Poziom zaawansowania znajomości języka obcego a zdolności rozstrzygania konfliktów poznawczych u osób późno dwujęzycznych

master
dc.abstract.enThe aim of this study was to investigate the relationship between the level of foreign language proficiency and conflict resolution skills among late bilinguals. Published studies point to potential benefits reaped from speaking more than one language which are apparent in the level of performance achieved during tasks which engage cognitive processes such as memory, attention, and executive functions. The results, however, are ambiguous. The research was conducted online among a group of Polish-English late bilinguals aged from 19 to 55. The Language Experience and Proficiency Questionnaire (LEAP-Q) (the Polish adaptation by Brzezinska and Fuchs) was used to assess the level of language proficiency among subjects. In order to measure conflict resolution skills, the flanker task was executed. Data analysis has proven there to be a weak, statistically insignificant correlation between the two variables. The results stand in opposition to the studies which suggest an expansion of cognitive skills accompanying an increase in foreign language skills while being more similar to to the literature that points to a weak relationship between foreign language proficiency and the level of cognitive control. Conclusions derived from the study expand the present knowledge about the cognitive functioning of late bilinguals, which is an important issue in the current era of globalisation and the rise in the number of people pursuing foreign language learning.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy było zbadanie związku pomiędzy poziomem zaawansowania w znajomości języka obcego a zdolnością rozstrzygania konfliktów poznawczych w przypadku osób późno dwujęzycznych. Dotychczasowe badania wskazują na potencjalne korzyści płynące z władania więcej niż jednym językiem, przejawiające się w wykonaniu zadań angażujących takie procesy poznawcze jak pamięć, uwaga oraz funkcje wykonawcze. Wyniki jednak są niejednoznaczne. Przeprowadzono badanie internetowe na grupie osób późno dwujęzycznych polskiego pochodzenia mówiących w języku polskim i angielskim, w wieku od 19 do 55 lat. Do ustalenia poziomu biegłości językowej osób badanych użyto Kwestionariusza Doświadczenia i Biegłości Językowej LEAP-Q (w polskiej adaptacji Brzezinskiej i Fuchs). W celu zmierzenia zdolności rozwiązywania konfliktów poznawczych przeprowadzono test flankerów. Analiza danych wykazała istnienie słabej, nieistotnej statystycznie korelacji między dwiema zmiennymi. Wyniki stoją w kontrze do aktualnych badań sugerujących poszerzanie się kompetencji poznawczych wraz z osiąganiem wyższego poziomu biegłości w znajomości języka obcego, będąc bliższymi literaturze przedmiotu wskazującej na słabą zależność między stopniem zaawansowania w języku obcym a poziomem sprawowanej kontroli poznawczej. Wnioski z niniejszej pracy pogłębiają stan wiedzy na temat funkcjonowania poznawczego osób późno dwujęzycznych, które stanowi istotne zagadnienie w obecnej erze globalizacji i wzrostu liczby osób podejmujących naukę języka obcego.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorLewandowska, Korynapl
dc.contributor.authorKośka, Igapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerMojsa-Kaja, Justyna - 160667 pl
dc.contributor.reviewerLewandowska, Korynapl
dc.date.accessioned2023-10-25T21:47:56Z
dc.date.available2023-10-25T21:47:56Z
dc.date.submitted2023-10-23pl
dc.fieldofstudyneuropsychologia i neurokognitywistykapl
dc.identifier.apddiploma-166200-260726pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/322129
dc.languagepolpl
dc.subject.enbilingualism, late bilingualism, cognitive functions, cognitive control, conflict resolution, LEAP-Q, flanker taskpl
dc.subject.pldwujęzyczność, późna dwujęzyczność, funkcje poznawcze, kontrola poznawcza, rozwiązywanie konfliktów, LEAP-Q, test flankerówpl
dc.titlePoziom zaawansowania znajomości języka obcego a zdolności rozstrzygania konfliktów poznawczych u osób późno dwujęzycznychpl
dc.title.alternativeThe role of foreign language proficiency level in conflict resolution skills among Polish-English late bilingualspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this study was to investigate the relationship between the level of foreign language proficiency and conflict resolution skills among late bilinguals. Published studies point to potential benefits reaped from speaking more than one language which are apparent in the level of performance achieved during tasks which engage cognitive processes such as memory, attention, and executive functions. The results, however, are ambiguous. The research was conducted online among a group of Polish-English late bilinguals aged from 19 to 55. The Language Experience and Proficiency Questionnaire (LEAP-Q) (the Polish adaptation by Brzezinska and Fuchs) was used to assess the level of language proficiency among subjects. In order to measure conflict resolution skills, the flanker task was executed. Data analysis has proven there to be a weak, statistically insignificant correlation between the two variables. The results stand in opposition to the studies which suggest an expansion of cognitive skills accompanying an increase in foreign language skills while being more similar to to the literature that points to a weak relationship between foreign language proficiency and the level of cognitive control. Conclusions derived from the study expand the present knowledge about the cognitive functioning of late bilinguals, which is an important issue in the current era of globalisation and the rise in the number of people pursuing foreign language learning.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy było zbadanie związku pomiędzy poziomem zaawansowania w znajomości języka obcego a zdolnością rozstrzygania konfliktów poznawczych w przypadku osób późno dwujęzycznych. Dotychczasowe badania wskazują na potencjalne korzyści płynące z władania więcej niż jednym językiem, przejawiające się w wykonaniu zadań angażujących takie procesy poznawcze jak pamięć, uwaga oraz funkcje wykonawcze. Wyniki jednak są niejednoznaczne. Przeprowadzono badanie internetowe na grupie osób późno dwujęzycznych polskiego pochodzenia mówiących w języku polskim i angielskim, w wieku od 19 do 55 lat. Do ustalenia poziomu biegłości językowej osób badanych użyto Kwestionariusza Doświadczenia i Biegłości Językowej LEAP-Q (w polskiej adaptacji Brzezinskiej i Fuchs). W celu zmierzenia zdolności rozwiązywania konfliktów poznawczych przeprowadzono test flankerów. Analiza danych wykazała istnienie słabej, nieistotnej statystycznie korelacji między dwiema zmiennymi. Wyniki stoją w kontrze do aktualnych badań sugerujących poszerzanie się kompetencji poznawczych wraz z osiąganiem wyższego poziomu biegłości w znajomości języka obcego, będąc bliższymi literaturze przedmiotu wskazującej na słabą zależność między stopniem zaawansowania w języku obcym a poziomem sprawowanej kontroli poznawczej. Wnioski z niniejszej pracy pogłębiają stan wiedzy na temat funkcjonowania poznawczego osób późno dwujęzycznych, które stanowi istotne zagadnienie w obecnej erze globalizacji i wzrostu liczby osób podejmujących naukę języka obcego.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Lewandowska, Koryna
dc.contributor.authorpl
Kośka, Iga
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Mojsa-Kaja, Justyna - 160667
dc.contributor.reviewerpl
Lewandowska, Koryna
dc.date.accessioned
2023-10-25T21:47:56Z
dc.date.available
2023-10-25T21:47:56Z
dc.date.submittedpl
2023-10-23
dc.fieldofstudypl
neuropsychologia i neurokognitywistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-166200-260726
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/322129
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
bilingualism, late bilingualism, cognitive functions, cognitive control, conflict resolution, LEAP-Q, flanker task
dc.subject.plpl
dwujęzyczność, późna dwujęzyczność, funkcje poznawcze, kontrola poznawcza, rozwiązywanie konfliktów, LEAP-Q, test flankerów
dc.titlepl
Poziom zaawansowania znajomości języka obcego a zdolności rozstrzygania konfliktów poznawczych u osób późno dwujęzycznych
dc.title.alternativepl
The role of foreign language proficiency level in conflict resolution skills among Polish-English late bilinguals
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
24
Views per month
Views per city
Krakow
13
Groningen
3
Międzyrzec Podlaski
2
Warsaw
2
Gdynia
1

No access

No Thumbnail Available
Collections