Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wpływ interakcji społecznej oraz negatywnej informacji zwrotnej na efekt dezinformacji
The influence of social interaction and negative feedback on the misinformation effect
efekt dezinformacji, negatywna informacja zwrotna, wpływ społeczny, społeczne zarażenie, wspólne odpamiętywanie
the misinformation effect, the negative feedback, social influence, social contagion, collaborative recall
Przez lata badań udowodniono negatywny wpływ dezinformacji na jakość zeznań świadków. Celem poniższego eksperymentu było zbadanie, czy fałszywe informacje przekazywane podczas społecznej interakcji mają wpływ na wielkość efektu dezinformacji. Ponadto sprawdzano, czy przekazywana badanym negatywna informacja zwrotna może wpływać na wielkość efektu dezinformacji. Dodatkowo zakładano wykazanie korelacji pomiędzy podatnością na dezinformację a wysokością samooceny oraz nasileniem potrzeby aprobaty społecznej.Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem planu eksperymentalnego 2 × 2 (dezinformacja: obecna/brak × negatywna informacja zwrotna obecna/brak). Przebadanych zostało 112 osób w młodym wieku. Wyniki eksperymentu potwierdzają negatywny wpływ społecznie przekazywanej dezinformacji na odpamiętywanie zdarzeń. Nie odnotowano natomiast wpływu negatywnej informacji zwrotnej na efekt dezinformacji. Nie zaobserwowano również korelacji między samooceną a podatnością na dezinformację oraz między potrzebą aprobaty społecznej a podatnością na dezinformację.
For years a body of research have given a proof that delivering misinformation influence subsequent memory reports. One of the purpose of this study was to establish whether people are more susceptible to misinformation in social interaction. Second aim was to examine whether misinformation effect increases after giving participants a negative feedback. There was also under consideration weather there exist any correlation between misinformation effect and participants self-esteem and social desirability.The experimental study was conducted using a 2x2 factorial design (misinformation: present/absent x negative feedback: presented/absent) on 112 subjects.Results indicate that the misinformation provided by social interaction affect the memory reports. As far as the negative feedback is concerned there was not found any effect on post-event recall.There was not found any correlations between self-esteem and susceptibility to misinformation. Similarly, there was not provided any correlation between social desirability and post-event recall.
dc.abstract.en | For years a body of research have given a proof that delivering misinformation influence subsequent memory reports. One of the purpose of this study was to establish whether people are more susceptible to misinformation in social interaction. Second aim was to examine whether misinformation effect increases after giving participants a negative feedback. There was also under consideration weather there exist any correlation between misinformation effect and participants self-esteem and social desirability.The experimental study was conducted using a 2x2 factorial design (misinformation: present/absent x negative feedback: presented/absent) on 112 subjects.Results indicate that the misinformation provided by social interaction affect the memory reports. As far as the negative feedback is concerned there was not found any effect on post-event recall.There was not found any correlations between self-esteem and susceptibility to misinformation. Similarly, there was not provided any correlation between social desirability and post-event recall. | pl |
dc.abstract.pl | Przez lata badań udowodniono negatywny wpływ dezinformacji na jakość zeznań świadków. Celem poniższego eksperymentu było zbadanie, czy fałszywe informacje przekazywane podczas społecznej interakcji mają wpływ na wielkość efektu dezinformacji. Ponadto sprawdzano, czy przekazywana badanym negatywna informacja zwrotna może wpływać na wielkość efektu dezinformacji. Dodatkowo zakładano wykazanie korelacji pomiędzy podatnością na dezinformację a wysokością samooceny oraz nasileniem potrzeby aprobaty społecznej.Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem planu eksperymentalnego 2 × 2 (dezinformacja: obecna/brak × negatywna informacja zwrotna obecna/brak). Przebadanych zostało 112 osób w młodym wieku. Wyniki eksperymentu potwierdzają negatywny wpływ społecznie przekazywanej dezinformacji na odpamiętywanie zdarzeń. Nie odnotowano natomiast wpływu negatywnej informacji zwrotnej na efekt dezinformacji. Nie zaobserwowano również korelacji między samooceną a podatnością na dezinformację oraz między potrzebą aprobaty społecznej a podatnością na dezinformację. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Szpitalak, Malwina | pl |
dc.contributor.author | Abrahamek, Natalia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Szpitalak, Malwina | pl |
dc.contributor.reviewer | Polczyk, Romuald - 131496 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T18:54:49Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T18:54:49Z | |
dc.date.submitted | 2015-10-21 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-101817-131897 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/208789 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | the misinformation effect, the negative feedback, social influence, social contagion, collaborative recall | pl |
dc.subject.pl | efekt dezinformacji, negatywna informacja zwrotna, wpływ społeczny, społeczne zarażenie, wspólne odpamiętywanie | pl |
dc.title | Wpływ interakcji społecznej oraz negatywnej informacji zwrotnej na efekt dezinformacji | pl |
dc.title.alternative | The influence of social interaction and negative feedback on the misinformation effect | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |