Wypalenie zawodowe a strategie radzenia sobie ze stresem na przykładzie nauczycieli

master
dc.abstract.enThe main aim of this text is showing connections between job burnout and coping strategies with stress and the level of emotional intelligence. The research was conducted by using polish adaptations of following questionnaires: Ways of Coping Questionnaire – S. Folkman and R. Lazarus, Maslach Burnout Inventory by Ch. Maslach and S. Jackson and Emotional Intelligence Questionnaire INTE – Schutte and co – authors. The studies were conducted on the group of 100 teachers. The results showed that the group of examined teachers consists of 18% burnout people, 40% unsuited to the job and 42% not burnout. It turned out that the main reason why teachers are stressed are: inappropriate students behavior, relationships in work, keeping contacts with students’ parents, time pressure, relationships with supervisors and overloads of duties. In the group of examined teachers there were identified 5 coping strategies: resignation, positive reappraisal, seeking social support, distancing and problem – focused. The received results showed that there is a connection between the level of job burnout and the coping strategies. The studies showed that the level of emotional intelligence has impact on kinds of strategies used by teachers.pl
dc.abstract.plGłównym celem pracy jest ukazanie powiązań między wypaleniem zawodowym a strategiami radzenia sobie ze stresem i poziomem inteligencji emocjonalnej. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą polskich adaptacji następujących kwestionariuszy: Ways of Coping Questionnaire – S. Folkman i R. Lazarusa, Maslach Burnout Inventory autorstwa Ch. Maslach i S. Jackson oraz Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE – Schutte i współautorów. Badania zostały przeprowadzone na grupie 100 nauczycieli.Wyniki wykazały, że badana grupa nauczycieli składa się z 18% wypalonych osób, 40% niedopasowanych do swojego zawodu oraz 42% niewypalonych. Głównymi źródłami stresu dla nauczycieli okazały się być: złe zachowanie uczniów, stosunki interpersonalne w pracy, utrzymywanie kontaktów z rodzicami uczniów, presja czasu, stosunki z przełożonymi oraz przeciążenie obowiązkami. W grupie badanych nauczycieli zostało zidentyfikowanych 5 strategii radzenia sobie ze stresem, są to: rezygnacja, przemiana, poszukiwanie wsparcia społecznego, dystansowanie się oraz koncentracja na problemie. Uzyskane wyniki wskazują, że istnieje związek między poziomem wypalenia zawodowego a strategiami zmagania się ze stresem. Badania wykazały także, że poziom inteligencji emocjonalnej ma wpływ na rodzaj strategii stosowanych przez nauczycieli.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorŁącała, Zofia - 130067 pl
dc.contributor.authorSuchenek, Magdapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerŁącała, Zofia - 130067 pl
dc.contributor.reviewerMarek, Tadeusz - 102084 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T11:18:10Z
dc.date.available2020-07-27T11:18:10Z
dc.date.submitted2017-10-25pl
dc.fieldofstudyzarządzaniepl
dc.fieldofstudypsychologia w zarządzaniupl
dc.identifier.apddiploma-118768-217098pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/223808
dc.languagepolpl
dc.subject.encoping strategies – emotional intelligence – job burnout – teacherpl
dc.subject.plinteligencja emocjonalna – nauczyciel – strategie radzenia sobie – wypalenie zawodowepl
dc.titleWypalenie zawodowe a strategie radzenia sobie ze stresem na przykładzie nauczycielipl
dc.title.alternativeJob burnout and coping strategies with stress showed by the example of teacherspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The main aim of this text is showing connections between job burnout and coping strategies with stress and the level of emotional intelligence. The research was conducted by using polish adaptations of following questionnaires: Ways of Coping Questionnaire – S. Folkman and R. Lazarus, Maslach Burnout Inventory by Ch. Maslach and S. Jackson and Emotional Intelligence Questionnaire INTE – Schutte and co – authors. The studies were conducted on the group of 100 teachers. The results showed that the group of examined teachers consists of 18% burnout people, 40% unsuited to the job and 42% not burnout. It turned out that the main reason why teachers are stressed are: inappropriate students behavior, relationships in work, keeping contacts with students’ parents, time pressure, relationships with supervisors and overloads of duties. In the group of examined teachers there were identified 5 coping strategies: resignation, positive reappraisal, seeking social support, distancing and problem – focused. The received results showed that there is a connection between the level of job burnout and the coping strategies. The studies showed that the level of emotional intelligence has impact on kinds of strategies used by teachers.
dc.abstract.plpl
Głównym celem pracy jest ukazanie powiązań między wypaleniem zawodowym a strategiami radzenia sobie ze stresem i poziomem inteligencji emocjonalnej. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą polskich adaptacji następujących kwestionariuszy: Ways of Coping Questionnaire – S. Folkman i R. Lazarusa, Maslach Burnout Inventory autorstwa Ch. Maslach i S. Jackson oraz Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE – Schutte i współautorów. Badania zostały przeprowadzone na grupie 100 nauczycieli.Wyniki wykazały, że badana grupa nauczycieli składa się z 18% wypalonych osób, 40% niedopasowanych do swojego zawodu oraz 42% niewypalonych. Głównymi źródłami stresu dla nauczycieli okazały się być: złe zachowanie uczniów, stosunki interpersonalne w pracy, utrzymywanie kontaktów z rodzicami uczniów, presja czasu, stosunki z przełożonymi oraz przeciążenie obowiązkami. W grupie badanych nauczycieli zostało zidentyfikowanych 5 strategii radzenia sobie ze stresem, są to: rezygnacja, przemiana, poszukiwanie wsparcia społecznego, dystansowanie się oraz koncentracja na problemie. Uzyskane wyniki wskazują, że istnieje związek między poziomem wypalenia zawodowego a strategiami zmagania się ze stresem. Badania wykazały także, że poziom inteligencji emocjonalnej ma wpływ na rodzaj strategii stosowanych przez nauczycieli.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Łącała, Zofia - 130067
dc.contributor.authorpl
Suchenek, Magda
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Łącała, Zofia - 130067
dc.contributor.reviewerpl
Marek, Tadeusz - 102084
dc.date.accessioned
2020-07-27T11:18:10Z
dc.date.available
2020-07-27T11:18:10Z
dc.date.submittedpl
2017-10-25
dc.fieldofstudypl
zarządzanie
dc.fieldofstudypl
psychologia w zarządzaniu
dc.identifier.apdpl
diploma-118768-217098
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/223808
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
coping strategies – emotional intelligence – job burnout – teacher
dc.subject.plpl
inteligencja emocjonalna – nauczyciel – strategie radzenia sobie – wypalenie zawodowe
dc.titlepl
Wypalenie zawodowe a strategie radzenia sobie ze stresem na przykładzie nauczycieli
dc.title.alternativepl
Job burnout and coping strategies with stress showed by the example of teachers
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
242
Views per month
Views per city
Warsaw
48
Krakow
19
Zamość
14
Poznan
13
Wroclaw
12
Lublin
11
Andrychow
6
Gdansk
5
Lodz
5
Ostrów Wielkopolski
5

No access

No Thumbnail Available