Oprawa meczowa jako nośnik treści patriotycznych

master
dc.abstract.enThe subject of this work are football fans patriotic choreography that presented at matches of Polish Ekstraklasa and I football league. I wanted to in this work not only recount this social group and its activities, but also to present it from a different than usual, it is in the media reports, perspectives. In recent years, could be seen a strong supporters involvement in matters related to Polish patriotism and history. Outside the stadium supporters are organizing a celebration of anniversaries, fundraisers and visit the graves, but the biggest proof of their interest in this subject are choreographies. Contents presented in this way usually consisting of several components and require sizeable organize and co-operation are often no less interesting than what is happening on the pitch. In this way, the fans are the sender, the housings are content, and the rest of the audience sitting in the stadium or on television - recipients of these patriotic content. The commemoration of important events in history or symbols and national heroes is one of the few elements that connect even the most warring groups of football fans in Poland. Many of them on the same day, but each in their own way, shows the setting for a similar subject. On the other hand, it is worth noting that such shares are not a frequent topic in the media, where most ardent supporters are portrayed in a rather negative light. Of course the work is not intended to whiten full of various kinds of pathology fans society, but rather to draw attention to what is often overlooked, and in my opinion is worth emphasizing. In the first chapter I depicted everything that is connected with the fans - the history of sports entertainment, their typology and subculture. With the help of gathered my sources in the field of psychology and sociology described the scheme to preserve the stadium and for this purpose, among others, used the theory of the behavior of the crowd constructed by Gustave Le Bon. In the chapter on patriotism I have defined what it is, and I presented the story of supporters clubs that this issue is extremely became famous - Polish Lechia Gdańsk, Spanish FC Barcelona and Serbian Crvena Zvezda Belgrade. While supporters of these clubs are known for their patriotism, in each of these cases occur it into a completely different character.  The method I chose to explore the theme of his work is the analysis of the content, which I make using the prepared key of the category. Working hypothesis is as follows - the fans show their patriotic choreography to educate consumers. Analyzed the ten selected patriotic choreographies presented over the past four years by the Polish football clubs, previously submitting them. During the analysis focused on three aspects patriotic choreographies. I researched their subject matter, the form of their presentation and the emotions that express and evoke among consumers. After obtaining the results described universal model of patriotic framing of football fans in Poland.pl
dc.abstract.plTematem niniejszej pracy są patriotyczne oprawy kibicowskie prezentowane na meczach polskiej Ekstraklasy oraz I ligi piłkarskiej. Chciałem w tej pracy nie tylko przybliżyć tę grupę społeczną oraz jej działania, ale również przedstawić ją z innej niż zwykle ma to miejsce w medialnych doniesieniach, perspektywy.W ostatnich latach dało się zauważyć mocne zaangażowanie środowisk kibicowskich w sprawy związane z patriotyzmem oraz historią Polski. Poza stadionem kibice organizują obchody rocznic, zbiórki pieniędzy czy odwiedzają groby, ale największym dowodem ich zainteresowania tą tematyką są tzw. oprawy meczowe. Prezentowane w ten sposób treści, zwykle składające się z kilku elementów i wymagające sporego zorganizowania i kooperacji, są często nie mniej ciekawe niż to, co dzieje się na boisku. W ten sposób kibice stają się nadawcą, oprawy są treścią, a reszta publiczności zasiadająca na stadionie lub przed telewizorami – odbiorcami tych patriotycznych treści.Upamiętnianie ważnych wydarzeń z historii lub symboli i bohaterów narodowych jest jednym z niewielu elementów, które łączą nawet najbardziej zwaśnione grupy kibiców w Polsce. Wiele z nich w tym samym dniu, ale każda na własny sposób, przedstawia oprawę o podobnej tematyce. Z drugiej strony warto zauważyć, że tego typu akcje nie są częstym tematem w mediach, gdzie najzagorzalsi kibice przedstawiani są raczej w negatywnym świetle. Oczywiście praca nie ma na celu wybielenie pełnego różnego rodzaju patologii środowiska kibicowskiego, ale raczej zwrócenie uwagi na to, co często jest pomijane, a moim zdaniem jest warte podkreślenia.W pierwszym rozdziale przybliżyłem wszystko to, co jest związane z kibicami – historię widowisk sportowych, którym oni od wieków towarzyszą, ich typologię, czy subkulturę kibiców. Z pomocą zebranych przeze mnie źródeł z zakresu psychologii oraz socjologii opisałem schemat ich zachowania na stadionie i w tym celu posłużyłem się m.in. teorią zachowania się tłumu skonstruowaną przez Gustawa Le Bona. W rozdziale dotyczącym patriotyzmu zdefiniowałem, czym on jest oraz przedstawiłem historię kibiców klubów, które w tej kwestii wyjątkowo się wsławiły – polskiej Lechii Gdańsk, hiszpańskiej FC Barcelony oraz serbskiej Crveny Zvezdy Belgrad. Choć kibice tych klubów znani są ze swojego patriotyzmu, to w każdym z tych przypadków występują ona pod zupełnie inną postacią. Metodą, którą wybrałem do zbadania tematu swojej pracy jest analiza zawartości, której dokonam za pomocą przygotowanego klucza kategoryzacyjnego. Hipoteza pracy brzmi następująco - kibice prezentują swoje oprawy w celu edukowania odbiorców. Dokonałem analizy dziesięciu wybranych opraw patriotycznych przedstawianych na przestrzeni ostatnich czterech lat przez polskie kluby piłkarskie, uprzednio przedstawiając je. Podczas analizy skupiłem się na trzech aspektach patriotycznych opraw kibicowskich. Zbadałem ich tematykę, formę ich przedstawiania oraz emocje, które wyrażają i wywołują wśród odbiorców. Po uzyskaniu wyników opisałem uniwersalny model patriotycznej oprawy kibiców piłkarskich w Polsce.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorCieślik, Agnieszka - 127588 pl
dc.contributor.authorWysoczański, Michałpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerWiniarska-Brodowska, Małgorzatapl
dc.contributor.reviewerCieślik, Agnieszka - 127588 pl
dc.date.accessioned2020-07-25T06:11:39Z
dc.date.available2020-07-25T06:11:39Z
dc.date.submitted2014-10-29pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-92511-168076pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/200651
dc.languagepolpl
dc.subject.ensupporters, football, choreography, ultras, patriotismpl
dc.subject.plkibice, patriotyzm, oprawa meczowa, piłka nożna, ultraspl
dc.titleOprawa meczowa jako nośnik treści patriotycznychpl
dc.title.alternativeFootball fans choreography as a carrier of patriotic contentpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of this work are football fans patriotic choreography that presented at matches of Polish Ekstraklasa and I football league. I wanted to in this work not only recount this social group and its activities, but also to present it from a different than usual, it is in the media reports, perspectives. In recent years, could be seen a strong supporters involvement in matters related to Polish patriotism and history. Outside the stadium supporters are organizing a celebration of anniversaries, fundraisers and visit the graves, but the biggest proof of their interest in this subject are choreographies. Contents presented in this way usually consisting of several components and require sizeable organize and co-operation are often no less interesting than what is happening on the pitch. In this way, the fans are the sender, the housings are content, and the rest of the audience sitting in the stadium or on television - recipients of these patriotic content. The commemoration of important events in history or symbols and national heroes is one of the few elements that connect even the most warring groups of football fans in Poland. Many of them on the same day, but each in their own way, shows the setting for a similar subject. On the other hand, it is worth noting that such shares are not a frequent topic in the media, where most ardent supporters are portrayed in a rather negative light. Of course the work is not intended to whiten full of various kinds of pathology fans society, but rather to draw attention to what is often overlooked, and in my opinion is worth emphasizing. In the first chapter I depicted everything that is connected with the fans - the history of sports entertainment, their typology and subculture. With the help of gathered my sources in the field of psychology and sociology described the scheme to preserve the stadium and for this purpose, among others, used the theory of the behavior of the crowd constructed by Gustave Le Bon. In the chapter on patriotism I have defined what it is, and I presented the story of supporters clubs that this issue is extremely became famous - Polish Lechia Gdańsk, Spanish FC Barcelona and Serbian Crvena Zvezda Belgrade. While supporters of these clubs are known for their patriotism, in each of these cases occur it into a completely different character.  The method I chose to explore the theme of his work is the analysis of the content, which I make using the prepared key of the category. Working hypothesis is as follows - the fans show their patriotic choreography to educate consumers. Analyzed the ten selected patriotic choreographies presented over the past four years by the Polish football clubs, previously submitting them. During the analysis focused on three aspects patriotic choreographies. I researched their subject matter, the form of their presentation and the emotions that express and evoke among consumers. After obtaining the results described universal model of patriotic framing of football fans in Poland.
dc.abstract.plpl
Tematem niniejszej pracy są patriotyczne oprawy kibicowskie prezentowane na meczach polskiej Ekstraklasy oraz I ligi piłkarskiej. Chciałem w tej pracy nie tylko przybliżyć tę grupę społeczną oraz jej działania, ale również przedstawić ją z innej niż zwykle ma to miejsce w medialnych doniesieniach, perspektywy.W ostatnich latach dało się zauważyć mocne zaangażowanie środowisk kibicowskich w sprawy związane z patriotyzmem oraz historią Polski. Poza stadionem kibice organizują obchody rocznic, zbiórki pieniędzy czy odwiedzają groby, ale największym dowodem ich zainteresowania tą tematyką są tzw. oprawy meczowe. Prezentowane w ten sposób treści, zwykle składające się z kilku elementów i wymagające sporego zorganizowania i kooperacji, są często nie mniej ciekawe niż to, co dzieje się na boisku. W ten sposób kibice stają się nadawcą, oprawy są treścią, a reszta publiczności zasiadająca na stadionie lub przed telewizorami – odbiorcami tych patriotycznych treści.Upamiętnianie ważnych wydarzeń z historii lub symboli i bohaterów narodowych jest jednym z niewielu elementów, które łączą nawet najbardziej zwaśnione grupy kibiców w Polsce. Wiele z nich w tym samym dniu, ale każda na własny sposób, przedstawia oprawę o podobnej tematyce. Z drugiej strony warto zauważyć, że tego typu akcje nie są częstym tematem w mediach, gdzie najzagorzalsi kibice przedstawiani są raczej w negatywnym świetle. Oczywiście praca nie ma na celu wybielenie pełnego różnego rodzaju patologii środowiska kibicowskiego, ale raczej zwrócenie uwagi na to, co często jest pomijane, a moim zdaniem jest warte podkreślenia.W pierwszym rozdziale przybliżyłem wszystko to, co jest związane z kibicami – historię widowisk sportowych, którym oni od wieków towarzyszą, ich typologię, czy subkulturę kibiców. Z pomocą zebranych przeze mnie źródeł z zakresu psychologii oraz socjologii opisałem schemat ich zachowania na stadionie i w tym celu posłużyłem się m.in. teorią zachowania się tłumu skonstruowaną przez Gustawa Le Bona. W rozdziale dotyczącym patriotyzmu zdefiniowałem, czym on jest oraz przedstawiłem historię kibiców klubów, które w tej kwestii wyjątkowo się wsławiły – polskiej Lechii Gdańsk, hiszpańskiej FC Barcelony oraz serbskiej Crveny Zvezdy Belgrad. Choć kibice tych klubów znani są ze swojego patriotyzmu, to w każdym z tych przypadków występują ona pod zupełnie inną postacią. Metodą, którą wybrałem do zbadania tematu swojej pracy jest analiza zawartości, której dokonam za pomocą przygotowanego klucza kategoryzacyjnego. Hipoteza pracy brzmi następująco - kibice prezentują swoje oprawy w celu edukowania odbiorców. Dokonałem analizy dziesięciu wybranych opraw patriotycznych przedstawianych na przestrzeni ostatnich czterech lat przez polskie kluby piłkarskie, uprzednio przedstawiając je. Podczas analizy skupiłem się na trzech aspektach patriotycznych opraw kibicowskich. Zbadałem ich tematykę, formę ich przedstawiania oraz emocje, które wyrażają i wywołują wśród odbiorców. Po uzyskaniu wyników opisałem uniwersalny model patriotycznej oprawy kibiców piłkarskich w Polsce.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Cieślik, Agnieszka - 127588
dc.contributor.authorpl
Wysoczański, Michał
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Winiarska-Brodowska, Małgorzata
dc.contributor.reviewerpl
Cieślik, Agnieszka - 127588
dc.date.accessioned
2020-07-25T06:11:39Z
dc.date.available
2020-07-25T06:11:39Z
dc.date.submittedpl
2014-10-29
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-92511-168076
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/200651
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
supporters, football, choreography, ultras, patriotism
dc.subject.plpl
kibice, patriotyzm, oprawa meczowa, piłka nożna, ultras
dc.titlepl
Oprawa meczowa jako nośnik treści patriotycznych
dc.title.alternativepl
Football fans choreography as a carrier of patriotic content
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
37
Views per month
Views per city
Warsaw
11
Reggio Emilia
4
Wroclaw
3
Chandler
2
Dublin
2
Bialystok
1
Bydgoszcz
1
Des Moines
1
Krakow
1
Lublin
1

No access

No Thumbnail Available