Hinduskie jedzenie jako tekst kultury. Lektura postkolonialna

master
dc.abstract.enEating is one of the most important activities for every person and even entire nations. Many researchers consider them to be a connecting factor. This thesis verified that statement through the analysis of the attitude of Polish travellers towards Indian dishes and the Indians consuming them. To that end, extracts of several accounts of travels through India have been analyzed: Bożena Marczyńska-Lüttge’s World has a fragrance of spices. India (2015), Witold Palak’s Motorcycle through India (2016), Beata Pawlikowska’s Blonde on Ganges (2015), Pindral’s Brand, India, or World (2018) and Andrzej Zięba’s Indian Cuisine (2012). The second part of the thesis has been devoted to the influence of colonialism and emigration on identity, including culinary identity, which was reflected in the autobiographical works of Madhur Jaffrey’s Climbing the Mango Trees (2013) and Yasmin Alibhai-Brown’s Settler’s cookbook (2014). The last part of the thesis addresses recipes in Hindu books and photos of food made by Polish travellers, which reveals a different attitude towards presented in the fundamental passages of the thesis. Food reveals the processes taking place in society, reflects the current situation of a human – who lives in a colonized country, in exile or explore some places.pl
dc.abstract.plJedzenie stanowi jedną z najważniejszych czynności dla każdej jednostki i całych narodów. Wielu badaczy uznaje je za czynnik łączący ludzi. Pogląd ten w pracy zostaje zweryfikowany przez ukazanie stosunku polskich podróżników do indyjskich dań oraz spożywających je Hindusów. W tym celu przeanalizowane zostały fragmenty kilku relacji z podróży po Indiach: Bożeny Marczyńskiej-Lüttge Świat ma zapach przypraw. Indie (2015), Witolda Palaka Motocyklem przez Indie (2016), Beaty Pawlikowskiej Blondynka nad Gangesem (2015), Marka Pindrala, Indie, czyli świat (2018) oraz Andrzeja Zięby Kuchnia indyjska (2012). Druga część pracy poświęcona została wpływowi kolonializmu i emigracji na tożsamość, również kulinarną, co znalazło wyraz w autobiograficznych utworach Madhur Jaffrey Wśród mangowych drzew (2013) oraz Yasmin Alibhai-Brown Kuchnia osadników (2014). Ostatnia część pracy dotyczy przepisów kulinarnych w książkach Hindusek oraz zdjęć jedzenia wykonywanych przez polskich podróżników, co ujawnia inny stosunek do prezentowanych wydarzeń niż ma to miejsce w zasadniczych partiach tekstów. Jedzenie uwidacznia procesy zachodzące w społeczeństwie, jest odbiciem aktualnej sytuacji człowieka – zarówno żyjącego w skolonizowanym kraju, mieszkającego na emigracji, jak i zwiedzającego dane miejsce.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorWojda, Dorota - 132698 pl
dc.contributor.authorKoczy, Nataliapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerSkucha, Mateuszpl
dc.contributor.reviewerWojda, Dorota - 132698 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T20:30:38Z
dc.date.available2020-07-27T20:30:38Z
dc.date.submitted2018-09-25pl
dc.fieldofstudynauczycielskapl
dc.identifier.apddiploma-128108-176463pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/231906
dc.languagepolpl
dc.subject.enfood, eating, India, postcolonialism, culinary recipespl
dc.subject.pljedzenie, Indie, postkolonializm, przepisy kulinarne,pl
dc.titleHinduskie jedzenie jako tekst kultury. Lektura postkolonialnapl
dc.title.alternativeIndian Food as a Text of Culture. Postcolonial Lecturepl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Eating is one of the most important activities for every person and even entire nations. Many researchers consider them to be a connecting factor. This thesis verified that statement through the analysis of the attitude of Polish travellers towards Indian dishes and the Indians consuming them. To that end, extracts of several accounts of travels through India have been analyzed: Bożena Marczyńska-Lüttge’s World has a fragrance of spices. India (2015), Witold Palak’s Motorcycle through India (2016), Beata Pawlikowska’s Blonde on Ganges (2015), Pindral’s Brand, India, or World (2018) and Andrzej Zięba’s Indian Cuisine (2012). The second part of the thesis has been devoted to the influence of colonialism and emigration on identity, including culinary identity, which was reflected in the autobiographical works of Madhur Jaffrey’s Climbing the Mango Trees (2013) and Yasmin Alibhai-Brown’s Settler’s cookbook (2014). The last part of the thesis addresses recipes in Hindu books and photos of food made by Polish travellers, which reveals a different attitude towards presented in the fundamental passages of the thesis. Food reveals the processes taking place in society, reflects the current situation of a human – who lives in a colonized country, in exile or explore some places.
dc.abstract.plpl
Jedzenie stanowi jedną z najważniejszych czynności dla każdej jednostki i całych narodów. Wielu badaczy uznaje je za czynnik łączący ludzi. Pogląd ten w pracy zostaje zweryfikowany przez ukazanie stosunku polskich podróżników do indyjskich dań oraz spożywających je Hindusów. W tym celu przeanalizowane zostały fragmenty kilku relacji z podróży po Indiach: Bożeny Marczyńskiej-Lüttge Świat ma zapach przypraw. Indie (2015), Witolda Palaka Motocyklem przez Indie (2016), Beaty Pawlikowskiej Blondynka nad Gangesem (2015), Marka Pindrala, Indie, czyli świat (2018) oraz Andrzeja Zięby Kuchnia indyjska (2012). Druga część pracy poświęcona została wpływowi kolonializmu i emigracji na tożsamość, również kulinarną, co znalazło wyraz w autobiograficznych utworach Madhur Jaffrey Wśród mangowych drzew (2013) oraz Yasmin Alibhai-Brown Kuchnia osadników (2014). Ostatnia część pracy dotyczy przepisów kulinarnych w książkach Hindusek oraz zdjęć jedzenia wykonywanych przez polskich podróżników, co ujawnia inny stosunek do prezentowanych wydarzeń niż ma to miejsce w zasadniczych partiach tekstów. Jedzenie uwidacznia procesy zachodzące w społeczeństwie, jest odbiciem aktualnej sytuacji człowieka – zarówno żyjącego w skolonizowanym kraju, mieszkającego na emigracji, jak i zwiedzającego dane miejsce.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Wojda, Dorota - 132698
dc.contributor.authorpl
Koczy, Natalia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Skucha, Mateusz
dc.contributor.reviewerpl
Wojda, Dorota - 132698
dc.date.accessioned
2020-07-27T20:30:38Z
dc.date.available
2020-07-27T20:30:38Z
dc.date.submittedpl
2018-09-25
dc.fieldofstudypl
nauczycielska
dc.identifier.apdpl
diploma-128108-176463
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/231906
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
food, eating, India, postcolonialism, culinary recipes
dc.subject.plpl
jedzenie, Indie, postkolonializm, przepisy kulinarne,
dc.titlepl
Hinduskie jedzenie jako tekst kultury. Lektura postkolonialna
dc.title.alternativepl
Indian Food as a Text of Culture. Postcolonial Lecture
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available