Media political bias : between propaganda and persuasion : a case study from the election campaign period in Poland

2025
book section
article
dc.abstract.enPropaganda can be understood not only as systemic actions taken by states and their leaders to form the attitudes and behaviour of societies. The persuasive political bias of the media is also a form of contemporary propaganda. At its core is the shaping of media content in a way that favours or discriminates against a particular political concept, politician or party, which is done in particular by differentiating media access, i. e. media visibility and exposure of a topic or context, and message attitude, i. e. connotation (potential overtones). Adopting such a research perspective, the chapter presents ten cases of media coverage constituting model activities of contemporary Polish media during the parliamentary election campaign.
dc.abstract.plPrzez propagandę rozumieć można nie tylko systemowe działania kreowane przez państwa i ich przywódców w celu formatowania postaw i zachowań społeczeństw. Formą współczesnej propagandy jest także perswazyjna stronniczość polityczna mediów. Jej istotę stanowi kształtowanie treści medialnych w sposób faworyzujący lub dyskryminujący określoną koncepcję polityczną, polityka lub partię, co dokonuje się w szczególności poprzez różnicowanie dostępu do mediów, czyli widoczność medialną i ekspozycję tematu lub kontekstu oraz nastawienie przekazu, czyli konotację (potencjalny wydźwięk). Przyjmując taką optykę badawczą w rozdziale zaprezentowano dziesięć przypadków przekazów medialnych stanowiących modelowe działania współczesnych polskich mediów w okresie parlamentarnej kampanii wyborczej.
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.authorKlepka, Rafał - 480055
dc.contributor.editorWalecka-Rynduch, Agnieszka - 462564
dc.date.accessioned2025-10-16T12:51:39Z
dc.date.available2025-10-16T12:51:39Z
dc.date.createdat2025-10-14T11:26:15Zen
dc.date.issued2025
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 68-69
dc.description.physical55-69
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.doi10.13173/9783447123785.055
dc.identifier.eisbn978-3-447-39724-7
dc.identifier.isbn978-3-447-12378-5
dc.identifier.projectDRC AI
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/563024
dc.languageeng
dc.language.containereng
dc.placeWiesbaden
dc.publisherHarrassowitz Verlag
dc.publisher.ministerialHarrassowitz Verlag
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY-SA
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeinne
dc.subject.enmedia propaganda
dc.subject.enopinion weeklies
dc.subject.enmedia bias
dc.subject.entelevision news programmes
dc.subject.enelection campaign
dc.subject.plpropaganda medialna
dc.subject.pltygodniki opinii
dc.subject.plstronniczość mediów
dc.subject.pltelewizyjne audycje informacyjne
dc.subject.plkampania wyborcza
dc.subtypeArticle
dc.titleMedia political bias : between propaganda and persuasion : a case study from the election campaign period in Poland
dc.title.alternativeStronniczość polityczna mediów : między propagandą a perswazją : studium przypadku z okresu kampanii wyborczych w Polsce
dc.title.containerWord and emotion in everyday propaganda messages : studies on political communication in Poland
dc.typeBookSection
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
Propaganda can be understood not only as systemic actions taken by states and their leaders to form the attitudes and behaviour of societies. The persuasive political bias of the media is also a form of contemporary propaganda. At its core is the shaping of media content in a way that favours or discriminates against a particular political concept, politician or party, which is done in particular by differentiating media access, i. e. media visibility and exposure of a topic or context, and message attitude, i. e. connotation (potential overtones). Adopting such a research perspective, the chapter presents ten cases of media coverage constituting model activities of contemporary Polish media during the parliamentary election campaign.
dc.abstract.pl
Przez propagandę rozumieć można nie tylko systemowe działania kreowane przez państwa i ich przywódców w celu formatowania postaw i zachowań społeczeństw. Formą współczesnej propagandy jest także perswazyjna stronniczość polityczna mediów. Jej istotę stanowi kształtowanie treści medialnych w sposób faworyzujący lub dyskryminujący określoną koncepcję polityczną, polityka lub partię, co dokonuje się w szczególności poprzez różnicowanie dostępu do mediów, czyli widoczność medialną i ekspozycję tematu lub kontekstu oraz nastawienie przekazu, czyli konotację (potencjalny wydźwięk). Przyjmując taką optykę badawczą w rozdziale zaprezentowano dziesięć przypadków przekazów medialnych stanowiących modelowe działania współczesnych polskich mediów w okresie parlamentarnej kampanii wyborczej.
dc.affiliation
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.author
Klepka, Rafał - 480055
dc.contributor.editor
Walecka-Rynduch, Agnieszka - 462564
dc.date.accessioned
2025-10-16T12:51:39Z
dc.date.available
2025-10-16T12:51:39Z
dc.date.createdaten
2025-10-14T11:26:15Z
dc.date.issued
2025
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 68-69
dc.description.physical
55-69
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.doi
10.13173/9783447123785.055
dc.identifier.eisbn
978-3-447-39724-7
dc.identifier.isbn
978-3-447-12378-5
dc.identifier.project
DRC AI
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/563024
dc.language
eng
dc.language.container
eng
dc.place
Wiesbaden
dc.publisher
Harrassowitz Verlag
dc.publisher.ministerial
Harrassowitz Verlag
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-SA
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
inne
dc.subject.en
media propaganda
dc.subject.en
opinion weeklies
dc.subject.en
media bias
dc.subject.en
television news programmes
dc.subject.en
election campaign
dc.subject.pl
propaganda medialna
dc.subject.pl
tygodniki opinii
dc.subject.pl
stronniczość mediów
dc.subject.pl
telewizyjne audycje informacyjne
dc.subject.pl
kampania wyborcza
dc.subtype
Article
dc.title
Media political bias : between propaganda and persuasion : a case study from the election campaign period in Poland
dc.title.alternative
Stronniczość polityczna mediów : między propagandą a perswazją : studium przypadku z okresu kampanii wyborczych w Polsce
dc.title.container
Word and emotion in everyday propaganda messages : studies on political communication in Poland
dc.type
BookSection
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
9
Views per month
Views per city
Krakow
2
Moscow
1
Downloads
klepka_media_political_bias_between_propaganda_2025.pdf
3