Temporalny wymiar mediatyzacji, czyli co media robią z naszym czasem

2018
journal article
article
dc.abstract.enThe study is aiming at bridging the research gap concerning temporal dimension of mediatization. In particular, the subject of the research is the structure of the mediatized time, as well as its subjective value declared by media users. The mix-method approach applied in the study aimed to answer the research question: what media do to our time. The detailed analysis of the collected empirical data leads to the conclusion about certain features of young people mediatized activities: high level of intensity and futility of media consumption; permanent media connection accompanied by a sense of time loss, which is mitigated by a feeling of relaxation; the awareness of huge (unused) opportunities the media are able to off er; the awareness of media addiction necessary to be overcome; the ambivalent or negative evaluation of mediatized time and the anxiety or threat of being disconnected.pl
dc.abstract.plCelem niniejszego opracowania jest podjęcie próby wypełnienia luki badawczej w zakresie temporalnego wymiaru mediatyzacji. W szczególności przedmiotem badań jest struktura zmediatyzowanego czasu oraz jego wartość dla użytkowników. Ujęcie metodologiczne miało charakter mieszany (ilościowo-jakościowy), a przedmiotem głównego pytania badawczego była kwestia: co media robią z naszym czasem. Na podstawie analizy materiału empirycznego wyodrębniono następujące kluczowe cechy aktywności medialnej współczesnych osób młodych: intensywność i przypadkowość korzystania z mediów (większość wolnego czasu jest zmediatyzowana i jest on najczęściej nieplanowany), nieustanne medialne podłączenie, któremu towarzyszy poczucie straty czasu, łagodzone przez uczucie doświadczania relaksu; świadomość wielkich (niewykorzystanych) możliwości, które dają media, oraz świadomość konieczności walki z uzależnieniem od nich; ambiwalentna lub negatywna ocena wartości czasu zmediatyzowanego i niepokój związany z możliwością "odłączenia".pl
dc.contributor.authorNowak-Teter, Ewapl
dc.date.accessioned2023-10-27T08:04:28Z
dc.date.available2023-10-27T08:04:28Z
dc.date.issued2018pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 527-528pl
dc.description.number3 (235)pl
dc.description.physical513-528pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume61pl
dc.identifier.doi10.4467/22996362PZ.18.031.10133pl
dc.identifier.eissn2299-6362pl
dc.identifier.issn0555-0025pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/322372
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enmediatizationpl
dc.subject.enmediatized timepl
dc.subject.entime budgetpl
dc.subject.enmedia addictionpl
dc.subject.plmediatyzacjapl
dc.subject.plczas zmediatyzowanypl
dc.subject.plbudżet czasupl
dc.subject.pluzależnienie od mediówpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleTemporalny wymiar mediatyzacji, czyli co media robią z naszym czasempl
dc.title.alternativeTemporal dimension of mediatization or what media do to our timepl
dc.title.journalZeszyty Prasoznawczepl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The study is aiming at bridging the research gap concerning temporal dimension of mediatization. In particular, the subject of the research is the structure of the mediatized time, as well as its subjective value declared by media users. The mix-method approach applied in the study aimed to answer the research question: what media do to our time. The detailed analysis of the collected empirical data leads to the conclusion about certain features of young people mediatized activities: high level of intensity and futility of media consumption; permanent media connection accompanied by a sense of time loss, which is mitigated by a feeling of relaxation; the awareness of huge (unused) opportunities the media are able to off er; the awareness of media addiction necessary to be overcome; the ambivalent or negative evaluation of mediatized time and the anxiety or threat of being disconnected.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszego opracowania jest podjęcie próby wypełnienia luki badawczej w zakresie temporalnego wymiaru mediatyzacji. W szczególności przedmiotem badań jest struktura zmediatyzowanego czasu oraz jego wartość dla użytkowników. Ujęcie metodologiczne miało charakter mieszany (ilościowo-jakościowy), a przedmiotem głównego pytania badawczego była kwestia: co media robią z naszym czasem. Na podstawie analizy materiału empirycznego wyodrębniono następujące kluczowe cechy aktywności medialnej współczesnych osób młodych: intensywność i przypadkowość korzystania z mediów (większość wolnego czasu jest zmediatyzowana i jest on najczęściej nieplanowany), nieustanne medialne podłączenie, któremu towarzyszy poczucie straty czasu, łagodzone przez uczucie doświadczania relaksu; świadomość wielkich (niewykorzystanych) możliwości, które dają media, oraz świadomość konieczności walki z uzależnieniem od nich; ambiwalentna lub negatywna ocena wartości czasu zmediatyzowanego i niepokój związany z możliwością "odłączenia".
dc.contributor.authorpl
Nowak-Teter, Ewa
dc.date.accessioned
2023-10-27T08:04:28Z
dc.date.available
2023-10-27T08:04:28Z
dc.date.issuedpl
2018
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 527-528
dc.description.numberpl
3 (235)
dc.description.physicalpl
513-528
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
61
dc.identifier.doipl
10.4467/22996362PZ.18.031.10133
dc.identifier.eissnpl
2299-6362
dc.identifier.issnpl
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/322372
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
mediatization
dc.subject.enpl
mediatized time
dc.subject.enpl
time budget
dc.subject.enpl
media addiction
dc.subject.plpl
mediatyzacja
dc.subject.plpl
czas zmediatyzowany
dc.subject.plpl
budżet czasu
dc.subject.plpl
uzależnienie od mediów
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Temporalny wymiar mediatyzacji, czyli co media robią z naszym czasem
dc.title.alternativepl
Temporal dimension of mediatization or what media do to our time
dc.title.journalpl
Zeszyty Prasoznawcze
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
8
Views per month
Views per city
Dobre
1
Grodzisk Mazowiecki
1
Krakow
1
Lodz
1
San Jose
1
Siemianowice Śląskie
1
Downloads
nowak-teter_temporalny_wymiar_mediatyzacji_czyli_co_media_robia_z_naszym_czasem_2018.pdf
46