Twórcze pisanie w edukacji polonistycznej (klasy 7-8)

licenciate
dc.abstract.enThis thesis examines selected aspects of creative writing, including its role in Polish language education in grades 7–8 of primary school. Its aim is to show how creative writing can support the development of students' linguistic, literary, and personal competencies, addressing the needs of contemporary education. The study discusses both the theoretical foundations of creative writing and the practical possibilities for implementing this method within the Polish educational system. It also identifies existing barriers to its application and outlines potential directions for further development and dissemination. The thesis includes the results of a study on the attitudes of future teachers towards creative writing, as well as original teaching proposals for use in the classroom.pl
dc.abstract.plPraca dotyczy wybranych aspektów twórczego pisania, w tym jego funkcjonowania w edukacji polonistycznej w klasach 7–8 szkoły podstawowej. Jej celem jest ukazanie, w jaki sposób twórcze pisanie może wspierać rozwój kompetencji językowych, literackich i osobistych uczniów, odpowiadając na potrzeby współczesnej szkoły. Omawiane są zarówno teoretyczne podstawy creative writing, jak i praktyczne możliwości wdrażania tej metody w polskim systemie oświaty. Wskazano tu istniejące bariery w stosowaniu tej metody oraz możliwe kierunki dalszych działań na rzecz jej upowszechnienia. Praca zawiera także wyniki badania dotyczącego postaw przyszłych nauczycieli wobec twórczego pisania oraz autorskie propozycje dydaktyczne do wykorzystania w pracy z uczniami.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorWawer, Karolina - 162193 pl
dc.contributor.authorRychlewska, Zofia - USOS303623 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerWawer, Karolina - 162193 pl
dc.contributor.reviewerWłodarczyk, Anna - 144110 pl
dc.date.accessioned2025-07-07T22:50:37Z
dc.date.available2025-07-07T22:50:37Z
dc.date.createdat2025-07-07T22:50:37Zen
dc.date.submitted2025-07-04pl
dc.fieldofstudyfilologia polska nauczycielskapl
dc.identifier.apddiploma-176548-303623pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/555466
dc.languagepolpl
dc.subject.encreative writing, theory of polish language teaching, primary school, writing skills, creativitypl
dc.subject.pltwórcze pisanie, dydaktyka języka polskiego, szkoła podstawowa, kompetencje tekstotwórcze, kreatywnośćpl
dc.titleTwórcze pisanie w edukacji polonistycznej (klasy 7-8)pl
dc.title.alternativeCreative Writing in Polish Language Education (Grades 7–8)pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis examines selected aspects of creative writing, including its role in Polish language education in grades 7–8 of primary school. Its aim is to show how creative writing can support the development of students' linguistic, literary, and personal competencies, addressing the needs of contemporary education. The study discusses both the theoretical foundations of creative writing and the practical possibilities for implementing this method within the Polish educational system. It also identifies existing barriers to its application and outlines potential directions for further development and dissemination. The thesis includes the results of a study on the attitudes of future teachers towards creative writing, as well as original teaching proposals for use in the classroom.
dc.abstract.plpl
Praca dotyczy wybranych aspektów twórczego pisania, w tym jego funkcjonowania w edukacji polonistycznej w klasach 7–8 szkoły podstawowej. Jej celem jest ukazanie, w jaki sposób twórcze pisanie może wspierać rozwój kompetencji językowych, literackich i osobistych uczniów, odpowiadając na potrzeby współczesnej szkoły. Omawiane są zarówno teoretyczne podstawy creative writing, jak i praktyczne możliwości wdrażania tej metody w polskim systemie oświaty. Wskazano tu istniejące bariery w stosowaniu tej metody oraz możliwe kierunki dalszych działań na rzecz jej upowszechnienia. Praca zawiera także wyniki badania dotyczącego postaw przyszłych nauczycieli wobec twórczego pisania oraz autorskie propozycje dydaktyczne do wykorzystania w pracy z uczniami.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Wawer, Karolina - 162193
dc.contributor.authorpl
Rychlewska, Zofia - USOS303623
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Wawer, Karolina - 162193
dc.contributor.reviewerpl
Włodarczyk, Anna - 144110
dc.date.accessioned
2025-07-07T22:50:37Z
dc.date.available
2025-07-07T22:50:37Z
dc.date.createdaten
2025-07-07T22:50:37Z
dc.date.submittedpl
2025-07-04
dc.fieldofstudypl
filologia polska nauczycielska
dc.identifier.apdpl
diploma-176548-303623
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/555466
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
creative writing, theory of polish language teaching, primary school, writing skills, creativity
dc.subject.plpl
twórcze pisanie, dydaktyka języka polskiego, szkoła podstawowa, kompetencje tekstotwórcze, kreatywność
dc.titlepl
Twórcze pisanie w edukacji polonistycznej (klasy 7-8)
dc.title.alternativepl
Creative Writing in Polish Language Education (Grades 7–8)
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
0
Views per month

No access

No Thumbnail Available