Ocena popularności spożycia produktów typu fast food oraz napojów słodzonych wśród młodzieży akademickiej

master
dc.abstract.enTitle: ASSESSMENT OF POPULARITY OF FAST FOOD AND SWEET DRINKS CONSUMPTION AMONG STUDENTSAim: The aim of the conducted research was to assess the frequency of fast-food products and sweetened drinks (soft drinks) consumption by first and second year II degree students of technical studies at the Cracow University of Technology and analysis of the degree of implementation of the principles of proper nutrition by the studied groups.Materials and methods: The research covered 109 students. Group I consisted of 53 students of I year full-time studies at the Cracow University of Technology, and group II of 56 students II year II degree from the same university. The research tool was based on an questionnaire consisting of 38 questions covering: demographic and social data, questions about general eating habits, respondents opinions on fast-food products and sweet drinks and the health effects of their consumption. In addition, the frequency of consumption of the above-mentioned products was examined using the Food Frequency Questionnaire.Results: Students made numerous mistakes in the way of eating such as: snacking, giving up the main meals and frequent eating out. Fast-food products enjoyed great popularity among academic youth, regardless of the stage of education. Among the discussed food, the most commonly consumed were (minimum 1-4 times a week) pizza (12%), fries(9%) . Sweet drinks were not very popular in the studied groups, but the frequent consumption of beer turned out to be alarming (26% of all students who took part in the study consumed beer at least once a week). Conclusions: The results of our own research suggest that, regardless of the stage of education, students eating habits are incorrect. A significant problem is frequent use of fast-food bars, low awareness of the effects of consumption of fast food products and frequent drinking of alcoholic beverages. Therefore, it would be necessary to implement nutritional education programs in technical university, in order to broaden students knowledge on the principles of proper nutrition.pl
dc.abstract.plTytuł: OCENA POPULARNOŚCI SPOŻYCIA PRODUKTÓW TYPU FAST FOOD ORAZ NAPOJÓW SŁODZONYCH WŚRÓD MŁODZIEŻY AKADEMICKIEJ Cel: Celem przeprowadzonych badań była ocena częstości spożycia produktów typu fast-food oraz napojów słodzonych przez studentów I roku oraz studentów II roku studiów II stopnia, kierunków technicznych na Politechnice Krakowskiej oraz analiza stopnia realizacji zasad prawidłowego żywienia przez badane grupy.Materiały i metody: Badaniami objęto 109 studentów. Grupę I stanowiło 53 studentów I roku studiów stacjonarnych na Politechnice Krakowskiej, a grupę II -56 studentów , II roku studiów II stopnia tej samej uczelni. Narzędzie badawcze stanowił autorski kwestionariusz ankiety składający się z 38 pytań obejmujących: metryczkę, pytania dotyczące ogólnych zwyczajów żywieniowych, opinie badanych dotyczące produktów typu fast-food i napojów słodzonych oraz skutków zdrowotnych ich spożywania. Ponadto oceniono częstość konsumpcji wyżej wymienionych produktów za pomocą Kwestionariusza Częstości Spożycia .Wyniki badań: Studenci popełniali liczne błędy żywieniowe, w tym: podjadanie, rezygnacja z głównych posiłków oraz częste jadanie na mieście. Produkty typu fast food cieszyły się dużą popularnością wśród młodzieży akademickiej, niezależnie od etapu edukacji. Wśród omawianej żywności, najczęściej spożywano (z częstością 1-4 razy w tygodniu) frytki (12%) i pizzę (9%). Napoje słodzone nie cieszyły się dużym uznaniem w badanych grupach, natomiast niepokojący okazał się fakt częstego spożycia piwa (26% wszystkich studentów biorących udział w badaniu spożywało piwo minimum raz w tygodniu) . Wnioski: Wyniki badań własnych wskazują, że niezależnie od etapu studiów nawyki żywieniowe studentów są niezadawalające. Znaczący problem stanowi częste korzystnie z barów szybkiej obsługi, mała świadomość skutków dotyczących spożycia produktów typu fast food oraz częste sięganie po napoje alkoholowe. Dlatego konieczne byłoby wdrożenie programów edukacji żywieniowej na kierunkach technicznych, w celu poszerzenia wiedzy studentów na temat zasad prawidłowego żywienia.pl
dc.affiliationWydział Lekarskipl
dc.areaobszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznejpl
dc.contributor.advisorSkop-Lewandowska, Agata - 133407 pl
dc.contributor.authorKluska, Mariapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WLpl
dc.contributor.reviewerSkop-Lewandowska, Agata - 133407 pl
dc.contributor.reviewerWalecki, Piotr - 133731 pl
dc.date.accessioned2020-07-28T01:50:01Z
dc.date.available2020-07-28T01:50:01Z
dc.date.submitted2019-07-11pl
dc.fieldofstudydietetykapl
dc.identifier.apddiploma-134610-198441pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/236808
dc.languagepolpl
dc.subject.enFast food, sweetened beverages, students, popularity of consumptionpl
dc.subject.plprodukty typu fast food, napoje słodzone, studenci, popularność spożyciapl
dc.titleOcena popularności spożycia produktów typu fast food oraz napojów słodzonych wśród młodzieży akademickiejpl
dc.title.alternativeASSESSMENT OF POPULARITY OF FAST FOOD AND SWEET DRINKS CONSUMPTION AMONG STUDENTSpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Title: ASSESSMENT OF POPULARITY OF FAST FOOD AND SWEET DRINKS CONSUMPTION AMONG STUDENTSAim: The aim of the conducted research was to assess the frequency of fast-food products and sweetened drinks (soft drinks) consumption by first and second year II degree students of technical studies at the Cracow University of Technology and analysis of the degree of implementation of the principles of proper nutrition by the studied groups.Materials and methods: The research covered 109 students. Group I consisted of 53 students of I year full-time studies at the Cracow University of Technology, and group II of 56 students II year II degree from the same university. The research tool was based on an questionnaire consisting of 38 questions covering: demographic and social data, questions about general eating habits, respondents opinions on fast-food products and sweet drinks and the health effects of their consumption. In addition, the frequency of consumption of the above-mentioned products was examined using the Food Frequency Questionnaire.Results: Students made numerous mistakes in the way of eating such as: snacking, giving up the main meals and frequent eating out. Fast-food products enjoyed great popularity among academic youth, regardless of the stage of education. Among the discussed food, the most commonly consumed were (minimum 1-4 times a week) pizza (12%), fries(9%) . Sweet drinks were not very popular in the studied groups, but the frequent consumption of beer turned out to be alarming (26% of all students who took part in the study consumed beer at least once a week). Conclusions: The results of our own research suggest that, regardless of the stage of education, students eating habits are incorrect. A significant problem is frequent use of fast-food bars, low awareness of the effects of consumption of fast food products and frequent drinking of alcoholic beverages. Therefore, it would be necessary to implement nutritional education programs in technical university, in order to broaden students knowledge on the principles of proper nutrition.
dc.abstract.plpl
Tytuł: OCENA POPULARNOŚCI SPOŻYCIA PRODUKTÓW TYPU FAST FOOD ORAZ NAPOJÓW SŁODZONYCH WŚRÓD MŁODZIEŻY AKADEMICKIEJ Cel: Celem przeprowadzonych badań była ocena częstości spożycia produktów typu fast-food oraz napojów słodzonych przez studentów I roku oraz studentów II roku studiów II stopnia, kierunków technicznych na Politechnice Krakowskiej oraz analiza stopnia realizacji zasad prawidłowego żywienia przez badane grupy.Materiały i metody: Badaniami objęto 109 studentów. Grupę I stanowiło 53 studentów I roku studiów stacjonarnych na Politechnice Krakowskiej, a grupę II -56 studentów , II roku studiów II stopnia tej samej uczelni. Narzędzie badawcze stanowił autorski kwestionariusz ankiety składający się z 38 pytań obejmujących: metryczkę, pytania dotyczące ogólnych zwyczajów żywieniowych, opinie badanych dotyczące produktów typu fast-food i napojów słodzonych oraz skutków zdrowotnych ich spożywania. Ponadto oceniono częstość konsumpcji wyżej wymienionych produktów za pomocą Kwestionariusza Częstości Spożycia .Wyniki badań: Studenci popełniali liczne błędy żywieniowe, w tym: podjadanie, rezygnacja z głównych posiłków oraz częste jadanie na mieście. Produkty typu fast food cieszyły się dużą popularnością wśród młodzieży akademickiej, niezależnie od etapu edukacji. Wśród omawianej żywności, najczęściej spożywano (z częstością 1-4 razy w tygodniu) frytki (12%) i pizzę (9%). Napoje słodzone nie cieszyły się dużym uznaniem w badanych grupach, natomiast niepokojący okazał się fakt częstego spożycia piwa (26% wszystkich studentów biorących udział w badaniu spożywało piwo minimum raz w tygodniu) . Wnioski: Wyniki badań własnych wskazują, że niezależnie od etapu studiów nawyki żywieniowe studentów są niezadawalające. Znaczący problem stanowi częste korzystnie z barów szybkiej obsługi, mała świadomość skutków dotyczących spożycia produktów typu fast food oraz częste sięganie po napoje alkoholowe. Dlatego konieczne byłoby wdrożenie programów edukacji żywieniowej na kierunkach technicznych, w celu poszerzenia wiedzy studentów na temat zasad prawidłowego żywienia.
dc.affiliationpl
Wydział Lekarski
dc.areapl
obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej
dc.contributor.advisorpl
Skop-Lewandowska, Agata - 133407
dc.contributor.authorpl
Kluska, Maria
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WL
dc.contributor.reviewerpl
Skop-Lewandowska, Agata - 133407
dc.contributor.reviewerpl
Walecki, Piotr - 133731
dc.date.accessioned
2020-07-28T01:50:01Z
dc.date.available
2020-07-28T01:50:01Z
dc.date.submittedpl
2019-07-11
dc.fieldofstudypl
dietetyka
dc.identifier.apdpl
diploma-134610-198441
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/236808
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Fast food, sweetened beverages, students, popularity of consumption
dc.subject.plpl
produkty typu fast food, napoje słodzone, studenci, popularność spożycia
dc.titlepl
Ocena popularności spożycia produktów typu fast food oraz napojów słodzonych wśród młodzieży akademickiej
dc.title.alternativepl
ASSESSMENT OF POPULARITY OF FAST FOOD AND SWEET DRINKS CONSUMPTION AMONG STUDENTS
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
185
Views per month
Views per city
Warsaw
34
Krakow
15
Bydgoszcz
14
Wroclaw
13
Lodz
11
Poznan
8
Bialystok
5
Kielce
4
Nysa
4
Gdansk
3

No access

No Thumbnail Available