Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wypalenie zawodowe a strategie radzenia sobie ze stresem na przykładzie nauczycieli
Job burnout and coping strategies with stress showed by the example of teachers
inteligencja emocjonalna – nauczyciel – strategie radzenia sobie – wypalenie zawodowe
coping strategies – emotional intelligence – job burnout – teacher
Głównym celem pracy jest ukazanie powiązań między wypaleniem zawodowym a strategiami radzenia sobie ze stresem i poziomem inteligencji emocjonalnej. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą polskich adaptacji następujących kwestionariuszy: Ways of Coping Questionnaire – S. Folkman i R. Lazarusa, Maslach Burnout Inventory autorstwa Ch. Maslach i S. Jackson oraz Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE – Schutte i współautorów. Badania zostały przeprowadzone na grupie 100 nauczycieli.Wyniki wykazały, że badana grupa nauczycieli składa się z 18% wypalonych osób, 40% niedopasowanych do swojego zawodu oraz 42% niewypalonych. Głównymi źródłami stresu dla nauczycieli okazały się być: złe zachowanie uczniów, stosunki interpersonalne w pracy, utrzymywanie kontaktów z rodzicami uczniów, presja czasu, stosunki z przełożonymi oraz przeciążenie obowiązkami. W grupie badanych nauczycieli zostało zidentyfikowanych 5 strategii radzenia sobie ze stresem, są to: rezygnacja, przemiana, poszukiwanie wsparcia społecznego, dystansowanie się oraz koncentracja na problemie. Uzyskane wyniki wskazują, że istnieje związek między poziomem wypalenia zawodowego a strategiami zmagania się ze stresem. Badania wykazały także, że poziom inteligencji emocjonalnej ma wpływ na rodzaj strategii stosowanych przez nauczycieli.
The main aim of this text is showing connections between job burnout and coping strategies with stress and the level of emotional intelligence. The research was conducted by using polish adaptations of following questionnaires: Ways of Coping Questionnaire – S. Folkman and R. Lazarus, Maslach Burnout Inventory by Ch. Maslach and S. Jackson and Emotional Intelligence Questionnaire INTE – Schutte and co – authors. The studies were conducted on the group of 100 teachers. The results showed that the group of examined teachers consists of 18% burnout people, 40% unsuited to the job and 42% not burnout. It turned out that the main reason why teachers are stressed are: inappropriate students behavior, relationships in work, keeping contacts with students’ parents, time pressure, relationships with supervisors and overloads of duties. In the group of examined teachers there were identified 5 coping strategies: resignation, positive reappraisal, seeking social support, distancing and problem – focused. The received results showed that there is a connection between the level of job burnout and the coping strategies. The studies showed that the level of emotional intelligence has impact on kinds of strategies used by teachers.
dc.abstract.en | The main aim of this text is showing connections between job burnout and coping strategies with stress and the level of emotional intelligence. The research was conducted by using polish adaptations of following questionnaires: Ways of Coping Questionnaire – S. Folkman and R. Lazarus, Maslach Burnout Inventory by Ch. Maslach and S. Jackson and Emotional Intelligence Questionnaire INTE – Schutte and co – authors. The studies were conducted on the group of 100 teachers. The results showed that the group of examined teachers consists of 18% burnout people, 40% unsuited to the job and 42% not burnout. It turned out that the main reason why teachers are stressed are: inappropriate students behavior, relationships in work, keeping contacts with students’ parents, time pressure, relationships with supervisors and overloads of duties. In the group of examined teachers there were identified 5 coping strategies: resignation, positive reappraisal, seeking social support, distancing and problem – focused. The received results showed that there is a connection between the level of job burnout and the coping strategies. The studies showed that the level of emotional intelligence has impact on kinds of strategies used by teachers. | pl |
dc.abstract.pl | Głównym celem pracy jest ukazanie powiązań między wypaleniem zawodowym a strategiami radzenia sobie ze stresem i poziomem inteligencji emocjonalnej. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą polskich adaptacji następujących kwestionariuszy: Ways of Coping Questionnaire – S. Folkman i R. Lazarusa, Maslach Burnout Inventory autorstwa Ch. Maslach i S. Jackson oraz Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE – Schutte i współautorów. Badania zostały przeprowadzone na grupie 100 nauczycieli.Wyniki wykazały, że badana grupa nauczycieli składa się z 18% wypalonych osób, 40% niedopasowanych do swojego zawodu oraz 42% niewypalonych. Głównymi źródłami stresu dla nauczycieli okazały się być: złe zachowanie uczniów, stosunki interpersonalne w pracy, utrzymywanie kontaktów z rodzicami uczniów, presja czasu, stosunki z przełożonymi oraz przeciążenie obowiązkami. W grupie badanych nauczycieli zostało zidentyfikowanych 5 strategii radzenia sobie ze stresem, są to: rezygnacja, przemiana, poszukiwanie wsparcia społecznego, dystansowanie się oraz koncentracja na problemie. Uzyskane wyniki wskazują, że istnieje związek między poziomem wypalenia zawodowego a strategiami zmagania się ze stresem. Badania wykazały także, że poziom inteligencji emocjonalnej ma wpływ na rodzaj strategii stosowanych przez nauczycieli. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Łącała, Zofia - 130067 | pl |
dc.contributor.author | Suchenek, Magda | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Łącała, Zofia - 130067 | pl |
dc.contributor.reviewer | Marek, Tadeusz - 102084 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T11:18:10Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T11:18:10Z | |
dc.date.submitted | 2017-10-25 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia w zarządzaniu | pl |
dc.identifier.apd | diploma-118768-217098 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/223808 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | coping strategies – emotional intelligence – job burnout – teacher | pl |
dc.subject.pl | inteligencja emocjonalna – nauczyciel – strategie radzenia sobie – wypalenie zawodowe | pl |
dc.title | Wypalenie zawodowe a strategie radzenia sobie ze stresem na przykładzie nauczycieli | pl |
dc.title.alternative | Job burnout and coping strategies with stress showed by the example of teachers | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |