Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wieloznaczność tekstu reklamowego
Linguistic ambiguity in advertising
ambiguity, homonymy, polysemy, advertisment
wieloznaczność, homonimia, polisemia, reklama
The main purpose of my work is the role of language in the ambiguous text of the advertisement on the basis of the gathered information. I have emphasised all the hierarchical relations - have defined the place of semantics in linguistics, I have described the relations between semantics and the study of ambiguity and ultimately gave an overview of the different types of ambiguity of text advertising. I understand the ambiguity - in a broad meaning , not limited to polysemy (the word "Ambiguity" in English instead of "Polysemy" was chosen in the tittle of work deliberately). The work wasn't divided on the theoretic and examples analysis part. Theoretical consideration are enriched , how is it possible and functionally reasonable, examples of pointed advertising. According to purposes set up in enter to work, it has managed to indicate me as known modernize from many years by Danuta Buttler in theory of language joke processed research advertising. Furthermore I proved that results of using ambiguous concept in advertisement are dangerously bipolar – announcements are delighted and have the ability to associate opposite meanings what mostly causes strong comic effect or embarrassment. I described ambiguous advertisement's characteristics and conditions in which advertisement text can be misunderstood.
Głównym celem mojej pracy było, na podstawie analizy zgromadzonego materiału, określenie roli języka w wieloznacznym tekście reklamowym. Podkreśliłam wszelkie relacje hierarchiczne – określiłam miejsce semantyki w językoznawstwie, opisałam zależności między semantyką a badaniami nad wieloznacznością i w końcu zaprezentowałam przegląd różnych typów niejednoznaczności tekstu reklamowego. Wieloznaczność rozumiem szeroko, nie ograniczając się do polisemii ("ambiguity" zamiast "polysemy" w angielskim tytule pracy wybrane celowo). Praca nie posiada sztywnego podziału na część teoretyczną i analizę przykładów. Rozważania teoretyczne są wzbogacone, o ile to możliwe i funkcjonalnie uzasadnione, przykładami reklam wieloznacznych. Zgodnie z celami założonymi we wstępie do pracy udało mi się wskazać jak znana od wielu lat teoria dowcipu językowego opracowana przez Danutę Buttler aktualizuje się w badaniach nad wieloznacznością reklamową. Ponadto udowodniłam, iż skutki stosowania konceptu wieloznaczności w reklamie są niebezpiecznie dwubiegunowe – albo komunikaty zachwycają błyskotliwością, umiejętnością łączenia odległych skojarzeń, co najczęściej powoduje silny efekt komiczny, lub też budzą zażenowanie. Opisałam cechy udanej reklamy wieloznacznej oraz warunki, w których wieloznaczny tekst reklamowy może okazać się niefortunny.
dc.abstract.en | The main purpose of my work is the role of language in the ambiguous text of the advertisement on the basis of the gathered information. I have emphasised all the hierarchical relations - have defined the place of semantics in linguistics, I have described the relations between semantics and the study of ambiguity and ultimately gave an overview of the different types of ambiguity of text advertising. I understand the ambiguity - in a broad meaning , not limited to polysemy (the word "Ambiguity" in English instead of "Polysemy" was chosen in the tittle of work deliberately). The work wasn't divided on the theoretic and examples analysis part. Theoretical consideration are enriched , how is it possible and functionally reasonable, examples of pointed advertising. According to purposes set up in enter to work, it has managed to indicate me as known modernize from many years by Danuta Buttler in theory of language joke processed research advertising. Furthermore I proved that results of using ambiguous concept in advertisement are dangerously bipolar – announcements are delighted and have the ability to associate opposite meanings what mostly causes strong comic effect or embarrassment. I described ambiguous advertisement's characteristics and conditions in which advertisement text can be misunderstood. | pl |
dc.abstract.other | Głównym celem mojej pracy było, na podstawie analizy zgromadzonego materiału, określenie roli języka w wieloznacznym tekście reklamowym. Podkreśliłam wszelkie relacje hierarchiczne – określiłam miejsce semantyki w językoznawstwie, opisałam zależności między semantyką a badaniami nad wieloznacznością i w końcu zaprezentowałam przegląd różnych typów niejednoznaczności tekstu reklamowego. Wieloznaczność rozumiem szeroko, nie ograniczając się do polisemii ("ambiguity" zamiast "polysemy" w angielskim tytule pracy wybrane celowo). Praca nie posiada sztywnego podziału na część teoretyczną i analizę przykładów. Rozważania teoretyczne są wzbogacone, o ile to możliwe i funkcjonalnie uzasadnione, przykładami reklam wieloznacznych. Zgodnie z celami założonymi we wstępie do pracy udało mi się wskazać jak znana od wielu lat teoria dowcipu językowego opracowana przez Danutę Buttler aktualizuje się w badaniach nad wieloznacznością reklamową. Ponadto udowodniłam, iż skutki stosowania konceptu wieloznaczności w reklamie są niebezpiecznie dwubiegunowe – albo komunikaty zachwycają błyskotliwością, umiejętnością łączenia odległych skojarzeń, co najczęściej powoduje silny efekt komiczny, lub też budzą zażenowanie. Opisałam cechy udanej reklamy wieloznacznej oraz warunki, w których wieloznaczny tekst reklamowy może okazać się niefortunny. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.contributor.advisor | Ochmann, Donata - 131115 | pl |
dc.contributor.author | Pawłowska, Małgorzata | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Ochmann, Donata - 131115 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-20T16:45:24Z | |
dc.date.available | 2020-07-20T16:45:24Z | |
dc.date.submitted | 2011-09-15 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczycielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-59685-97796 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/173342 | |
dc.subject.en | ambiguity, homonymy, polysemy, advertisment | pl |
dc.subject.other | wieloznaczność, homonimia, polisemia, reklama | pl |
dc.title | Wieloznaczność tekstu reklamowego | pl |
dc.title.alternative | Linguistic ambiguity in advertising | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |