Inteligencja emocjonalna a cechy makiaweliczne i ich wpływ na styl zarządzania u kadry kierowniczej placówek oświatowych.

master
dc.abstract.enThis work discussed the bright and dark sides of emotional intelligence. The aim of this study was to examine relationships between machiavellianism (measured with the Mach IV by Christie and Geis) and emotional intelligence (measured with the INTE by Jaworowska and Matczak), and influences of machiavelianism and emotional intelligence on management style (measured with the TSZ). Eighty seven school managers, aged 30–65 years, head masters and deputy managers, participated in the study. The results showed that emotional intelligence has both positive and dark sides. Most of all, the interesting gender differences in the results were found. It turned out that woman are more strongly focused on tasks, achieve higher results on the scale of emotional intelligence and on the scale of machiavellians’ strategy, which means the tendency to manipulation. Instead, in the group of men there were associations between negative estimations of others and the focus on tasks and the ability to regulate and to use emotions. In the group of women there were also strong associations between focus on tasks and the abilities relevant with emotional intelligence.Another conclusion is that the level of emotional intelligence is shown to be negatively related with age, seniority, and the number of subordinates.Following this study, it is possible to state, that the abilities of emotional intelligence may be potentially moderating factors between traits of personality and the activity, leading individuals to subordinate their own interests to other people or not.pl
dc.abstract.plTemat niniejszej pracy porusza zagadnienie jasnej i ciemnej strony zdolności wchodzących w zakres inteligencji emocjonalnej. Celem przeprowadzonych badań jest znalezienie związku między poziomem inteligencji emocjonalnej a cechami makiawelicznymi i określenie ich wpływu na styl zarządzania. Badana grupa to kadra kierownicza placówek oświatowych. Odwiedzono 98 szkół, w których zgodziło się wziąć udział w badaniach łącznie 87 dyrektorów i wicedyrektorów w wieku od 30 do 65 lat. Inteligencję emocjonalną mierzono Kwestionariuszem Inteligencji Emocjonalnej INTE (Jaworowska, Matczak, 2000), makiawelizm Skalą Makiawelizmu Mach IV (Christie, Geis, 1970), styl kierowania z zastosowaniem rozróżnienia na „nastawienie na zadania” i „nastawienie na ludzi”, zbadano za pomocą metody Twój Styl Zarządzania Autodiagnoza TSZ, według Siatki Kierowniczej Blake’a i Mounton.Analiza wyników badań ujawniła, że inteligencja emocjonalna ma nie tylko jasną, ale również ciemną stronę. Przede wszystkim wskazała na ciekawe różnice międzypłciowe - kobiety okazały się być bardziej nastawione na zadanie i ogólnie bardziej inteligentne emocjonalnie, równocześnie jednak uzyskały wyższe wyniki (na poziomie tendencji) w podskali taktyka, co wskazuje na podejmowanie przez nie zachowań manipulacyjnych. W grupie mężczyzn natomiast poziom makiawelizmu, a dokładniej negatywne poglądy na naturę ludzką, korelował dodatnio z nastawieniem na zadania oraz ze zdolnością do regulowania emocji i zdolnością do wykorzystania emocji. W grupie kobiet zaobserwowano także silne zależności między nastawieniem zarówno na zadanie jak i na ludzi, a zdolnościami wchodzącymi w zakres inteligencji emocjonalnej. Poza tym wykazano również, że poziom inteligencji emocjonalnej ma negatywny związek z wiekiem, stażem pracy w oświacie oraz liczbą bezpośrednio podlegających pracowników.Opierając się na wynikach badań, można stwierdzić, że zdolności wchodzące w zakres inteligencji emocjonalnej mogą być czynnikami pośredniczącymi między cechami osobowości a rzeczywistymi działaniami, co może mieć przełożenie na wykorzystywanie ich albo dla realizacji celów prospołecznych, albo antyspołecznych.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorKontrymowicz-Ogińska, Halszka - 130256 pl
dc.contributor.authorIdzikowska, Kamilapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerPiotrowski, Przemysław - 131414 pl
dc.contributor.reviewerKontrymowicz-Ogińska, Halszka - 130256 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T12:55:34Z
dc.date.available2020-07-24T12:55:34Z
dc.date.submitted2012-10-30pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-71527-84579pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/184599
dc.languagepolpl
dc.subject.enmachiavellianism, emotional intelligence, managerial style, task orientation, person orientationpl
dc.subject.plmakiawelizm, inteligencja emocjonalna, styl zarządzania, nastawienie na zadania, nastawienie na ludzipl
dc.titleInteligencja emocjonalna a cechy makiaweliczne i ich wpływ na styl zarządzania u kadry kierowniczej placówek oświatowych.pl
dc.title.alternativeEmotional intelligence, machiavellianism and management style in the managerial staff at schools.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This work discussed the bright and dark sides of emotional intelligence. The aim of this study was to examine relationships between machiavellianism (measured with the Mach IV by Christie and Geis) and emotional intelligence (measured with the INTE by Jaworowska and Matczak), and influences of machiavelianism and emotional intelligence on management style (measured with the TSZ). Eighty seven school managers, aged 30–65 years, head masters and deputy managers, participated in the study. The results showed that emotional intelligence has both positive and dark sides. Most of all, the interesting gender differences in the results were found. It turned out that woman are more strongly focused on tasks, achieve higher results on the scale of emotional intelligence and on the scale of machiavellians’ strategy, which means the tendency to manipulation. Instead, in the group of men there were associations between negative estimations of others and the focus on tasks and the ability to regulate and to use emotions. In the group of women there were also strong associations between focus on tasks and the abilities relevant with emotional intelligence.Another conclusion is that the level of emotional intelligence is shown to be negatively related with age, seniority, and the number of subordinates.Following this study, it is possible to state, that the abilities of emotional intelligence may be potentially moderating factors between traits of personality and the activity, leading individuals to subordinate their own interests to other people or not.
dc.abstract.plpl
Temat niniejszej pracy porusza zagadnienie jasnej i ciemnej strony zdolności wchodzących w zakres inteligencji emocjonalnej. Celem przeprowadzonych badań jest znalezienie związku między poziomem inteligencji emocjonalnej a cechami makiawelicznymi i określenie ich wpływu na styl zarządzania. Badana grupa to kadra kierownicza placówek oświatowych. Odwiedzono 98 szkół, w których zgodziło się wziąć udział w badaniach łącznie 87 dyrektorów i wicedyrektorów w wieku od 30 do 65 lat. Inteligencję emocjonalną mierzono Kwestionariuszem Inteligencji Emocjonalnej INTE (Jaworowska, Matczak, 2000), makiawelizm Skalą Makiawelizmu Mach IV (Christie, Geis, 1970), styl kierowania z zastosowaniem rozróżnienia na „nastawienie na zadania” i „nastawienie na ludzi”, zbadano za pomocą metody Twój Styl Zarządzania Autodiagnoza TSZ, według Siatki Kierowniczej Blake’a i Mounton.Analiza wyników badań ujawniła, że inteligencja emocjonalna ma nie tylko jasną, ale również ciemną stronę. Przede wszystkim wskazała na ciekawe różnice międzypłciowe - kobiety okazały się być bardziej nastawione na zadanie i ogólnie bardziej inteligentne emocjonalnie, równocześnie jednak uzyskały wyższe wyniki (na poziomie tendencji) w podskali taktyka, co wskazuje na podejmowanie przez nie zachowań manipulacyjnych. W grupie mężczyzn natomiast poziom makiawelizmu, a dokładniej negatywne poglądy na naturę ludzką, korelował dodatnio z nastawieniem na zadania oraz ze zdolnością do regulowania emocji i zdolnością do wykorzystania emocji. W grupie kobiet zaobserwowano także silne zależności między nastawieniem zarówno na zadanie jak i na ludzi, a zdolnościami wchodzącymi w zakres inteligencji emocjonalnej. Poza tym wykazano również, że poziom inteligencji emocjonalnej ma negatywny związek z wiekiem, stażem pracy w oświacie oraz liczbą bezpośrednio podlegających pracowników.Opierając się na wynikach badań, można stwierdzić, że zdolności wchodzące w zakres inteligencji emocjonalnej mogą być czynnikami pośredniczącymi między cechami osobowości a rzeczywistymi działaniami, co może mieć przełożenie na wykorzystywanie ich albo dla realizacji celów prospołecznych, albo antyspołecznych.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Kontrymowicz-Ogińska, Halszka - 130256
dc.contributor.authorpl
Idzikowska, Kamila
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Piotrowski, Przemysław - 131414
dc.contributor.reviewerpl
Kontrymowicz-Ogińska, Halszka - 130256
dc.date.accessioned
2020-07-24T12:55:34Z
dc.date.available
2020-07-24T12:55:34Z
dc.date.submittedpl
2012-10-30
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-71527-84579
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/184599
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
machiavellianism, emotional intelligence, managerial style, task orientation, person orientation
dc.subject.plpl
makiawelizm, inteligencja emocjonalna, styl zarządzania, nastawienie na zadania, nastawienie na ludzi
dc.titlepl
Inteligencja emocjonalna a cechy makiaweliczne i ich wpływ na styl zarządzania u kadry kierowniczej placówek oświatowych.
dc.title.alternativepl
Emotional intelligence, machiavellianism and management style in the managerial staff at schools.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
110
Views per month
Views per city
Warsaw
29
Wroclaw
9
Grebow
7
Poznan
6
Katowice
3
Marki
3
Aleksandrów Łódzki
2
Bydgoszcz
2
Chorzów
2
Gmina Zakliczyn
2

No access

No Thumbnail Available