Geneza i implikacje kryzysu 2007-2009 dla korporacji transnarodowych

licenciate
dc.abstract.enMain purpose of this thesis is analysis of the phenomenon of crisis, mechanisms which under its conditions are applied by transnational corporations and indicate potential mistakes and possible upgrades. Research quastions are: how do crisises origin and occur, how do corporations function under its conditions and how can they improve their performance. As research methods, the analysis of available reports and theoretical literature in the field of the researched topic was used, as well as statistical tests performed on data published by the discussed entities. According to conducted research and available data on actions taken by chosen TNCs, they held strategies, which they attempted to incorporate with more or less expected result. Proving the existence of dependence relation between market share and fact or intensity of taking strategic measures. Corporations in possession of strategies constructed in a thoughtful way and adapted to current conditions actually acquired higher market share. Meanwhile among corporations which lost their market share the correlation between not incorporating strategic measures and reality is even more prominent.pl
dc.abstract.plGłównym celem poniższej pracy jest analiza zjawiska kryzysu, mechanizmów, jakie w warunkach jego występowania stosują jedne z największe korporacje transnarodowe oraz wskazanie ewentualnych błędów i możliwych usprawnień tychże działań. Pytaniami badawczymi są: jak powstaje i jak przebiega kryzys, w jaki sposób w jego warunkach działają korporacje oraz jak te działania można ulepszyć. Jako metody badawcze wykorzystano analizę dostępnych raportów i literatury teoretycznej z zakresu badanego tematu oraz testy statystyczne dokonane na danych udostępnianych publicznie przez omawiane podmioty. Jak wynikło z przeprowadzonych badań oraz dostępnych danych opisujących działania wybranych KTN, posiadały one strategie, które usiłowały z mniejszym bądź większym skutkiem zrealizować. Udało się również wykazać istnienie zależności udziału w rynku od faktu i stopnia podejmowania działań strategicznych. Korporacje posiadające strategie skonstruowane w sposób przemyślany i dostosowany do aktualnie panującej sytuacji rzeczywiście osiągają wyższy udział w rynku. Z kolei wśród korporacji, które utraciły swoją pozycję na rynku widać wręcz mocniejszą korelacji działań strategicznych z rzeczywistością.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorWyciślak, Sławomir - 132795 pl
dc.contributor.authorWlazło, Weronikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerWyciślak, Sławomir - 132795 pl
dc.contributor.reviewerJarzębiński, Marek - 128485 pl
dc.date.accessioned2023-07-04T21:33:25Z
dc.date.available2023-07-04T21:33:25Z
dc.date.submitted2023-07-04pl
dc.fieldofstudyekonomiapl
dc.identifier.apddiploma-164166-293399pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/313816
dc.languagepolpl
dc.subject.encausation – corporations – crisis – strategypl
dc.subject.plkorporacje – kryzys – przyczyny – strategiepl
dc.titleGeneza i implikacje kryzysu 2007-2009 dla korporacji transnarodowychpl
dc.title.alternativeOrigins and implications of 2007–2009 crisis for transnational corporationspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Main purpose of this thesis is analysis of the phenomenon of crisis, mechanisms which under its conditions are applied by transnational corporations and indicate potential mistakes and possible upgrades. Research quastions are: how do crisises origin and occur, how do corporations function under its conditions and how can they improve their performance. As research methods, the analysis of available reports and theoretical literature in the field of the researched topic was used, as well as statistical tests performed on data published by the discussed entities. According to conducted research and available data on actions taken by chosen TNCs, they held strategies, which they attempted to incorporate with more or less expected result. Proving the existence of dependence relation between market share and fact or intensity of taking strategic measures. Corporations in possession of strategies constructed in a thoughtful way and adapted to current conditions actually acquired higher market share. Meanwhile among corporations which lost their market share the correlation between not incorporating strategic measures and reality is even more prominent.
dc.abstract.plpl
Głównym celem poniższej pracy jest analiza zjawiska kryzysu, mechanizmów, jakie w warunkach jego występowania stosują jedne z największe korporacje transnarodowe oraz wskazanie ewentualnych błędów i możliwych usprawnień tychże działań. Pytaniami badawczymi są: jak powstaje i jak przebiega kryzys, w jaki sposób w jego warunkach działają korporacje oraz jak te działania można ulepszyć. Jako metody badawcze wykorzystano analizę dostępnych raportów i literatury teoretycznej z zakresu badanego tematu oraz testy statystyczne dokonane na danych udostępnianych publicznie przez omawiane podmioty. Jak wynikło z przeprowadzonych badań oraz dostępnych danych opisujących działania wybranych KTN, posiadały one strategie, które usiłowały z mniejszym bądź większym skutkiem zrealizować. Udało się również wykazać istnienie zależności udziału w rynku od faktu i stopnia podejmowania działań strategicznych. Korporacje posiadające strategie skonstruowane w sposób przemyślany i dostosowany do aktualnie panującej sytuacji rzeczywiście osiągają wyższy udział w rynku. Z kolei wśród korporacji, które utraciły swoją pozycję na rynku widać wręcz mocniejszą korelacji działań strategicznych z rzeczywistością.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Wyciślak, Sławomir - 132795
dc.contributor.authorpl
Wlazło, Weronika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Wyciślak, Sławomir - 132795
dc.contributor.reviewerpl
Jarzębiński, Marek - 128485
dc.date.accessioned
2023-07-04T21:33:25Z
dc.date.available
2023-07-04T21:33:25Z
dc.date.submittedpl
2023-07-04
dc.fieldofstudypl
ekonomia
dc.identifier.apdpl
diploma-164166-293399
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/313816
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
causation – corporations – crisis – strategy
dc.subject.plpl
korporacje – kryzys – przyczyny – strategie
dc.titlepl
Geneza i implikacje kryzysu 2007-2009 dla korporacji transnarodowych
dc.title.alternativepl
Origins and implications of 2007–2009 crisis for transnational corporations
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available