Cóżeś uczynił, Danielu Rycharski? : działania artystyczne Daniela Rycharskiego we wsi Kurówko w kontekście performatywnego zastępowania według Josepha Roacha

2020
book section
article
dc.abstract.enThe paper is devoted to analysis of three works of participative art by Daniel Rycharski in the Kurówko country: Multimedia scarecrow for wild boars and birds, Small Chapel Gallery and the series of cottage street-art paints. The starting point is what Richard Kurin claims about UNESCO regulations for safeguarding intangible cultural heritage, particularly his doubts regarding 'freezing' some of the traditional practices in the shape they have gained till 21st century. Using Joseph Roachs concept of performative substitution (surrogation) author suggests that the very lack of traditional rituals in Kurówko became the source of Rycharski’s creativity and brought him to re-create his own idea to be put on the family country. Author notices that this strong will for creating a community led to setting up a new identification in press and social media for Kurówko, leaving its inhabitants in a sense of ambivalence and mistrust. That evokes a question whether this defensive reception might be a cohesive force for community? Using mechanisms of collective memory author also analyzes the process of reshaping new practice into a myth or a phantasm.pl
dc.abstract.plArtykuł poświęcony jest analizie trzech działań partycypacyjnych autorstwa artysty wizualnego, Daniela Rycharskiego, we wsi Kurówko - Multimedialnemu strachowi na dziki i ptaki, Galerii Kapliczce oraz cyklowi wiejskiego street-artu. Punktem wyjścia są rozważania Richarda Kurina na temat ustawy regulującej ochronę niematerialnego dziedzictwa kulturowego, w szczególności kontrowersje wokół kwestii "mrożenia" tradycyjnych praktyk w formie zastanej w XX/XXI wieku, bez możliwości dalszego ich przekształcania. Korzystając z koncepcji performatywnego zastępowania (surogacji) Josepha Roacha autorka wskazuje, że nieobecność tradycyjnej praktyki stała się źródłem kreatywności Rycharskiego i doprowadziła do powstania projekcji, jaką artysta nałożył na rodzinną wieś. Zaznacza, że ta silna potrzeba utworzenia wspólnoty doprowadziła do utworzenia nowej, medialnej identyfikacji wsi Kurówko, pozostawiając jego mieszkańców w poczuciu ambiwalencji oraz nieufności wobec podjętych przez Rycharskiego działań. Autorka rozważa, czy negatywny odbiór sztuki może być wspólnototwórczy. Następnie analizuje proces przekształcania się nowej praktyki w mit przy pomocy mechanizmów pamięci kolektywnej.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.contributor.authorSkrzypek, Agata - 361107 pl
dc.contributor.editorŚcibior, Agnieszka - 216337 pl
dc.date.accession2021-06-08pl
dc.date.accessioned2021-06-10T12:03:51Z
dc.date.available2021-06-10T12:03:51Z
dc.date.issued2020pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 183-184pl
dc.description.physical173-185pl
dc.description.publication0,7pl
dc.description.seriesMonografia Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego
dc.description.seriesnumber1
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.isbn978-83-7720-475-7pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/272308
dc.identifier.weblinkhttps://academic-journals.eu/pl/wydawcy/monografie-towarzystwa-doktorantów-uj/n,231,pamiec-obraz-projekcjapl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.pubinfoKraków : Wydawnictwo Petruspl
dc.publisher.ministerialWydawnictwo Petruspl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska*
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeinne
dc.sourceinfoliczba autorów 15; liczba stron 255; liczba arkuszy wydawniczych 14;pl
dc.subject.enperformative substitutionpl
dc.subject.ensurrogationpl
dc.subject.eneffigypl
dc.subject.encollective memorypl
dc.subject.enparticipative artpl
dc.subject.enintangible cultural heritagepl
dc.subject.plperformatywne zastępowaniepl
dc.subject.plsurogacjapl
dc.subject.plwizerunekpl
dc.subject.plpamięć zbiorowapl
dc.subject.plsztuka partycypacyjnapl
dc.subject.plniematerialne dziedzictwo kulturowepl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleCóżeś uczynił, Danielu Rycharski? : działania artystyczne Daniela Rycharskiego we wsi Kurówko w kontekście performatywnego zastępowania według Josepha Roachapl
dc.title.alternativeCóżeś uczynił, Danielu Rycharski? : Daniel Rycharski's artistic activities in the village of Kurówko in the context of performative substitution according to Joseph Roachpl
dc.title.containerPamięć, obraz, projekcjapl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The paper is devoted to analysis of three works of participative art by Daniel Rycharski in the Kurówko country: Multimedia scarecrow for wild boars and birds, Small Chapel Gallery and the series of cottage street-art paints. The starting point is what Richard Kurin claims about UNESCO regulations for safeguarding intangible cultural heritage, particularly his doubts regarding 'freezing' some of the traditional practices in the shape they have gained till 21st century. Using Joseph Roachs concept of performative substitution (surrogation) author suggests that the very lack of traditional rituals in Kurówko became the source of Rycharski’s creativity and brought him to re-create his own idea to be put on the family country. Author notices that this strong will for creating a community led to setting up a new identification in press and social media for Kurówko, leaving its inhabitants in a sense of ambivalence and mistrust. That evokes a question whether this defensive reception might be a cohesive force for community? Using mechanisms of collective memory author also analyzes the process of reshaping new practice into a myth or a phantasm.
dc.abstract.plpl
Artykuł poświęcony jest analizie trzech działań partycypacyjnych autorstwa artysty wizualnego, Daniela Rycharskiego, we wsi Kurówko - Multimedialnemu strachowi na dziki i ptaki, Galerii Kapliczce oraz cyklowi wiejskiego street-artu. Punktem wyjścia są rozważania Richarda Kurina na temat ustawy regulującej ochronę niematerialnego dziedzictwa kulturowego, w szczególności kontrowersje wokół kwestii "mrożenia" tradycyjnych praktyk w formie zastanej w XX/XXI wieku, bez możliwości dalszego ich przekształcania. Korzystając z koncepcji performatywnego zastępowania (surogacji) Josepha Roacha autorka wskazuje, że nieobecność tradycyjnej praktyki stała się źródłem kreatywności Rycharskiego i doprowadziła do powstania projekcji, jaką artysta nałożył na rodzinną wieś. Zaznacza, że ta silna potrzeba utworzenia wspólnoty doprowadziła do utworzenia nowej, medialnej identyfikacji wsi Kurówko, pozostawiając jego mieszkańców w poczuciu ambiwalencji oraz nieufności wobec podjętych przez Rycharskiego działań. Autorka rozważa, czy negatywny odbiór sztuki może być wspólnototwórczy. Następnie analizuje proces przekształcania się nowej praktyki w mit przy pomocy mechanizmów pamięci kolektywnej.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.contributor.authorpl
Skrzypek, Agata - 361107
dc.contributor.editorpl
Ścibior, Agnieszka - 216337
dc.date.accessionpl
2021-06-08
dc.date.accessioned
2021-06-10T12:03:51Z
dc.date.available
2021-06-10T12:03:51Z
dc.date.issuedpl
2020
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 183-184
dc.description.physicalpl
173-185
dc.description.publicationpl
0,7
dc.description.series
Monografia Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego
dc.description.seriesnumber
1
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.isbnpl
978-83-7720-475-7
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/272308
dc.identifier.weblinkpl
https://academic-journals.eu/pl/wydawcy/monografie-towarzystwa-doktorantów-uj/n,231,pamiec-obraz-projekcja
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.pubinfopl
Kraków : Wydawnictwo Petrus
dc.publisher.ministerialpl
Wydawnictwo Petrus
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
inne
dc.sourceinfopl
liczba autorów 15; liczba stron 255; liczba arkuszy wydawniczych 14;
dc.subject.enpl
performative substitution
dc.subject.enpl
surrogation
dc.subject.enpl
effigy
dc.subject.enpl
collective memory
dc.subject.enpl
participative art
dc.subject.enpl
intangible cultural heritage
dc.subject.plpl
performatywne zastępowanie
dc.subject.plpl
surogacja
dc.subject.plpl
wizerunek
dc.subject.plpl
pamięć zbiorowa
dc.subject.plpl
sztuka partycypacyjna
dc.subject.plpl
niematerialne dziedzictwo kulturowe
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Cóżeś uczynił, Danielu Rycharski? : działania artystyczne Daniela Rycharskiego we wsi Kurówko w kontekście performatywnego zastępowania według Josepha Roacha
dc.title.alternativepl
Cóżeś uczynił, Danielu Rycharski? : Daniel Rycharski's artistic activities in the village of Kurówko in the context of performative substitution according to Joseph Roach
dc.title.containerpl
Pamięć, obraz, projekcja
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
51
Views per month
Views per city
Dublin
10
Krakow
8
Warsaw
5
Wroclaw
2
Ashburn
1
Chandler
1
Chicago
1
Konstancin-Jeziorna
1
Koszalin
1
Lomé
1
Downloads
skrzypek_cozes_uczynil_danielu_rycharski_2020.pdf
30
skrzypek_cozes_uczynil_danielu_rycharski_2020.odt
3