Analiza porównawcza judaizmu i islamu.

licenciate
dc.abstract.en....pl
dc.abstract.plW swojej pracy dokonałam analizy porównawczej judaizmu i islamu w oparciu o historię proroków, obrzędy i rytuały. Korzystałam z wielu źródeł, a większość wniosków opierałam na analizie teksów zawartych w Starym Testamencie i Koranie. W pierwszym rozdziale pracy starałam się zwrócić szczególną uwagę na znaczenie proroka Abrahama jako człowieka głębokiej wiary, który stanowi wzorzec do naśladowania. Wyrwał się ze swego politeistycznego otoczenia, zapominając o ziemi, z której wyrósł i ruszył z ufnością wobec Boga ku nieznanej przyszłości. Walczył z politeizmem utwierdzają zasadę monoteizmu w obydwu religiach, któremu poświęciłam osobny rozdział pracy. W kolejnych rozdziałach analizuję Torę i Koran, w kontekście historii proroków, takich jak: Adam, Noe, Mojżesz i Abraham. Poświęciłam również dwa rozdziały na porównanie synagogi i meczetu pod względem pełnionej funkcji, jak i architektury oraz roli rabina i imama w gminie wyznaniowej. Po wstępnej analizie doszłam do wniosku, że meczet i synagoga to nie tylko miejsce służące wspólnej modlitwie, ale także pomieszczenie, w którym można dyskutować na różne tematy, rozstrzygać spory i spotykać ludzi. Nie ma to jednak nic wspólnego z chrześcijańską wizją ,,domu Boga”. Pod względem architektonicznym zarówno synagoga, jak i meczet zawierają wiele elementów wspólnych. Brak przedstawień Boga, w postaci obrazów i ikon obowiązuje wszystkie świątynie żydowskie i muzułmańskie. Kolejną wspólną cechą jest brak hierarchii, przed którą każdy rabin, bądź imam byłby odpowiedzialny. Są to ludzie wybierani najczęściej przez gminę, którzy pełnią zbieżne funkcję- prowadzą modlitwę, czasami rozstrzygają w sporach, są znawcami świętych tekstów oraz praw w zakresie religii. Mają również możliwość prowadzenia swojego życia prywatnego na płaszczyźnie rodzinnej, jak i zawodowej. Nie ma zapisu, jakoby pełniona funkcja wymagała rezygnacji z jakiejś sfery życia. W rozdziale szóstym skupiłam się na pięciu muzułmańskich filarach wiary. Starałam się je przeanalizować i znaleźć judaistyczny odpowiednik tych nakazów. Tym samym doszłam do wniosku, że pojęcie wyznania wiary, pięciokrotnej modlitwy, postu, pielgrzymki i w mniejszym stopniu jałmużny znajduje swoje odbicie w religii mojżeszowej. W rozdziale siódmym skupiłam się na zasadach żywieniowych ludzi Bliskiego Wschodu. W tym miejscu zauważyłam, iż islam przejął wiele zasad z judaizmu, ale też wiele z nich odrzucił. Na pewno zakaz spożywania wieprzowiny, padliny i krwi cechuje wyznawców obydwu religii. Rytualny ubój zwierząt ma również swój początek w tradycji judaistycznej. Skądinąd każdy muzułmanin może spokojnie zjeść w restauracji żydowskiej mając pełną świadomość zgodności z zasadami narzuconymi przez islam. Niestety tego samego nie może zrobić żyd, którego rytuały są bardziej skomplikowane i czasochłonne. W ostatnim rozdziale poruszyłam temat eschatologiczny, związany z wizją piekła i nieba, jako formą kary i nagrody za złe lub dobre uczynki. Analizowałam odpowiednie fragmenty Tory i Koranu. Każdy człowiek po śmierci zostanie osądzony i zgodnie z jego postępowaniem uda się w określone przez Boga miejsce. Nie mamy jednak dokładnych danych, gdzie te miejsca się znajdują, ale wiemy na pewno, że ich wyobrażenia, pomimo cech wspólnych znacznie się od siebie różnią w tradycji judaistycznej i muzułmańskiej. Judaizm i islam to dwie religie, o których najczęściej słyszymy w mediach w kontekście wydarzeń politycznych na świecie. Wbrew powszechnej opinii o antagonistycznych stosunkach Żydów i muzułmanów chciałam w swojej pracy zwrócić szczególną uwagę na te elementy religii, które łączą, a nie dzielą ludność Bliskiego Wschodu.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.contributor.advisorOstafin, Barbara - 131204 pl
dc.contributor.authorKowalewska, Dagmarapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerGadomski, Sebastian - 127975 pl
dc.contributor.reviewerOstafin, Barbara - 131204 pl
dc.date.accessioned2020-07-25T00:07:28Z
dc.date.available2020-07-25T00:07:28Z
dc.date.submitted2014-06-12pl
dc.fieldofstudycywilizacje Bliskiego i Środkowego Wschodupl
dc.identifier.apddiploma-86415-84175pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/195069
dc.languagepolpl
dc.subject.enjudaism, islam, monotheism, muslims, jewspl
dc.subject.pljudaizm, islam, monoteizm, muzułmanie, żydzipl
dc.titleAnaliza porównawcza judaizmu i islamu.pl
dc.title.alternativeComparative analysis of judaism and islam.pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
....
dc.abstract.plpl
W swojej pracy dokonałam analizy porównawczej judaizmu i islamu w oparciu o historię proroków, obrzędy i rytuały. Korzystałam z wielu źródeł, a większość wniosków opierałam na analizie teksów zawartych w Starym Testamencie i Koranie. W pierwszym rozdziale pracy starałam się zwrócić szczególną uwagę na znaczenie proroka Abrahama jako człowieka głębokiej wiary, który stanowi wzorzec do naśladowania. Wyrwał się ze swego politeistycznego otoczenia, zapominając o ziemi, z której wyrósł i ruszył z ufnością wobec Boga ku nieznanej przyszłości. Walczył z politeizmem utwierdzają zasadę monoteizmu w obydwu religiach, któremu poświęciłam osobny rozdział pracy. W kolejnych rozdziałach analizuję Torę i Koran, w kontekście historii proroków, takich jak: Adam, Noe, Mojżesz i Abraham. Poświęciłam również dwa rozdziały na porównanie synagogi i meczetu pod względem pełnionej funkcji, jak i architektury oraz roli rabina i imama w gminie wyznaniowej. Po wstępnej analizie doszłam do wniosku, że meczet i synagoga to nie tylko miejsce służące wspólnej modlitwie, ale także pomieszczenie, w którym można dyskutować na różne tematy, rozstrzygać spory i spotykać ludzi. Nie ma to jednak nic wspólnego z chrześcijańską wizją ,,domu Boga”. Pod względem architektonicznym zarówno synagoga, jak i meczet zawierają wiele elementów wspólnych. Brak przedstawień Boga, w postaci obrazów i ikon obowiązuje wszystkie świątynie żydowskie i muzułmańskie. Kolejną wspólną cechą jest brak hierarchii, przed którą każdy rabin, bądź imam byłby odpowiedzialny. Są to ludzie wybierani najczęściej przez gminę, którzy pełnią zbieżne funkcję- prowadzą modlitwę, czasami rozstrzygają w sporach, są znawcami świętych tekstów oraz praw w zakresie religii. Mają również możliwość prowadzenia swojego życia prywatnego na płaszczyźnie rodzinnej, jak i zawodowej. Nie ma zapisu, jakoby pełniona funkcja wymagała rezygnacji z jakiejś sfery życia. W rozdziale szóstym skupiłam się na pięciu muzułmańskich filarach wiary. Starałam się je przeanalizować i znaleźć judaistyczny odpowiednik tych nakazów. Tym samym doszłam do wniosku, że pojęcie wyznania wiary, pięciokrotnej modlitwy, postu, pielgrzymki i w mniejszym stopniu jałmużny znajduje swoje odbicie w religii mojżeszowej. W rozdziale siódmym skupiłam się na zasadach żywieniowych ludzi Bliskiego Wschodu. W tym miejscu zauważyłam, iż islam przejął wiele zasad z judaizmu, ale też wiele z nich odrzucił. Na pewno zakaz spożywania wieprzowiny, padliny i krwi cechuje wyznawców obydwu religii. Rytualny ubój zwierząt ma również swój początek w tradycji judaistycznej. Skądinąd każdy muzułmanin może spokojnie zjeść w restauracji żydowskiej mając pełną świadomość zgodności z zasadami narzuconymi przez islam. Niestety tego samego nie może zrobić żyd, którego rytuały są bardziej skomplikowane i czasochłonne. W ostatnim rozdziale poruszyłam temat eschatologiczny, związany z wizją piekła i nieba, jako formą kary i nagrody za złe lub dobre uczynki. Analizowałam odpowiednie fragmenty Tory i Koranu. Każdy człowiek po śmierci zostanie osądzony i zgodnie z jego postępowaniem uda się w określone przez Boga miejsce. Nie mamy jednak dokładnych danych, gdzie te miejsca się znajdują, ale wiemy na pewno, że ich wyobrażenia, pomimo cech wspólnych znacznie się od siebie różnią w tradycji judaistycznej i muzułmańskiej. Judaizm i islam to dwie religie, o których najczęściej słyszymy w mediach w kontekście wydarzeń politycznych na świecie. Wbrew powszechnej opinii o antagonistycznych stosunkach Żydów i muzułmanów chciałam w swojej pracy zwrócić szczególną uwagę na te elementy religii, które łączą, a nie dzielą ludność Bliskiego Wschodu.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.contributor.advisorpl
Ostafin, Barbara - 131204
dc.contributor.authorpl
Kowalewska, Dagmara
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Gadomski, Sebastian - 127975
dc.contributor.reviewerpl
Ostafin, Barbara - 131204
dc.date.accessioned
2020-07-25T00:07:28Z
dc.date.available
2020-07-25T00:07:28Z
dc.date.submittedpl
2014-06-12
dc.fieldofstudypl
cywilizacje Bliskiego i Środkowego Wschodu
dc.identifier.apdpl
diploma-86415-84175
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/195069
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
judaism, islam, monotheism, muslims, jews
dc.subject.plpl
judaizm, islam, monoteizm, muzułmanie, żydzi
dc.titlepl
Analiza porównawcza judaizmu i islamu.
dc.title.alternativepl
Comparative analysis of judaism and islam.
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
24
Views per month
Views per city
Warsaw
8
Wroclaw
5
Krakow
2
Bobrowniki Małe
1
Dublin
1
Gdansk
1
Konin
1
Lublin
1
Poniatowa
1
Poznan
1

No access

No Thumbnail Available