Kompetencje komunikacyjne, kulturowe i dialog międzykulturowy

2022
book section
article
dc.abstract.enDEFINITION OF CONCEPTS: There is a close relationship between the reality indicated by the concepts of communicative and cultural competence and intercultural dialogue in the context of concrete social realities. The possibilities of learning and undertaking symbolic interactions, i.e. communicative competences, shape the ability to recognize and transform cultural content as a new type of cultural competence. The advancement and characteristics of the development of this type of skills determine the type of communication processes, which is intercultural dialogue. These phenomena codefine each other, making one impossible without the other. HISTORICAL ANALYSIS OF CONCEPTS. All three analyzed concepts have been a constant element of social analysis since the sixties of the last century. This was a consequence of research on language competence, which revolutionized its behavioral understanding. Further analyses led to the extension of the scope of the concept with elements of the communicative context. The growing phenomena of multiculturalism have forced us to take into account the dynamics of interaction and penetration of communities, posing the problem of intercultural dialogue. PROBLEMATIC APPROACH TO THE CONCEPT: Breaking behavioral traditions in the understanding of language learning allowed to reveal the creative potentials of human interaction, mainly thanks to the use of other areas of symbolic culture. Knowledge of the rules present in these areas creates communication competences. However, the symbolic dimension of this process does not function autonomously. The same meanings can have different values and involve different emotions. For this reason, the ability to recognize them creates a person's cultural competence. In a situation where these competences allow the implementation of these values in relations with other cultures, intercultural dialogue arises. SYSTEMATIC REFLECTION WITH CONCLUSIONS AND RECOMMENDATIONS: Intercultural dialogue is not possible without its underlying values, which show the importance of the interactive nature of communication processes that go far beyond the one-way transfer of information, the ability to decode meanings and the instrumental goals of shaping attitudes. However, the greatest potential of communication is present in the combination of behavioral, semiotic and axiological dimensions of symbolic interactions, which can give these competences specific features of dialogue - both within and between cultures - allowing for transgressive and autotelic actionpl
dc.abstract.plDEFINICJA POJĘĆ: Istnieje ścisła zależność pomiędzy rzeczywistością wskazywaną przez pojęcia kompetencji komunikacyjnych i kulturowych a dialogiem międzykulturowym w sytuacji konkretnych realiów społecznych. Możliwości uczenia się i podejmowania interakcji symbolicznych, a więc kompetencje komunikacyjne, kształtują umiejętności rozpoznawania oraz przekształcania treści kulturowych jako nowy rodzaj kompetencji kulturowych. Od zaawansowania i charakterystyki rozwoju tego typu umiejętności zależy typ procesów komunikowania, jakim jest dialog międzykulturowy. Zjawiska te współokreślają się wzajemnie, sprawiając, że jedno nie jest możliwe bez drugiego. ANALIZA HISTORYCZNA POJĘĆ: Wszystkie trzy analizowane pojęcia są stałym elementem analiz społecznych od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Była to konsekwencja badań nad kompetencją językową, które zrewolucjonizowały jej behawioralne rozumienie. Dalsze analizy doprowadziły do poszerzania zakresu pojęcia o elementy kontekstu komunikacyjnego. Narastające zjawiska wielokulturowości wymusiły uwzględnienie dynamiki interakcji i przenikania społeczności, stawiając problem dialogu międzykulturowego. PROBLEMOWE UJĘCIE POJĘCIA: Przełamanie behawioralnych tradycji w rozumieniu uczenia się języka pozwoliło ujawnić twórcze potencjały interakcji ludzkich, głównie dzięki wykorzystaniu także innych obszarów kultury symbolicznej. Znajomość obecnych w tych obszarach reguł tworzy kompetencje komunikacyjne. Wymiar symboliczny tego procesu nie funkcjonuje jednak autonomicznie. Te same znaczenia mogą mieć różne wartości i wiązać się z odmiennymi emocjami. Z tego powodu umiejętność ich rozpoznawania tworzy kompetencję kulturową człowieka. W sytuacji, gdy kompetencje te pozwalają na realizację wymienionych wartości w relacji z innymi kulturami, powstaje dialog międzykulturowy. REFLEKSJA SYSTEMATYCZNA Z WNIOSKAMI I REKOMENDACJAMI: Dialog międzykulturowy nie jest możliwy bez leżących u jego podstaw wartości, które ukazują znaczenie interaktywnego charakteru procesów komunikowania daleko wybiegających poza jednokierunkowy transfer informacji, umiejętności dekodowania znaczeń oraz instrumentalne cele kształtowania postaw. Największe potencjały komunikowania obecne są jednak w połączeniu behawioralnych, semiotycznych i aksjologicznych wymiarów interakcji symbolicznych, które nadać mogą wspomnianym kompetencjom specyficzne cechy dialogu - tak wewnątrz, jak i pomiędzy kulturami - pozwalając na działania transgresyjne i autotelicznepl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Studiów Międzykulturowychpl
dc.contributor.authorKorporowicz, Leszek - 173369 pl
dc.contributor.editorKorporowicz, Leszek - 173369 pl
dc.contributor.editorKnap-Stefaniuk, Agnieszkapl
dc.contributor.editorBurkiewicz, Łukaszpl
dc.date.accession2023-03-13pl
dc.date.accessioned2023-03-14T14:06:15Z
dc.date.available2023-03-14T14:06:15Z
dc.date.issued2022pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 108-109pl
dc.description.physical93-109pl
dc.description.seriesSłowniki Społeczne
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eisbn978-83-7614-561-7pl
dc.identifier.isbn978-83-7614-550-1pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/309100
dc.identifier.weblinkhttps://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/pliki/studiakulturowe.pdfpl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.pubinfoKraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowiepl
dc.publisher.ministerialAkademia Ignatianum w Krakowiepl
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny*
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.uri*
dc.share.typeinne
dc.subject.endialoguepl
dc.subject.encommunicationpl
dc.subject.ensymbolic interactionpl
dc.subject.encultural transgressionpl
dc.subject.encommunicating valuespl
dc.subject.pldialogpl
dc.subject.plkomunikacjapl
dc.subject.plinterakcja symbolicznapl
dc.subject.pltransgresja kulturowapl
dc.subject.plkomunikowanie wartościpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleKompetencje komunikacyjne, kulturowe i dialog międzykulturowypl
dc.title.alternativeCommunicative competence, cultural competence and intercultural dialoguepl
dc.title.containerStudia kulturowepl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
DEFINITION OF CONCEPTS: There is a close relationship between the reality indicated by the concepts of communicative and cultural competence and intercultural dialogue in the context of concrete social realities. The possibilities of learning and undertaking symbolic interactions, i.e. communicative competences, shape the ability to recognize and transform cultural content as a new type of cultural competence. The advancement and characteristics of the development of this type of skills determine the type of communication processes, which is intercultural dialogue. These phenomena codefine each other, making one impossible without the other. HISTORICAL ANALYSIS OF CONCEPTS. All three analyzed concepts have been a constant element of social analysis since the sixties of the last century. This was a consequence of research on language competence, which revolutionized its behavioral understanding. Further analyses led to the extension of the scope of the concept with elements of the communicative context. The growing phenomena of multiculturalism have forced us to take into account the dynamics of interaction and penetration of communities, posing the problem of intercultural dialogue. PROBLEMATIC APPROACH TO THE CONCEPT: Breaking behavioral traditions in the understanding of language learning allowed to reveal the creative potentials of human interaction, mainly thanks to the use of other areas of symbolic culture. Knowledge of the rules present in these areas creates communication competences. However, the symbolic dimension of this process does not function autonomously. The same meanings can have different values and involve different emotions. For this reason, the ability to recognize them creates a person's cultural competence. In a situation where these competences allow the implementation of these values in relations with other cultures, intercultural dialogue arises. SYSTEMATIC REFLECTION WITH CONCLUSIONS AND RECOMMENDATIONS: Intercultural dialogue is not possible without its underlying values, which show the importance of the interactive nature of communication processes that go far beyond the one-way transfer of information, the ability to decode meanings and the instrumental goals of shaping attitudes. However, the greatest potential of communication is present in the combination of behavioral, semiotic and axiological dimensions of symbolic interactions, which can give these competences specific features of dialogue - both within and between cultures - allowing for transgressive and autotelic action
dc.abstract.plpl
DEFINICJA POJĘĆ: Istnieje ścisła zależność pomiędzy rzeczywistością wskazywaną przez pojęcia kompetencji komunikacyjnych i kulturowych a dialogiem międzykulturowym w sytuacji konkretnych realiów społecznych. Możliwości uczenia się i podejmowania interakcji symbolicznych, a więc kompetencje komunikacyjne, kształtują umiejętności rozpoznawania oraz przekształcania treści kulturowych jako nowy rodzaj kompetencji kulturowych. Od zaawansowania i charakterystyki rozwoju tego typu umiejętności zależy typ procesów komunikowania, jakim jest dialog międzykulturowy. Zjawiska te współokreślają się wzajemnie, sprawiając, że jedno nie jest możliwe bez drugiego. ANALIZA HISTORYCZNA POJĘĆ: Wszystkie trzy analizowane pojęcia są stałym elementem analiz społecznych od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Była to konsekwencja badań nad kompetencją językową, które zrewolucjonizowały jej behawioralne rozumienie. Dalsze analizy doprowadziły do poszerzania zakresu pojęcia o elementy kontekstu komunikacyjnego. Narastające zjawiska wielokulturowości wymusiły uwzględnienie dynamiki interakcji i przenikania społeczności, stawiając problem dialogu międzykulturowego. PROBLEMOWE UJĘCIE POJĘCIA: Przełamanie behawioralnych tradycji w rozumieniu uczenia się języka pozwoliło ujawnić twórcze potencjały interakcji ludzkich, głównie dzięki wykorzystaniu także innych obszarów kultury symbolicznej. Znajomość obecnych w tych obszarach reguł tworzy kompetencje komunikacyjne. Wymiar symboliczny tego procesu nie funkcjonuje jednak autonomicznie. Te same znaczenia mogą mieć różne wartości i wiązać się z odmiennymi emocjami. Z tego powodu umiejętność ich rozpoznawania tworzy kompetencję kulturową człowieka. W sytuacji, gdy kompetencje te pozwalają na realizację wymienionych wartości w relacji z innymi kulturami, powstaje dialog międzykulturowy. REFLEKSJA SYSTEMATYCZNA Z WNIOSKAMI I REKOMENDACJAMI: Dialog międzykulturowy nie jest możliwy bez leżących u jego podstaw wartości, które ukazują znaczenie interaktywnego charakteru procesów komunikowania daleko wybiegających poza jednokierunkowy transfer informacji, umiejętności dekodowania znaczeń oraz instrumentalne cele kształtowania postaw. Największe potencjały komunikowania obecne są jednak w połączeniu behawioralnych, semiotycznych i aksjologicznych wymiarów interakcji symbolicznych, które nadać mogą wspomnianym kompetencjom specyficzne cechy dialogu - tak wewnątrz, jak i pomiędzy kulturami - pozwalając na działania transgresyjne i autoteliczne
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Studiów Międzykulturowych
dc.contributor.authorpl
Korporowicz, Leszek - 173369
dc.contributor.editorpl
Korporowicz, Leszek - 173369
dc.contributor.editorpl
Knap-Stefaniuk, Agnieszka
dc.contributor.editorpl
Burkiewicz, Łukasz
dc.date.accessionpl
2023-03-13
dc.date.accessioned
2023-03-14T14:06:15Z
dc.date.available
2023-03-14T14:06:15Z
dc.date.issuedpl
2022
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 108-109
dc.description.physicalpl
93-109
dc.description.series
Słowniki Społeczne
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eisbnpl
978-83-7614-561-7
dc.identifier.isbnpl
978-83-7614-550-1
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/309100
dc.identifier.weblinkpl
https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/pliki/studiakulturowe.pdf
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.pubinfopl
Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie
dc.publisher.ministerialpl
Akademia Ignatianum w Krakowie
dc.rights*
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri*
dc.share.type
inne
dc.subject.enpl
dialogue
dc.subject.enpl
communication
dc.subject.enpl
symbolic interaction
dc.subject.enpl
cultural transgression
dc.subject.enpl
communicating values
dc.subject.plpl
dialog
dc.subject.plpl
komunikacja
dc.subject.plpl
interakcja symboliczna
dc.subject.plpl
transgresja kulturowa
dc.subject.plpl
komunikowanie wartości
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Kompetencje komunikacyjne, kulturowe i dialog międzykulturowy
dc.title.alternativepl
Communicative competence, cultural competence and intercultural dialogue
dc.title.containerpl
Studia kulturowe
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available