The application of Telehealth in Patient Management during the COVID-19 Pandemic: A Systematic Review

master
dc.abstract.enProblem/Background: The COVID-19 pandemic has had unprecedented effects on the health care system as a whole. For several reasons, the current SARS-CoV-2 pandemic is a turning point in the twenty-first century. Over 585 million people have been impacted globally, and it has resulted in about 6,425,000 fatalities and an unprecedented level of societal and economic turmoil. Telehealth has been used as an effective method in health emergencies to combat the spread of infections. The systematic review aims to assess the application of telehealth services in the prevention, diagnosis, treatment and control of the disease during such turbulent times.Method: The systematic review of the literature on telehealth technology was carried out embracing information gathered from December 2019 to December 2020 in the databases MEDLINE via PubMed, Scopus and Web of Science.Main Results: A total of 53 studies were included with all of the studies being empirical further divided as follows: 32 primary studies, 17 review studies and 4 secondary studies highlighted the concept of a telehealth framework (that is proposed layout on how telehealth activities could be implemented). The primary studies showed that the use of telephones only was the same as the combination of telephones and computers for the delivery of care to patients by service providers (44% or 14/32 each). Consequently, close to 50% of the forms of communication were via calls only. Meanwhile, physicians were the main healthcare professionals involved in the utilization of telehealth for the provision of care to patients (53% or 17/32). The combination of other medical professionals involved a medical doctor in the provision of care via telehealth. Two studies (3%) however, did not specify the type of health provider making use of telehealth technology. Over 31% (10/32) of care provision was done with the healthcare professional located in the hospital and the patient at home. Only about one quarter (22%, 7/32) of the studies involved the provision of care not just to the patients but also to family members while the rest of the studies focused solely on the patients.Conclusions: The delivery of health care is enhanced through the use of telehealth technology. Telehealth should therefore be a key tool for providing care during the coronavirus disease outbreak while ensuring the safety of both patients and medical professionals.pl
dc.abstract.plProblem badawczy / Tło: Pandemia COVID-19 miała bezprecedensowe skutki dla całego systemu opieki zdrowotnej. Z kilku powodów obecna pandemia wywołana przez wirusa SARS-CoV-2 jest punktem zwrotnym w XXI wieku. Ponad 585 milionów ludzi zostało nią dotkniętych na całym świecie i spowodowała ona około 6 425 000 ofiar śmiertelnych oraz bezprecedensowe zawirowania społeczne i gospodarcze. Telezdrowie zostało wykorzystane w nagłych przypadkach zdrowotnych jako skuteczna metoda walki z rozprzestrzenianiem się zakażeń. Niniejszy przegląd systematyczny ma na celu ocenę zastosowania usług telezdrowotnych w zapobieganiu, diagnozowaniu, leczeniu i kontroli choroby w burzliwych czasach pandemii.Metoda: Przeprowadzono systematyczny przegląd literatury dotyczącej technologii telezdrowotnych, obejmujący informacje zebrane pomiędzy grudniem 2019 r. a grudniem 2020 r. w bazach danych MEDLINE via PubMed, Scopus i Web of Science.Główne wyniki: Uwzględniono w analizie łącznie 53 badania, spośród których wszystkie miały charakter empiryczny. Podzielono je w następujący sposób: 32 badania pierwotne, 17 badań przeglądowych i 4 badania wtórne (dotyczące ram poprawiania usług telezdrowotnych). Badania pierwotne wykazały, że wykorzystanie wyłącznie telefonów było takie samo, jak połączenie telefonów i komputerów w celu zapewnienia opieki pacjentom przez świadczeniodawców (44% lub 14/32). Blisko 50% form komunikacji odbywało się więc wyłącznie za pośrednictwem telefonów. Pracownikami opieki zdrowotnej zaangażowanymi w wykorzystanie usług telezdrowia do zapewnienia opieki nad pacjentem byli głownie lekarze (53% lub 17/32). Także zespoły pracowników opieki zdrowotnej wykorzystujące usługi telezdrowia zawierały w swoim składzie lekarzy. W dwóch badaniach (3%) nie określono jednak rodzaju świadczeniodawcy wykorzystującego technologie telezdrowia. Ponad 31% (10/32) przypadków świadczenia opieki odbywało się z udziałem pracownika opieki zdrowotnej umiejscowionego w szpitalu, podczas gdy pacjent przebywał w domu. Tylko około jedna czwarta badań (22%, 7/32) dotyczyła zapewnienia opieki nie tylko pacjentom, ale także członkom ich rodzin, podczas gdy pozostałe badania skupiały się wyłącznie na pacjentach.Wnioski: Zapewnianie opieki zdrowotnej ulega poprawie dzięki zastosowaniu technologii telezdrowia. Telezdrowie powinno być zatem kluczowym narzędziem wspierającym opiekę podczas epidemii choroby koronawirusowej, podnosząc poziom bezpieczeństwa zarówno pacjentów, jak też profesjonalistów medycznych.pl
dc.affiliationWydział Nauk o Zdrowiupl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.areaobszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznejpl
dc.contributor.advisorBochenek, Tomasz - 128800 pl
dc.contributor.authorAji, Desmondpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WNOZpl
dc.contributor.reviewerBochenek, Tomasz - 128800 pl
dc.contributor.reviewerDubas-Jakóbczyk, Katarzynapl
dc.date.accessioned2023-03-28T21:30:54Z
dc.date.available2023-03-28T21:30:54Z
dc.date.submitted2023-03-20pl
dc.fieldofstudyzdrowie publicznepl
dc.identifier.apddiploma-162533-308491pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/309521
dc.languageengpl
dc.subject.enTelehealth technology, COVID-19, SARS-CoV-2, coronavirus disease, pandemic, health emergenciespl
dc.subject.plTechnologia telemedyczna, COVID-19, SARS-CoV-2, choroba koronawirusowa, pandemia, nagłe zdarzenia zdrowotnepl
dc.titleThe application of Telehealth in Patient Management during the COVID-19 Pandemic: A Systematic Reviewpl
dc.title.alternativeZastosowanie telezdrowia w opiece nad pacjentem podczas epidemii COVID-19: przegląd systematycznypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Problem/Background: The COVID-19 pandemic has had unprecedented effects on the health care system as a whole. For several reasons, the current SARS-CoV-2 pandemic is a turning point in the twenty-first century. Over 585 million people have been impacted globally, and it has resulted in about 6,425,000 fatalities and an unprecedented level of societal and economic turmoil. Telehealth has been used as an effective method in health emergencies to combat the spread of infections. The systematic review aims to assess the application of telehealth services in the prevention, diagnosis, treatment and control of the disease during such turbulent times.Method: The systematic review of the literature on telehealth technology was carried out embracing information gathered from December 2019 to December 2020 in the databases MEDLINE via PubMed, Scopus and Web of Science.Main Results: A total of 53 studies were included with all of the studies being empirical further divided as follows: 32 primary studies, 17 review studies and 4 secondary studies highlighted the concept of a telehealth framework (that is proposed layout on how telehealth activities could be implemented). The primary studies showed that the use of telephones only was the same as the combination of telephones and computers for the delivery of care to patients by service providers (44% or 14/32 each). Consequently, close to 50% of the forms of communication were via calls only. Meanwhile, physicians were the main healthcare professionals involved in the utilization of telehealth for the provision of care to patients (53% or 17/32). The combination of other medical professionals involved a medical doctor in the provision of care via telehealth. Two studies (3%) however, did not specify the type of health provider making use of telehealth technology. Over 31% (10/32) of care provision was done with the healthcare professional located in the hospital and the patient at home. Only about one quarter (22%, 7/32) of the studies involved the provision of care not just to the patients but also to family members while the rest of the studies focused solely on the patients.Conclusions: The delivery of health care is enhanced through the use of telehealth technology. Telehealth should therefore be a key tool for providing care during the coronavirus disease outbreak while ensuring the safety of both patients and medical professionals.
dc.abstract.plpl
Problem badawczy / Tło: Pandemia COVID-19 miała bezprecedensowe skutki dla całego systemu opieki zdrowotnej. Z kilku powodów obecna pandemia wywołana przez wirusa SARS-CoV-2 jest punktem zwrotnym w XXI wieku. Ponad 585 milionów ludzi zostało nią dotkniętych na całym świecie i spowodowała ona około 6 425 000 ofiar śmiertelnych oraz bezprecedensowe zawirowania społeczne i gospodarcze. Telezdrowie zostało wykorzystane w nagłych przypadkach zdrowotnych jako skuteczna metoda walki z rozprzestrzenianiem się zakażeń. Niniejszy przegląd systematyczny ma na celu ocenę zastosowania usług telezdrowotnych w zapobieganiu, diagnozowaniu, leczeniu i kontroli choroby w burzliwych czasach pandemii.Metoda: Przeprowadzono systematyczny przegląd literatury dotyczącej technologii telezdrowotnych, obejmujący informacje zebrane pomiędzy grudniem 2019 r. a grudniem 2020 r. w bazach danych MEDLINE via PubMed, Scopus i Web of Science.Główne wyniki: Uwzględniono w analizie łącznie 53 badania, spośród których wszystkie miały charakter empiryczny. Podzielono je w następujący sposób: 32 badania pierwotne, 17 badań przeglądowych i 4 badania wtórne (dotyczące ram poprawiania usług telezdrowotnych). Badania pierwotne wykazały, że wykorzystanie wyłącznie telefonów było takie samo, jak połączenie telefonów i komputerów w celu zapewnienia opieki pacjentom przez świadczeniodawców (44% lub 14/32). Blisko 50% form komunikacji odbywało się więc wyłącznie za pośrednictwem telefonów. Pracownikami opieki zdrowotnej zaangażowanymi w wykorzystanie usług telezdrowia do zapewnienia opieki nad pacjentem byli głownie lekarze (53% lub 17/32). Także zespoły pracowników opieki zdrowotnej wykorzystujące usługi telezdrowia zawierały w swoim składzie lekarzy. W dwóch badaniach (3%) nie określono jednak rodzaju świadczeniodawcy wykorzystującego technologie telezdrowia. Ponad 31% (10/32) przypadków świadczenia opieki odbywało się z udziałem pracownika opieki zdrowotnej umiejscowionego w szpitalu, podczas gdy pacjent przebywał w domu. Tylko około jedna czwarta badań (22%, 7/32) dotyczyła zapewnienia opieki nie tylko pacjentom, ale także członkom ich rodzin, podczas gdy pozostałe badania skupiały się wyłącznie na pacjentach.Wnioski: Zapewnianie opieki zdrowotnej ulega poprawie dzięki zastosowaniu technologii telezdrowia. Telezdrowie powinno być zatem kluczowym narzędziem wspierającym opiekę podczas epidemii choroby koronawirusowej, podnosząc poziom bezpieczeństwa zarówno pacjentów, jak też profesjonalistów medycznych.
dc.affiliationpl
Wydział Nauk o Zdrowiu
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.areapl
obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej
dc.contributor.advisorpl
Bochenek, Tomasz - 128800
dc.contributor.authorpl
Aji, Desmond
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WNOZ
dc.contributor.reviewerpl
Bochenek, Tomasz - 128800
dc.contributor.reviewerpl
Dubas-Jakóbczyk, Katarzyna
dc.date.accessioned
2023-03-28T21:30:54Z
dc.date.available
2023-03-28T21:30:54Z
dc.date.submittedpl
2023-03-20
dc.fieldofstudypl
zdrowie publiczne
dc.identifier.apdpl
diploma-162533-308491
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/309521
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
Telehealth technology, COVID-19, SARS-CoV-2, coronavirus disease, pandemic, health emergencies
dc.subject.plpl
Technologia telemedyczna, COVID-19, SARS-CoV-2, choroba koronawirusowa, pandemia, nagłe zdarzenia zdrowotne
dc.titlepl
The application of Telehealth in Patient Management during the COVID-19 Pandemic: A Systematic Review
dc.title.alternativepl
Zastosowanie telezdrowia w opiece nad pacjentem podczas epidemii COVID-19: przegląd systematyczny
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available
Collections