Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Magia uczona - nauczanie magii. Próba analizy edukacji magicznej przedstawionej w cyklu powieściowym "Harry Potter" autorstwa J . K . Rowling.
Learned magic - teaching magic. The attempt of analysis magical education presented in "Harry Potter" series written by J. K. Rowling.
Harry Potter, magia, magia wysoka, edukacja magiczna
Harry Potter, magic, high magic, magical education
Magia uczona (nazywana również wysoką) a także proces jej nauczania to tematy stosunkowo rzadko poruszane przez badaczy. Celem pracy jest próba analizy zjawiska jakim jest edukacja magiczna na podstawie cyklu powieściowego „Harry Potter”. W oparciu o tekst literacki dokonano charakterystyki poszczególnych dziedzin magii, a także porównano ich opis literacki z danymi historycznymi. Podjęto również kwestię ksiąg magicznych (grimoirów), które są elementem charakterystycznym dla magii uczonej, zajmują także ważne miejsce w powieściach z cyklu „Harry Potter”. Starałam się zwrócić uwagę jak często J. K. Rowling sięga do motywów i wątków znanych z tradycji, mitologii, czy legend, które umiejętnie wplata w wykreowany przez siebie świat magiczny. W pracy przywołano także kilka – prezentujących różne metody i kierunki badawcze – definicji magii, z uwzględnieniem podziałów kształtujących się w jej obrębie. Ponadto starałam się ukazać rozwój zjawiska jakim jest magia wysoka, poprzez prześledzenie historii magii europejskiej (ze szczególnym uwzględnieniem okres renesansu).
The aim of this thesis is to analize the issue of magical education, based on 'Harry Potter' book series. Fields of magic, described by J. K. Rowling, were characterized and compared with historical data. The study also aims to show how important were magic books (grimoires) for high magic phenomenon, and for magical world presented in 'Harry Potter' series as well. I've tried to point out how often J. K. Rowling uses well-known motifs and elements from tradition, mythology and legends. This thesis also presents a few different definitions of magic and attempt to divide this phenomenon. Besides, I've tried to show evolution the apperance of high magic through retrace history of european magic (with particular emphasis on the Renaissance).
dc.abstract.en | The aim of this thesis is to analize the issue of magical education, based on 'Harry Potter' book series. Fields of magic, described by J. K. Rowling, were characterized and compared with historical data. The study also aims to show how important were magic books (grimoires) for high magic phenomenon, and for magical world presented in 'Harry Potter' series as well. I've tried to point out how often J. K. Rowling uses well-known motifs and elements from tradition, mythology and legends. This thesis also presents a few different definitions of magic and attempt to divide this phenomenon. Besides, I've tried to show evolution the apperance of high magic through retrace history of european magic (with particular emphasis on the Renaissance). | pl |
dc.abstract.pl | Magia uczona (nazywana również wysoką) a także proces jej nauczania to tematy stosunkowo rzadko poruszane przez badaczy. Celem pracy jest próba analizy zjawiska jakim jest edukacja magiczna na podstawie cyklu powieściowego „Harry Potter”. W oparciu o tekst literacki dokonano charakterystyki poszczególnych dziedzin magii, a także porównano ich opis literacki z danymi historycznymi. Podjęto również kwestię ksiąg magicznych (grimoirów), które są elementem charakterystycznym dla magii uczonej, zajmują także ważne miejsce w powieściach z cyklu „Harry Potter”. Starałam się zwrócić uwagę jak często J. K. Rowling sięga do motywów i wątków znanych z tradycji, mitologii, czy legend, które umiejętnie wplata w wykreowany przez siebie świat magiczny. W pracy przywołano także kilka – prezentujących różne metody i kierunki badawcze – definicji magii, z uwzględnieniem podziałów kształtujących się w jej obrębie. Ponadto starałam się ukazać rozwój zjawiska jakim jest magia wysoka, poprzez prześledzenie historii magii europejskiej (ze szczególnym uwzględnieniem okres renesansu). | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Trzcińska, Izabela - 132430 | pl |
dc.contributor.author | Michalska, Larysa | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Szyjewski, Andrzej - 132284 | pl |
dc.contributor.reviewer | Trzcińska, Izabela - 132430 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T10:09:04Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T10:09:04Z | |
dc.date.submitted | 2012-09-11 | pl |
dc.fieldofstudy | religioznawstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-68879-82257 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/182077 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Harry Potter, magic, high magic, magical education | pl |
dc.subject.pl | Harry Potter, magia, magia wysoka, edukacja magiczna | pl |
dc.title | Magia uczona - nauczanie magii. Próba analizy edukacji magicznej przedstawionej w cyklu powieściowym "Harry Potter" autorstwa J . K . Rowling. | pl |
dc.title.alternative | Learned magic - teaching magic. The attempt of analysis magical education presented in "Harry Potter" series written by J. K. Rowling. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |