Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Zażółć gęślą jaźń. Historia i rozwój polskich znaków diakrytycznych w kontekście ich projektowania
Zażółć gęślą jaźń. History and development of Polish diacritical marks in context of their design
znaki diakrytyczne, alfabet polski, projektowanie krójów pism, design, typografia, edytorstwo, historia języka polskiego
diacritical marks, Polish alphabet, typeface design, typography, publishing, history of Polish language
Praca porusza tematykę polskich znaków diakrytycznych. Szeroko przedstawiona została historia ustalenia się alfabetu języka polskiego oraz wprowadzenia znaków diakrytycznych do pisma polskiego. Szczegółowo przedstawiono różne propozycje znaków diakrytycznych używane w pierwszych wiekach druku na terenie polski, a także omówiono ich ostateczne uformowanie się. Druga część pracy poświęcona jest problemowi projektowania znaków diakrytycznych z naciskiem na te występujące w języku polskim. Objaśniono podstawowe kwestie dotyczące projektowania znaków diakrytycznych w ogóle, a następnie dokładnie omówiono na podstawie zebranej bibliografii wskazówki dla poprawnego projektowania polskich znaków diakrytycznych w zgodzie z ich historią, naturą i funkcją. Ostatni rozdział poświęcony został nowatorskim pomysłom w zakresie projektowania krojów pism uwzględniających znaki diakrytyczne. Praca opatrzona została bogatym materiałem ilustracyjnym.
Main focus of the thesis are polish diacritical marks. The history of establishing the Polish alphabet and the introduction of diacritical marks in Polish language is widely described. Different propositions of diacritical marks used in Poland in the first centuries of printing press and their final choice are presented in details. The second part of the thesis discusses the problem of diacritic design especially for Polish typefaces. The elementary questions regarding diacritical design in general are explained. Moreover, based on the gathered bibliography the matter of designing polish diacritical marks in accordance with their history, nature and function is presented in details. The last chapter of the thesis is destined to innovative ideas of designing modern typefaces respecting diacritical marks. The major part of the thesis encloses the illustrations.
dc.abstract.en | Main focus of the thesis are polish diacritical marks. The history of establishing the Polish alphabet and the introduction of diacritical marks in Polish language is widely described. Different propositions of diacritical marks used in Poland in the first centuries of printing press and their final choice are presented in details. The second part of the thesis discusses the problem of diacritic design especially for Polish typefaces. The elementary questions regarding diacritical design in general are explained. Moreover, based on the gathered bibliography the matter of designing polish diacritical marks in accordance with their history, nature and function is presented in details. The last chapter of the thesis is destined to innovative ideas of designing modern typefaces respecting diacritical marks. The major part of the thesis encloses the illustrations. | pl |
dc.abstract.pl | Praca porusza tematykę polskich znaków diakrytycznych. Szeroko przedstawiona została historia ustalenia się alfabetu języka polskiego oraz wprowadzenia znaków diakrytycznych do pisma polskiego. Szczegółowo przedstawiono różne propozycje znaków diakrytycznych używane w pierwszych wiekach druku na terenie polski, a także omówiono ich ostateczne uformowanie się. Druga część pracy poświęcona jest problemowi projektowania znaków diakrytycznych z naciskiem na te występujące w języku polskim. Objaśniono podstawowe kwestie dotyczące projektowania znaków diakrytycznych w ogóle, a następnie dokładnie omówiono na podstawie zebranej bibliografii wskazówki dla poprawnego projektowania polskich znaków diakrytycznych w zgodzie z ich historią, naturą i funkcją. Ostatni rozdział poświęcony został nowatorskim pomysłom w zakresie projektowania krojów pism uwzględniających znaki diakrytyczne. Praca opatrzona została bogatym materiałem ilustracyjnym. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Socha, Klaudia - 131974 | pl |
dc.contributor.author | Rudnik, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Socha, Klaudia - 131974 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bierkowski, Tomasz | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T12:10:14Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T12:10:14Z | |
dc.date.submitted | 2017-10-12 | pl |
dc.fieldofstudy | edytorstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-119622-161656 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/224605 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | diacritical marks, Polish alphabet, typeface design, typography, publishing, history of Polish language | pl |
dc.subject.pl | znaki diakrytyczne, alfabet polski, projektowanie krójów pism, design, typografia, edytorstwo, historia języka polskiego | pl |
dc.title | Zażółć gęślą jaźń. Historia i rozwój polskich znaków diakrytycznych w kontekście ich projektowania | pl |
dc.title.alternative | Zażółć gęślą jaźń. History and development of Polish diacritical marks in context of their design | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |