Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Misyjność mediów publicznych na przykładzie TVP Kultura
The public service of the media based on the example of the TVP Kultura channel
media publiczne, TVP, TVP Kultura, misja, kultura
public media, public service, television, culture
W obecnych czasach rola mediów stała się ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Powszechna jest opinia, że żyjemy w społeczeństwie medialnym, w którym środki masowego przekazu stanowią bardzo istotny element życia społecznego. Korzystanie z nich pochłania coraz więcej czasu, w związku z czym ich wpływ na odbiorców stale rośnie, a efekty ich oddziaływania można dostrzec w każdej dziedzinie życia. Media spełniają wiele funkcji, wśród których najważniejsze są funkcja informacyjna, rozrywkowa oraz kulturotwórcza. Ta ostatnia dodatkowo powiązana jest z aspektem wychowawczym i edukacyjnym.Niniejsza praca ma na celu przedstawienie, czym jest misja publiczna mediów i sprawdzenie w jaki sposób jest ona realizowana przez stację TVP Kultura. By móc odpowiedzieć na tak postawione pytania, należy w pierwszym rzędzie przypomnieć, jak powstała i rozwijała się telewizja, a w szczególności telewizja w Polsce. Następnie trzeba także przedstawić historię ewolucji samego pojęcia misji publicznej i jej rozumienia w różnych ujęciach. Jednocześnie z uwagi na fakt, że autorka jako przykład kanału realizującego misję publiczną wybrała kanał kulturalny, niezbędne jest przywołanie definicji kultury i różnych jej typów. Pierwszy rozdział pracy przedstawia krótko historię telewizji na świecie oraz etapy rozwoju telewizji w Polsce. Autorka opisuje w nim także, na czym polega misja publiczna telewizji oraz jakie podejścia do jej pełnienia są najbardziej rozpowszechnione na gruncie europejskim i światowym. W drugim rozdziale autorka w sposób szczegółowy przedstawia obecność treści kulturalnych w polskiej telewizji od momentu jej powstania do pojawienia się kanału TVP Kultura. W rozdziale tym przedstawione zostały także akty prawne, które zawierają odniesienie do kultury i mediów publicznych.Rozdział trzeci prezentuje stację TVP Kultura oraz zawiera analizę zawartości programowej tego kanału. Analiza ta ma na celu zweryfikowanie czy omawiany kanał wywiązuje się z realizacji misji wobec społeczeństwa.
The role of media today is much more important than ever before. The opinion that we are living in a society in which mass media are crucial elements of life is common. Using the media takes more time and so the impact of the media is getting stronger and stronger and the effects of this influence can be seen in every sphere of life.The media have many functions, among which the most significant ones are informative, entertaining and cultural. The last one can be also associated with educational aspect. The aim of this paper is to explain what is public service and to show how this public service is realized by the TVP Kultura channel. In order to answer those questions it is necessary to present the history and development of television, particularly in Poland. Moreover, it is important to explain the idea of public service and how it changed through the years . It is also crucial to write about the definitions of the word “culture”, because the chosen channel, TVP Kultura, is a cultural one. The first chapter presents briefly the history of television in the world, and in a more detailed way the development of this medium in Poland. It also presents the definitions of public service and which interpretation of this concept is most popular in Europe and in the world. In the second chapter the author presents the occurance of cultural materials in polish television from the moment it started until the emergence of the TVP Kultura channel. In this chapter many legal acts concerning public media and cultural issues are presented.The last chapter presents the TVP Kultura channel and also contains the analysis of its schedule. The author analized the programs occurring in this channel and tried to verify if they accomplish the public service idea.
dc.abstract.en | The role of media today is much more important than ever before. The opinion that we are living in a society in which mass media are crucial elements of life is common. Using the media takes more time and so the impact of the media is getting stronger and stronger and the effects of this influence can be seen in every sphere of life.The media have many functions, among which the most significant ones are informative, entertaining and cultural. The last one can be also associated with educational aspect. The aim of this paper is to explain what is public service and to show how this public service is realized by the TVP Kultura channel. In order to answer those questions it is necessary to present the history and development of television, particularly in Poland. Moreover, it is important to explain the idea of public service and how it changed through the years . It is also crucial to write about the definitions of the word “culture”, because the chosen channel, TVP Kultura, is a cultural one. The first chapter presents briefly the history of television in the world, and in a more detailed way the development of this medium in Poland. It also presents the definitions of public service and which interpretation of this concept is most popular in Europe and in the world. In the second chapter the author presents the occurance of cultural materials in polish television from the moment it started until the emergence of the TVP Kultura channel. In this chapter many legal acts concerning public media and cultural issues are presented.The last chapter presents the TVP Kultura channel and also contains the analysis of its schedule. The author analized the programs occurring in this channel and tried to verify if they accomplish the public service idea. | pl |
dc.abstract.pl | W obecnych czasach rola mediów stała się ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Powszechna jest opinia, że żyjemy w społeczeństwie medialnym, w którym środki masowego przekazu stanowią bardzo istotny element życia społecznego. Korzystanie z nich pochłania coraz więcej czasu, w związku z czym ich wpływ na odbiorców stale rośnie, a efekty ich oddziaływania można dostrzec w każdej dziedzinie życia. Media spełniają wiele funkcji, wśród których najważniejsze są funkcja informacyjna, rozrywkowa oraz kulturotwórcza. Ta ostatnia dodatkowo powiązana jest z aspektem wychowawczym i edukacyjnym.Niniejsza praca ma na celu przedstawienie, czym jest misja publiczna mediów i sprawdzenie w jaki sposób jest ona realizowana przez stację TVP Kultura. By móc odpowiedzieć na tak postawione pytania, należy w pierwszym rzędzie przypomnieć, jak powstała i rozwijała się telewizja, a w szczególności telewizja w Polsce. Następnie trzeba także przedstawić historię ewolucji samego pojęcia misji publicznej i jej rozumienia w różnych ujęciach. Jednocześnie z uwagi na fakt, że autorka jako przykład kanału realizującego misję publiczną wybrała kanał kulturalny, niezbędne jest przywołanie definicji kultury i różnych jej typów. Pierwszy rozdział pracy przedstawia krótko historię telewizji na świecie oraz etapy rozwoju telewizji w Polsce. Autorka opisuje w nim także, na czym polega misja publiczna telewizji oraz jakie podejścia do jej pełnienia są najbardziej rozpowszechnione na gruncie europejskim i światowym. W drugim rozdziale autorka w sposób szczegółowy przedstawia obecność treści kulturalnych w polskiej telewizji od momentu jej powstania do pojawienia się kanału TVP Kultura. W rozdziale tym przedstawione zostały także akty prawne, które zawierają odniesienie do kultury i mediów publicznych.Rozdział trzeci prezentuje stację TVP Kultura oraz zawiera analizę zawartości programowej tego kanału. Analiza ta ma na celu zweryfikowanie czy omawiany kanał wywiązuje się z realizacji misji wobec społeczeństwa. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kaliszewski, Andrzej - 101306 | pl |
dc.contributor.author | Tuszyńska, Magdalena | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Słupek, Lucyna - 131939 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kaliszewski, Andrzej - 101306 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-20T20:29:12Z | |
dc.date.available | 2020-07-20T20:29:12Z | |
dc.date.submitted | 2011-10-12 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-61754-63306 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/175301 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | public media, public service, television, culture | pl |
dc.subject.pl | media publiczne, TVP, TVP Kultura, misja, kultura | pl |
dc.title | Misyjność mediów publicznych na przykładzie TVP Kultura | pl |
dc.title.alternative | The public service of the media based on the example of the TVP Kultura channel | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |