Gender asymmetry in language- a case study.

master
dc.abstract.enThis thesis aims to analyse gender asymmetry in the English language, its basis, the forms it takes and their functions.The first chapter focuses on the theoretical background of gender asymmetry in the English language. It describes linguistic gender and the grammatical agreement for gender, and the relationship between gender linguistics and linguistic worldview. In the next section, the author focuses on the difference between sex and gender and the stereotypes that reinforce gender asymmetry. Further sub-chapters are devoted to theories related to the difference between female and male languages, such as the Deficit, Dominance and Difference models, and more progressive feminist theories of language. The author then focuses on the impact of patriarchy and society as one of the main socio-cultural conditions of gender linguistics. The last part is devoted to the origin of pseudo generic masculine forms, i.e., he and man and honorifics.Chapter 2 focuses on the sociolinguistic approach to gender asymmetry and gender visibility, which, apart from the lexicon, is also affected by syntax, early education, and exposure to images. Then, the author describes an ethnographic approach to women`s language, i.e., the influence of individual cultures and the environment in which one lives on the linguistic choices. Further sub-chapters are devoted to gender indexicality and gender performativity, which gave rise to the third wave of feminist linguistics and a new approach according to which the meaning of expressions should be analysed in the local rather than global context constructed within the community of practice that is defined by social engagement. The author then discusses different positions towards language reforms and the types of reforms proposed. The final sections describe the official guidelines and recommendations published to combat sexism in language.In the third and final chapter, the author focuses on the practical part of the work. The first sub-chapter is devoted to the previous content analysis of EFL/ESL textbooks. Works from the late 1970s and early 1980s are cited, including Marlis Hellinger, Karen Porreca and Adam Jaworski. Jane Sunderland's article published in 2002 confirms earlier research that in textbooks, women are still excluded, subordinated, distorted, and degraded. The following sections describe the methodology, including analysed categories and the scrutinised corpus, i.e., 23 EFL/ESL textbooks from Pearson published in the last 16 years. The final sub-chapter includes the author's research summary and conclusionspl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest analiza asymetrii płci w języku angielskim, jej podstawy, formy, jakie przybiera i ich funkcje.Pierwszy rozdział skupia się na teoretycznych podstawach asymetrii płci w języku angielskim. Opisuje płeć językową i gramatyczną umowę (gramatyczny związek zgody) dla kategorii rodzaju (żeński, męski lub nijaki), a także związek między lingwistyką płci a Językowym obrazem świata (JOS). W dalszej części rozdziału autorka skupia się na różnicy między płcią a gender (płcią kulturową) oraz na stereotypach, które wzmacniają asymetrię płci. Kolejne podrozdziały poświęcone są teoriom związanym z różnicą między językiem kobiet i mężczyzn, takimi jak modele Deficytu, Dominacji i Różnicy, oraz bardziej postępowym feministycznym teoriom języka. Następnie autorka skupia się na wpływie patriarchatu i społeczeństwa jako jednym z głównych społeczno-kulturowych uwarunkowań lingwistyki płci. Ostatnia część poświęcona jest pochodzeniu pseudo-neutralnych form męskich, tj. zaimka rodzaju męskiego he i rzeczownika man oraz tytułom i zwrotom honorowym.Drugi rozdział koncentruje się na socjolingwistycznym podejściu do asymetrii płci i widoczności płci, na którą oprócz leksyki wpływa także składnia w zdaniu, edukacja wczesnoszkolna i ekspozycja na obrazy. Następnie autorka opisuje etnograficzne podejście do języka kobiet, czyli wpływ poszczególnych kultur i środowiska na wybory językowe. Kolejne podrozdziały poświęcone są indeksalności i performatywności płci, które dały początek trzeciej fali lingwistyki feministycznej (Feminizm trzeciej fali) i nowemu podejściu, zgodnie z którym znaczenie wypowiedzi powinno być analizowane w kontekście lokalnym, a nie globalnym, budowanym w ramach wspólnoty praktyki (CoP), która jest definiowana przez zaangażowanie społeczne. Następnie autorka omawia różne stanowiska wobec reform językowych oraz rodzaje proponowanych reform. Ostatnie rozdziały opisują oficjalne wytyczne i rekomendacje opublikowane w celu zwalczania seksizmu w języku.W trzecim i ostatnim rozdziale autorka skupia się na praktycznej części pracy. Pierwszy podrozdział poświęcony jest przeprowadzonej wcześniej analizie podręczników EFL/ESL. Przywołane są prace z przełomu lat 70. i 80. XX wieku, m.in. Marlis Hellinger, Karen Porreca i Adama Jaworskiego. Artykuł Jane Sunderland opublikowany w 2002 roku potwierdza wcześniejsze badania, że w podręcznikach kobiety są nadal wykluczane, poniżane, podporządkowywane mężczyznom, a ich obraz jest zniekształcany. W kolejnych podrozdziałach opisana została metodologia, z uwzględnieniem analizowanych kategorii oraz badanego korpusu, tj. 23 podręczników EFL/ESL wydawnictwa Pearson wydanych w ciągu ostatnich 16 lat. Ostatni podrozdział zawiera podsumowanie badań i wnioski.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorŚwiątek, Jerzy - 132343 pl
dc.contributor.authorWojtasiewicz, Polapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerŚwiątek, Jerzy - 132343 pl
dc.contributor.reviewerRybicki, Janpl
dc.date.accessioned2021-10-19T21:43:11Z
dc.date.available2021-10-19T21:43:11Z
dc.date.submitted2021-10-15pl
dc.fieldofstudyfilologia angielskapl
dc.identifier.apddiploma-153881-282057pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/281069
dc.languageengpl
dc.subject.enLinguistic gender, gender asymmetry, gender stereotypes, pseudo-generic forms, gender visibility, the three waves of feminist theory, language reforms, EFL textbook, sexism, gender inequalitypl
dc.subject.plPłeć językowa, asymetria płci, stereotypy płciowe, formy pseudo- neutralne formy męskie, widoczność płci, trzy fale feminizmu, reformy językowe, podręcznik EFL, seksizm, nierówność płcipl
dc.titleGender asymmetry in language- a case study.pl
dc.title.alternativeAsymetria płci w języku – studium przypadkupl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis aims to analyse gender asymmetry in the English language, its basis, the forms it takes and their functions.The first chapter focuses on the theoretical background of gender asymmetry in the English language. It describes linguistic gender and the grammatical agreement for gender, and the relationship between gender linguistics and linguistic worldview. In the next section, the author focuses on the difference between sex and gender and the stereotypes that reinforce gender asymmetry. Further sub-chapters are devoted to theories related to the difference between female and male languages, such as the Deficit, Dominance and Difference models, and more progressive feminist theories of language. The author then focuses on the impact of patriarchy and society as one of the main socio-cultural conditions of gender linguistics. The last part is devoted to the origin of pseudo generic masculine forms, i.e., he and man and honorifics.Chapter 2 focuses on the sociolinguistic approach to gender asymmetry and gender visibility, which, apart from the lexicon, is also affected by syntax, early education, and exposure to images. Then, the author describes an ethnographic approach to women`s language, i.e., the influence of individual cultures and the environment in which one lives on the linguistic choices. Further sub-chapters are devoted to gender indexicality and gender performativity, which gave rise to the third wave of feminist linguistics and a new approach according to which the meaning of expressions should be analysed in the local rather than global context constructed within the community of practice that is defined by social engagement. The author then discusses different positions towards language reforms and the types of reforms proposed. The final sections describe the official guidelines and recommendations published to combat sexism in language.In the third and final chapter, the author focuses on the practical part of the work. The first sub-chapter is devoted to the previous content analysis of EFL/ESL textbooks. Works from the late 1970s and early 1980s are cited, including Marlis Hellinger, Karen Porreca and Adam Jaworski. Jane Sunderland's article published in 2002 confirms earlier research that in textbooks, women are still excluded, subordinated, distorted, and degraded. The following sections describe the methodology, including analysed categories and the scrutinised corpus, i.e., 23 EFL/ESL textbooks from Pearson published in the last 16 years. The final sub-chapter includes the author's research summary and conclusions
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy jest analiza asymetrii płci w języku angielskim, jej podstawy, formy, jakie przybiera i ich funkcje.Pierwszy rozdział skupia się na teoretycznych podstawach asymetrii płci w języku angielskim. Opisuje płeć językową i gramatyczną umowę (gramatyczny związek zgody) dla kategorii rodzaju (żeński, męski lub nijaki), a także związek między lingwistyką płci a Językowym obrazem świata (JOS). W dalszej części rozdziału autorka skupia się na różnicy między płcią a gender (płcią kulturową) oraz na stereotypach, które wzmacniają asymetrię płci. Kolejne podrozdziały poświęcone są teoriom związanym z różnicą między językiem kobiet i mężczyzn, takimi jak modele Deficytu, Dominacji i Różnicy, oraz bardziej postępowym feministycznym teoriom języka. Następnie autorka skupia się na wpływie patriarchatu i społeczeństwa jako jednym z głównych społeczno-kulturowych uwarunkowań lingwistyki płci. Ostatnia część poświęcona jest pochodzeniu pseudo-neutralnych form męskich, tj. zaimka rodzaju męskiego he i rzeczownika man oraz tytułom i zwrotom honorowym.Drugi rozdział koncentruje się na socjolingwistycznym podejściu do asymetrii płci i widoczności płci, na którą oprócz leksyki wpływa także składnia w zdaniu, edukacja wczesnoszkolna i ekspozycja na obrazy. Następnie autorka opisuje etnograficzne podejście do języka kobiet, czyli wpływ poszczególnych kultur i środowiska na wybory językowe. Kolejne podrozdziały poświęcone są indeksalności i performatywności płci, które dały początek trzeciej fali lingwistyki feministycznej (Feminizm trzeciej fali) i nowemu podejściu, zgodnie z którym znaczenie wypowiedzi powinno być analizowane w kontekście lokalnym, a nie globalnym, budowanym w ramach wspólnoty praktyki (CoP), która jest definiowana przez zaangażowanie społeczne. Następnie autorka omawia różne stanowiska wobec reform językowych oraz rodzaje proponowanych reform. Ostatnie rozdziały opisują oficjalne wytyczne i rekomendacje opublikowane w celu zwalczania seksizmu w języku.W trzecim i ostatnim rozdziale autorka skupia się na praktycznej części pracy. Pierwszy podrozdział poświęcony jest przeprowadzonej wcześniej analizie podręczników EFL/ESL. Przywołane są prace z przełomu lat 70. i 80. XX wieku, m.in. Marlis Hellinger, Karen Porreca i Adama Jaworskiego. Artykuł Jane Sunderland opublikowany w 2002 roku potwierdza wcześniejsze badania, że w podręcznikach kobiety są nadal wykluczane, poniżane, podporządkowywane mężczyznom, a ich obraz jest zniekształcany. W kolejnych podrozdziałach opisana została metodologia, z uwzględnieniem analizowanych kategorii oraz badanego korpusu, tj. 23 podręczników EFL/ESL wydawnictwa Pearson wydanych w ciągu ostatnich 16 lat. Ostatni podrozdział zawiera podsumowanie badań i wnioski.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Świątek, Jerzy - 132343
dc.contributor.authorpl
Wojtasiewicz, Pola
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Świątek, Jerzy - 132343
dc.contributor.reviewerpl
Rybicki, Jan
dc.date.accessioned
2021-10-19T21:43:11Z
dc.date.available
2021-10-19T21:43:11Z
dc.date.submittedpl
2021-10-15
dc.fieldofstudypl
filologia angielska
dc.identifier.apdpl
diploma-153881-282057
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/281069
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
Linguistic gender, gender asymmetry, gender stereotypes, pseudo-generic forms, gender visibility, the three waves of feminist theory, language reforms, EFL textbook, sexism, gender inequality
dc.subject.plpl
Płeć językowa, asymetria płci, stereotypy płciowe, formy pseudo- neutralne formy męskie, widoczność płci, trzy fale feminizmu, reformy językowe, podręcznik EFL, seksizm, nierówność płci
dc.titlepl
Gender asymmetry in language- a case study.
dc.title.alternativepl
Asymetria płci w języku – studium przypadku
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
123
Views per month
Views per city
Kuala Lumpur
57
Astana
7
Warsaw
6
Poznan
5
Karaganda
3
Dublin
2
Krakow
2
Los Angeles
2
Lublin
2
Nizhniy Novgorod
2

No access

No Thumbnail Available