Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Geneza i implikacje kryzysu 2007-2009 dla korporacji transnarodowych
Origins and implications of 2007–2009 crisis for transnational corporations
korporacje – kryzys – przyczyny – strategie
causation – corporations – crisis – strategy
Głównym celem poniższej pracy jest analiza zjawiska kryzysu, mechanizmów, jakie w warunkach jego występowania stosują jedne z największe korporacje transnarodowe oraz wskazanie ewentualnych błędów i możliwych usprawnień tychże działań. Pytaniami badawczymi są: jak powstaje i jak przebiega kryzys, w jaki sposób w jego warunkach działają korporacje oraz jak te działania można ulepszyć. Jako metody badawcze wykorzystano analizę dostępnych raportów i literatury teoretycznej z zakresu badanego tematu oraz testy statystyczne dokonane na danych udostępnianych publicznie przez omawiane podmioty. Jak wynikło z przeprowadzonych badań oraz dostępnych danych opisujących działania wybranych KTN, posiadały one strategie, które usiłowały z mniejszym bądź większym skutkiem zrealizować. Udało się również wykazać istnienie zależności udziału w rynku od faktu i stopnia podejmowania działań strategicznych. Korporacje posiadające strategie skonstruowane w sposób przemyślany i dostosowany do aktualnie panującej sytuacji rzeczywiście osiągają wyższy udział w rynku. Z kolei wśród korporacji, które utraciły swoją pozycję na rynku widać wręcz mocniejszą korelacji działań strategicznych z rzeczywistością.
Main purpose of this thesis is analysis of the phenomenon of crisis, mechanisms which under its conditions are applied by transnational corporations and indicate potential mistakes and possible upgrades. Research quastions are: how do crisises origin and occur, how do corporations function under its conditions and how can they improve their performance. As research methods, the analysis of available reports and theoretical literature in the field of the researched topic was used, as well as statistical tests performed on data published by the discussed entities. According to conducted research and available data on actions taken by chosen TNCs, they held strategies, which they attempted to incorporate with more or less expected result. Proving the existence of dependence relation between market share and fact or intensity of taking strategic measures. Corporations in possession of strategies constructed in a thoughtful way and adapted to current conditions actually acquired higher market share. Meanwhile among corporations which lost their market share the correlation between not incorporating strategic measures and reality is even more prominent.
dc.abstract.en | Main purpose of this thesis is analysis of the phenomenon of crisis, mechanisms which under its conditions are applied by transnational corporations and indicate potential mistakes and possible upgrades. Research quastions are: how do crisises origin and occur, how do corporations function under its conditions and how can they improve their performance. As research methods, the analysis of available reports and theoretical literature in the field of the researched topic was used, as well as statistical tests performed on data published by the discussed entities. According to conducted research and available data on actions taken by chosen TNCs, they held strategies, which they attempted to incorporate with more or less expected result. Proving the existence of dependence relation between market share and fact or intensity of taking strategic measures. Corporations in possession of strategies constructed in a thoughtful way and adapted to current conditions actually acquired higher market share. Meanwhile among corporations which lost their market share the correlation between not incorporating strategic measures and reality is even more prominent. | pl |
dc.abstract.pl | Głównym celem poniższej pracy jest analiza zjawiska kryzysu, mechanizmów, jakie w warunkach jego występowania stosują jedne z największe korporacje transnarodowe oraz wskazanie ewentualnych błędów i możliwych usprawnień tychże działań. Pytaniami badawczymi są: jak powstaje i jak przebiega kryzys, w jaki sposób w jego warunkach działają korporacje oraz jak te działania można ulepszyć. Jako metody badawcze wykorzystano analizę dostępnych raportów i literatury teoretycznej z zakresu badanego tematu oraz testy statystyczne dokonane na danych udostępnianych publicznie przez omawiane podmioty. Jak wynikło z przeprowadzonych badań oraz dostępnych danych opisujących działania wybranych KTN, posiadały one strategie, które usiłowały z mniejszym bądź większym skutkiem zrealizować. Udało się również wykazać istnienie zależności udziału w rynku od faktu i stopnia podejmowania działań strategicznych. Korporacje posiadające strategie skonstruowane w sposób przemyślany i dostosowany do aktualnie panującej sytuacji rzeczywiście osiągają wyższy udział w rynku. Z kolei wśród korporacji, które utraciły swoją pozycję na rynku widać wręcz mocniejszą korelacji działań strategicznych z rzeczywistością. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Wyciślak, Sławomir - 132795 | pl |
dc.contributor.author | Wlazło, Weronika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Wyciślak, Sławomir - 132795 | pl |
dc.contributor.reviewer | Jarzębiński, Marek - 128485 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-07-04T21:33:25Z | |
dc.date.available | 2023-07-04T21:33:25Z | |
dc.date.submitted | 2023-07-04 | pl |
dc.fieldofstudy | ekonomia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-164166-293399 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/313816 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | causation – corporations – crisis – strategy | pl |
dc.subject.pl | korporacje – kryzys – przyczyny – strategie | pl |
dc.title | Geneza i implikacje kryzysu 2007-2009 dla korporacji transnarodowych | pl |
dc.title.alternative | Origins and implications of 2007–2009 crisis for transnational corporations | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |