Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Poziom zaawansowania znajomości języka obcego a zdolności rozstrzygania konfliktów poznawczych u osób późno dwujęzycznych
The role of foreign language proficiency level in conflict resolution skills among Polish-English late bilinguals
dwujęzyczność, późna dwujęzyczność, funkcje poznawcze, kontrola poznawcza, rozwiązywanie konfliktów, LEAP-Q, test flankerów
bilingualism, late bilingualism, cognitive functions, cognitive control, conflict resolution, LEAP-Q, flanker task
Celem niniejszej pracy było zbadanie związku pomiędzy poziomem zaawansowania w znajomości języka obcego a zdolnością rozstrzygania konfliktów poznawczych w przypadku osób późno dwujęzycznych. Dotychczasowe badania wskazują na potencjalne korzyści płynące z władania więcej niż jednym językiem, przejawiające się w wykonaniu zadań angażujących takie procesy poznawcze jak pamięć, uwaga oraz funkcje wykonawcze. Wyniki jednak są niejednoznaczne. Przeprowadzono badanie internetowe na grupie osób późno dwujęzycznych polskiego pochodzenia mówiących w języku polskim i angielskim, w wieku od 19 do 55 lat. Do ustalenia poziomu biegłości językowej osób badanych użyto Kwestionariusza Doświadczenia i Biegłości Językowej LEAP-Q (w polskiej adaptacji Brzezinskiej i Fuchs). W celu zmierzenia zdolności rozwiązywania konfliktów poznawczych przeprowadzono test flankerów. Analiza danych wykazała istnienie słabej, nieistotnej statystycznie korelacji między dwiema zmiennymi. Wyniki stoją w kontrze do aktualnych badań sugerujących poszerzanie się kompetencji poznawczych wraz z osiąganiem wyższego poziomu biegłości w znajomości języka obcego, będąc bliższymi literaturze przedmiotu wskazującej na słabą zależność między stopniem zaawansowania w języku obcym a poziomem sprawowanej kontroli poznawczej. Wnioski z niniejszej pracy pogłębiają stan wiedzy na temat funkcjonowania poznawczego osób późno dwujęzycznych, które stanowi istotne zagadnienie w obecnej erze globalizacji i wzrostu liczby osób podejmujących naukę języka obcego.
The aim of this study was to investigate the relationship between the level of foreign language proficiency and conflict resolution skills among late bilinguals. Published studies point to potential benefits reaped from speaking more than one language which are apparent in the level of performance achieved during tasks which engage cognitive processes such as memory, attention, and executive functions. The results, however, are ambiguous. The research was conducted online among a group of Polish-English late bilinguals aged from 19 to 55. The Language Experience and Proficiency Questionnaire (LEAP-Q) (the Polish adaptation by Brzezinska and Fuchs) was used to assess the level of language proficiency among subjects. In order to measure conflict resolution skills, the flanker task was executed. Data analysis has proven there to be a weak, statistically insignificant correlation between the two variables. The results stand in opposition to the studies which suggest an expansion of cognitive skills accompanying an increase in foreign language skills while being more similar to to the literature that points to a weak relationship between foreign language proficiency and the level of cognitive control. Conclusions derived from the study expand the present knowledge about the cognitive functioning of late bilinguals, which is an important issue in the current era of globalisation and the rise in the number of people pursuing foreign language learning.
dc.abstract.en | The aim of this study was to investigate the relationship between the level of foreign language proficiency and conflict resolution skills among late bilinguals. Published studies point to potential benefits reaped from speaking more than one language which are apparent in the level of performance achieved during tasks which engage cognitive processes such as memory, attention, and executive functions. The results, however, are ambiguous. The research was conducted online among a group of Polish-English late bilinguals aged from 19 to 55. The Language Experience and Proficiency Questionnaire (LEAP-Q) (the Polish adaptation by Brzezinska and Fuchs) was used to assess the level of language proficiency among subjects. In order to measure conflict resolution skills, the flanker task was executed. Data analysis has proven there to be a weak, statistically insignificant correlation between the two variables. The results stand in opposition to the studies which suggest an expansion of cognitive skills accompanying an increase in foreign language skills while being more similar to to the literature that points to a weak relationship between foreign language proficiency and the level of cognitive control. Conclusions derived from the study expand the present knowledge about the cognitive functioning of late bilinguals, which is an important issue in the current era of globalisation and the rise in the number of people pursuing foreign language learning. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy było zbadanie związku pomiędzy poziomem zaawansowania w znajomości języka obcego a zdolnością rozstrzygania konfliktów poznawczych w przypadku osób późno dwujęzycznych. Dotychczasowe badania wskazują na potencjalne korzyści płynące z władania więcej niż jednym językiem, przejawiające się w wykonaniu zadań angażujących takie procesy poznawcze jak pamięć, uwaga oraz funkcje wykonawcze. Wyniki jednak są niejednoznaczne. Przeprowadzono badanie internetowe na grupie osób późno dwujęzycznych polskiego pochodzenia mówiących w języku polskim i angielskim, w wieku od 19 do 55 lat. Do ustalenia poziomu biegłości językowej osób badanych użyto Kwestionariusza Doświadczenia i Biegłości Językowej LEAP-Q (w polskiej adaptacji Brzezinskiej i Fuchs). W celu zmierzenia zdolności rozwiązywania konfliktów poznawczych przeprowadzono test flankerów. Analiza danych wykazała istnienie słabej, nieistotnej statystycznie korelacji między dwiema zmiennymi. Wyniki stoją w kontrze do aktualnych badań sugerujących poszerzanie się kompetencji poznawczych wraz z osiąganiem wyższego poziomu biegłości w znajomości języka obcego, będąc bliższymi literaturze przedmiotu wskazującej na słabą zależność między stopniem zaawansowania w języku obcym a poziomem sprawowanej kontroli poznawczej. Wnioski z niniejszej pracy pogłębiają stan wiedzy na temat funkcjonowania poznawczego osób późno dwujęzycznych, które stanowi istotne zagadnienie w obecnej erze globalizacji i wzrostu liczby osób podejmujących naukę języka obcego. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Lewandowska, Koryna | pl |
dc.contributor.author | Kośka, Iga | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Mojsa-Kaja, Justyna - 160667 | pl |
dc.contributor.reviewer | Lewandowska, Koryna | pl |
dc.date.accessioned | 2023-10-25T21:47:56Z | |
dc.date.available | 2023-10-25T21:47:56Z | |
dc.date.submitted | 2023-10-23 | pl |
dc.fieldofstudy | neuropsychologia i neurokognitywistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-166200-260726 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/322129 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | bilingualism, late bilingualism, cognitive functions, cognitive control, conflict resolution, LEAP-Q, flanker task | pl |
dc.subject.pl | dwujęzyczność, późna dwujęzyczność, funkcje poznawcze, kontrola poznawcza, rozwiązywanie konfliktów, LEAP-Q, test flankerów | pl |
dc.title | Poziom zaawansowania znajomości języka obcego a zdolności rozstrzygania konfliktów poznawczych u osób późno dwujęzycznych | pl |
dc.title.alternative | The role of foreign language proficiency level in conflict resolution skills among Polish-English late bilinguals | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |