Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Inteligencja emocjonalna a cechy makiaweliczne i ich wpływ na styl zarządzania u kadry kierowniczej placówek oświatowych.
Emotional intelligence, machiavellianism and management style in the managerial staff at schools.
makiawelizm, inteligencja emocjonalna, styl zarządzania, nastawienie na zadania, nastawienie na ludzi
machiavellianism, emotional intelligence, managerial style, task orientation, person orientation
Temat niniejszej pracy porusza zagadnienie jasnej i ciemnej strony zdolności wchodzących w zakres inteligencji emocjonalnej. Celem przeprowadzonych badań jest znalezienie związku między poziomem inteligencji emocjonalnej a cechami makiawelicznymi i określenie ich wpływu na styl zarządzania. Badana grupa to kadra kierownicza placówek oświatowych. Odwiedzono 98 szkół, w których zgodziło się wziąć udział w badaniach łącznie 87 dyrektorów i wicedyrektorów w wieku od 30 do 65 lat. Inteligencję emocjonalną mierzono Kwestionariuszem Inteligencji Emocjonalnej INTE (Jaworowska, Matczak, 2000), makiawelizm Skalą Makiawelizmu Mach IV (Christie, Geis, 1970), styl kierowania z zastosowaniem rozróżnienia na „nastawienie na zadania” i „nastawienie na ludzi”, zbadano za pomocą metody Twój Styl Zarządzania Autodiagnoza TSZ, według Siatki Kierowniczej Blake’a i Mounton.Analiza wyników badań ujawniła, że inteligencja emocjonalna ma nie tylko jasną, ale również ciemną stronę. Przede wszystkim wskazała na ciekawe różnice międzypłciowe - kobiety okazały się być bardziej nastawione na zadanie i ogólnie bardziej inteligentne emocjonalnie, równocześnie jednak uzyskały wyższe wyniki (na poziomie tendencji) w podskali taktyka, co wskazuje na podejmowanie przez nie zachowań manipulacyjnych. W grupie mężczyzn natomiast poziom makiawelizmu, a dokładniej negatywne poglądy na naturę ludzką, korelował dodatnio z nastawieniem na zadania oraz ze zdolnością do regulowania emocji i zdolnością do wykorzystania emocji. W grupie kobiet zaobserwowano także silne zależności między nastawieniem zarówno na zadanie jak i na ludzi, a zdolnościami wchodzącymi w zakres inteligencji emocjonalnej. Poza tym wykazano również, że poziom inteligencji emocjonalnej ma negatywny związek z wiekiem, stażem pracy w oświacie oraz liczbą bezpośrednio podlegających pracowników.Opierając się na wynikach badań, można stwierdzić, że zdolności wchodzące w zakres inteligencji emocjonalnej mogą być czynnikami pośredniczącymi między cechami osobowości a rzeczywistymi działaniami, co może mieć przełożenie na wykorzystywanie ich albo dla realizacji celów prospołecznych, albo antyspołecznych.
This work discussed the bright and dark sides of emotional intelligence. The aim of this study was to examine relationships between machiavellianism (measured with the Mach IV by Christie and Geis) and emotional intelligence (measured with the INTE by Jaworowska and Matczak), and influences of machiavelianism and emotional intelligence on management style (measured with the TSZ). Eighty seven school managers, aged 30–65 years, head masters and deputy managers, participated in the study. The results showed that emotional intelligence has both positive and dark sides. Most of all, the interesting gender differences in the results were found. It turned out that woman are more strongly focused on tasks, achieve higher results on the scale of emotional intelligence and on the scale of machiavellians’ strategy, which means the tendency to manipulation. Instead, in the group of men there were associations between negative estimations of others and the focus on tasks and the ability to regulate and to use emotions. In the group of women there were also strong associations between focus on tasks and the abilities relevant with emotional intelligence.Another conclusion is that the level of emotional intelligence is shown to be negatively related with age, seniority, and the number of subordinates.Following this study, it is possible to state, that the abilities of emotional intelligence may be potentially moderating factors between traits of personality and the activity, leading individuals to subordinate their own interests to other people or not.
dc.abstract.en | This work discussed the bright and dark sides of emotional intelligence. The aim of this study was to examine relationships between machiavellianism (measured with the Mach IV by Christie and Geis) and emotional intelligence (measured with the INTE by Jaworowska and Matczak), and influences of machiavelianism and emotional intelligence on management style (measured with the TSZ). Eighty seven school managers, aged 30–65 years, head masters and deputy managers, participated in the study. The results showed that emotional intelligence has both positive and dark sides. Most of all, the interesting gender differences in the results were found. It turned out that woman are more strongly focused on tasks, achieve higher results on the scale of emotional intelligence and on the scale of machiavellians’ strategy, which means the tendency to manipulation. Instead, in the group of men there were associations between negative estimations of others and the focus on tasks and the ability to regulate and to use emotions. In the group of women there were also strong associations between focus on tasks and the abilities relevant with emotional intelligence.Another conclusion is that the level of emotional intelligence is shown to be negatively related with age, seniority, and the number of subordinates.Following this study, it is possible to state, that the abilities of emotional intelligence may be potentially moderating factors between traits of personality and the activity, leading individuals to subordinate their own interests to other people or not. | pl |
dc.abstract.pl | Temat niniejszej pracy porusza zagadnienie jasnej i ciemnej strony zdolności wchodzących w zakres inteligencji emocjonalnej. Celem przeprowadzonych badań jest znalezienie związku między poziomem inteligencji emocjonalnej a cechami makiawelicznymi i określenie ich wpływu na styl zarządzania. Badana grupa to kadra kierownicza placówek oświatowych. Odwiedzono 98 szkół, w których zgodziło się wziąć udział w badaniach łącznie 87 dyrektorów i wicedyrektorów w wieku od 30 do 65 lat. Inteligencję emocjonalną mierzono Kwestionariuszem Inteligencji Emocjonalnej INTE (Jaworowska, Matczak, 2000), makiawelizm Skalą Makiawelizmu Mach IV (Christie, Geis, 1970), styl kierowania z zastosowaniem rozróżnienia na „nastawienie na zadania” i „nastawienie na ludzi”, zbadano za pomocą metody Twój Styl Zarządzania Autodiagnoza TSZ, według Siatki Kierowniczej Blake’a i Mounton.Analiza wyników badań ujawniła, że inteligencja emocjonalna ma nie tylko jasną, ale również ciemną stronę. Przede wszystkim wskazała na ciekawe różnice międzypłciowe - kobiety okazały się być bardziej nastawione na zadanie i ogólnie bardziej inteligentne emocjonalnie, równocześnie jednak uzyskały wyższe wyniki (na poziomie tendencji) w podskali taktyka, co wskazuje na podejmowanie przez nie zachowań manipulacyjnych. W grupie mężczyzn natomiast poziom makiawelizmu, a dokładniej negatywne poglądy na naturę ludzką, korelował dodatnio z nastawieniem na zadania oraz ze zdolnością do regulowania emocji i zdolnością do wykorzystania emocji. W grupie kobiet zaobserwowano także silne zależności między nastawieniem zarówno na zadanie jak i na ludzi, a zdolnościami wchodzącymi w zakres inteligencji emocjonalnej. Poza tym wykazano również, że poziom inteligencji emocjonalnej ma negatywny związek z wiekiem, stażem pracy w oświacie oraz liczbą bezpośrednio podlegających pracowników.Opierając się na wynikach badań, można stwierdzić, że zdolności wchodzące w zakres inteligencji emocjonalnej mogą być czynnikami pośredniczącymi między cechami osobowości a rzeczywistymi działaniami, co może mieć przełożenie na wykorzystywanie ich albo dla realizacji celów prospołecznych, albo antyspołecznych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Kontrymowicz-Ogińska, Halszka - 130256 | pl |
dc.contributor.author | Idzikowska, Kamila | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Piotrowski, Przemysław - 131414 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kontrymowicz-Ogińska, Halszka - 130256 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T12:55:34Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T12:55:34Z | |
dc.date.submitted | 2012-10-30 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-71527-84579 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/184599 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | machiavellianism, emotional intelligence, managerial style, task orientation, person orientation | pl |
dc.subject.pl | makiawelizm, inteligencja emocjonalna, styl zarządzania, nastawienie na zadania, nastawienie na ludzi | pl |
dc.title | Inteligencja emocjonalna a cechy makiaweliczne i ich wpływ na styl zarządzania u kadry kierowniczej placówek oświatowych. | pl |
dc.title.alternative | Emotional intelligence, machiavellianism and management style in the managerial staff at schools. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |