Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
System wartości młodzieży harcerskiej a założenia ideowe Związku Harcerstwa Polskiego i Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej
Value system the scout youth and the ideological assumptions of The Association of Polish Scouts nad The Scouting Association of The Republic of Poland
values, value system, scouting, youth
wartości, system wartości, harcerstwo, młodzież
SummaryValues shape the worldview and the humans’ behavior. Adolescence is a period whenthe young man make a reflection associated with the ideas professed by him. Scouting can beone of the factors affecting the formation of worldview.Theoretical considerations on the values was undertaken by many of researchers.There are a variety of classifications and definitions of this term. Maria Misztal divided thedefinitions of the values of the psychological, sociological and cultural. Everyone creates theirvalue system through their hierarchy. The man in the course of his moral development passesfrom phase of immorality to morality autonomous. On the development of the young man’sworldview affects mainly the family and the peergroup. The participation in this process havealso the educational institutions, including the scouting organizations.Scouting is a movement, which was created over a hundred years ago. Principles of hisupbringing is based on the method of scouts. The values which are transmitted by the scoutingare due from Scout’s Law and Promise. In Poland there are two major scouting organizations:Związek Harcerstwa Polskiego (The Association of Polish Scouts) and Związek HarcerstwaRzeczypospolitej (The Scouting Association of The Republic of Poland). The maindifference between them is the attitude to the faith.The purpose of this research work is to determine what values system declaresadolescents belonging to The Association of Polish Scouts and The Scouting Association ofThe Republic of Poland in relation to the ideological assumptions of those organizations. Thestudy shows that the value system of scouts is close to the values that can be called universal.Some of them have a reference in the Scout’s Law. These are: the health, the reciprocatedlove, having friends, being helpful, the happy family life and the possession of respect amongother people.
StreszczenieWartości kształtują światopogląd i postępowanie człowieka. Wiek dorastania jestokresem, gdy młody człowiek dokonuje refleksji związanej z wyznawanymi przez niegoideami. Harcerstwo może być jednym z czynników wpływających na kształtowanie sięświatopoglądu.Rozważania teoretyczne na temat wartości podejmowało wielu badaczy. Istniejąróżnorodne klasyfikacje i definicje tego pojęcia. Maria Misztal dokonała podziału definicjiwartości na psychologiczne, socjologiczne, kulturowe. Każdy człowiek tworzy swój systemwartości poprzez ich hierarchizację. Człowiek w trakcie swojego rozwoju moralnegoprzechodzi od stadium amoralności do moralności autonomicznej. Na kształtowanie sięświatopoglądu młodego człowieka wpływ ma głównie rodzina i grupa rówieśnicza. Udziałw tym procesie mają także instytucje wychowawcze, w tym organizacje harcerskie.Harcerstwo jest ruchem młodzieżowym, który powstał ponad sto lat temu. Opierazasady swojego wychowania o metodę harcerską. Wartości jakie przekazywane są przezharcerstwo wynikają z Prawa i Przyrzeczenia Harcerskiego. W Polsce istnieją dwie dużeorganizacje harcerskie: Związek Harcerstwa Polskiego i Związek HarcerstwaRzeczypospolitej. Główna różnica między nimi to stosunek do wiary.Celem badań niniejszej pracy jest określenie jaki system wartości deklaruje młodzieżw wieku gimnazjalnym i licealnym należąca do Związku Harcerstwa Polskiego i ZwiązkuHarcerstwa Rzeczpospolitej w odniesieniu do założeń ideowych tych organizacji.Z przeprowadzonych badań wynika, że system wartości młodzieży należącej doanalizowanych organizacji harcerskich jest zbliżony do wartości preferowanych przez teorganizacje. Młodzież najczęściej wybierała wartości, które można nazwać uniwersalnymi.Część z nich ma odniesienie w Prawie Harcerskim. Są to: zdrowie, odwzajemniona miłość,posiadanie przyjaciół, bycie pomocnym, udane życie rodzinne i posiadanie szacunku wśródinnych
| dc.abstract.en | SummaryValues shape the worldview and the humans’ behavior. Adolescence is a period whenthe young man make a reflection associated with the ideas professed by him. Scouting can beone of the factors affecting the formation of worldview.Theoretical considerations on the values was undertaken by many of researchers.There are a variety of classifications and definitions of this term. Maria Misztal divided thedefinitions of the values of the psychological, sociological and cultural. Everyone creates theirvalue system through their hierarchy. The man in the course of his moral development passesfrom phase of immorality to morality autonomous. On the development of the young man’sworldview affects mainly the family and the peergroup. The participation in this process havealso the educational institutions, including the scouting organizations.Scouting is a movement, which was created over a hundred years ago. Principles of hisupbringing is based on the method of scouts. The values which are transmitted by the scoutingare due from Scout’s Law and Promise. In Poland there are two major scouting organizations:Związek Harcerstwa Polskiego (The Association of Polish Scouts) and Związek HarcerstwaRzeczypospolitej (The Scouting Association of The Republic of Poland). The maindifference between them is the attitude to the faith.The purpose of this research work is to determine what values system declaresadolescents belonging to The Association of Polish Scouts and The Scouting Association ofThe Republic of Poland in relation to the ideological assumptions of those organizations. Thestudy shows that the value system of scouts is close to the values that can be called universal.Some of them have a reference in the Scout’s Law. These are: the health, the reciprocatedlove, having friends, being helpful, the happy family life and the possession of respect amongother people. | pl |
| dc.abstract.other | StreszczenieWartości kształtują światopogląd i postępowanie człowieka. Wiek dorastania jestokresem, gdy młody człowiek dokonuje refleksji związanej z wyznawanymi przez niegoideami. Harcerstwo może być jednym z czynników wpływających na kształtowanie sięświatopoglądu.Rozważania teoretyczne na temat wartości podejmowało wielu badaczy. Istniejąróżnorodne klasyfikacje i definicje tego pojęcia. Maria Misztal dokonała podziału definicjiwartości na psychologiczne, socjologiczne, kulturowe. Każdy człowiek tworzy swój systemwartości poprzez ich hierarchizację. Człowiek w trakcie swojego rozwoju moralnegoprzechodzi od stadium amoralności do moralności autonomicznej. Na kształtowanie sięświatopoglądu młodego człowieka wpływ ma głównie rodzina i grupa rówieśnicza. Udziałw tym procesie mają także instytucje wychowawcze, w tym organizacje harcerskie.Harcerstwo jest ruchem młodzieżowym, który powstał ponad sto lat temu. Opierazasady swojego wychowania o metodę harcerską. Wartości jakie przekazywane są przezharcerstwo wynikają z Prawa i Przyrzeczenia Harcerskiego. W Polsce istnieją dwie dużeorganizacje harcerskie: Związek Harcerstwa Polskiego i Związek HarcerstwaRzeczypospolitej. Główna różnica między nimi to stosunek do wiary.Celem badań niniejszej pracy jest określenie jaki system wartości deklaruje młodzieżw wieku gimnazjalnym i licealnym należąca do Związku Harcerstwa Polskiego i ZwiązkuHarcerstwa Rzeczpospolitej w odniesieniu do założeń ideowych tych organizacji.Z przeprowadzonych badań wynika, że system wartości młodzieży należącej doanalizowanych organizacji harcerskich jest zbliżony do wartości preferowanych przez teorganizacje. Młodzież najczęściej wybierała wartości, które można nazwać uniwersalnymi.Część z nich ma odniesienie w Prawie Harcerskim. Są to: zdrowie, odwzajemniona miłość,posiadanie przyjaciół, bycie pomocnym, udane życie rodzinne i posiadanie szacunku wśródinnych | pl |
| dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
| dc.contributor.advisor | Szymański, Mirosław | pl |
| dc.contributor.author | Pańszczyk, Kamila | pl |
| dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Bieszczad, Bogusław - 127331 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Szymański, Mirosław | pl |
| dc.date.accessioned | 2020-07-21T22:47:48Z | |
| dc.date.available | 2020-07-21T22:47:48Z | |
| dc.date.submitted | 2011-10-17 | pl |
| dc.fieldofstudy | pedagogika szkolna | pl |
| dc.identifier.apd | diploma-62126-64078 | pl |
| dc.identifier.project | APD / O | pl |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/175742 | |
| dc.subject.en | values, value system, scouting, youth | pl |
| dc.subject.other | wartości, system wartości, harcerstwo, młodzież | pl |
| dc.title | System wartości młodzieży harcerskiej a założenia ideowe Związku Harcerstwa Polskiego i Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej | pl |
| dc.title.alternative | Value system the scout youth and the ideological assumptions of The Association of Polish Scouts nad The Scouting Association of The Republic of Poland | pl |
| dc.type | master | pl |
| dspace.entity.type | Publication |