraz Polita na deskach rosyjskich teatrów.Musical jest widowiskiem łączącym środki teatru muzycznego oraz dramatycznego. Poprzez rozmaitość tworzywa dźwiękowego, bogactwo środków ekspresji, różnorodność estetyki, a także oryginalność formy i niekonwencjonalność rozwiązań scenicznych, jawi się on jako szczególny fenomen kultury społecznej.Musical Metro opowiada o grupie młodych ludzi, którzy pragną zostać aktorami. Polita jest widowiskiem muzycznym, które zostało stworzone na podstawie biografii jednej z największych gwiazd kina niemego Poli Negri, a właściwie Apolonii Chałupiec.Podobieństwa jakie dostrzegłam między analizowanymi przeze mnie musicalami to profesjonalizm wszystkich biorących udział w tych niepowtarzalnych, historycznych i pionierskich przedstawieniach oraz znakomita i na długo zapadająca w pamięć muzyka. Nie można zapominać również o fabule zawierającej bliskie każdemu wątki jakimi jest miłość, pasja, marzenia zwykłych ludzi, chcących spełnić swój amerykański sen, ciemna strona show-biznesu, a także nieznanych dotychczas scenicznych efektach specjalnych.Po napisaniu pracy doszłam do wniosku, iż fenomenem polskich musicali Metro i Polita na deskach rosyjskich teatrów są opowieści o marzeniach, miłości, pasjach, pieniądzach, karierze i buncie zwykłych ludzi, z którymi widownia może się utożsamić, utwory przenikające do ludzkich serc, zarówno budujące, jak i napędzające fabułę oraz wykorzystanie techniki, wcześniej niepojawiającej się w żadnym teatrze na świecie. Na ich sukces składa się również bycie przepustką do kariery wielu dzisiejszych gwiazd.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Trojanowska, Urszula - 132423
dc.contributor.authorpl
Dyląg, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Trojanowska, Urszula - 132423
dc.contributor.reviewerpl
Chrząszcz, Matylda - 174696
dc.date.accessioned
2021-12-30T22:32:41Z
dc.date.available
2021-12-30T22:32:41Z
dc.date.submittedpl
2021-12-17
dc.fieldofstudypl
filologia rosyjska
dc.identifier.apdpl
diploma-154903-262929
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/286382
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Theater, Studio Buffo, musical, Metro, Polita, phenomenon, history, performance, Pola Negri, music, love, passion, mutiny, dreams, show-business, american dream, special effects, spectacle, money, career, plot, success, Janusz Jozefowicz, Janusz Stoklosa, Agata Miklaszewska, Maryna Miklaszewska, Galina Polidi, Jurij Riaszencew
dc.subject.plpl
Teatr, Studio Buffo, musical, Metro, Polita, fenomen, historia, widowisko, Pola Negri, muzyka, miłość, pasja, bunt, marzenia, show-biznes, amerykański sen, efekty specjalne, spektakl, pieniądze, kariera, fabuła, sukces, Janusz Józefowicz, Janusz Stokłosa, Agata Miklaszewska, Maryna Miklaszewska, Galina Polidi, Jurij Riaszencew
dc.titlepl
Fenomen polskich musicali na deskach rosyjskich teatrów. Metro i Polita
dc.title.alternativepl
The phenomenon of polish musicals on the stage of russian theaters. Metro and Polita
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available