Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Ocena popularności spożycia produktów typu fast food oraz napojów słodzonych wśród młodzieży akademickiej
ASSESSMENT OF POPULARITY OF FAST FOOD AND SWEET DRINKS CONSUMPTION AMONG STUDENTS
produkty typu fast food, napoje słodzone, studenci, popularność spożycia
Fast food, sweetened beverages, students, popularity of consumption
Tytuł: OCENA POPULARNOŚCI SPOŻYCIA PRODUKTÓW TYPU FAST FOOD ORAZ NAPOJÓW SŁODZONYCH WŚRÓD MŁODZIEŻY AKADEMICKIEJ Cel: Celem przeprowadzonych badań była ocena częstości spożycia produktów typu fast-food oraz napojów słodzonych przez studentów I roku oraz studentów II roku studiów II stopnia, kierunków technicznych na Politechnice Krakowskiej oraz analiza stopnia realizacji zasad prawidłowego żywienia przez badane grupy.Materiały i metody: Badaniami objęto 109 studentów. Grupę I stanowiło 53 studentów I roku studiów stacjonarnych na Politechnice Krakowskiej, a grupę II -56 studentów , II roku studiów II stopnia tej samej uczelni. Narzędzie badawcze stanowił autorski kwestionariusz ankiety składający się z 38 pytań obejmujących: metryczkę, pytania dotyczące ogólnych zwyczajów żywieniowych, opinie badanych dotyczące produktów typu fast-food i napojów słodzonych oraz skutków zdrowotnych ich spożywania. Ponadto oceniono częstość konsumpcji wyżej wymienionych produktów za pomocą Kwestionariusza Częstości Spożycia .Wyniki badań: Studenci popełniali liczne błędy żywieniowe, w tym: podjadanie, rezygnacja z głównych posiłków oraz częste jadanie na mieście. Produkty typu fast food cieszyły się dużą popularnością wśród młodzieży akademickiej, niezależnie od etapu edukacji. Wśród omawianej żywności, najczęściej spożywano (z częstością 1-4 razy w tygodniu) frytki (12%) i pizzę (9%). Napoje słodzone nie cieszyły się dużym uznaniem w badanych grupach, natomiast niepokojący okazał się fakt częstego spożycia piwa (26% wszystkich studentów biorących udział w badaniu spożywało piwo minimum raz w tygodniu) . Wnioski: Wyniki badań własnych wskazują, że niezależnie od etapu studiów nawyki żywieniowe studentów są niezadawalające. Znaczący problem stanowi częste korzystnie z barów szybkiej obsługi, mała świadomość skutków dotyczących spożycia produktów typu fast food oraz częste sięganie po napoje alkoholowe. Dlatego konieczne byłoby wdrożenie programów edukacji żywieniowej na kierunkach technicznych, w celu poszerzenia wiedzy studentów na temat zasad prawidłowego żywienia.
Title: ASSESSMENT OF POPULARITY OF FAST FOOD AND SWEET DRINKS CONSUMPTION AMONG STUDENTSAim: The aim of the conducted research was to assess the frequency of fast-food products and sweetened drinks (soft drinks) consumption by first and second year II degree students of technical studies at the Cracow University of Technology and analysis of the degree of implementation of the principles of proper nutrition by the studied groups.Materials and methods: The research covered 109 students. Group I consisted of 53 students of I year full-time studies at the Cracow University of Technology, and group II of 56 students II year II degree from the same university. The research tool was based on an questionnaire consisting of 38 questions covering: demographic and social data, questions about general eating habits, respondents opinions on fast-food products and sweet drinks and the health effects of their consumption. In addition, the frequency of consumption of the above-mentioned products was examined using the Food Frequency Questionnaire.Results: Students made numerous mistakes in the way of eating such as: snacking, giving up the main meals and frequent eating out. Fast-food products enjoyed great popularity among academic youth, regardless of the stage of education. Among the discussed food, the most commonly consumed were (minimum 1-4 times a week) pizza (12%), fries(9%) . Sweet drinks were not very popular in the studied groups, but the frequent consumption of beer turned out to be alarming (26% of all students who took part in the study consumed beer at least once a week). Conclusions: The results of our own research suggest that, regardless of the stage of education, students eating habits are incorrect. A significant problem is frequent use of fast-food bars, low awareness of the effects of consumption of fast food products and frequent drinking of alcoholic beverages. Therefore, it would be necessary to implement nutritional education programs in technical university, in order to broaden students knowledge on the principles of proper nutrition.
dc.abstract.en | Title: ASSESSMENT OF POPULARITY OF FAST FOOD AND SWEET DRINKS CONSUMPTION AMONG STUDENTSAim: The aim of the conducted research was to assess the frequency of fast-food products and sweetened drinks (soft drinks) consumption by first and second year II degree students of technical studies at the Cracow University of Technology and analysis of the degree of implementation of the principles of proper nutrition by the studied groups.Materials and methods: The research covered 109 students. Group I consisted of 53 students of I year full-time studies at the Cracow University of Technology, and group II of 56 students II year II degree from the same university. The research tool was based on an questionnaire consisting of 38 questions covering: demographic and social data, questions about general eating habits, respondents opinions on fast-food products and sweet drinks and the health effects of their consumption. In addition, the frequency of consumption of the above-mentioned products was examined using the Food Frequency Questionnaire.Results: Students made numerous mistakes in the way of eating such as: snacking, giving up the main meals and frequent eating out. Fast-food products enjoyed great popularity among academic youth, regardless of the stage of education. Among the discussed food, the most commonly consumed were (minimum 1-4 times a week) pizza (12%), fries(9%) . Sweet drinks were not very popular in the studied groups, but the frequent consumption of beer turned out to be alarming (26% of all students who took part in the study consumed beer at least once a week). Conclusions: The results of our own research suggest that, regardless of the stage of education, students eating habits are incorrect. A significant problem is frequent use of fast-food bars, low awareness of the effects of consumption of fast food products and frequent drinking of alcoholic beverages. Therefore, it would be necessary to implement nutritional education programs in technical university, in order to broaden students knowledge on the principles of proper nutrition. | pl |
dc.abstract.pl | Tytuł: OCENA POPULARNOŚCI SPOŻYCIA PRODUKTÓW TYPU FAST FOOD ORAZ NAPOJÓW SŁODZONYCH WŚRÓD MŁODZIEŻY AKADEMICKIEJ Cel: Celem przeprowadzonych badań była ocena częstości spożycia produktów typu fast-food oraz napojów słodzonych przez studentów I roku oraz studentów II roku studiów II stopnia, kierunków technicznych na Politechnice Krakowskiej oraz analiza stopnia realizacji zasad prawidłowego żywienia przez badane grupy.Materiały i metody: Badaniami objęto 109 studentów. Grupę I stanowiło 53 studentów I roku studiów stacjonarnych na Politechnice Krakowskiej, a grupę II -56 studentów , II roku studiów II stopnia tej samej uczelni. Narzędzie badawcze stanowił autorski kwestionariusz ankiety składający się z 38 pytań obejmujących: metryczkę, pytania dotyczące ogólnych zwyczajów żywieniowych, opinie badanych dotyczące produktów typu fast-food i napojów słodzonych oraz skutków zdrowotnych ich spożywania. Ponadto oceniono częstość konsumpcji wyżej wymienionych produktów za pomocą Kwestionariusza Częstości Spożycia .Wyniki badań: Studenci popełniali liczne błędy żywieniowe, w tym: podjadanie, rezygnacja z głównych posiłków oraz częste jadanie na mieście. Produkty typu fast food cieszyły się dużą popularnością wśród młodzieży akademickiej, niezależnie od etapu edukacji. Wśród omawianej żywności, najczęściej spożywano (z częstością 1-4 razy w tygodniu) frytki (12%) i pizzę (9%). Napoje słodzone nie cieszyły się dużym uznaniem w badanych grupach, natomiast niepokojący okazał się fakt częstego spożycia piwa (26% wszystkich studentów biorących udział w badaniu spożywało piwo minimum raz w tygodniu) . Wnioski: Wyniki badań własnych wskazują, że niezależnie od etapu studiów nawyki żywieniowe studentów są niezadawalające. Znaczący problem stanowi częste korzystnie z barów szybkiej obsługi, mała świadomość skutków dotyczących spożycia produktów typu fast food oraz częste sięganie po napoje alkoholowe. Dlatego konieczne byłoby wdrożenie programów edukacji żywieniowej na kierunkach technicznych, w celu poszerzenia wiedzy studentów na temat zasad prawidłowego żywienia. | pl |
dc.affiliation | Wydział Lekarski | pl |
dc.area | obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej | pl |
dc.contributor.advisor | Skop-Lewandowska, Agata - 133407 | pl |
dc.contributor.author | Kluska, Maria | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WL | pl |
dc.contributor.reviewer | Skop-Lewandowska, Agata - 133407 | pl |
dc.contributor.reviewer | Walecki, Piotr - 133731 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T01:50:01Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T01:50:01Z | |
dc.date.submitted | 2019-07-11 | pl |
dc.fieldofstudy | dietetyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-134610-198441 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/236808 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Fast food, sweetened beverages, students, popularity of consumption | pl |
dc.subject.pl | produkty typu fast food, napoje słodzone, studenci, popularność spożycia | pl |
dc.title | Ocena popularności spożycia produktów typu fast food oraz napojów słodzonych wśród młodzieży akademickiej | pl |
dc.title.alternative | ASSESSMENT OF POPULARITY OF FAST FOOD AND SWEET DRINKS CONSUMPTION AMONG STUDENTS | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |