Kompetencje społeczne, inteligencja oraz zainteresowania a tożsamość adolescentów z zespołem Aspergera i wysokofunkcjonującym autyzmem.

master
dc.abstract.enCognitive Psychology, currently developing along Neuropsychology (Cognitive Neuropsychology) and Rehabilitation Psychology provide theoretical frameworks for this thesis. Neurodevelopmental and cognitive theories of Asperger Syndrome and High-Functioning Autism were presented with a special focus on adolescence.The aim of this multiple case study is an exploratory research on social skills, intelligence, interests and self-esteem of adolescents with Asperger Syndrome and High-Functioning Autism and their relationship to identity. Considering that exploratory approach, methodology relies on some principles of the grounded theory, which was also applied not only to conducting both nomothetic and idiographic research but also to data triangulation.Four standard methods were used, including: Polish adaptations of The Multidimensional Self-Esteem Inventory by E. J. O'Brien and S. Epstein and Standard Progressive Matrices by C. Raven, J.H. Court, J. Raven as well as two Polish methods, namely: Social Competences Questionnaire (Kwestionariusz Kompetencji Społecznych) by A. Matczak and Multidimensional Questionnaire of Preferences (Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji) by A. Matczak, A. Jaworowska, A. Ciechanowicz, E. Zalewska and J. Stańczak. Furthermore, two qualitative methods were applied: Test ‘I am’ by P.G. Zimbardo, used as narrative technique and an unstructured interview with a standardized list of questions with reference to interests and self-concepts.The sample consisted of 9 adolescents (average age 17 years and 5 months). All participants had received a diagnosis of Asperger Syndrome or Autism with average or above-average intelligence (High-Functioning Autism) based on ICD-10 criteria.A detailed case report enabled to provide individual profiles, taking into consideration both average and above-average as well as deficient aspects of adolescents functioning. Social skills deficits were found, nonetheless equally important was diversity of cognitive functioning and interests. In exploratory study of adolescents self-esteem, a relation between general self-esteem and age was observed. Due to an analysis of results, introductory propositions about adolescents identity were advanced.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca magisterska powstała w znaczącym stopniu w paradygmacie psychologii poznawczej, której teorie współcześnie rozwijane są w kontekście neuropsychologicznym (neurokognitywistyka) oraz psychologii rehabilitacji. W pracy przedstawiono podstawy teoretyczne neurorozwojowej i poznawczej koncepcji zespołu Aspergera oraz wysokofunkcjonującego autyzmu ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki okresu adolescencji u osób z powyższymi dysfunkcjami.Celem niniejszej pracy kazuistycznej jest wstępna eksploracja problematyki kompetencji społecznych, inteligencji, zainteresowań oraz samooceny adolescentów z zespołem Aspergera i wysokfunkcjonującym autyzmem, a także związku owych dyspozycji osobistych z procesem kształtowania się tożsamości. Z uwagi na ten eksploracyjny charakter zdecydowano się na zastosowanie w zakresie metodologii pewnych założeń teorii ugruntowanej, która dostarczyła również podstaw do przeprowadzania badań zarówno o charakterze nomotetetycznym, jak i idiograficznym oraz zatosowania triangulacji danych.Zastosowano cztery metody standardowe: Wielowymiarowy Kwestionariusz Samooceny MSEI E. J. O'Briena i S. Epsteina; Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji WKP A. Matczak, A. Jaworowskiej, A. Ciechanowicz, E. Zalewskiej i J. Stańczak; Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS A. Matczak; Test Matryc Ravena w Wersji Standard TMS J. C. Ravena, J. H. Courta, J. Ravena (w polskiej adaptacji A. Jaworowskiej i T. Szustrowej). Źródłem danych jakościowych były dwie metody: test „Ja jestem” P. G. Zimbardo stosowany jako technika narracyjna oraz wywiad swobodny ze standaryzowaną listą poszukiwanych informacji, badający zainteresowania i koncepcje siebie. Badaniami objęto 9 osób w okresie adolescencji, których średnia wieku wyniosła w przybliżeniu 17 lat i 5 miesięcy. Kryterium doboru do grupy stanowiła potwierdzona diagnoza zespołu Aspergera lub autyzmu z ilorazem inteligencji na poziomie co najmniej przeciętnym (tzw. autyzm wysokofunkcjonujący).Szczegółowa analiza kazuistyczna pozwoliła na opracowanie indywidualnych profilów adolescentów, uwzględniających zarówno sfery funkcjonowania przeciętnego i ponadprzeciętnego, jak i obszary deficytowe. Stwierdzono występowanie deficytów kompetencji społecznych oraz zróżnicowanie funkcjonowania poznawczego i zainteresowań. W eksploracyjnych badaniach nad samooceną zaobserwowano zależność między samooceną ogólną a wiekiem badanych. Analiza wyników całego badania pozwoliła na sformułowanie wstępnych wniosków dotyczących tożsamości adolescentów.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorGerc, Krzysztof - 161437 pl
dc.contributor.authorPająk, Paulinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerOstrowski, Tadeusz - 102234 pl
dc.contributor.reviewerGerc, Krzysztof - 161437 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T08:40:08Z
dc.date.available2020-07-24T08:40:08Z
dc.date.submitted2012-09-26pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-67274-18083pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/180698
dc.languagepolpl
dc.subject.enAsperger Syndrome, High-Functioning Autism, adolescence, identitypl
dc.subject.plzespół Aspergera, wysokofunkcjonujący autyzm, adolescencja, tożsamośćpl
dc.titleKompetencje społeczne, inteligencja oraz zainteresowania a tożsamość adolescentów z zespołem Aspergera i wysokofunkcjonującym autyzmem.pl
dc.title.alternativeSocial skills, intelligence, interests and their relationship to identity in adolescents with Asperger’s syndrome and high-functioning autism.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Cognitive Psychology, currently developing along Neuropsychology (Cognitive Neuropsychology) and Rehabilitation Psychology provide theoretical frameworks for this thesis. Neurodevelopmental and cognitive theories of Asperger Syndrome and High-Functioning Autism were presented with a special focus on adolescence.The aim of this multiple case study is an exploratory research on social skills, intelligence, interests and self-esteem of adolescents with Asperger Syndrome and High-Functioning Autism and their relationship to identity. Considering that exploratory approach, methodology relies on some principles of the grounded theory, which was also applied not only to conducting both nomothetic and idiographic research but also to data triangulation.Four standard methods were used, including: Polish adaptations of The Multidimensional Self-Esteem Inventory by E. J. O'Brien and S. Epstein and Standard Progressive Matrices by C. Raven, J.H. Court, J. Raven as well as two Polish methods, namely: Social Competences Questionnaire (Kwestionariusz Kompetencji Społecznych) by A. Matczak and Multidimensional Questionnaire of Preferences (Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji) by A. Matczak, A. Jaworowska, A. Ciechanowicz, E. Zalewska and J. Stańczak. Furthermore, two qualitative methods were applied: Test ‘I am’ by P.G. Zimbardo, used as narrative technique and an unstructured interview with a standardized list of questions with reference to interests and self-concepts.The sample consisted of 9 adolescents (average age 17 years and 5 months). All participants had received a diagnosis of Asperger Syndrome or Autism with average or above-average intelligence (High-Functioning Autism) based on ICD-10 criteria.A detailed case report enabled to provide individual profiles, taking into consideration both average and above-average as well as deficient aspects of adolescents functioning. Social skills deficits were found, nonetheless equally important was diversity of cognitive functioning and interests. In exploratory study of adolescents self-esteem, a relation between general self-esteem and age was observed. Due to an analysis of results, introductory propositions about adolescents identity were advanced.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca magisterska powstała w znaczącym stopniu w paradygmacie psychologii poznawczej, której teorie współcześnie rozwijane są w kontekście neuropsychologicznym (neurokognitywistyka) oraz psychologii rehabilitacji. W pracy przedstawiono podstawy teoretyczne neurorozwojowej i poznawczej koncepcji zespołu Aspergera oraz wysokofunkcjonującego autyzmu ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki okresu adolescencji u osób z powyższymi dysfunkcjami.Celem niniejszej pracy kazuistycznej jest wstępna eksploracja problematyki kompetencji społecznych, inteligencji, zainteresowań oraz samooceny adolescentów z zespołem Aspergera i wysokfunkcjonującym autyzmem, a także związku owych dyspozycji osobistych z procesem kształtowania się tożsamości. Z uwagi na ten eksploracyjny charakter zdecydowano się na zastosowanie w zakresie metodologii pewnych założeń teorii ugruntowanej, która dostarczyła również podstaw do przeprowadzania badań zarówno o charakterze nomotetetycznym, jak i idiograficznym oraz zatosowania triangulacji danych.Zastosowano cztery metody standardowe: Wielowymiarowy Kwestionariusz Samooceny MSEI E. J. O'Briena i S. Epsteina; Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji WKP A. Matczak, A. Jaworowskiej, A. Ciechanowicz, E. Zalewskiej i J. Stańczak; Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS A. Matczak; Test Matryc Ravena w Wersji Standard TMS J. C. Ravena, J. H. Courta, J. Ravena (w polskiej adaptacji A. Jaworowskiej i T. Szustrowej). Źródłem danych jakościowych były dwie metody: test „Ja jestem” P. G. Zimbardo stosowany jako technika narracyjna oraz wywiad swobodny ze standaryzowaną listą poszukiwanych informacji, badający zainteresowania i koncepcje siebie. Badaniami objęto 9 osób w okresie adolescencji, których średnia wieku wyniosła w przybliżeniu 17 lat i 5 miesięcy. Kryterium doboru do grupy stanowiła potwierdzona diagnoza zespołu Aspergera lub autyzmu z ilorazem inteligencji na poziomie co najmniej przeciętnym (tzw. autyzm wysokofunkcjonujący).Szczegółowa analiza kazuistyczna pozwoliła na opracowanie indywidualnych profilów adolescentów, uwzględniających zarówno sfery funkcjonowania przeciętnego i ponadprzeciętnego, jak i obszary deficytowe. Stwierdzono występowanie deficytów kompetencji społecznych oraz zróżnicowanie funkcjonowania poznawczego i zainteresowań. W eksploracyjnych badaniach nad samooceną zaobserwowano zależność między samooceną ogólną a wiekiem badanych. Analiza wyników całego badania pozwoliła na sformułowanie wstępnych wniosków dotyczących tożsamości adolescentów.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Gerc, Krzysztof - 161437
dc.contributor.authorpl
Pająk, Paulina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Ostrowski, Tadeusz - 102234
dc.contributor.reviewerpl
Gerc, Krzysztof - 161437
dc.date.accessioned
2020-07-24T08:40:08Z
dc.date.available
2020-07-24T08:40:08Z
dc.date.submittedpl
2012-09-26
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-67274-18083
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/180698
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Asperger Syndrome, High-Functioning Autism, adolescence, identity
dc.subject.plpl
zespół Aspergera, wysokofunkcjonujący autyzm, adolescencja, tożsamość
dc.titlepl
Kompetencje społeczne, inteligencja oraz zainteresowania a tożsamość adolescentów z zespołem Aspergera i wysokofunkcjonującym autyzmem.
dc.title.alternativepl
Social skills, intelligence, interests and their relationship to identity in adolescents with Asperger’s syndrome and high-functioning autism.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
384
Views per month
Views per city
Warsaw
73
Krakow
54
Lodz
14
Wroclaw
14
Poznan
13
Otwock
11
Katowice
8
Bydgoszcz
7
Piła
7
Tarnów
7

No access

No Thumbnail Available